Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Medewerker Verwerken en Behandelen

Uitvoering

Commissiesecretaris

Uitvoering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Verwerkt en behandelt gegevens en levert daarmee bijdragen aan producten en/of diensten en voert daarmee het vastgestelde beleid uit

Ondersteunt (juridisch) de voorbereiding, de zitting, de commissie, de nabewerking en de afdoening van zaken en/of leidt zittingen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Bijdragen zijn geleverd conform opdracht
  • Verzamelde gegevens zijn gecontroleerd op juistheid en volledigheid en verwerkt in systemen conform opdracht
  • De informatie is beschikbaar en actueel
  • Klantvragen, producten en diensten zijn op een juiste wijze geïnterpreteerd, beoordeeld en afgehandeld binnen gestelde termijnen
  • Toetsing aan wet- en regelgeving en procedures is juist uitgevoerd

Omgeving

  • Informatie en (tussen)producten zijn tijdig opgevraagd en opgeleverd

Bedrijfsvoering

  • Werkwijzen en processen zijn conform de procedures en werkinstructies uitgevoerd
  • Producten en/of diensten voldoen aan vakinhoudelijke normen
  • De administratie is op orde
  • Collega’s zijn gemotiveerd en begeleid (geldt alleen voor senioren)

Vernieuwen en verbeteren

  • Knelpunten bij de uitvoering van de werkzaamheden zijn gesignaleerd en doorgegeven
  • Voorstellen zijn geleverd voor de verbetering en efficiency van werkprocessen, administraties en procedures
  • Nieuwe ontwikkelingen zijn juist en tijdig opgepakt

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Dossiers en besluitvorming zijn juist en effectief voorbereid. (Concept-adviezen, gemotiveerde uitspraken, beschikkingen, verweerschriften, dagvaardingen, tenlasteleggingen, besluiten tot afdoening, verslagen, notities, etc.)
  • Inhoudelijke en procedurele ondersteuning is op de juiste wijze geleverd
  • Zittingen zijn op de juiste wijze geleid
  • Zittingen en zaken zijn inhoudelijk en procedureel correct afgehandeld

Omgeving

  • Inhoudelijke en procesmatige afstemming met de omgeving heeft plaatsgevonden

Bedrijfsvoering

  • Wet- en regelgeving, jurisprudentie, procedures en termijnen zijn zorgvuldig en correct toegepast
  • Administratie is op orde
  • Medewerkers zijn begeleid (senioren)

Vernieuwen en verbeteren

  • Voorstellen zijn geleverd voor de verbetering en efficiency van werkprocessen, administraties en procedures
  • Kennisdeling is geborgd en zonodig actief bevorderd
  • Ontwikkelingen in wetgeving, jurisprudentie en literatuur zijn actief bijgehouden

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Onderzoekt de wensen en belangen van de klant, dringt tot de kern van de zaak door en houdt daar binnen de bestaande regels zo goed mogelijk rekening mee
  • Zoekt, samen met de klant, naar passende oplossingen
  • Maakt heldere afspraken met de klant en komt deze na en houdt de klant op de hoogte van de voortgang
  • Kiest een aanpak die past bij de situatie
  • Stemt de eigen gedragsstijl op de situatie af
  • Schakelt bij weerstand of onverwachte omstandigheden over op een aanpak die wel tot het gestelde doel leidt
  • Laat zich onder stressvolle omstandigheden niet van de wijs brengen en behoudt het overzicht
  • Blijft onder tijdsdruk beheerst en doelmatig handelen
  • Spreekt heldere, haalbare en meetbare doelen af en weet deze ook te realiseren
  • Onderneemt gerichte acties om het gestelde doel te bereiken
  • Neemt beslissingen op basis van informatie en feiten en escaleert indien nodig

Omgeving

  • Wisselt regelmatig kennis, informatie, signalen en ideeën uit met anderen en vraagt reacties
  • Reageert actief en constructief op de ideeën van anderen
  • Staat collega’s bij waar nodig en roept tijdig hulp van collega’s en/of derden in

Bedrijfsvoering

  • Formuleert helder en duidelijk in gesprekken zodat de klant het begrijpt
  • Hanteert een schrijfstijl en woordkeus die voor de doelgroep begrijpelijk is en die recht doet aan de boodschap
  • Zorgt voor het op peil houden van vaardigheden en vakkennis van de collega’s en signaleert bij afwijkingen
  • Formuleert helder en duidelijk in gesprekken zodat de klant het begrijpt
  • Hanteert een schrijfstijl en woordkeus die voor de doelgroep begrijpelijk is en die recht doet aan de boodschap
  • Zorgt voor het op peil houden van vaardigheden en vakkennis van de collega’s en signaleert bij afwijkingen

Vernieuwen en verbeteren

  • Werkt zich snel in een nieuwe materie of een werksituatie in
  • Leert van eigen ervaringen en fouten.
  • Benut suggesties van anderen effectief
  • Ontwikkelt zich voortdurend op eigen vakgebied
  • Signaleert knelpunten en draagt oplossingen aan

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Selecteert systematisch de relevante gegevens uit de verschillende informatiebronnen en legt daarbij de juiste verbanden
  • Ordent complexe informatie zodat deze toegankelijk wordt
  • Schat eventuele belangen achter informatie goed in
  • Komt met analyses van vraagstukken vanuit verschillende invalshoeken
  • Vormt zich een mening op basis van relevante informatie
  • Motiveert de te nemen beslissingen
  • Houdt bij de eigen oordeelsvorming rekening met verschillende opvattingen en tegenstrijdigheden
  • Overziet de mogelijke consequenties van zijn standpunt
  • Vraagt zonodig second opinion van collega’s
  • Zet argumentatie helder en duidelijk en in correcte taal op schrift
  • Hanteert een schrijfstijl en woordkeus die past bij de doelgroep
  • Bouwt teksten zo op dat deze alle afwegingen en argumenten goed naar voren komen

Omgeving

  • Onderhoudt contacten met alle partijen
  • Benut de contacten op het juiste moment om organisatiedoelen te bereiken
  • Gebruikt het netwerk om problemen bespreekbaar te maken en oplossingsmogelijkheden te toetsen

Bedrijfsvoering

  • Stelt concrete doelen en prioriteiten en stemt dit af met de opdrachtgever
  • Komt met realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen en bewaakt de voortgang
  • Stemt eigen planning af op werkzaamheden van anderen
  • Kent de regels en procedures, maar zoekt zonodig de grenzen van wat mogelijk is om eigen doelen en planning te halen
  • Heeft aandacht voor details
  • Werkt nauwkeurig en systematisch
  • Volgt nauwkeurig voorgeschreven procedures en werkwijzen

Vernieuwen en verbeteren

  • Deelt de opgedane kennis met collega's
  • Leert van eigen ervaring en fouten
  • Houdt vakkennis bij d.m.v. literatuur, seminars e.d

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Klantgerichtheid
  • Flexibiliteit
  • Stressbestendigheid
  • Resultaatgerichtheid
  • Samenwerken
  • Schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
  • Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid
  • Zelfontwikkeling
  • Analyseren
  • Oordeelsvorming
  • Schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
  • Netwerken
  • Plannen en organiseren
  • Accuraat werken
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

Geen/enige ervaring met toepassing van relevante wet- en regelgeving

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • VMBO
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Relevant voor te leveren product(en) of dienst(en)

Overige kennis en vaardigheden

·   Kennis van en vaardigheid met relevante ICT-systemen

·   Kennis van relevante protocollen

·   Kennis van de keten en van de bevoegdheden van de ketenpartners

Competenties uit het kernprofiel

  • klantgerichtheid
  • flexibiliteit
  • stressbestendigheid
  • samenwerken
  • resultaatgerichtheid
  • mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
  • schriftelijke-uitdrukkingsvaardigheid
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Geen of enige werkervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO+
  • HBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

MBO: relevante MBO-opleiding

Vakkennis: juridische schrijfvaardigheid om beslissingen te motiveren

Overige kennis en vaardigheden
  • Kennis van en/of ervaring met geautomatiseerde systemen

  • Goede kennis van de Nederlandse taal in woord en geschrift

Competenties uit het kernprofiel

  • analyseren
  • oordeelsvorming
  • schriftelijke-uitdrukkingsvaardigheid
  • netwerken
  • plannen-en-organiseren
  • accuraat-werken
  • motiveren
  • zelfontwikkeling