Medewerker Verwerken en Behandelen

Verwerkt en behandelt gegevens en levert daarmee bijdragen aan producten en/of diensten en voert daarmee het vastgestelde beleid uit

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

Resultaten Gedragsindicatoren Competenties
  • Bijdragen zijn geleverd conform opdracht
  • Verzamelde gegevens zijn gecontroleerd op juistheid en volledigheid en verwerkt in systemen conform opdracht
  • De informatie is beschikbaar en actueel
  • Klantvragen, producten en diensten zijn op een juiste wijze geïnterpreteerd, beoordeeld en afgehandeld binnen gestelde termijnen
  • Toetsing aan wet- en regelgeving en procedures is juist uitgevoerd
  • Onderzoekt de wensen en belangen van de klant, dringt tot de kern van de zaak door en houdt daar binnen de bestaande regels zo goed mogelijk rekening mee
  • Zoekt, samen met de klant, naar passende oplossingen
  • Maakt heldere afspraken met de klant en komt deze na en houdt de klant op de hoogte van de voortgang
  • Klantgerichtheid
  • Kiest een aanpak die past bij de situatie
  • Stemt de eigen gedragsstijl op de situatie af
  • Schakelt bij weerstand of onverwachte omstandigheden over op een aanpak die wel tot het gestelde doel leidt
  • Flexibiliteit
  • Laat zich onder stressvolle omstandigheden niet van de wijs brengen en behoudt het overzicht
  • Blijft onder tijdsdruk beheerst en doelmatig handelen
  • Stressbestendigheid
  • Spreekt heldere, haalbare en meetbare doelen af en weet deze ook te realiseren
  • Onderneemt gerichte acties om het gestelde doel te bereiken
  • Neemt beslissingen op basis van informatie en feiten en escaleert indien nodig
  • Resultaatgerichtheid

Omgeving

Resultaten Gedragsindicatoren Competenties
  • Informatie en (tussen)producten zijn tijdig opgevraagd en opgeleverd
  • Wisselt regelmatig kennis, informatie, signalen en ideeën uit met anderen en vraagt reacties
  • Reageert actief en constructief op de ideeën van anderen
  • Staat collega’s bij waar nodig en roept tijdig hulp van collega’s en/of derden in
  • Samenwerken

Bedrijfsvoering

Resultaten Gedragsindicatoren Competenties
  • Werkwijzen en processen zijn conform de procedures en werkinstructies uitgevoerd
  • Producten en/of diensten voldoen aan vakinhoudelijke normen
  • De administratie is op orde
  • Collega’s zijn gemotiveerd en begeleid (geldt alleen voor senioren)
  • Formuleert helder en duidelijk in gesprekken zodat de klant het begrijpt
  • Hanteert een schrijfstijl en woordkeus die voor de doelgroep begrijpelijk is en die recht doet aan de boodschap
  • Zorgt voor het op peil houden van vaardigheden en vakkennis van de collega’s en signaleert bij afwijkingen
  • Schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
  • Formuleert helder en duidelijk in gesprekken zodat de klant het begrijpt
  • Hanteert een schrijfstijl en woordkeus die voor de doelgroep begrijpelijk is en die recht doet aan de boodschap
  • Zorgt voor het op peil houden van vaardigheden en vakkennis van de collega’s en signaleert bij afwijkingen
  • Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid

Vernieuwen en verbeteren

Resultaten Gedragsindicatoren Competenties
  • Knelpunten bij de uitvoering van de werkzaamheden zijn gesignaleerd en doorgegeven
  • Voorstellen zijn geleverd voor de verbetering en efficiency van werkprocessen, administraties en procedures
  • Nieuwe ontwikkelingen zijn juist en tijdig opgepakt
  • Werkt zich snel in een nieuwe materie of een werksituatie in
  • Leert van eigen ervaringen en fouten.
  • Benut suggesties van anderen effectief
  • Ontwikkelt zich voortdurend op eigen vakgebied
  • Signaleert knelpunten en draagt oplossingen aan
  • Zelfontwikkeling