- Onderwijs-/activiteitenaanbod is afgestemd op theorie en praktijk, individuele (leer)mogelijkheden, ontspanningsbehoeften en doelstellingen
- Kennis en vaardigheden bij deelnemers zijn toegenomen
- (Leer)resultaten zijn adequaat getoetst en geëvalueerd
- Bijdragen zijn geleverd aan activering, gedrags- en houdingsverandering en persoonlijke ontwikkeling
- Optimale (gemotiveerde) deelname aan het (onderwijs/activiteiten)programma is gerealiseerd
- Er is een stimulerend, veilig en ordelijk (leer)klimaat
- Deskundigheidsbevordering aan personeel is gerealiseerd (Voor de instructeur lichamelijke opvoeding geldt tevens het leveren van een bijdrage aan het optimaliseren van kennis, vaardigheden en houdingsaspecten van personeel.)
| - Werkt aan een goede werkrelatie met de justitiabele, benadert deze met respect
- Benoemt regels en gedragsnormen en spreekt de ander aan op grensoverschrijdend gedrag
- Maakt de eigen professionele grenzen duidelijk, houdt professionele distantie
- Blijft ook onder verleiding of druk handelen volgens de geldende normen en waarden
- Gaat zorgvuldig om met persoonlijke en gevoelige informatie
| |
- Verplaatst zich in de belevingswereld en situatie van de justitiabele en toont begrip
- Herkent emoties, spanningen en afwijkend gedrag, schat risico’s in
- Stemt de benadering af op persoon en situatie
- Onderkent groepsprocessen en speelt hier adequaat op in
- Reflecteert op de invloed van eigen houding en gedrag op de interactie
| |
- Onderzoekt samen met de justitiabele diens belangstelling, mogelijkheden en doelen
- Sluit aan bij de intrinsieke motivatie en belevingswereld van de justitiabele
- Bevordert zelfredzaamheid, spreekt vertrouwen uit in de justitiabele
- Enthousiasmeert en stimuleert de justitiabele tot deelname aan activiteiten en bereiken van persoonlijke doelstellingen
- Creëert een positieve en activerende sfeer
| |
- Maakt bij de keuze voor een didactische aanpak een juiste inschatting welke benadering bij de betreffende justitiabele de meeste kans van slagen heeft
- Maakt bij het opstellen van een leer- of activiteitenplan een reële inschatting van de mogelijkheden, beperkingen en doelen van de justitiabele
- Maakt bij de ontwikkeling van een activiteit een reële inschatting van geschiktheid voor de doelgroep en van mogelijke risico’s
| |