Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Ondersteunend Medewerker Toezicht / Medewerker Toezicht

Toezicht

Inspecteur / Medewerker Toezicht

Toezicht

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Verricht voorbereidende en/of operationele toezicht- en/of opsporingswerkzaamheden

Verricht (voorbereidende) toezicht- en/of opsporingsactiviteiten op naleving van wet- en regelgeving en voorkomt of beëindigt ongewenste situaties

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Bijdragen aan producten / toezichtwerkzaamheden en/of opsporingsonderzoeken zijn geleverd conform opdracht
  • Producten/diensten voldoen aan vakinhoudelijke normen en instructies

Omgeving

  • In- en externe informatiebron-nen zijn effectief en efficiënt gebruikt

Bedrijfsvoering

  • Bedrijfsprocessen zijn conform de geldende kaders (ao-procedures) en afspraken uitgevoerd
  • De dossiers zijn compleet, actueel en betrouwbaar

Vernieuwen en verbeteren

  • Bijdragen zijn geleverd aan verbetering en efficiency van werkprocessen/administratieve procedures
  • Kennisdeling is geborgd

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • (Voorbereidende) toezicht-activiteiten zijn uitgevoerd conform opdracht en/of afspraak
  • (Voorbereidende) opsporings-activiteiten zijn uitgevoerd conform opdracht van het OM (geldt alleen voor opsporing)
  • Knelpunten, trends en ontwikke-lingen zijn gevraagd en ongevraagd gesignaleerd

Omgeving

  • In- en externe bronnen zijn effectief, efficiënt en zorgvuldig gebruikt
  • Heeft een relevant in- en extern netwerk dat is onderhouden en wordt gebruikt
  • Interventies zijn gericht op waarheidsvinding en/of gedragsverandering
  • Vergunningen, ontheffingen, etc. zijn correct verleend
  • Er is acceptatie van de toezicht-activiteiten bij de klanten

Bedrijfsvoering

  • Toezicht- en opsporings-processen- en producten zijn conform wet- en regelgeving, kaders en afspraken uitgevoerd
  • Een doelmatig en werkbaar plan van aanpak is geleverd
  • De administratie en de inhoud van de systemen zijn op orde

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Vernieuwde/verbeterde methoden, werkwijzen, werkprocessen, producten en oplossingen door periodieke evaluaties (bijv. dmv plan-do-check-act-principe) zijn geleverd

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Onderzoekt de wensen en belangen van de klant en verwijst zonodig door
  • Maakt heldere afspraken, zorgt voor een goede uitvoering
  • Zoekt bij gerezen problemen samen met de opdrachtgever naar passende oplossingen
  • Meldt relevante waarnemingen aan de opdrachtgever
  • Stemt zijn eigen gedrag af op de situatie die zich voordoet
  • Schakelt bij weerstand of onverwachte omstandigheid over op een andere aanpak die ook tot het gestelde doel leidt
  • Gaat adequaat om met weerstand en kritiek
  • Communiceert helder naar en stemt af met collega’s
  • Draagt bij aan en ondersteunt collega’s bij de realisatie van een gemeenschappelijk resultaat
  • Reageert actief en constructief op de ideeën en meningen van anderen

Omgeving

  • Formuleert helder en correct
  • Brengt boodschap op het juiste moment, met de juiste woorden en op de juiste toon naar voren
  • Toetst of de boodschap is overgekomen zoals hij bedoeld is

Bedrijfsvoering

  • Stemt de eigen planning af op relevante werkzaamheden van anderen
  • Creëert voor zichzelf en anderen inzicht in de voortgang van zaken
  • Signaleert tijdig afwijkingen en komt met voorstellen om bij te sturen en weet zodoende termijnen te behalen
  • Escaleert indien nodig

Vernieuwen en verbeteren

  • Heeft en haalt kennis, ideeën en ervaringen op en deelt deze met collega’s
  • Signaleert knelpunten en doet onderbouwde verbetervoorstellen
  • Werkt verbeteringen uit in afstemming met collega’s

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Maakt een realistische inschatting van de toezicht- of opsporingsituatie, taxeert risico’s en impact en stelt prioriteiten
  • Komt snel en adequaat tot een juiste aanpak op basis van informatie, afwegingen en argumenten
  • Observeert scherp en herkent (signalen van) misstanden
  • Overziet mogelijke consequenties van zijn keuzes en optreden
  • Tast de positie en bereidwilligheid van de wederpartij af.
  • Verplaatst zich in de positie van de ander en toont begrip
  • Maakt de eigen positie en (professionele) grenzen kenbaar
  • Handelt naar de regels, procedures, verschillende posities en belangen die relevant zijn voor het eigen werkterrein
  • Toetst ideeën, mogelijkheden binnen de organisatie

Omgeving

  • Onderbouwt zijn acties helder en logisch
  • Brengt zijn bevindingen met beslistheid
  • Luistert goed naar de argumenten en sluit hierop aan met relevante argumentatie
  • Benoemt posities, regelgeving, consequenties en benadrukt gemeenschappelijke belangen
  • Houdt overzicht, brengt structuur aan en bewaart rust, ook in conflictvolle en risicovolle situaties en onder tijdsdruk
  • Laat zich niet van de wijs brengen bij verbale en schriftelijke druk door belanghebbenden
  • Stelt onder druk snel de juiste prioriteiten en neemt de juiste besluiten
  • Toont initiatief, durf, stabiliteit en zelfvertrouwen

Bedrijfsvoering

  • Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties
  • Komt met een plan van aanpak om gestelde doelen te bereiken
  • Maakt realistische inschattingen van benodigde tijd, geld en middelen
  • Signaleert en communiceert tijdig afwijkingen en komt met mogelijke alternatieven en escaleert indien nodig
  • Heeft aandacht voor details, pikt zaken op waar anderen overheen kijken
  • Werkt nauwkeurig en systematisch volgens de voorgeschreven werkwijzen en procedures

Vernieuwen en verbeteren

  • Weet wat er speelt in het vakgebied, in de omgeving en in de organisatie
  • Past ideeën voor verbetering van werkzaamheden direct toe
  • Evalueert eigen werkwijzen, leert van de ervaringen en deelt nieuwe inzichten met collega’s

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Flexibiliteit
  • Samenwerken
  • Klantgerichtheid
  • Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid
  • Voortgangscontrole
  • Zelfontwikkeling
  • Oordeelsvorming
  • Organisatiesensitiviteit
  • Overtuigingskracht
  • Stressbestendigheid
  • Plannen en organiseren
  • Accuraat werken
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

geen/enige relevante ervaring (o.a. administratieve / secretariële ondersteuning, ervaring met toezicht of opsporing)

ervaring met geautomatiseerde (o.a. ICT-) systemen

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • VMBO
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

VMBO: administratief /  secretarieel
MBO: relevant voor (administratief of inhoudelijk ondersteunen van) toezicht of opsporing

 documentmanagement

 

wettelijk vereiste bevoegdheden/diploma's (bijv. AOA, BOA) en/of andere relevante bevoegdheden (bijv. rijbewijs B), vaarbewijs); (basis)kennis van relevante wet- en regelgeving, strafrecht en AWB; enige kennis van (sectorspecifieke) opsporings- en/of toezichtprocessen, -procedures, (geautomatiseerde) -systemen, -software en -apparatuur; (enige) kennis van de sector; kennis van informatiesystemen en kwaliteitssystemen

Overige kennis en vaardigheden

kennis van en kunnen werken met geautomatiseerde (o.a. ICT-) systemen en apparatuur; kennis van relevante bedrijfsvoeringskaders, -regels en -procedures (o.a. AO)

Competenties uit het kernprofiel

  • flexibiliteit
  • samenwerken
  • klantgerichtheid
  • mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
  • voortgangscontrole
  • zelfontwikkeling

Ervaring

enige / ruime ervaring  en succesvol; ervaring met (inhoudelijk ondersteunen van) toezicht of opsporing of ervaring relevant voor de sector dan wel het aandachtsveld

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

MBO: relevant voor (inhoudelijk ondersteunen van) toezicht of opsporing

 

relevante kennis van de sector en van het eigen aandachtsveld (bedrijfstakken, organisaties, processen e.d.); (brede) kennis en kunnen toepassen van relevante wet- en regelgeving, strafrecht en AWB, jurisprudentie; interventiekunde; kennis van nalevingsmotieven en kunnen beïnvloeden van nalevingsgedrag

Competenties uit het kernprofiel

  • oordeelsvorming
  • organisatiesensitiviteit
  • overtuigingskracht
  • stressbestendigheid
  • plannen-en-organiseren
  • accuraat-werken
  • zelfontwikkeling