Een feestelijke lancering nieuwe website FGR

Sicco Louw, interim directeur P&O BZK, lanceerde de website Functiegebouw Rijksoverheid (FGR) onder begeleiding van confetti en applaus tijdens de P&O-dagen in Nieuwegein en Den Haag. Ruim een jaar na de start van het traject staat de website in zijn nieuwe jasje online, mooier, sneller en ook beter toegankelijk. Een bijzonder moment, zeker voor Eric Hartstra (coördinerend beleidsmedewerker bij Directoraat-generaal Overheidsorganisatie (DGOO) van het ministerie van BZK) en Tine van der Velden (organisatieadviseur UBR/Personeel i.o.). Zij werkten het afgelopen jaar samen met een team aan het moderniseren van deze website.

Wat is het functiegebouw Rijk en waar gebruik je het voor?

Eric: ‘’Het functiegebouw Rijk (FGR) is een denkbeeldig gebouw waar alle functies binnen de Rijksoverheid een plek hebben. Het FGR ondersteunt het wendbaar inrichten van organisaties, maakt verschillende P&O-zaken inzichtelijk, het is te gebruiken bij je loopbaanplanning en het wordt gebruikt voor de gesprekscyclus.

Tine: In 2012 is het instrument FGR geïmplementeerd, inclusief de website, een handige tool om o.a. inzichtelijk te krijgen welke functies en doorgroeimogelijkheden er zijn .’’

Wat was het doel van de vernieuwing van de website?

Eric: ‘’In 2018 begonnen we met twee trajecten. Aan de ene kant het gebruik van het FGR stimuleren, de website als tool vernieuwen en deze beter toegankelijk maken voor de medewerker.  

Tine: Aan de andere kant moest de website technisch worden vernieuwd vanuit het project Carrière Site Overheid (CSO)-platform, omdat de sites op dit platform niet meer voldeden aan alle huidige eisen.”

Eric: “Omdat deze twee trajecten erg veel raakvlakken hadden is er besloten om deze samen op te pakken. We hadden contact met dezelfde partners en konden op deze manier makkelijk input vragen en betrokken partijen informeren.’’

Wat is er anders aan de nieuwe website?

Tine: ‘’Inmiddels hebben we de nieuwe website gelanceerd, deze staat op een nieuw platform dat technisch goed ondersteund wordt. UBR heeft zelf het beheer in handen, op deze manier is de site makkelijk en snel up-to-date te houden. Uit onderzoek bleek dat de website niet helemaal gebruiksvriendelijk was en dat deze ook niet geoptimaliseerd was voor gebruik op mobiele devices zoals de telefoon en tablet. De nieuwe website is dit wel en heeft een nieuwe indeling en werkwijze. Er zijn ook nog een aantal handige functionaliteiten toegevoegd; er is nog steeds een live koppeling met de Mobiliteitsbank, er is een mogelijkheid om functies te vergelijken en er is een ‘’expert-modus’’ toegevoegd. Deze modus gaan we met behulp van de collega’s van P&O verder vormgeven het komende jaar.”

Eric: ‘’Naast het feit dat de site technisch vernieuwd is heeft de site ook een nieuwe ‘’look en feel’’ gekregen. Om het functiegebouw voor iedereen toegankelijk te maken zijn er animaties ontwikkeld waarin wordt uitgelegd wat een bepaalde functiefamilie inhoudt en een algemene film waarin het functiegebouw wordt uitgelegd vanuit de verschillende perspectieven: medewerker, manager en (wendbare) organisatie.’’

Welke ontwikkelingen kunnen we nog verwachten?

Eric: ‘’Het komende jaar zal er nog hard gewerkt worden aan de doorontwikkeling van het functiegebouw en de website. De functietyperingen zullen worden gemoderniseerd zodat deze toegankelijker worden voor de gebruikers. Er zal de komende tijd dus nog worden doorontwikkeld, er zal onder andere nog meer aandacht worden besteed aan de gebruiksvriendelijkheid van de website en de expertmodus.

Ook zal de website nog meer onder de aandacht van de medewerker worden gebracht. Actief met je loopbaan aan de slag gaan is belangrijk, of je nou op schaal 5 zit of schaal 12, er is altijd groei mogelijk.’’

Wil jij zelf ook een kijkje nemen op de nieuwe website en direct aan de slag met jouw carrière? Kijk dan op Functiegebouwrijksoverheid.nl.