Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Onderzoeksondersteuner

Kennis en Onderzoek

Medewerker Verwerken en Behandelen

Uitvoering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Ondersteunen van wetenschappelijk onderzoek door het uitvoeren van bepalingen/analyses, verzamelen van gegevens

Verwerkt en behandelt gegevens en levert daarmee bijdragen aan producten en/of diensten en voert daarmee het vastgestelde beleid uit

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Producten zijn geleverd conform opdracht/instructie
  • Producten voldoen aan vakinhoudelijke normen/standaarden/methoden en technieken

Omgeving

  • In- en externe (kennis)bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt

Bedrijfsvoering

  • Processen conform geldende kaders / spelregels / voorschrif-ten (AO) en afspraken / instructies (SOP’s) / rapportages / kwaliteitssystemen

Vernieuwen en verbeteren

  • Bijdrage aan verbetering van de werkprocessen en validering van de verbeteringen zijn geleverd
  • Kennisdeling is geborgd

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Bijdragen zijn geleverd conform opdracht
  • Verzamelde gegevens zijn gecontroleerd op juistheid en volledigheid en verwerkt in systemen conform opdracht
  • De informatie is beschikbaar en actueel
  • Klantvragen, producten en diensten zijn op een juiste wijze geïnterpreteerd, beoordeeld en afgehandeld binnen gestelde termijnen
  • Toetsing aan wet- en regelgeving en procedures is juist uitgevoerd

Omgeving

  • Informatie en (tussen)producten zijn tijdig opgevraagd en opgeleverd

Bedrijfsvoering

  • Werkwijzen en processen zijn conform de procedures en werkinstructies uitgevoerd
  • Producten en/of diensten voldoen aan vakinhoudelijke normen
  • De administratie is op orde
  • Collega’s zijn gemotiveerd en begeleid (geldt alleen voor senioren)

Vernieuwen en verbeteren

  • Knelpunten bij de uitvoering van de werkzaamheden zijn gesignaleerd en doorgegeven
  • Voorstellen zijn geleverd voor de verbetering en efficiency van werkprocessen, administraties en procedures
  • Nieuwe ontwikkelingen zijn juist en tijdig opgepakt

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Stemt planning af met de leidinggevende en houdt hem op de hoogte van de voortgang
  • Realiseert juiste randvoorwaarden (inplannen instrumenten, grondstoffen, etc) om tot het resultaat te komen
  • Heeft aandacht en oog voor details
  • Werkt nauwkeurig, nauwgezet en systematisch
  • Volgt nauwkeurig voorgeschreven procedures en werkwijzen
  • Is in staat om, na overleg met leidinggevende, verantwoord buiten de voorschriften/procedures om te opereren
  • Komt afspraken na
  • Onderneemt acties, is daarin flexibel, om gestelde doel te bereiken
  • Organiseert het werk zodanig dat vooraf gestelde doel en product gerealiseerd worden
  • Zoekt actief de samenwerking met anderen en helpt collega’s bij het realiseren van de afspraken

Omgeving

  • Selecteert de juiste gegevens uit de verschillende informatiebronnen
  • Legt verbanden tussen gegevens/informatie
  • Onderscheidt hoofd- van bijzaken
  • Ordent informatie zodanig dat deze voor anderen toegankelijk en bruikbaar is

Vernieuwen en verbeteren

  • Leert van eigen ervaringen en fouten
  • Past nieuwe ervaringen en kennis snel toe in de werksituatie
  • Wisselt regelmatig kennis, informatie en ideeën uit met anderen
  • Signaleert problemen op zijn werkterrein, rapporteert daarover en koppelt terug aan betreffende medewerkers

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Onderzoekt de wensen en belangen van de klant, dringt tot de kern van de zaak door en houdt daar binnen de bestaande regels zo goed mogelijk rekening mee
  • Zoekt, samen met de klant, naar passende oplossingen
  • Maakt heldere afspraken met de klant en komt deze na en houdt de klant op de hoogte van de voortgang
  • Kiest een aanpak die past bij de situatie
  • Stemt de eigen gedragsstijl op de situatie af
  • Schakelt bij weerstand of onverwachte omstandigheden over op een aanpak die wel tot het gestelde doel leidt
  • Laat zich onder stressvolle omstandigheden niet van de wijs brengen en behoudt het overzicht
  • Blijft onder tijdsdruk beheerst en doelmatig handelen
  • Spreekt heldere, haalbare en meetbare doelen af en weet deze ook te realiseren
  • Onderneemt gerichte acties om het gestelde doel te bereiken
  • Neemt beslissingen op basis van informatie en feiten en escaleert indien nodig

Omgeving

  • Wisselt regelmatig kennis, informatie, signalen en ideeën uit met anderen en vraagt reacties
  • Reageert actief en constructief op de ideeën van anderen
  • Staat collega’s bij waar nodig en roept tijdig hulp van collega’s en/of derden in

Bedrijfsvoering

  • Formuleert helder en duidelijk in gesprekken zodat de klant het begrijpt
  • Hanteert een schrijfstijl en woordkeus die voor de doelgroep begrijpelijk is en die recht doet aan de boodschap
  • Zorgt voor het op peil houden van vaardigheden en vakkennis van de collega’s en signaleert bij afwijkingen
  • Formuleert helder en duidelijk in gesprekken zodat de klant het begrijpt
  • Hanteert een schrijfstijl en woordkeus die voor de doelgroep begrijpelijk is en die recht doet aan de boodschap
  • Zorgt voor het op peil houden van vaardigheden en vakkennis van de collega’s en signaleert bij afwijkingen

Vernieuwen en verbeteren

  • Werkt zich snel in een nieuwe materie of een werksituatie in
  • Leert van eigen ervaringen en fouten.
  • Benut suggesties van anderen effectief
  • Ontwikkelt zich voortdurend op eigen vakgebied
  • Signaleert knelpunten en draagt oplossingen aan

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Plannen en organiseren
  • Accuraat werken
  • Resultaatgerichtheid
  • Analyseren
  • Zelfontwikkeling
  • Klantgerichtheid
  • Flexibiliteit
  • Stressbestendigheid
  • Resultaatgerichtheid
  • Samenwerken
  • Schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
  • Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

geen relevante ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • VMBO

Competenties uit het kernprofiel

  • plannen-en-organiseren
  • accuraat-werken
  • analyseren
  • resultaatgerichtheid
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Geen/enige ervaring met toepassing van relevante wet- en regelgeving

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • VMBO
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Relevant voor te leveren product(en) of dienst(en)

Overige kennis en vaardigheden

·   Kennis van en vaardigheid met relevante ICT-systemen

·   Kennis van relevante protocollen

·   Kennis van de keten en van de bevoegdheden van de ketenpartners

Competenties uit het kernprofiel

  • klantgerichtheid
  • flexibiliteit
  • stressbestendigheid
  • samenwerken
  • resultaatgerichtheid
  • mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
  • schriftelijke-uitdrukkingsvaardigheid
  • zelfontwikkeling