Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Assistent Medewerker Facilitair Management

Bedrijfsvoering

Medewerker Vervoer

Bedrijfsvoering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Verricht facilitaire werkzaamheden of assisteert daarbij

Transporteert personen en/of goederen over de weg of assisteert daarbij

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Logisch gestructureerde huishoudelijke, logistieke, schoonmaak- en/of technische werkzaamheden zijn uitgevoerd zoals afgesproken met de leidinggevende
  • Bepaalde (deel)opdrachten zijn op de juiste wijze uitgevoerd

Omgeving

  • Vragen van de klant zijn ontvangen en doorgezet naar collega’s
  • Juiste informatie is geleverd aan collega’s

Bedrijfsvoering

  • Werkzaamheden zijn uitgevoerd volgens de geldende instructies, regels en voorschriften
  • Gereedschap en dergelijke zijn zorgvuldig gebruikt en onderhouden volgens de geldende instructies en voldoen aan gestelde kwaliteitseisen

Vernieuwen en verbeteren

  • Nieuwe taken en/of opdrachten in de werkzaamheden zijn juist en tijdig opgepakt
  • Knelpunten bij de uitvoering van de werkzaamheden zijn opgemerkt en doorgegeven

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Ritten zijn (als bijrijder) uitgevoerd zoals afgesproken met de leidinggevende
  • Personen en/of poststukken en/of goederen zijn tijdig, veilig en/of correct op de juiste bestemming (af)geleverd zoals afgesproken met de leidinggevende
  • Bepaalde (inhoudelijke) werkzaamheden zijn uitgevoerd zoals beschreven in de protocollen en opdrachten ( het betreft hier o.a. monstername, vaccindistributie, dossiervervoer)

Omgeving

  • Vragen en opmerkingen van klanten zijn ontvangen en doorgezet naar collega’s
  • Bij calamiteiten zijn juiste instanties (o.a. collega’s, politie, hulpdiensten) juist geïnformeerd en ingeschakeld
  • Diensten en collega’s zijn juist en tijdig geïnformeerd over vervoer van personen en/of goederen

Bedrijfsvoering

  • Werkzaamheden zijn uitgevoerd volgens de geldende afspraken, opdrachten en protocollen
  • Administratie is op orde
  • Transportmiddelen zijn schoon, verkeren in goede staat en zijn bedrijfszeker
  • Is representatief

Vernieuwen en verbeteren

  • Nieuwe taken en/of opdrachten aspecten in de werkzaamheden zijn juist en tijdig opgepakt
  • Knelpunten bij de uitvoering van de werkzaamheden zijn opgemerkt en doorgegeven

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Stelt met leidinggevende doelen
  • Komt afspraken na en haalt deadlines
  • Past indien nodig het werktempo aan
  • Doet (meer dan) wat gevraagd wordt
  • Toont zich betrokken bij het werk
  • Laat zich niet ontmoedigen door moeilijkheden

Omgeving

  • Reageert snel en correct op vragen en klachten
  • Bekijkt of er vragen zijn in de werkzaamheden die met de leidinggevende moeten worden besproken

Bedrijfsvoering

  • Werkt precies en zorgvuldig
  • Merkt afwijkingen en onvolledigheden op, ook in geval van routinematig werk en geeft dit aan bij de verantwoordelijke
  • Houdt zich aan de voorschriften en/of afgesproken kwaliteitsnormen

Vernieuwen en verbeteren

  • Leert van eigen ervaringen en fouten
  • Staat open voor tips en voorstellen van leidinggevende en collega’s

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Neemt in de planning alle voorzorgsmaatregelen die nodig zijn voor een vlotte rit
  • Houdt ontwikkelingen op de weg in de gaten en weet, indien nodig, alternatieve routes te vinden
  • Handelt direct als hij een moeilijke situatie voorziet waarin op dat moment gehandeld moet worden
  • Gaat zorgvuldig om met persoonlijke en/of vertrouwelijke informatie
  • Geeft onder druk of verleiding geen vertrouwelijke informatie prijs
  • Weet dat hij/zij het ‘visitekaartje’ is van de organisatie en gedraagt zich daar ook naar
  • Doet (meer dan) wat wordt gevraagd
  • Voelt zich betrokken bij het werk
  • Laat zich niet ontmoedigen door moeilijkheden

Omgeving

  • Houdt rekening met de wensen van de klant
  • Zoekt bij afwijkingen van de planning, al dan niet in overleg met de teamleider, naar passende oplossingen
  • Informeert regelmatig naar de tevredenheid bij de klant
  • Houdt rekening met de informatiebehoeften van diensten over halen en brengen van goederen

Bedrijfsvoering

  • Blijft onder tijdsdruk beheerst en juist handelen
  • Blijft rustig in stressvolle situaties
  • Laat te allen tijde de veiligheid voorgaan
  • Houdt de administratie van de ritten bij en draagt er zorg voor dat die toegankelijk is voor anderen
  • Controleert regelmatig het materieel en werkt volgens het onderhoudsplan

Vernieuwen en verbeteren

  • Leert van eigen fouten en ervaringen
  • Staat open voor tips en voorstellen van leidinggevende en collega’s

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Resultaatgerichtheid
  • Inzet
  • Klantgerichtheid
  • Accuraat werken
  • Zelfontwikkeling
  • Anticiperen
  • Integriteit
  • Inzet
  • Klantgerichtheid
  • Stressbestendigheid
  • Accuraat werken
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

Geen ervaring nodig

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • VMBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis
  • relevant voor aandachtsgebied;
  • affiniteit met het aandachtsgebied 

Competenties uit het kernprofiel

  • resultaatgerichtheid
  • inzet
  • klantgerichtheid
  • accuraat-werken
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Geen relevante ervaring

Opleiding

Speciaal onderwijs

Opleidingsrichting en/of vakkennis

Wegvervoer

VMBO,MBO: Relevant voor het aandachtsgebied

Overige kennis en vaardigheden

N.v.t.

Competenties uit het kernprofiel

  • anticiperen
  • inzet
  • integriteit
  • klantgerichtheid
  • stressbestendigheid
  • accuraat-werken
  • zelfontwikkeling