Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen
|
Verricht facilitaire werkzaamheden, beheert en verleent diensten op het aandachtsgebied |
Ondersteunt, bereidt voor en/of adviseert op onderdelen van het bedrijfsvoeringproces |
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- De klantvragen zijn effectief opgepakt, afgehandeld of doorgeleid en gevolgd
- Organisatorische, technische, huishoudelijke en logistieke werkzaamheden en diensten zijn uitgevoerd conform opdracht
- Gebreken en onvolkomenheden zijn gesignaleerd en effectief doorgeleid
Omgeving
- Vragen van de klant zijn op adequate wijze vertaald naar een oplossing of actie
- Juiste informatieverstrekking aan collega’s en/of begeleiding van externen is geleverd
- Vragen zijn afgehandeld volgens afspraken (tijd en kwaliteit)
Bedrijfsvoering
- Werkzaamheden zijn uitgevoerd conform de geldende kaders, procedures en afspraken.
- Informatie en gegevens zijn op de juiste wijze verwerkt en overgedragen
- Werkzaamheden (ook van externen) zijn gecontroleerd en gevolgd
- Bedrijfsmiddelen zijn zorgvuldig gebruikt en onderhouden en voldoen aan gestelde kwaliteitseisen
Vernieuwen en verbeteren
- Bijdragen zijn geleverd aan verbetering werkprocessen en administratieve procedures
- Eigen kennis is actief gedeeld met anderen
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Adviezen en/of producten zijn geleverd conform afspraak, opdracht (SLA1) en/of adviesvraag
- De klant is effectief ondersteund bij het formuleren van zijn/haar vraag
Omgeving
- In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
- Heeft een relevant netwerk dat is onderhouden en gebruikt
- Relevante ontwikkelingen op het eigen aandachtsgebied zijn meegenomen bij adviezen en/of producten
Bedrijfsvoering
- Processen zijn gevolgd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
- Adviezen en/of producten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, middelen)
- De administratie is op orde
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling is geborgd
- Werkprocessen zijn verbeterd door middel van het plan-do-check-act-principe
|
Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Stelt prioriteiten, geeft realistische inschattingen van de werkzaam-heden, komt afspraken na en haalt deadlines
- Onderneemt gericht acties en betrekt tijdig collega’s om het gestelde doel te bereiken.
- Neemt beslissingen op basis van informatie en schaalt tijdig op
- Signaleert actief knelpunten en kansen van de opdracht, koppelt tijdig terug en draagt uit eigen beweging ideeën of oplossingen aan
Omgeving
- Signaleert en beoordeelt vragen, onderzoekt de wensen en behoeften van de klant en maakt een afweging
- Achterhaalt informatie bij de juiste mensen en communiceert naar de betrokkenen
- Zoekt (samen met de klant) naar passende oplossingen, bepaalt te ondernemen acties en/of verwijst door
- Kiest aanpak en gedragsstijl passend bij de situatie
- Schakelt bij weerstand of onverwachte omstandigheden over op een aanpak die ook tot het gestelde doel leidt
- Laat zich niet van de wijs brengen onder stressvolle omstandigheden
- Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet van direct persoonlijk belang is
- Ondersteunt directe collega’s bij hun werkzaamheden en ondersteunt en/of begeleidt externen
Bedrijfsvoering
- Controleert tussentijds de kwaliteit en voortgang van de werkzaam-heden van zichzelf, andere medewerkers en externen
- Creëert voor zichzelf en anderen inzicht in de voortgang van zaken
- Signaleert afwijkingen in planning en afspraken en stuurt zonodig bij of komt met voorstellen om bij te sturen
- Maakt een realistische inschatting van urgentie en belang van zaken
- Houdt overzicht over de werkzaamheden en stelt prioriteiten
Vernieuwen en verbeteren
- Leert van eigen ervaringen en fouten
- Past nieuwe ervaringen en kennis snel toe in de werksituatie
- Wisselt regelmatig kennis, informatie en ideeën uit met anderen
- Signaleert problemen op het hele facilitaire aandachtsgebied, rapporteert daarover en koppelt terug aan betreffende medewerkers
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Achterhaalt de kern van de opdracht of het probleem en vraagt zonodig door
- Probeert de vraag van de klant scherp te krijgen en toetst de vraagstelling bij de klant
- Formuleert verschillende oplossingsmogelijkheden
- Signaleert ontbrekende informatie en zet informatievragen uit bij collega’s
- Legt verbanden tussen gegevens
- Weegt gegevens en alternatieve handelwijzen tegen elkaar af en komt op basis hiervan tot een goed advies
- Brengt de voor- en nadelen van verschillende keuzen naar voren
Omgeving
- Stemt tijdig af met andere afdelingen en collega's die bijdragen aan het eindresultaat en betrekt hen bij de ontwikkeling van het eindresultaat
- Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet direct van persoonlijk belang is
- Zoekt actief collega's op om informatie te halen of te brengen
- Toont interesse, deelt kennis
- Heeft oog voor belangentegenstellingen
- Geeft de mogelijke consequenties van veranderingen aan bij de klant
- Past acties aan veranderende omstandigheden aan
Bedrijfsvoering
- Heeft een aanpak voor ogen om tot het resultaat te komen
- Maakt een realistische inschatting van benodigde tijd, middelen en capaciteit
- Heeft de aanpak afgestemd met de klant, de opdrachtgever en met de betrokken collega's/afdelingen
- Legt de voortgang en de resultaten van het werk vast in documenten
- Zorgt ervoor dat voortgang en resultaten toegankelijk zijn voor collega's en opvolgers
- Legt verantwoording af aan opdrachtgever, leidinggevende en controlerende instanties
Vernieuwen en verbeteren
- Houdt vakkennis bij via literatuur, seminars en dergelijke
- Deelt de opgedane kennis met collega's
- Integreert nieuwe inzichten in bestaande werkprocessen
- Werkt zich snel in een nieuw/onbekend onderwerp in
- Leert van eigen ervaring en fouten
|
Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen
|
- Resultaatgerichtheid
- Klantgerichtheid
- Flexibiliteit
- Samenwerken
- Voortgangscontrole
- Plannen en organiseren
- Zelfontwikkeling
|
- Klantgerichtheid
- Analyseren
- Samenwerken
- Omgevingsbewustzijn
- Plannen en organiseren
- Voortgangscontrole
- Zelfontwikkeling
|
Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen
|
Ervaring
geen / enige ervaring, relevant voor de operationele taken en daarin succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
- relevant voor aandachtsgebied;
- affiniteit met het aandachtsgebied
Competenties uit het kernprofiel
- resultaatgerichtheid
- klantgerichtheid
- flexibiliteit
- samenwerken
- voortgangscontrole
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
geen / enige ervaring, relevant voor de operationele taken en daarin succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
- relevant voor aandachtsgebied;
- affiniteit met het aandachtsgebied
Competenties uit het kernprofiel
- resultaatgerichtheid
- klantgerichtheid
- flexibiliteit
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
geen / enige ervaring, relevant voor de operationele taken en daarin succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
- relevant voor aandachtsgebied;
- affiniteit met het aandachtsgebied
Overige kennis en vaardigheden
- relevant voor aandachtsgebied;
- affiniteit met het aandachtsgebied
Competenties uit het kernprofiel
- resultaatgerichtheid
- klantgerichtheid
- flexibiliteit
- samenwerken
- voortgangscontrole
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige ervaring, relevant voor het begeleiden van de uitvoering en daarin succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
- relevant voor aandachtsgebied;
- affiniteit met het aandachtsgebied
Overige kennis en vaardigheden
- basiskennis facilitair management;
- basiskennis en begrip van inkoop (RIO 1 of vergelijkbaar)
Competenties uit het kernprofiel
- resultaatgerichtheid
- klantgerichtheid
- flexibiliteit
- samenwerken
- voortgangscontrole
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige ervaring, relevant voor het begeleiden van de uitvoering en daarin succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
- relevant voor aandachtsgebied;
- affiniteit met het aandachtsgebied
Overige kennis en vaardigheden
basiskennis facilitair management; basiskennis en begrip van inkoop (RIO 1 of vergelijkbaar)
Competenties uit het kernprofiel
- resultaatgerichtheid
- klantgerichtheid
- flexibiliteit
- samenwerken
- voortgangscontrole
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
|
Ervaring
- Enige relevante ervaring;
- Werken in teamverband;
- Samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden.
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
-
Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied
-
Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en)
-
Projectmatig werken
-
ICT-hulpmiddelen
-
Administratieve Organisatieregels en - procedures
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
Ervaring
- Enige relevante ervaring;
- Werken in teamverband;
- Samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden.
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
- Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren.
- Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied.
- Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en).
- Projectmatig werken.
- ICT-hulpmiddelen.
- Administratieve Organisatieregels en - procedures.
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
Ervaring
- Enige relevante ervaring en succesvol;
- Werken in teamverband; samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden;
- Meerdere klantgebieden; projectteam/-omgeving; meerdere fases van het adviesproces (Fasering Adviesproces: Contact – Analyse – Advies – Besluitvorming – Uitvoering – Evaluatie (voor het Auditproces geldt: Audit jaarplan - planning - uitvoering - rapportage - evaluatie en follow-up)).
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
- Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren.
- Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied.
- Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en).
- Projectmatig werken.
- ICT-hulpmiddelen.
- Administratieve Organisatieregels en - procedures.
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
Ervaring
- Enige relevante ervaring en succesvol;
- Werken in teamverband; samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden;
- Meerdere klantgebieden; projectteam/-omgeving; meerdere fases van het adviesproces (Fasering Adviesproces: Contact – Analyse – Advies – Besluitvorming – Uitvoering – Evaluatie (voor het Auditproces geldt: Audit jaarplan - planning - uitvoering - rapportage - evaluatie en follow-up)).
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
- Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren.
- Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied.
- Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en).
- Projectmatig werken.
- ICT-hulpmiddelen.
- Administratieve Organisatieregels en - procedures.
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- klantgerichtheid
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
|