Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen
|
Verwerkt en behandelt gegevens en levert daarmee bijdragen aan producten en/of diensten en voert daarmee het vastgestelde beleid uit |
Ondersteunt, bereidt voor en/of adviseert op onderdelen van het bedrijfsvoeringproces |
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Bijdragen zijn geleverd conform opdracht
- Verzamelde gegevens zijn gecontroleerd op juistheid en volledigheid en verwerkt in systemen conform opdracht
- De informatie is beschikbaar en actueel
- Klantvragen, producten en diensten zijn op een juiste wijze geïnterpreteerd, beoordeeld en afgehandeld binnen gestelde termijnen
- Toetsing aan wet- en regelgeving en procedures is juist uitgevoerd
Omgeving
- Informatie en (tussen)producten zijn tijdig opgevraagd en opgeleverd
Bedrijfsvoering
- Werkwijzen en processen zijn conform de procedures en werkinstructies uitgevoerd
- Producten en/of diensten voldoen aan vakinhoudelijke normen
- De administratie is op orde
- Collega’s zijn gemotiveerd en begeleid (geldt alleen voor senioren)
Vernieuwen en verbeteren
- Knelpunten bij de uitvoering van de werkzaamheden zijn gesignaleerd en doorgegeven
- Voorstellen zijn geleverd voor de verbetering en efficiency van werkprocessen, administraties en procedures
- Nieuwe ontwikkelingen zijn juist en tijdig opgepakt
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Adviezen en/of producten zijn geleverd conform afspraak, opdracht (SLA1) en/of adviesvraag
- De klant is effectief ondersteund bij het formuleren van zijn/haar vraag
Omgeving
- In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
- Heeft een relevant netwerk dat is onderhouden en gebruikt
- Relevante ontwikkelingen op het eigen aandachtsgebied zijn meegenomen bij adviezen en/of producten
Bedrijfsvoering
- Processen zijn gevolgd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
- Adviezen en/of producten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, middelen)
- De administratie is op orde
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling is geborgd
- Werkprocessen zijn verbeterd door middel van het plan-do-check-act-principe
|
Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Onderzoekt de wensen en belangen van de klant, dringt tot de kern van de zaak door en houdt daar binnen de bestaande regels zo goed mogelijk rekening mee
- Zoekt, samen met de klant, naar passende oplossingen
- Maakt heldere afspraken met de klant en komt deze na en houdt de klant op de hoogte van de voortgang
- Kiest een aanpak die past bij de situatie
- Stemt de eigen gedragsstijl op de situatie af
- Schakelt bij weerstand of onverwachte omstandigheden over op een aanpak die wel tot het gestelde doel leidt
- Laat zich onder stressvolle omstandigheden niet van de wijs brengen en behoudt het overzicht
- Blijft onder tijdsdruk beheerst en doelmatig handelen
- Spreekt heldere, haalbare en meetbare doelen af en weet deze ook te realiseren
- Onderneemt gerichte acties om het gestelde doel te bereiken
- Neemt beslissingen op basis van informatie en feiten en escaleert indien nodig
Omgeving
- Wisselt regelmatig kennis, informatie, signalen en ideeën uit met anderen en vraagt reacties
- Reageert actief en constructief op de ideeën van anderen
- Staat collega’s bij waar nodig en roept tijdig hulp van collega’s en/of derden in
Bedrijfsvoering
- Formuleert helder en duidelijk in gesprekken zodat de klant het begrijpt
- Hanteert een schrijfstijl en woordkeus die voor de doelgroep begrijpelijk is en die recht doet aan de boodschap
- Zorgt voor het op peil houden van vaardigheden en vakkennis van de collega’s en signaleert bij afwijkingen
- Formuleert helder en duidelijk in gesprekken zodat de klant het begrijpt
- Hanteert een schrijfstijl en woordkeus die voor de doelgroep begrijpelijk is en die recht doet aan de boodschap
- Zorgt voor het op peil houden van vaardigheden en vakkennis van de collega’s en signaleert bij afwijkingen
Vernieuwen en verbeteren
- Werkt zich snel in een nieuwe materie of een werksituatie in
- Leert van eigen ervaringen en fouten.
- Benut suggesties van anderen effectief
- Ontwikkelt zich voortdurend op eigen vakgebied
- Signaleert knelpunten en draagt oplossingen aan
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Achterhaalt de kern van de opdracht of het probleem en vraagt zonodig door
- Probeert de vraag van de klant scherp te krijgen en toetst de vraagstelling bij de klant
- Formuleert verschillende oplossingsmogelijkheden
- Signaleert ontbrekende informatie en zet informatievragen uit bij collega’s
- Legt verbanden tussen gegevens
- Weegt gegevens en alternatieve handelwijzen tegen elkaar af en komt op basis hiervan tot een goed advies
- Brengt de voor- en nadelen van verschillende keuzen naar voren
Omgeving
- Stemt tijdig af met andere afdelingen en collega's die bijdragen aan het eindresultaat en betrekt hen bij de ontwikkeling van het eindresultaat
- Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet direct van persoonlijk belang is
- Zoekt actief collega's op om informatie te halen of te brengen
- Toont interesse, deelt kennis
- Heeft oog voor belangentegenstellingen
- Geeft de mogelijke consequenties van veranderingen aan bij de klant
- Past acties aan veranderende omstandigheden aan
Bedrijfsvoering
- Heeft een aanpak voor ogen om tot het resultaat te komen
- Maakt een realistische inschatting van benodigde tijd, middelen en capaciteit
- Heeft de aanpak afgestemd met de klant, de opdrachtgever en met de betrokken collega's/afdelingen
- Legt de voortgang en de resultaten van het werk vast in documenten
- Zorgt ervoor dat voortgang en resultaten toegankelijk zijn voor collega's en opvolgers
- Legt verantwoording af aan opdrachtgever, leidinggevende en controlerende instanties
Vernieuwen en verbeteren
- Houdt vakkennis bij via literatuur, seminars en dergelijke
- Deelt de opgedane kennis met collega's
- Integreert nieuwe inzichten in bestaande werkprocessen
- Werkt zich snel in een nieuw/onbekend onderwerp in
- Leert van eigen ervaring en fouten
|
Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen
|
- Klantgerichtheid
- Flexibiliteit
- Stressbestendigheid
- Resultaatgerichtheid
- Samenwerken
- Schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
- Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid
- Zelfontwikkeling
|
- Klantgerichtheid
- Analyseren
- Samenwerken
- Omgevingsbewustzijn
- Plannen en organiseren
- Voortgangscontrole
- Zelfontwikkeling
|
Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen
|
Ervaring
Geen/enige ervaring met toepassing van relevante wet- en regelgeving
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor te leveren product(en) of dienst(en)
Overige kennis en vaardigheden
· Kennis van en vaardigheid met relevante ICT-systemen
· Kennis van relevante protocollen
· Kennis van de keten en van de bevoegdheden van de ketenpartners
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- flexibiliteit
- stressbestendigheid
- samenwerken
- resultaatgerichtheid
- mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
- schriftelijke-uitdrukkingsvaardigheid
- zelfontwikkeling
Ervaring
· Geen/enige ervaring met toepassing van relevante wet- en regelgeving
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor te leveren product(en) of dienst(en)
Overige kennis en vaardigheden
· Kennis van en vaardigheid met relevante ICT-systemen
· Kennis van relevante protocollen
· Kennis van de keten en van de bevoegdheden van de ketenpartners
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- flexibiliteit
- stressbestendigheid
- samenwerken
- resultaatgerichtheid
- mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
- schriftelijke-uitdrukkingsvaardigheid
- zelfontwikkeling
Ervaring
· Geen/enige ervaring met toepassing van relevante wet- en regelgeving
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor te leveren product(en) of dienst(en)
Overige kennis en vaardigheden
· Kennis van en vaardigheid met relevante ICT-systemen
· Kennis van relevante protocollen
· Kennis van de keten en van de bevoegdheden van de ketenpartners
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- flexibiliteit
- stressbestendigheid
- samenwerken
- resultaatgerichtheid
- mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
- schriftelijke-uitdrukkingsvaardigheid
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen/enige ervaring met toepassing van relevante wet- en regelgeving
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor te leveren product(en) of dienst(en)
Overige kennis en vaardigheden
· Kennis van en vaardigheid met relevante ICT-systemen
· Kennis van relevante protocollen
· Kennis van de keten en van de bevoegdheden van de ketenpartners
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- flexibiliteit
- stressbestendigheid
- samenwerken
- resultaatgerichtheid
- mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
- schriftelijke-uitdrukkingsvaardigheid
- zelfontwikkeling
Ervaring
Enige relevante ervaring (o.a. met Algemene Wet Bestuursrecht/AWB) en succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevante kennis van de AWB
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- flexibiliteit
- stressbestendigheid
- samenwerken
- resultaatgerichtheid
- mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
- schriftelijke-uitdrukkingsvaardigheid
- zelfontwikkeling
Ervaring
Enige relevante ervaring (o.a. met Algemene Wet Bestuursrecht/AWB) en succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor te leveren product(en) of dienst(en)
Overige kennis en vaardigheden
Relevante kennis van de AWB
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- flexibiliteit
- stressbestendigheid
- samenwerken
- resultaatgerichtheid
- mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
- schriftelijke-uitdrukkingsvaardigheid
- zelfontwikkeling
|
Ervaring
- Enige relevante ervaring;
- Werken in teamverband;
- Samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden.
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
-
Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied
-
Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en)
-
Projectmatig werken
-
ICT-hulpmiddelen
-
Administratieve Organisatieregels en - procedures
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
Ervaring
- Enige relevante ervaring;
- Werken in teamverband;
- Samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden.
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
- Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren.
- Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied.
- Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en).
- Projectmatig werken.
- ICT-hulpmiddelen.
- Administratieve Organisatieregels en - procedures.
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
Ervaring
- Enige relevante ervaring en succesvol;
- Werken in teamverband; samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden;
- Meerdere klantgebieden; projectteam/-omgeving; meerdere fases van het adviesproces (Fasering Adviesproces: Contact – Analyse – Advies – Besluitvorming – Uitvoering – Evaluatie (voor het Auditproces geldt: Audit jaarplan - planning - uitvoering - rapportage - evaluatie en follow-up)).
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
- Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren.
- Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied.
- Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en).
- Projectmatig werken.
- ICT-hulpmiddelen.
- Administratieve Organisatieregels en - procedures.
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
Ervaring
- Enige relevante ervaring en succesvol;
- Werken in teamverband; samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden;
- Meerdere klantgebieden; projectteam/-omgeving; meerdere fases van het adviesproces (Fasering Adviesproces: Contact – Analyse – Advies – Besluitvorming – Uitvoering – Evaluatie (voor het Auditproces geldt: Audit jaarplan - planning - uitvoering - rapportage - evaluatie en follow-up)).
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
- Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren.
- Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied.
- Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en).
- Projectmatig werken.
- ICT-hulpmiddelen.
- Administratieve Organisatieregels en - procedures.
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- klantgerichtheid
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
|