Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen
|
Ondersteunen van wetenschappelijk onderzoek door het uitvoeren van bepalingen/analyses, verzamelen van gegevens |
Ondersteunen van wetenschappelijk onderzoek, inhoudelijk bijdragen aan wetenschappelijke rapportages en/of uitvoeren van en verantwoordelijk zijn voor (deel-) onderzoeken. |
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Producten zijn geleverd conform opdracht/instructie
- Producten voldoen aan vakinhoudelijke normen/standaarden/methoden en technieken
Omgeving
- In- en externe (kennis)bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
Bedrijfsvoering
- Processen conform geldende kaders / spelregels / voorschrif-ten (AO) en afspraken / instructies (SOP’s) / rapportages / kwaliteitssystemen
Vernieuwen en verbeteren
- Bijdrage aan verbetering van de werkprocessen en validering van de verbeteringen zijn geleverd
- Kennisdeling is geborgd
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Producten zijn geleverd conform vooraf geformuleerde opdracht of onderzoeksvraag
- Producten voldoen aan wetenschappelijke standaarden / methoden en technieken
Omgeving
- In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
- Een relevant netwerk is opgebouwd, onderhouden en gebruikt
Bedrijfsvoering
- Processen zijn conform geldende wet- en regelgeving en procedures, kaders (AO) en kwaliteitsnormen uitgevoerd
- Producten zijn geleverd conform plan van aanpak
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling en kennisontwikkeling zijn geborgd (plan-do-check-act)
|
Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Stemt planning af met de leidinggevende en houdt hem op de hoogte van de voortgang
- Realiseert juiste randvoorwaarden (inplannen instrumenten, grondstoffen, etc) om tot het resultaat te komen
- Heeft aandacht en oog voor details
- Werkt nauwkeurig, nauwgezet en systematisch
- Volgt nauwkeurig voorgeschreven procedures en werkwijzen
- Is in staat om, na overleg met leidinggevende, verantwoord buiten de voorschriften/procedures om te opereren
- Komt afspraken na
- Onderneemt acties, is daarin flexibel, om gestelde doel te bereiken
- Organiseert het werk zodanig dat vooraf gestelde doel en product gerealiseerd worden
- Zoekt actief de samenwerking met anderen en helpt collega’s bij het realiseren van de afspraken
Omgeving
- Selecteert de juiste gegevens uit de verschillende informatiebronnen
- Legt verbanden tussen gegevens/informatie
- Onderscheidt hoofd- van bijzaken
- Ordent informatie zodanig dat deze voor anderen toegankelijk en bruikbaar is
Vernieuwen en verbeteren
- Leert van eigen ervaringen en fouten
- Past nieuwe ervaringen en kennis snel toe in de werksituatie
- Wisselt regelmatig kennis, informatie en ideeën uit met anderen
- Signaleert problemen op zijn werkterrein, rapporteert daarover en koppelt terug aan betreffende medewerkers
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Selecteert kritisch en systematisch juiste en relevante gegevens uit verschillende informatiebronnen en toetst dit bij collega’s
- Komt met analyses van onderzoeksvragen vanuit verschillende invalshoeken
- Ordent complexe informatie zodat deze bruikbaar is voor het onderzoek en legt de juiste verbanden
- Neemt de verantwoordelijkheid voor een correcte uitvoering van (deel-) onderzoeken
- Heeft aandacht en oog voor details
- Werkt nauwkeurig, nauwgezet en systematisch
- Is in staat om, als de situatie daarom vraagt, verantwoord buiten de voorschriften/procedures om te opereren
Omgeving
- Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet van direct persoonlijk belang is
- Weet de juiste mensen te vinden om goed geïnformeerd te blijven
- Wisselt actief ideeën uit met collega’s en/of externen over methoden, technieken en inzichten
Bedrijfsvoering
- Denkt vooruit en weet de benodigde acties daarvoor in te zetten
- Heeft kennis van voorschriften en procedures, is alert op verandering van regels, alert op nieuwe kennis, speelt snel in, en kan onder druk werken en weegt belangen af
- Bewaakt de juiste toepassing van geldende wet- en regelgeving, procedures en kwaliteitsnormen
- Signaleert tijdig, prioriteert, koppelt terug als er knelpunten zijn en speelt daar op in, werkt daarbij actief samen met collega’s
- Neemt de verantwoordelijkheid voor de voortgang van het uitgevoerde, (deel-) onderzoek.
- Komt met een uitvoerbaar/realistisch plan van aanpak, monitort de voortgang en stuurt tijdig bij
Vernieuwen en verbeteren
- Leert van eigen ervaringen en fouten
- Benut feedback en suggesties van anderen
- Geeft anderen actief feedback
- Draagt eigen kennis over, integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze in de eigen onderzoekspraktijk toe
|
Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen
|
- Plannen en organiseren
- Accuraat werken
- Resultaatgerichtheid
- Analyseren
- Zelfontwikkeling
|
- Analyseren
- Accuraat werken
- Samenwerken
- Plannen en organiseren
- Zelfontwikkeling
|
Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen
|
Ervaring
geen relevante ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Competenties uit het kernprofiel
- plannen-en-organiseren
- accuraat-werken
- analyseren
- resultaatgerichtheid
- zelfontwikkeling
Ervaring
geen relevante ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Competenties uit het kernprofiel
- plannen-en-organiseren
- accuraat-werken
- analyseren
- resultaatgerichtheid
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige relevante ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het (deel)deskundigheids- / vak- gebied[1]; relevante methoden en technieken
[1] Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk. Zie Uitgangspunt 1 voor de te onderscheiden werkvelden/kennisgebieden
Overige kennis en vaardigheden
-
Relevante onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur
-
Kwaliteitsmanagement
-
Archiveren van kennis en informatie
-
Kennis van het werkterrein van de eigen organisatie
Competenties uit het kernprofiel
- plannen-en-organiseren
- accuraat-werken
- analyseren
- resultaatgerichtheid
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige relevante ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het (deel)deskundigheids- / vak- gebied[1]; relevante methoden en technieken
[1] Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk. Zie Uitgangspunt 1 voor de te onderscheiden werkvelden/kennisgebieden
Overige kennis en vaardigheden
-
Relevante onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur
-
Kwaliteitsmanagement
-
Archiveren van kennis en informatie
-
Kennis van het werkterrein van de eigen organisatie
Competenties uit het kernprofiel
- plannen-en-organiseren
- accuraat-werken
- analyseren
- resultaatgerichtheid
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige relevante ervaring en succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het (deel)deskundigheids- / vak- gebied[1]; relevante methoden en technieken
[1] Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk. Zie Uitgangspunt 1 voor de te onderscheiden werkvelden/kennisgebieden
Overige kennis en vaardigheden
-
Relevante onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur
-
Kwaliteitsmanagement
-
Archiveren van kennis en informatie
-
Kennis van het werkterrein van de eigen organisatie
Competenties uit het kernprofiel
- plannen-en-organiseren
- accuraat-werken
- analyseren
- resultaatgerichtheid
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige relevante ervaring en succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het (deel)deskundigheids- / vak- gebied[1]; relevante methoden en technieken
[1] Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk. Zie Uitgangspunt 1 voor de te onderscheiden werkvelden/kennisgebieden
Overige kennis en vaardigheden
-
Relevante onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur
-
Kwaliteitsmanagement
-
Archiveren van kennis en informatie
-
Kennis van het werkterrein van de eigen organisatie
Competenties uit het kernprofiel
- plannen-en-organiseren
- accuraat-werken
- analyseren
- resultaatgerichtheid
- zelfontwikkeling
|
Ervaring
enige relevante ervaring voor het (deel)deskundigheidsgebied
werken in projecten en in teamverband; samenwerken met andere (deel)-deskundigheids / vakgebieden
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige kennis en vaardigheden
-
Fasering onderzoekstraject
-
Onderzoeksrapportages (schriftelijk en mondeling)
-
Projectmatig werken
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, onderzoeksmethoden en –technieken, onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur, relevant voor eigen (deel)-deskundigheidsgebied en/of organisatie-(eenheid);
-
Relevante ICT-hulpmiddelen
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- accuraat-werken
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige relevante ervaring voor het (deel)deskundigheidsgebied
werken in projecten en in teamverband; samenwerken met andere (deel)-deskundigheids / vakgebieden
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige kennis en vaardigheden
-
Fasering onderzoekstraject
-
Onderzoeksrapportages (schriftelijk en mondeling)
-
Projectmatig werken
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, onderzoeksmethoden en –technieken, onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur, relevant voor eigen (deel)-deskundigheidsgebied en/of organisatie-(eenheid);
-
Relevante ICT-hulpmiddelen
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- accuraat-werken
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
relevante ervaring en succesvol
werken in projecten en in teamverband; samenwerken met andere (deel)-deskundigheids / vakgebieden
meerdere onderzoekstrajecten; meerdere onderzoeksfases
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige kennis en vaardigheden
-
Fasering onderzoekstraject
-
Onderzoeksrapportages (schriftelijk en mondeling)
-
Projectmatig werken
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, onderzoeksmethoden en –technieken, onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur, relevant voor eigen (deel)-deskundigheidsgebied en/of organisatie-(eenheid);
-
Relevante ICT-hulpmiddelen
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- accuraat-werken
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
relevante ervaring en succesvol
werken in projecten en in teamverband; samenwerken met andere (deel)-deskundigheids / vakgebieden
meerdere onderzoekstrajecten; meerdere onderzoeksfases
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige kennis en vaardigheden
-
Fasering onderzoekstraject
-
Onderzoeksrapportages (schriftelijk en mondeling)
-
Projectmatig werken
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, onderzoeksmethoden en –technieken, onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur, relevant voor eigen (deel)-deskundigheidsgebied en/of organisatie-(eenheid);
-
Relevante ICT-hulpmiddelen
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- accuraat-werken
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
|