Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen
|
Verwerkt en behandelt gegevens en levert daarmee bijdragen aan producten en/of diensten en voert daarmee het vastgestelde beleid uit |
Ondersteunen van wetenschappelijk onderzoek, inhoudelijk bijdragen aan wetenschappelijke rapportages en/of uitvoeren van en verantwoordelijk zijn voor (deel-) onderzoeken. |
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Bijdragen zijn geleverd conform opdracht
- Verzamelde gegevens zijn gecontroleerd op juistheid en volledigheid en verwerkt in systemen conform opdracht
- De informatie is beschikbaar en actueel
- Klantvragen, producten en diensten zijn op een juiste wijze geïnterpreteerd, beoordeeld en afgehandeld binnen gestelde termijnen
- Toetsing aan wet- en regelgeving en procedures is juist uitgevoerd
Omgeving
- Informatie en (tussen)producten zijn tijdig opgevraagd en opgeleverd
Bedrijfsvoering
- Werkwijzen en processen zijn conform de procedures en werkinstructies uitgevoerd
- Producten en/of diensten voldoen aan vakinhoudelijke normen
- De administratie is op orde
- Collega’s zijn gemotiveerd en begeleid (geldt alleen voor senioren)
Vernieuwen en verbeteren
- Knelpunten bij de uitvoering van de werkzaamheden zijn gesignaleerd en doorgegeven
- Voorstellen zijn geleverd voor de verbetering en efficiency van werkprocessen, administraties en procedures
- Nieuwe ontwikkelingen zijn juist en tijdig opgepakt
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Producten zijn geleverd conform vooraf geformuleerde opdracht of onderzoeksvraag
- Producten voldoen aan wetenschappelijke standaarden / methoden en technieken
Omgeving
- In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
- Een relevant netwerk is opgebouwd, onderhouden en gebruikt
Bedrijfsvoering
- Processen zijn conform geldende wet- en regelgeving en procedures, kaders (AO) en kwaliteitsnormen uitgevoerd
- Producten zijn geleverd conform plan van aanpak
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling en kennisontwikkeling zijn geborgd (plan-do-check-act)
|
Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Onderzoekt de wensen en belangen van de klant, dringt tot de kern van de zaak door en houdt daar binnen de bestaande regels zo goed mogelijk rekening mee
- Zoekt, samen met de klant, naar passende oplossingen
- Maakt heldere afspraken met de klant en komt deze na en houdt de klant op de hoogte van de voortgang
- Kiest een aanpak die past bij de situatie
- Stemt de eigen gedragsstijl op de situatie af
- Schakelt bij weerstand of onverwachte omstandigheden over op een aanpak die wel tot het gestelde doel leidt
- Laat zich onder stressvolle omstandigheden niet van de wijs brengen en behoudt het overzicht
- Blijft onder tijdsdruk beheerst en doelmatig handelen
- Spreekt heldere, haalbare en meetbare doelen af en weet deze ook te realiseren
- Onderneemt gerichte acties om het gestelde doel te bereiken
- Neemt beslissingen op basis van informatie en feiten en escaleert indien nodig
Omgeving
- Wisselt regelmatig kennis, informatie, signalen en ideeën uit met anderen en vraagt reacties
- Reageert actief en constructief op de ideeën van anderen
- Staat collega’s bij waar nodig en roept tijdig hulp van collega’s en/of derden in
Bedrijfsvoering
- Formuleert helder en duidelijk in gesprekken zodat de klant het begrijpt
- Hanteert een schrijfstijl en woordkeus die voor de doelgroep begrijpelijk is en die recht doet aan de boodschap
- Zorgt voor het op peil houden van vaardigheden en vakkennis van de collega’s en signaleert bij afwijkingen
- Formuleert helder en duidelijk in gesprekken zodat de klant het begrijpt
- Hanteert een schrijfstijl en woordkeus die voor de doelgroep begrijpelijk is en die recht doet aan de boodschap
- Zorgt voor het op peil houden van vaardigheden en vakkennis van de collega’s en signaleert bij afwijkingen
Vernieuwen en verbeteren
- Werkt zich snel in een nieuwe materie of een werksituatie in
- Leert van eigen ervaringen en fouten.
- Benut suggesties van anderen effectief
- Ontwikkelt zich voortdurend op eigen vakgebied
- Signaleert knelpunten en draagt oplossingen aan
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Selecteert kritisch en systematisch juiste en relevante gegevens uit verschillende informatiebronnen en toetst dit bij collega’s
- Komt met analyses van onderzoeksvragen vanuit verschillende invalshoeken
- Ordent complexe informatie zodat deze bruikbaar is voor het onderzoek en legt de juiste verbanden
- Neemt de verantwoordelijkheid voor een correcte uitvoering van (deel-) onderzoeken
- Heeft aandacht en oog voor details
- Werkt nauwkeurig, nauwgezet en systematisch
- Is in staat om, als de situatie daarom vraagt, verantwoord buiten de voorschriften/procedures om te opereren
Omgeving
- Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet van direct persoonlijk belang is
- Weet de juiste mensen te vinden om goed geïnformeerd te blijven
- Wisselt actief ideeën uit met collega’s en/of externen over methoden, technieken en inzichten
Bedrijfsvoering
- Denkt vooruit en weet de benodigde acties daarvoor in te zetten
- Heeft kennis van voorschriften en procedures, is alert op verandering van regels, alert op nieuwe kennis, speelt snel in, en kan onder druk werken en weegt belangen af
- Bewaakt de juiste toepassing van geldende wet- en regelgeving, procedures en kwaliteitsnormen
- Signaleert tijdig, prioriteert, koppelt terug als er knelpunten zijn en speelt daar op in, werkt daarbij actief samen met collega’s
- Neemt de verantwoordelijkheid voor de voortgang van het uitgevoerde, (deel-) onderzoek.
- Komt met een uitvoerbaar/realistisch plan van aanpak, monitort de voortgang en stuurt tijdig bij
Vernieuwen en verbeteren
- Leert van eigen ervaringen en fouten
- Benut feedback en suggesties van anderen
- Geeft anderen actief feedback
- Draagt eigen kennis over, integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze in de eigen onderzoekspraktijk toe
|
Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen
|
- Klantgerichtheid
- Flexibiliteit
- Stressbestendigheid
- Resultaatgerichtheid
- Samenwerken
- Schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
- Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid
- Zelfontwikkeling
|
- Analyseren
- Accuraat werken
- Samenwerken
- Plannen en organiseren
- Zelfontwikkeling
|
Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen
|
Ervaring
Geen/enige ervaring met toepassing van relevante wet- en regelgeving
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor te leveren product(en) of dienst(en)
Overige kennis en vaardigheden
· Kennis van en vaardigheid met relevante ICT-systemen
· Kennis van relevante protocollen
· Kennis van de keten en van de bevoegdheden van de ketenpartners
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- flexibiliteit
- stressbestendigheid
- samenwerken
- resultaatgerichtheid
- mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
- schriftelijke-uitdrukkingsvaardigheid
- zelfontwikkeling
Ervaring
· Geen/enige ervaring met toepassing van relevante wet- en regelgeving
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor te leveren product(en) of dienst(en)
Overige kennis en vaardigheden
· Kennis van en vaardigheid met relevante ICT-systemen
· Kennis van relevante protocollen
· Kennis van de keten en van de bevoegdheden van de ketenpartners
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- flexibiliteit
- stressbestendigheid
- samenwerken
- resultaatgerichtheid
- mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
- schriftelijke-uitdrukkingsvaardigheid
- zelfontwikkeling
Ervaring
· Geen/enige ervaring met toepassing van relevante wet- en regelgeving
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor te leveren product(en) of dienst(en)
Overige kennis en vaardigheden
· Kennis van en vaardigheid met relevante ICT-systemen
· Kennis van relevante protocollen
· Kennis van de keten en van de bevoegdheden van de ketenpartners
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- flexibiliteit
- stressbestendigheid
- samenwerken
- resultaatgerichtheid
- mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
- schriftelijke-uitdrukkingsvaardigheid
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen/enige ervaring met toepassing van relevante wet- en regelgeving
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor te leveren product(en) of dienst(en)
Overige kennis en vaardigheden
· Kennis van en vaardigheid met relevante ICT-systemen
· Kennis van relevante protocollen
· Kennis van de keten en van de bevoegdheden van de ketenpartners
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- flexibiliteit
- stressbestendigheid
- samenwerken
- resultaatgerichtheid
- mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
- schriftelijke-uitdrukkingsvaardigheid
- zelfontwikkeling
Ervaring
Enige relevante ervaring (o.a. met Algemene Wet Bestuursrecht/AWB) en succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevante kennis van de AWB
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- flexibiliteit
- stressbestendigheid
- samenwerken
- resultaatgerichtheid
- mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
- schriftelijke-uitdrukkingsvaardigheid
- zelfontwikkeling
Ervaring
Enige relevante ervaring (o.a. met Algemene Wet Bestuursrecht/AWB) en succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor te leveren product(en) of dienst(en)
Overige kennis en vaardigheden
Relevante kennis van de AWB
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- flexibiliteit
- stressbestendigheid
- samenwerken
- resultaatgerichtheid
- mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
- schriftelijke-uitdrukkingsvaardigheid
- zelfontwikkeling
|
Ervaring
enige relevante ervaring voor het (deel)deskundigheidsgebied
werken in projecten en in teamverband; samenwerken met andere (deel)-deskundigheids / vakgebieden
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige kennis en vaardigheden
-
Fasering onderzoekstraject
-
Onderzoeksrapportages (schriftelijk en mondeling)
-
Projectmatig werken
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, onderzoeksmethoden en –technieken, onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur, relevant voor eigen (deel)-deskundigheidsgebied en/of organisatie-(eenheid);
-
Relevante ICT-hulpmiddelen
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- accuraat-werken
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige relevante ervaring voor het (deel)deskundigheidsgebied
werken in projecten en in teamverband; samenwerken met andere (deel)-deskundigheids / vakgebieden
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige kennis en vaardigheden
-
Fasering onderzoekstraject
-
Onderzoeksrapportages (schriftelijk en mondeling)
-
Projectmatig werken
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, onderzoeksmethoden en –technieken, onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur, relevant voor eigen (deel)-deskundigheidsgebied en/of organisatie-(eenheid);
-
Relevante ICT-hulpmiddelen
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- accuraat-werken
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
relevante ervaring en succesvol
werken in projecten en in teamverband; samenwerken met andere (deel)-deskundigheids / vakgebieden
meerdere onderzoekstrajecten; meerdere onderzoeksfases
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige kennis en vaardigheden
-
Fasering onderzoekstraject
-
Onderzoeksrapportages (schriftelijk en mondeling)
-
Projectmatig werken
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, onderzoeksmethoden en –technieken, onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur, relevant voor eigen (deel)-deskundigheidsgebied en/of organisatie-(eenheid);
-
Relevante ICT-hulpmiddelen
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- accuraat-werken
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
relevante ervaring en succesvol
werken in projecten en in teamverband; samenwerken met andere (deel)-deskundigheids / vakgebieden
meerdere onderzoekstrajecten; meerdere onderzoeksfases
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied (NB. Te bepalen per departement of door departementen gezamenlijk)
Overige kennis en vaardigheden
-
Fasering onderzoekstraject
-
Onderzoeksrapportages (schriftelijk en mondeling)
-
Projectmatig werken
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving, onderzoeksmethoden en –technieken, onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur, relevant voor eigen (deel)-deskundigheidsgebied en/of organisatie-(eenheid);
-
Relevante ICT-hulpmiddelen
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- accuraat-werken
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
|