(Senior) Beleidsmedewerker

Zorgt voor de voorbereiding, ontwikkeling, implementatie, uitvoering en evaluatie van beleid, gericht op een of meer afgeronde inhoudelijke beleids(deel)terreinen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

Resultaten Gedragsindicatoren Competenties
  • Politieke en maatschappelijke vraagstukken zijn vertaald in beleidsadviezen die bijdragen aan politieke en ambtelijke doelstellingen. Met aandacht voor kwaliteitseisen voor beleid
  • Zorgvuldige en vlotte politieke besluitvorming is gerealiseerd op basis van een goede voorbereiding
  • Randvoorwaarden zijn gecreëerd voor een effectieve implementatie
  • Uitvoering is gemonitord en geëvalueerd
  • Onderkent tijdig politieke afbreukrisico’s voor de bewindspersoon
  • Schat de haalbaarheid van acties en/of besluiten in
  • Inventariseert het krachtenveld
  • Kent de organisatie en heeft gevoel voor het politieke en bestuurlijke
  • Bestuurssensitiviteit
  • Herkent ontwikkelingen en gevoeligheden binnen het eigen organisatie-onderdeel en andere organisatie-onderdelen en handelt daarnaar
  • Kent de organisatie goed en is zich bewust van de (in)formele regels, verschillen-de posities en belangen (krachtenveld) die relevant zijn voor het eigen werkterrein en gaat daar zo nodig creatief mee om
  • Schakelt intern de juiste mensen in voor steun en medewerking, vormt allianties en coalities
  • Toetst binnen de eigen organisatie het draagvlak voor ideeën en beslissingen
  • Organisatiesensitiviteit

Omgeving

Resultaten Gedragsindicatoren Competenties
  • Ketenpartners binnen en buiten het departement/de overheid en (inter)nationaal zijn effectief ingeschakeld en beïnvloed
  • Relevante signalen uit de samenleving, uitvoeringspraktijk en politieke omgeving, samenleving en uitvoeringspraktijk worden in een vroeg stadium meegenomen en in de beleidsvorming zijn benut
  • Producten/diensten/initiatieven zijn in co-creatie ontwikkeld en afgestemd met de relevante (inter) nationale omgeving leidend tot het gewenste effect/resultaat
  • Wordt door ketenpartners en relevante partijen erkend als deskundige op (eigen) dossiers.
  • Benut op het juiste moment (timing) de juiste contacten (zowel in als extern) om doelstellingen te bereiken
  • Weet waar de benodigde deskundigheid in het netwerk zit en zet die ook voor eigen doelen in
  • Kent het netwerk van de politiek-bestuurlijke top en is in staat dit zo nodig te mobiliseren (en wanneer op te schalen)
  • Netwerken
  • Is op de hoogte van recente ontwikkelingen en trends die van invloed zijn op het eigen werkterrein
  • Beoordeelt of bepaalde ontwikkelingen wel of niet relevant zijn
  • Heeft inzicht in (inter)nationale politieke en/of maatschappelijke ontwikkelingen en integreert deze in het dagelijkse werk
  • Omgevingsbewustzijn
  • Haalt en brengt relevante kennis en informatie
  • Betrekt relevante partijen zo vroeg mogelijk in het proces en werkt samen met hen aan een gezamenlijk resultaat
  • Reageert actief en constructief op ideeën en standpunten van anderen
  • Weet te verbinden, waardoor een probleem gemeenschappelijk wordt
  • Samenwerken

Bedrijfsvoering

Resultaten Gedragsindicatoren Competenties
  • Processen zijn gevolgd conform de geldende kaders/spelregels (het Beleidskompas) en afspraken
  • Beleid(sproducten) zijn gereali-seerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, budget) passend binnen jaarplan
  • Heeft afspraken gemaakt over het krijgen van richting en ruimte en legt rekenschap af over de te behalen resultaten
  • Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties voor zichzelf en eventueel anderen
  • Weegt kosten en rendement van eigen handelen goed tegen elkaar af
  • Denkt na over financiële consequenties van plannen en acties
  • Maakt een planning, geeft prioriteiten aan en stemt deze af met de opdrachtgever
  • Kent de regels en procedures, maar zoekt de grenzen op van wat wel/niet mogelijk is
  • • Borgt kennis en vaardigheden op het gebied van informatiehuishouding, (sociale) media en ICT- toepassingen
  • Plannen en organiseren
  • Komt afspraken na en haalt de afgesproken deadlines
  • Doet wat nodig is om met de medewerkers van het team de doelen tijdig te bereiken via een goede werkverdeling en het streven naar zelfstandigheid
  • Neemt gerichte acties om doelen te bereiken
  • Resultaatgerichtheid

Vernieuwen en verbeteren

Resultaten Gedragsindicatoren Competenties
  • Kennisdeling en kennisontwikkeling zijn geborgd
  • Werkprocessen zijn verbeterd door middel van het plan-do-check-act-principe
  • Relevante kennis is beschikbaar voor en/of is gedeeld met relevante partijen
  • Staat open voor mogelijkheden om zaken en werkwijzen (Beleidskompas) te verbeteren
  • Signaleert kansen voor verbetering en/of verandering en realiseert deze
  • Evalueert eigen werk(wijze), leert daarvan en draagt nieuwe inzichten over aan collega’s
  • Initieert en stimuleert kennis(ontwikkeling) binnen de eigen organisatie
  • Creativiteit