Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen
|
Uitvoeren en inhoudelijk verantwoordelijk zijn voor (complexere) wetenschappelijke onderzoeken. |
Is verantwoordelijk voor de realisatie van projectresultaten en voor aansturing van een projectteam. |
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Kennisproducten zijn conform onderzoeksvraag en geaccepteerd
- Gevraagd en ongevraagd advies over of naar aanleiding van kennisproducten is gegeven
- Ontwikkeling van nieuwe inzichten en/of methoden is geïnitieerd en toegepast
Omgeving
- Maatschappelijke / wetenschappelijke vraagstukken zijn vertaald naar een onderzoeksopdracht
- (Inter)Nationale partijen binnen en buiten het instituut zijn effectief ingeschakeld
- Erkenning als autoriteit / expert op het eigen kennisgebied
- Een relevant netwerk is opge-bouwd, onderhouden en gebruikt
Bedrijfsvoering
- Processen zijn conform geldende wet- en regelgeving, kaders (AO) en afspraken uitgevoerd
- Product is gerealiseerd binnen randvoorwaarden (tijd, kwaliteit, middelen
- Er is een volledig uitgevoerde onderzoeksopdracht conform afspraken
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling en kennisontwikkeling zijn geborgd
- Vernieuwde/innovatieve/verbeterde methoden, werkwijzen, inzichten, werkprocessen, producten en oplossingen zijn geïnitieerd en/of doorgevoerd (plan-do-check-act-principe)
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Intake opdracht is uitgevoerd
- Bijdrage aan scope en formulering projectopdracht en –resultaat is geleverd en gedeeld met de opdrachtgever; projectplan is opgesteld
- SMART-projectopdrachten en –plannen zijn afgestemd met de opdrachtgever en wederzijdse acceptatie van de rand-voorwaarden en beschikbare middelen is verkregen
- Opdrachtgever is conform afspraken en naar verdere behoeften geïnformeerd en verantwoording is afgelegd
- Relatie met opdrachtgever is effectief onderhouden
- Proces om te komen tot projectresultaten is efficiënt en transparant verlopen
- Project is uitgevoerd conform afspraken
- Opdrachten zijn verstrekt naar in- en externe partijen
- Projectresultaten zijn geleverd en geaccepteerd conform projectopdracht en overgedragen aan opdrachtgever en/of lijnorganisatie; décharge van de opdrachtgever is verkregen
- Nazorg is zonodig geleverd
Omgeving
- Omgevingsanalyse is gemaakt en operationele aanpak is bepaald
- Netwerk dat bijdraagt aan de realisatie van de projectdoelen/ organisatiedoelen is ingezet
- Betrokken in- en externe partijen zijn effectief ingeschakeld
- Er is adequaat en flexibel ingespeeld op ontwikkelingen
Bedrijfsvoering
- Projectleiding is uitgevoerd en processen zijn transparant, efficiënt en kostenbewust aangestuurd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
- Projectmedewerkers, bedrijfsmiddelen en informatievoorziening zijn conform afspraken doelmatig en doeltreffend ingezet
- Projectadministratie is op orde
- Projectmedewerkers zijn begeleid
- Input is geleverd aan lijnmanagement over functioneren medewerkers
Vernieuwen en verbeteren
- Relevante informatie en kennis zijn overgedragen, binnen project en organisatie
- Bijdragen aan vernieuwde/ verbeterde methoden, werkwijzen, werkprocessen, systemen, standaarden, kaders, producten, kennis(deling) en oplossingen zijn geleverd
|
Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Komt, samen met de opdrachtgever tot een goede onderzoeksvraag/-opdracht
- Zoekt (samen met de opdrachtgever) naar passende oplossingen
- Komt met analyses van vraagstukken / problemen vanuit verschillende disciplines / invalshoeken
- Neemt de verantwoordelijkheid voor een correcte uitvoering van het onderzoek
- Anticipeert waar mogelijk op vragen en kom op basis daarvan tot een advies
- Vormt zich een mening op basis van informatie, argumenten en afwegingen
- Houdt bij de eigen oordeelsvorming rekening met verschillende perspectieven, opvattingen, onzekerheden, etc.
- Weegt beschikbare informatie en alternatieven tegen elkaar af in het licht van vraagstelling / het probleem
- Overziet de mogelijke consequenties van zijn standpunt (risico’s, afbreukrisico’s)
Omgeving
- Wisselt regelmatig kennis, informatie en ideeën uit met anderen en vraagt actief feedback op eigen ideeën
- Weet de juiste partijen binnen en buiten het instituut te raadplegen en in te zetten voor het oplossen van de vraagstukken/onderzoeksopdrachten
- Ondersteunt collega’s gevraagd en ongevraagd bij de realisatie van de vraagstukken/onderzoeksopdrachten
- Onderbouwt eigen standpunten met heldere en aansprekende argumenten
- Wint anderen voor zijn/haar onderzoeksaanpak/-plan
- Gebruikt argumenten en inzichten van anderen om eigen standpunten kracht bij te zetten en de discussie in eigen voordeel te beïnvloeden
Bedrijfsvoering
- Geeft kaders mee voor het werkproces, oa. over kwaliteit, inzetten netwerk, etc.
- Beoordeelt plan van aanpak, o.a. op haalbaarheid planning en inzet van middelen
- Is verantwoordelijk voor de voortgang van het onderzoek en stuurt tijdig bij
- Maakt heldere werkafspraken met en betrekt medewerkers bij de opzet en uitvoering van de onderzoeksvraag
Vernieuwen en verbeteren
- Leert van eigen ervaringen en draagt nieuwe inzichten over aan collega’s
- Deelt en ontwikkelt eigen kennis. Initieert, stimuleert het delen en ontwikkelen van kennis in de eigen organisatie
- Is in staat om vanuit andere denkkaders nieuwe wegen te bewandelen om daarmee nieuwe oplossingsrichtingen te genereren
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Is zich bewust van de (in)formele regels, verschillende posities en belangen die relevant zijn voor het eigen werkterrein en handelt daar naar
- Weet wat er speelt in (de inhoud van) het project
- Toetst eigen ideeën en keuzen bij de opdrachtgever
- Onderzoekt het project op wensen en belangen van verschillende betrokkenen
- Stelt meetbare, haalbare en duidelijke doelen op voor het project en stemt de te leveren resultaten af met de opdrachtgever
- Onderneemt tijdig acties om de van te voren met de opdrachtgever afgesproken resultaten te leveren
- Richt zich op het behalen van de resultaten en signaleert tijdig indien deze niet haalbaar zijn
Omgeving
- Signaleert ontwikkelingen die van invloed zijn op het eigen project
- Schakelt op het juiste moment de juiste mensen in voor steun en medewerking
- Legt en onderhoudt (in)formele contacten met voor het project relevante partijen
- Brengt relevante partijen bij elkaar
- Oefent invloed uit zonder de relatie te verstoren
Bedrijfsvoering
- Maakt projectmedewerkers enthousiast voor het project
- Spreekt duidelijke verwachtingen uit ten aanzien van de te behalen doelen/ resultaten
- Laat voorbeeldgedrag zien
- Geeft tijdig feedback
- Geeft invulling aan de randvoorwaarden om gewenste doelen/resultaten te kunnen leveren
- Zorgt voor een goede samenstelling van het projectteam
- Komt met een plan van aanpak om doelen te bereiken
- Maakt realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen
- Komt afspraken na, stelt prioriteiten en haalt deadlines
- Stemt eigen planning af met relevante partijen
Vernieuwen en verbeteren
- Deelt kennis en ervaring met de medewerkers en verwacht dat ook van de projectmedewerkers zelf en onderling
- Zorgt ervoor dat de benodigde informatie actueel en toegankelijk is voor een ieder
- Bedenkt niet alledaagse oplossingen voor een vraagstuk
- Integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze toe
- Leert van eigen ervaringen en fouten
|
Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen
|
- Analyseren
- Oordeelsvorming
- Samenwerken
- Overtuigingskracht
- Plannen en organiseren
- Creativiteit
|
- Organisatiesensitiviteit
- Resultaatgerichtheid
- Netwerken
- Motiveren
- Plannen en organiseren
- Zelfontwikkeling
|
Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen
|
Ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied; kennis van relevante disciplines
Overige kennis en vaardigheden
-
Kennis en kunde van onderzoeksmethoden en technieken
Kennis en kunde van onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur
Schrijven (o.a notities, rapporten, artikelen) en presenteren voor diverse doelgroepen
-
Bijeenkomsten leiden
-
Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden, contractmanagement)
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- oordeelsvorming
- samenwerken
- overtuigingskracht
- plannen-en-organiseren
- creativiteit
Ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied; kennis van relevante disciplines
Overige kennis en vaardigheden
-
Kennis en kunde van onderzoeksmethoden en technieken
Kennis en kunde van onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur
Schrijven (o.a notities, rapporten, artikelen) en presenteren voor diverse doelgroepen
-
Bijeenkomsten leiden
-
Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden, contractmanagement)
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- oordeelsvorming
- samenwerken
- overtuigingskracht
- plannen-en-organiseren
- creativiteit
Ervaring
meerdere jaren ervaring in het vakgebied en succesvol; ervaring in meerdere onderzoekstrajecten en/of (inter)nationale onderzoeksinstituten en in (inter)nationale netwerken (commissies / werkgroepen / gremia / vakbladen); affiniteit met beleid(sprocessen)
ervaring en succesvol in alle onderzoeksfases en in projectmatig werken; enige ervaring met het leiden van (multidisciplinaire) onderzoekstrajecten / klein onderzoeksteam
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied; kennis van relevante disciplines
Overige kennis en vaardigheden
-
Kennis en kunde van onderzoeksmethoden en technieken
Kennis en kunde van onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur
Schrijven (o.a notities, rapporten, artikelen) en presenteren voor diverse doelgroepen
-
Bijeenkomsten leiden
-
Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden, contractmanagement)
-
Projectmanagementvaardigheden
- Wetenschappelijk begeleiden onderzoeksondersteuners / -medewerkers /onderzoekers
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- oordeelsvorming
- samenwerken
- overtuigingskracht
- plannen-en-organiseren
- creativiteit
Ervaring
meerdere jaren ervaring in het vakgebied en succesvol; ervaring in meerdere onderzoekstrajecten en/of (inter)nationale onderzoeksinstituten en in (inter)nationale netwerken (commissies / werkgroepen / gremia / vakbladen); affiniteit met beleid(sprocessen)
ervaring en succesvol in alle onderzoeksfases en in projectmatig werken; enige ervaring met het leiden van (multidisciplinaire) onderzoekstrajecten / klein onderzoeksteam
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied; kennis van relevante disciplines
Overige kennis en vaardigheden
-
Kennis en kunde van onderzoeksmethoden en technieken
Kennis en kunde van onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur
Schrijven (o.a notities, rapporten, artikelen) en presenteren voor diverse doelgroepen
-
Bijeenkomsten leiden
-
Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden, contractmanagement)
-
Projectmanagementvaardigheden
- Wetenschappelijk begeleiden onderzoeksondersteuners / -medewerkers /onderzoekers
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- oordeelsvorming
- samenwerken
- overtuigingskracht
- plannen-en-organiseren
- creativiteit
|
Ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
basisopleiding projectmanagement
Overige kennis en vaardigheden
Competenties uit het kernprofiel
- organisatiesensitiviteit
- resultaatgerichtheid
- netwerken
- motiveren
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
basisopleiding projectmanagement
Overige kennis en vaardigheden
-
affiniteit met het werkveld
-
in internationale context: kennis van en taalvaardig in de relevante vreemde talen
-
(kennis van) inkoop- en contractprocessen en -procedures, projectbeheersing: tijd en geld
Competenties uit het kernprofiel
- organisatiesensitiviteit
- resultaatgerichtheid
- netwerken
- motiveren
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
-
ervaring met coördinatie van werkzaamheden en/of processen
-
ervaring met projectmatig werken
-
ervaring met projectleiding van interne projecten binnen een domein
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
basisopleiding projectmanagement
Overige kennis en vaardigheden
-
affiniteit met het werkveld
-
in internationale context: kennis van en taalvaardig in de relevante vreemde talen
-
(kennis van) procesmanagement, omgevingsmanagement
Competenties uit het kernprofiel
- organisatiesensitiviteit
- resultaatgerichtheid
- netwerken
- motiveren
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
|