Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Medewerker Verwerken en Behandelen

Uitvoering

Onderzoeksmedewerker

Kennis en Onderzoek

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Verwerkt en behandelt gegevens en levert daarmee bijdragen aan producten en/of diensten en voert daarmee het vastgestelde beleid uit

Ondersteunen van wetenschappelijk onderzoek, inhoudelijk bijdragen aan wetenschappelijke rapportages en/of uitvoeren van en verantwoordelijk zijn voor (deel-) onderzoeken.

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Bijdragen zijn geleverd conform opdracht
  • Verzamelde gegevens zijn gecontroleerd op juistheid en volledigheid en verwerkt in systemen conform opdracht
  • De informatie is beschikbaar en actueel
  • Klantvragen, producten en diensten zijn op een juiste wijze geïnterpreteerd, beoordeeld en afgehandeld binnen gestelde termijnen
  • Toetsing aan wet- en regelgeving en procedures is juist uitgevoerd

Omgeving

  • Informatie en (tussen)producten zijn tijdig opgevraagd en opgeleverd

Bedrijfsvoering

  • Werkwijzen en processen zijn conform de procedures en werkinstructies uitgevoerd
  • Producten en/of diensten voldoen aan vakinhoudelijke normen
  • De administratie is op orde
  • Collega’s zijn gemotiveerd en begeleid (geldt alleen voor senioren)

Vernieuwen en verbeteren

  • Knelpunten bij de uitvoering van de werkzaamheden zijn gesignaleerd en doorgegeven
  • Voorstellen zijn geleverd voor de verbetering en efficiency van werkprocessen, administraties en procedures
  • Nieuwe ontwikkelingen zijn juist en tijdig opgepakt

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Producten zijn geleverd conform vooraf geformuleerde opdracht of onderzoeksvraag
  • Producten voldoen aan wetenschappelijke standaarden / methoden en technieken

Omgeving

  • In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
  • Een relevant netwerk is opgebouwd, onderhouden en gebruikt

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn conform geldende wet- en regelgeving en procedures, kaders (AO) en kwaliteitsnormen uitgevoerd
  • Producten zijn geleverd conform plan van aanpak

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling en kennisontwikkeling zijn geborgd (plan-do-check-act)

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Onderzoekt de wensen en belangen van de klant, dringt tot de kern van de zaak door en houdt daar binnen de bestaande regels zo goed mogelijk rekening mee
  • Zoekt, samen met de klant, naar passende oplossingen
  • Maakt heldere afspraken met de klant en komt deze na en houdt de klant op de hoogte van de voortgang
  • Kiest een aanpak die past bij de situatie
  • Stemt de eigen gedragsstijl op de situatie af
  • Schakelt bij weerstand of onverwachte omstandigheden over op een aanpak die wel tot het gestelde doel leidt
  • Laat zich onder stressvolle omstandigheden niet van de wijs brengen en behoudt het overzicht
  • Blijft onder tijdsdruk beheerst en doelmatig handelen
  • Spreekt heldere, haalbare en meetbare doelen af en weet deze ook te realiseren
  • Onderneemt gerichte acties om het gestelde doel te bereiken
  • Neemt beslissingen op basis van informatie en feiten en escaleert indien nodig

Omgeving

  • Wisselt regelmatig kennis, informatie, signalen en ideeën uit met anderen en vraagt reacties
  • Reageert actief en constructief op de ideeën van anderen
  • Staat collega’s bij waar nodig en roept tijdig hulp van collega’s en/of derden in

Bedrijfsvoering

  • Formuleert helder en duidelijk in gesprekken zodat de klant het begrijpt
  • Hanteert een schrijfstijl en woordkeus die voor de doelgroep begrijpelijk is en die recht doet aan de boodschap
  • Zorgt voor het op peil houden van vaardigheden en vakkennis van de collega’s en signaleert bij afwijkingen
  • Formuleert helder en duidelijk in gesprekken zodat de klant het begrijpt
  • Hanteert een schrijfstijl en woordkeus die voor de doelgroep begrijpelijk is en die recht doet aan de boodschap
  • Zorgt voor het op peil houden van vaardigheden en vakkennis van de collega’s en signaleert bij afwijkingen

Vernieuwen en verbeteren

  • Werkt zich snel in een nieuwe materie of een werksituatie in
  • Leert van eigen ervaringen en fouten.
  • Benut suggesties van anderen effectief
  • Ontwikkelt zich voortdurend op eigen vakgebied
  • Signaleert knelpunten en draagt oplossingen aan

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Selecteert kritisch en systematisch juiste en relevante gegevens uit verschillende informatiebronnen en toetst dit bij collega’s
  • Komt met analyses van onderzoeksvragen vanuit verschillende invalshoeken
  • Ordent complexe informatie zodat deze bruikbaar is voor het onderzoek en legt de juiste verbanden
  • Neemt de verantwoordelijkheid voor een correcte uitvoering van (deel-) onderzoeken
  • Heeft aandacht en oog voor details
  • Werkt nauwkeurig, nauwgezet en systematisch
  • Is in staat om, als de situatie daarom vraagt, verantwoord buiten de voorschriften/procedures om te opereren

Omgeving

  • Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet van direct persoonlijk belang is
  • Weet de juiste mensen te vinden om goed geïnformeerd te blijven
  • Wisselt actief ideeën uit met collega’s en/of externen over methoden, technieken en inzichten

Bedrijfsvoering

  • Denkt vooruit en weet de benodigde acties daarvoor in te zetten
  • Heeft kennis van voorschriften en procedures, is alert op verandering van regels, alert op nieuwe kennis, speelt snel in, en kan onder druk werken en weegt belangen af
  • Bewaakt de juiste toepassing van geldende wet- en regelgeving, procedures en kwaliteitsnormen
  • Signaleert tijdig, prioriteert, koppelt terug als er knelpunten zijn en speelt daar op in, werkt daarbij actief samen met collega’s
  • Neemt de verantwoordelijkheid voor de voortgang van het uitgevoerde, (deel-) onderzoek.
  • Komt met een uitvoerbaar/realistisch plan van aanpak, monitort de voortgang en stuurt tijdig bij

Vernieuwen en verbeteren

  • Leert van eigen ervaringen en fouten
  • Benut feedback en suggesties van anderen
  • Geeft anderen actief feedback
  • Draagt eigen kennis over, integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze in de eigen onderzoekspraktijk toe

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Klantgerichtheid
  • Flexibiliteit
  • Stressbestendigheid
  • Resultaatgerichtheid
  • Samenwerken
  • Schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
  • Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid
  • Zelfontwikkeling
  • Analyseren
  • Accuraat werken
  • Samenwerken
  • Plannen en organiseren
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

Geen/enige ervaring met toepassing van relevante wet- en regelgeving

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • VMBO
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Relevant voor te leveren product(en) of dienst(en)

Overige kennis en vaardigheden

·   Kennis van en vaardigheid met relevante ICT-systemen

·   Kennis van relevante protocollen

·   Kennis van de keten en van de bevoegdheden van de ketenpartners

Competenties uit het kernprofiel

  • klantgerichtheid
  • flexibiliteit
  • stressbestendigheid
  • samenwerken
  • resultaatgerichtheid
  • mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
  • schriftelijke-uitdrukkingsvaardigheid
  • zelfontwikkeling

Ervaring

enige relevante ervaring voor het (deel)deskundigheidsgebied

werken in projecten en in teamverband; samenwerken met andere (deel)-deskundigheids / vakgebieden

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • HBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Relevant voor deskundigheids- / vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)

Overige kennis en vaardigheden
  • Fasering onderzoekstraject

  • Onderzoeksrapportages (schriftelijk en mondeling)

  • Projectmatig werken

  • Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, onderzoeksmethoden en –technieken, onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur, relevant voor eigen (deel)-deskundigheidsgebied en/of organisatie-(eenheid); 

  • Relevante ICT-hulpmiddelen

Competenties uit het kernprofiel

  • analyseren
  • accuraat-werken
  • samenwerken
  • plannen-en-organiseren
  • zelfontwikkeling