Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Projectleider

Project-/ Programmamanagement

Project-/Programmamanager

Project-/ Programmamanagement

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Is verantwoordelijk voor de realisatie van projectresultaten en voor aansturing van een projectteam.

Is verantwoordelijk voor de realisatie van projectresultaten en/of programmadoelen en voor sturing van projecten en/of programma’s

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Intake opdracht is uitgevoerd
  • Bijdrage aan scope en formulering projectopdracht en –resultaat is geleverd en gedeeld met de opdrachtgever; projectplan is opgesteld
  • SMART-projectopdrachten en –plannen zijn afgestemd met de opdrachtgever en wederzijdse acceptatie van de rand-voorwaarden en beschikbare middelen is verkregen
  • Opdrachtgever is conform afspraken en naar verdere behoeften geïnformeerd en verantwoording is afgelegd
  • Relatie met opdrachtgever is effectief onderhouden
  • Proces om te komen tot projectresultaten is efficiënt en transparant verlopen
  • Project is uitgevoerd conform afspraken
  • Opdrachten zijn verstrekt naar in- en externe partijen
  • Projectresultaten zijn geleverd en geaccepteerd conform projectopdracht en overgedragen aan opdrachtgever en/of lijnorganisatie; décharge van de opdrachtgever is verkregen
  • Nazorg is zonodig geleverd

Omgeving

  • Omgevingsanalyse is gemaakt en operationele aanpak is bepaald
  • Netwerk dat bijdraagt aan de realisatie van de projectdoelen/ organisatiedoelen is ingezet
  • Betrokken in- en externe partijen zijn effectief ingeschakeld
  • Er is adequaat en flexibel ingespeeld op ontwikkelingen

Bedrijfsvoering

  • Projectleiding is uitgevoerd en processen zijn transparant, efficiënt en kostenbewust aangestuurd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
  • Projectmedewerkers, bedrijfsmiddelen en informatievoorziening zijn conform afspraken doelmatig en doeltreffend ingezet
  • Projectadministratie is op orde
  • Projectmedewerkers zijn begeleid
  • Input is geleverd aan lijnmanagement over functioneren medewerkers

Vernieuwen en verbeteren

  • Relevante informatie en kennis zijn overgedragen, binnen project en organisatie
  • Bijdragen aan vernieuwde/ verbeterde methoden, werkwijzen, werkprocessen, systemen, standaarden, kaders, producten, kennis(deling) en oplossingen zijn geleverd

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Aan verkenningsfase is bijgedragen
  • Definities van scope en resultaten of doelen van projecten of programma’s zijn mede opgesteld
  • Opdrachtgever is geadviseerd over te realiseren (verander) doelen, resultaten, haalbaarheid, beoogde effecten/baten, opzet, aanpak, benodigde capaciteit, uitvoering en risico’s
  • Voorwaarden en afspraken zijn besproken met de opdrachtgever en wederzijds geaccepteerd en vastgesteld
  • Er is een helder en bevestigd beeld over de verwachtingen van de opdrachtgever en permanente toetsing van dit beeld binnen de dynamiek van de (internationale) project-/programmaomgeving
  • Diverse (besluitvormende) documenten zijn (SMART) opgesteld, afgestemd met en vastgesteld door opdrachtgever
  • Over inrichting van project/programma(organisatie) en Governance van het project/programma is geadviseerd; Governance is ingericht
  • Project-/ programmaresultaten/ effecten/baten en de te volgen aanpak zijn permanent afgestemd met de totale strategie van de portfolio, het/de departement(en) en/of relevante in- en externe partijen en dynamiek van de (internationale) omgeving
  • Relatie met opdrachtgever is effectief onderhouden
  • Bij de realisatie van het project en/of het programma is de opdrachtgever geadviseerd over richting, keuzes en wijzigingen in aanpak en werkwijze en is besluitvorming gevraagd
  • Diverse disciplines zijn aangestuurd; overall view en integraliteit zijn bewaakt
  • In- en externe partijen zijn ingeschakeld en aangestuurd en opdrachtgeverschap in dit kader is ingevuld
  • Resultaten zijn gerealiseerd, geaccepteerd en zonodig geïmplementeerd conform afspraken en doelen opdrachtgever
  • Resultaten zijn overgedragen aan opdrachtgever en/of lijn organisatie; nazorg is geleverd
  • Décharge van de opdrachtgever is verkregen
  • Evaluaties zijn uitgevoerd

Omgeving

  • Omgevingsanalyse is gemaakt en tactiek en/of strategie is/zijn afgestemd op (internationale) context en bepaald
  • Een netwerk is ingericht en onderhouden dat bijdraagt aan de realisatie van de resultaten en doelen van de opdrachtgever
  • In- en externe allianties zijn gevormd, voor zover relevant voor de realisatie van de resultaten/doelen/baten/effecten
  • Er is effectief geacteerd binnen de relevante ketens/ samenwerkingsverbanden
  • Belanghebbenden zijn optimaal betrokken bij het project en/of programma resulterend in draagvlak voor uitvoering van het project/programma en eventueel de resultaten/ doelen en effecten/baten

Bedrijfsvoering

  • Project/programma en daarbij behorende processen zijn transparant, efficiënt, kostenbewust, beheerst, omgevingsgericht en conform geldende afspraken en kaders ingericht en aangestuurd
  • Project/programma administratie is op orde
  • Teambuilding heeft plaatsgevonden
  • Medewerkers zijn gefaciliteerd bij hun professionele ontwikkeling, afgestemd op de project-/programmadoelen
  • Lijnmanagement is tijdig geïnformeerd over de ontwikkeling van zijn/haar medewerker
  • Project-/programma-medewerkers, bedrijfsmiddelen en informatievoorziening zijn doelmatig en doeltreffend ingezet

Vernieuwen en verbeteren

  • Relevante informatie en kennis zijn ontwikkeld en overgedragen, binnen project en/of programma en organisatie
  • Verbetering van de professionaliteit van het project-/programmamanagement binnen de organisatie is gecoördineerd/ aangestuurd
  • Vernieuwde/verbeterde methoden, werkwijzen, werkprocessen, systemen, standaarden, kaders, producten, kennis(deling en –ontwikkeling) en oplossingen zijn geïnitieerd en gerealiseerd ten behoeve van het project en/of programma en de organisatie

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Is zich bewust van de (in)formele regels, verschillende posities en belangen die relevant zijn voor het eigen werkterrein en handelt daar naar
  • Weet wat er speelt in (de inhoud van) het project
  • Toetst eigen ideeën en keuzen bij de opdrachtgever
  • Onderzoekt het project op wensen en belangen van verschillende betrokkenen
  • Stelt meetbare, haalbare en duidelijke doelen op voor het project en stemt de te leveren resultaten af met de opdrachtgever
  • Onderneemt tijdig acties om de van te voren met de opdrachtgever afgesproken resultaten te leveren
  • Richt zich op het behalen van de resultaten en signaleert tijdig indien deze niet haalbaar zijn

Omgeving

  • Signaleert ontwikkelingen die van invloed zijn op het eigen project
  • Schakelt op het juiste moment de juiste mensen in voor steun en medewerking
  • Legt en onderhoudt (in)formele contacten met voor het project relevante partijen
  • Brengt relevante partijen bij elkaar
  • Oefent invloed uit zonder de relatie te verstoren

Bedrijfsvoering

  • Maakt projectmedewerkers enthousiast voor het project
  • Spreekt duidelijke verwachtingen uit ten aanzien van de te behalen doelen/ resultaten
  • Laat voorbeeldgedrag zien
  • Geeft tijdig feedback
  • Geeft invulling aan de randvoorwaarden om gewenste doelen/resultaten te kunnen leveren
  • Zorgt voor een goede samenstelling van het projectteam
  • Komt met een plan van aanpak om doelen te bereiken
  • Maakt realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen
  • Komt afspraken na, stelt prioriteiten en haalt deadlines
  • Stemt eigen planning af met relevante partijen

Vernieuwen en verbeteren

  • Deelt kennis en ervaring met de medewerkers en verwacht dat ook van de projectmedewerkers zelf en onderling
  • Zorgt ervoor dat de benodigde informatie actueel en toegankelijk is voor een ieder
  • Bedenkt niet alledaagse oplossingen voor een vraagstuk
  • Integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze toe
  • Leert van eigen ervaringen en fouten

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Maakt een realistische raming van geld, capaciteit en looptijd
  • Bepaalt welke capaciteit wanneer benodigd is
  • Brengt mogelijke risico's en complicaties in kaart en de consequenties daarvan en werkt alternatieven uit
  • Vraagt opdrachtgever en belanghebbenden naar hun doelen, wensen, prioriteiten en stuurt gericht op realisatie daarvan
  • Stelt het eindresultaat voorop en houdt overzicht
  • Is alert op risico's, knelpunten, belemmeringen die de voortgang en het resultaat van het project/programma kunnen verstoren en neemt maatregelen en reageert met daadkracht
  • Onderkent tijdig de (inter)nationale politieke/maatschappelijke afbreukrisico’s voor de opdrachtgever en/of ambtelijke/politieke top en anticipeert met de juiste interventies en laat hierin stevigheid zien
  • Draagt de visie op en bedoeling van het project/programma actief uit
  • Is zich bewust van de dynamiek, processen en verschillende belangen binnen de betrokken in- en externe organisaties en partijen en stemt aanpak hierop af
  • Is transparant naar de opdrachtgever en overige partijen toe, stimuleert transparantie vanuit de omgeving en toont zich bij het eigen handelen bewust van de (inter)nationale politiek-bestuurlijke/maatschappelijke gevoeligheid van onderwerpen en spreekt uit wat hij/zij van de opdrachtgever en omgeving verwacht
  • Is op de hoogte wat er speelt op het politiek en bestuurlijk niveau

Omgeving

  • Kent de (internationale) politieke/maatschappelijke ontwikkelingen en trends, geeft daar betekenis aan in termen van risico’s en kansen op middellange en lange termijn en vertaalt deze naar het eigen project/programma
  • Kent ontwikkelingen bij en verhoudingen, regels, posities, belangen en cultuur van de betrokken in- en externe partijen en houdt hier rekening mee
  • Stemt continu af met de omgeving en stelt het eigen project/programma bij
  • Volgt ontwikkelingen en anticipeert op/initieert wijzigingen, kansen en risico’s
  • Legt en onderhoudt contacten met voor de eigen functie en de realisatie van de project/programmaresultaten en -doelstellingen relevante personen en organisaties
  • Benut op het juiste moment het netwerk om de project/programmaresultaten en -doelstellingen te bereiken
  • Oefent invloed uit, zonder de relatie te verstoren
  • Benadert de juiste mensen om steun en medewerking te verkrijgen
  • Heeft regelmatig contact en overleg met belanghebbenden
  • Brengt partijen met tegengestelde belangen bij elkaar
  • Opereert herkenbaar als aanspreekpunt/boegbeeld voor het project/programma

Bedrijfsvoering

  • Vertaalt de doelen in een passende project-/programmastructuur en bedrijfsprocessen
  • Organiseert benodigde capaciteit en infrastructuur benodigd voor een optimale inrichting en uitvoering van het project/programma
  • Heeft kijk op mensen en bedrijfsvoeringprocessen en is transparant ten aanzien van de afweging over de gewenste kwaliteit en haalbaarheid
  • Is een zorgvuldige en transparante opdrachtgever voor de eigen medewerkers
  • Past verschillende project/programmamanagementstijlen toe
  • Geeft medewerkers van het project/programma waardering voor hun inzet en prestaties
  • Houdt rekening met motieven van medewerkers van het project/programma en benut hun capaciteiten optimaal
  • Bevordert samenhang en samenwerking in het team door communicatie en overleg
  • Inspireert door eigen gedrevenheid en volharding, ook bij tegenslag

Vernieuwen en verbeteren

  • Zoekt continu naar verbetering van producten/processen/werkwijzen; toont zich initiatiefrijk
  • Maakt zich los van vaste denkkaders en durft te experimenteren; toont zich een zelfstandig denker en bedenkt niet alledaagse oplossingen
  • Ontwikkelt en past verbeterpunten toe en deelt deze met de lijnorganisatie
  • Verwerft acceptatie voor vernieuwingsvoorstellen en gebruikt aansprekende argumenten en methoden

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Organisatiesensitiviteit
  • Resultaatgerichtheid
  • Netwerken
  • Motiveren
  • Plannen en organiseren
  • Zelfontwikkeling
  • Plannen en organiseren
  • Resultaatgerichtheid
  • Bestuurssensitiviteit
  • Omgevingsbewustzijn
  • Netwerken
  • Aansturen organisatie
  • Motiveren
  • Creativiteit

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

  • enkele jaren ervaring in projectomgeving en projectteam(s)

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • HBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

basisopleiding projectmanagement

Overige kennis en vaardigheden
  • affiniteit met het werkveld

  • in internationale context: kennis van en taalvaardig in de relevante vreemde talen
  • (kennis van) inkoop- en contractprocessen en -procedures, projectbeheersing: tijd en geld

Competenties uit het kernprofiel

  • organisatiesensitiviteit
  • resultaatgerichtheid
  • netwerken
  • motiveren
  • plannen-en-organiseren
  • zelfontwikkeling

Ervaring

·   enkele jaren relevante ervaring in in- en externe, ook domeinoverstijgende projecten en daarin succesvol

·   enkele jaren ervaring met aansturen van een projectorganisatie/processen en van een projectteam en daarin aantoonbaar succesvol

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

projectmanagement; programmamanagement

Overige kennis en vaardigheden

·   affiniteit met het werkveld

·   onderhandelen, managementvaardigheden, bedrijfsvoering (o.a. HRM, finance en informatievoorziening), risicomanagement, risicoanalyse

·   in internationale context: kennis van en taalvaardig in de relevante vreemde talen

Competenties uit het kernprofiel

  • bestuurssensitiviteit
  • plannen-en-organiseren
  • resultaatgerichtheid
  • omgevingsbewustzijn
  • netwerken
  • aansturen-organisatie
  • motiveren
  • creativiteit