Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen
|
Uitvoeren en inhoudelijk verantwoordelijk zijn voor (complexere) wetenschappelijke onderzoeken. |
Initiëren, coördineren en vertalen van (grensverleggende) omvangrijke wetenschappelijke programma’s / projecten / thema’s |
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Kennisproducten zijn conform onderzoeksvraag en geaccepteerd
- Gevraagd en ongevraagd advies over of naar aanleiding van kennisproducten is gegeven
- Ontwikkeling van nieuwe inzichten en/of methoden is geïnitieerd en toegepast
Omgeving
- Maatschappelijke / wetenschappelijke vraagstukken zijn vertaald naar een onderzoeksopdracht
- (Inter)Nationale partijen binnen en buiten het instituut zijn effectief ingeschakeld
- Erkenning als autoriteit / expert op het eigen kennisgebied
- Een relevant netwerk is opge-bouwd, onderhouden en gebruikt
Bedrijfsvoering
- Processen zijn conform geldende wet- en regelgeving, kaders (AO) en afspraken uitgevoerd
- Product is gerealiseerd binnen randvoorwaarden (tijd, kwaliteit, middelen
- Er is een volledig uitgevoerde onderzoeksopdracht conform afspraken
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling en kennisontwikkeling zijn geborgd
- Vernieuwde/innovatieve/verbeterde methoden, werkwijzen, inzichten, werkprocessen, producten en oplossingen zijn geïnitieerd en/of doorgevoerd (plan-do-check-act-principe)
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- De strategische koers en beleidsontwikkeling zijn aantoonbaar beïnvloed
- Wetenschappelijke kennisproducten zijn conform onderzoeksvraag én wetenschappelijke standaarden
- Kennisproducten zijn overgedragen en randvoorwaarden zijn gecreëerd voor het gebruik ervan
- Nieuwe kennisthema’s zijn ontwikkeld
Omgeving
- Onderzoeksvraagstukken zijn vertaald naar onderzoeks-programma’s
- (Inter)nationale partijen binnen en buiten het instituut zijn effectief ingeschakeld
- Is wetenschappelijk gezaghebbend op het eigen deskundigheidsgebied
Bedrijfsvoering
- Onderzoekprogramma’s zijn gefinancierd
- Onderzoeksprogramma’s zijn conform afspraken en geldende regels
- Het team is inhoudelijk juist aangestuurd (geldt alleen voor coördinatoren)
- Medewerkers van het team zijn gemotiveerd (geldt alleen voor coördinatoren)
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisontwikkeling en kennisdeling zijn geborgd
- Innovatieve onderzoeksvoorstellen zijn geïnitieerd
- Aanpak is verbeterd op basis van kwaliteitstoets en evaluatie
|
Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Komt, samen met de opdrachtgever tot een goede onderzoeksvraag/-opdracht
- Zoekt (samen met de opdrachtgever) naar passende oplossingen
- Komt met analyses van vraagstukken / problemen vanuit verschillende disciplines / invalshoeken
- Neemt de verantwoordelijkheid voor een correcte uitvoering van het onderzoek
- Anticipeert waar mogelijk op vragen en kom op basis daarvan tot een advies
- Vormt zich een mening op basis van informatie, argumenten en afwegingen
- Houdt bij de eigen oordeelsvorming rekening met verschillende perspectieven, opvattingen, onzekerheden, etc.
- Weegt beschikbare informatie en alternatieven tegen elkaar af in het licht van vraagstelling / het probleem
- Overziet de mogelijke consequenties van zijn standpunt (risico’s, afbreukrisico’s)
Omgeving
- Wisselt regelmatig kennis, informatie en ideeën uit met anderen en vraagt actief feedback op eigen ideeën
- Weet de juiste partijen binnen en buiten het instituut te raadplegen en in te zetten voor het oplossen van de vraagstukken/onderzoeksopdrachten
- Ondersteunt collega’s gevraagd en ongevraagd bij de realisatie van de vraagstukken/onderzoeksopdrachten
- Onderbouwt eigen standpunten met heldere en aansprekende argumenten
- Wint anderen voor zijn/haar onderzoeksaanpak/-plan
- Gebruikt argumenten en inzichten van anderen om eigen standpunten kracht bij te zetten en de discussie in eigen voordeel te beïnvloeden
Bedrijfsvoering
- Geeft kaders mee voor het werkproces, oa. over kwaliteit, inzetten netwerk, etc.
- Beoordeelt plan van aanpak, o.a. op haalbaarheid planning en inzet van middelen
- Is verantwoordelijk voor de voortgang van het onderzoek en stuurt tijdig bij
- Maakt heldere werkafspraken met en betrekt medewerkers bij de opzet en uitvoering van de onderzoeksvraag
Vernieuwen en verbeteren
- Leert van eigen ervaringen en draagt nieuwe inzichten over aan collega’s
- Deelt en ontwikkelt eigen kennis. Initieert, stimuleert het delen en ontwikkelen van kennis in de eigen organisatie
- Is in staat om vanuit andere denkkaders nieuwe wegen te bewandelen om daarmee nieuwe oplossingsrichtingen te genereren
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Anticipeert op relevante politieke, maatschappelijke en wetenschappelijke ontwikkelingen
- Betrekt belanghebbenden bij het formuleren van de goede vraagstelling. Achterhaalt wens / doel / probleem en denkt mee
- Zoekt de juiste balans tussen behoefte opdrachtgever / belanghebbenden en wetenschappelijke kwaliteitsnormen. Komt met varianten
- Beoordeelt de opdracht vanuit meer invalshoeken, o.a. haalbaarheid, wetenschappelijke uitvoerbaarheid, relevantie voor overige belanghebbenden
- Houdt vast aan professionele integriteit. Is open en duidelijk over de wetenschap-pelijke standaarden en handelt daarnaar, ook bij weerstand.
- Wint opdrachtgever/ belanghebbenden voor nieuwe producten/methodes met aansprekende argumenten en methoden
Omgeving
- Geeft externe onderzoekspartner(s) een heldere opdracht
- Is een serieuze partner: wisselt kennis en standpunten uit, vraagt reacties, daagt uit
- Zet zich in voor het gezamenlijke resultaat, ook als dat niet direct het organisatie-belang dient
- Neemt gericht actie wanneer de samenwerking stagneert
- Legt en onderhoudt contacten met de wetenschappelijke omgeving
- Gebruikt op het juiste moment het juiste netwerk
- Profileert zich in de wetenschappelijke omgeving als relevante partij
- Wint anderen voor het belang van zijn onderzoeksvragen en – thema’s
- Gebruikt argumenten en inzichten van anderen om de visie kracht bij te zetten en de discussie te beïnvloeden
Bedrijfsvoering
- Zorgt voor de juiste samenstelling van het onderzoeksteam
- Stuurt inhoudelijk bij en stemt af met aanpalende onderzoeksopdrachten
- Maakt heldere werkafspraken met medewerkers
- Pakt functioneringsproblemen bijtijds aan
Vernieuwen en verbeteren
- Leert van eigen ervaringen
- Organiseert reflectie in het team
- Initieert en stimuleert het delen en ontwikkelen van kennis in het team én organisatiebreed
- Is in staat om vanuit andere denkkaders nieuwe wegen te bewandelen om daarmee nieuwe oplossingsrichtingen te genereren
|
Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen
|
- Analyseren
- Oordeelsvorming
- Samenwerken
- Overtuigingskracht
- Plannen en organiseren
- Creativiteit
|
- Bestuurssensitiviteit
- Onafhankelijkheid
- Samenwerken
- Netwerken
- Overtuigingskracht
- Aansturen groep
- Creativiteit
|
Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen
|
Ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied; kennis van relevante disciplines
Overige kennis en vaardigheden
-
Kennis en kunde van onderzoeksmethoden en technieken
Kennis en kunde van onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur
Schrijven (o.a notities, rapporten, artikelen) en presenteren voor diverse doelgroepen
-
Bijeenkomsten leiden
-
Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden, contractmanagement)
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- oordeelsvorming
- samenwerken
- overtuigingskracht
- plannen-en-organiseren
- creativiteit
Ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied; kennis van relevante disciplines
Overige kennis en vaardigheden
-
Kennis en kunde van onderzoeksmethoden en technieken
Kennis en kunde van onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur
Schrijven (o.a notities, rapporten, artikelen) en presenteren voor diverse doelgroepen
-
Bijeenkomsten leiden
-
Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden, contractmanagement)
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- oordeelsvorming
- samenwerken
- overtuigingskracht
- plannen-en-organiseren
- creativiteit
Ervaring
meerdere jaren ervaring in het vakgebied en succesvol; ervaring in meerdere onderzoekstrajecten en/of (inter)nationale onderzoeksinstituten en in (inter)nationale netwerken (commissies / werkgroepen / gremia / vakbladen); affiniteit met beleid(sprocessen)
ervaring en succesvol in alle onderzoeksfases en in projectmatig werken; enige ervaring met het leiden van (multidisciplinaire) onderzoekstrajecten / klein onderzoeksteam
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied; kennis van relevante disciplines
Overige kennis en vaardigheden
-
Kennis en kunde van onderzoeksmethoden en technieken
Kennis en kunde van onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur
Schrijven (o.a notities, rapporten, artikelen) en presenteren voor diverse doelgroepen
-
Bijeenkomsten leiden
-
Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden, contractmanagement)
-
Projectmanagementvaardigheden
- Wetenschappelijk begeleiden onderzoeksondersteuners / -medewerkers /onderzoekers
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- oordeelsvorming
- samenwerken
- overtuigingskracht
- plannen-en-organiseren
- creativiteit
Ervaring
meerdere jaren ervaring in het vakgebied en succesvol; ervaring in meerdere onderzoekstrajecten en/of (inter)nationale onderzoeksinstituten en in (inter)nationale netwerken (commissies / werkgroepen / gremia / vakbladen); affiniteit met beleid(sprocessen)
ervaring en succesvol in alle onderzoeksfases en in projectmatig werken; enige ervaring met het leiden van (multidisciplinaire) onderzoekstrajecten / klein onderzoeksteam
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied; kennis van relevante disciplines
Overige kennis en vaardigheden
-
Kennis en kunde van onderzoeksmethoden en technieken
Kennis en kunde van onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur
Schrijven (o.a notities, rapporten, artikelen) en presenteren voor diverse doelgroepen
-
Bijeenkomsten leiden
-
Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden, contractmanagement)
-
Projectmanagementvaardigheden
- Wetenschappelijk begeleiden onderzoeksondersteuners / -medewerkers /onderzoekers
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- oordeelsvorming
- samenwerken
- overtuigingskracht
- plannen-en-organiseren
- creativiteit
|
Ervaring
ruime relevante ervaring in het vakgebied en succesvol; succesvol in het coördineren van onderzoeksgebieden/-thema’s/-projecten; succesvol in het leiden van een team en aansturen van onderzoekers; ervaring in een politiek-bestuurlijke omgeving
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied; kennis van relevante disciplines
Overige kennis en vaardigheden
-
Aansturen en motiveren van (een groep) onderzoekers
-
Projectmanagementvaardigheden voor complexe onderzoeksprojecten /-programma’s
-
Opereren in een politiek-bestuurlijke omgeving
Competenties uit het kernprofiel
- bestuurssensitiviteit
- onafhankelijkheid
- samenwerken
- netwerken
- overtuigingskracht
- aansturen-groep
- creativiteit
Ervaring
ruime relevante ervaring in het vakgebied en succesvol; succesvol in het coördineren van onderzoeksgebieden/-thema’s/-projecten; succesvol in het leiden van een team en aansturen van onderzoekers; ervaring in een politiek-bestuurlijke omgeving
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied; kennis van relevante disciplines
Overige kennis en vaardigheden
-
Aansturen en motiveren van (een groep) onderzoekers
-
Projectmanagementvaardigheden voor complexe onderzoeksprojecten /-programma’s
-
Opereren in een politiek-bestuurlijke omgeving
Competenties uit het kernprofiel
- bestuurssensitiviteit
- onafhankelijkheid
- samenwerken
- netwerken
- overtuigingskracht
- aansturen-groep
- creativiteit
Ervaring
ruime relevante ervaring in het vakgebied en succesvol; succesvol in het coördineren van onderzoeksgebieden/-thema’s/-projecten; succesvol in het leiden van een team en aansturen van onderzoekers; ervaring in een politiek-bestuurlijke omgeving
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied; kennis van relevante disciplines
Overige kennis en vaardigheden
-
Aansturen en motiveren van (een groep) onderzoekers
-
Projectmanagementvaardigheden voor complexe onderzoeksprojecten /-programma’s
-
Opereren in een politiek-bestuurlijke omgeving
Competenties uit het kernprofiel
- bestuurssensitiviteit
- onafhankelijkheid
- samenwerken
- netwerken
- overtuigingskracht
- aansturen-groep
- creativiteit
|