Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Topmanager

Lijnmanagement

Topwetenschappelijk Medewerker

Kennis en Onderzoek

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Stuurt op en is verantwoordelijk voor de realisatie van de doelen van het eigen organisatieonderdeel in het grotere geheel van de maatschappelijke opgave, beslist over de strategische richting van het eigen organisatieonderdeel en heeft richtinggevende invloed op de strategie van de overkoepelende organisatie.

Initiëren en sturen van brede (meerdere deskundigheidgebieden omvattende) grensverleggende wetenschappelijke programma’s / thema’s

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • De (internationale) politieke agenda van het kabinet / de bewindslieden is vertaald naar een strategische visie en een beleids- en/of resultaatgericht uitvoeringsprogramma voor het eigen organisatie-onderdeel in het groter geheel van de maatschappelijke opgave en de organisatie-inrichting is hierop afgestemd.
  • Er is een overeengekomen integraal beeld over de maatschappelijke opgave, de doelstellingen, de resultaten en het functioneren van het eigen organisatie-onderdeel in verbinding met de relevante (maatschappelijke) partners.
  • Verwachtingen en afspraken over resultaten en over het functioneren van de organisatie zijn vastgesteld en gemonitoord op realisatie.
  • Ambtelijke top en/of bewindspersonen zijn effectief gepositioneerd en gefaciliteerd, oa. bij contacten met stakeholders en/of media.
  • Leiderschap in crisissituaties is getoond.
  • Input is geleverd voor de strategie van de overkoepelende organisatie

Omgeving

  • De missie, visie en strategie van het eigen organisatie-onderdeel en het domein worden helder en begrijpelijk in-en extern uitgedragen en zijn verbonden met de maatschappelijke opgave
  • Het krachtenveld is effectief beïnvloed ten dienste van de maatschappelijke opgave.
  • Er is een relevant en effectief (in-ter)nationaal netwerk, dat is onderhouden en benut
  • Met relevante partijen wordt in gezamenlijkheid gewerkt aan de maatschappelijke opgave
  • Beleid en/of producten / diensten hebben geleid tot het gewenste resultaat in de organisatie, de politiek, het openbaar bestuur en de samenleving

Bedrijfsvoering

  • De bedrijfsvoerings(processen) zijn afgestemd op en staan ten dienste van het realiseren van de opgave in het primaire proces
  • Er is een goed functionerende, integrale planning-, control- en verantwoordingscyclus voor alle bedrijfsprocessen
  • Professioneel opdrachtgeverschap is getoond bij projecten en programma’s
  • Er wordt gehandeld conform Rijksbreed personeelsmanagement en toont hierin voorbeeldgedrag (zoals Visie op publiek leiderschap en het 5R-model)
  • Een stimulerend, innovatief en veilig werk-, leer- en ontwikkelklimaat is in het eigen organisatie-onderdeel aanwezig
  • Verschillende kennis, ervaring en ach-tergronden van medewerkers zijn optimaal benut
  • Komt tot effectieve en gedragen afspraken met de medezeggenschap

Vernieuwen en verbeteren

  • Het eigen organisatieonderdeel is aangesloten bij relevante maatschappelijke en technologische ontwikkelingen en is in staat om de ontwikkelingen zo nodig te initiëren, te volgen en te benutten
  • Het eigen organisatieonderdeel vertoont voldoende veerkracht bij tegenslag en ingrijpende veranderingen
  • Kennis en ontwikkeling zijn geïnitieerd en benut voor het creëren van visie, strategieën en oplossingsrichtingen
  • (inter)nationale contacten worden benut om te verbeteren en te vernieuwen en kennis en ervaringen worden gedeeld

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Brede grensverleggende wetenschappelijke thema’s zijn geïnitieerd en geborgd in het onderzoeksprogramma van de organisatie
  • De strategische koers van het onderzoek- en beleidsveld zijn aantoonbaar beïnvloed
  • Onderzoeksprogramma’s zijn belegd

Omgeving

  • Is (inter)nationaal wetenschappelijk gezaghebbend en is boegbeeld voor het instituut
  • (Inter)nationale samenwerkingsverbanden zijn gelegd om maatschappelijke vraagstukken te beïnvloeden

Bedrijfsvoering

  • Onderzoeksprogramma uitgevoerd conform geldende regels (AO)

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling en kennisontwikkeling zijn geborgd
  • Innovatieve onderzoeksprogramma’s zijn geïnitieerd

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Onderkent, anticipeert op en adviseert over de relevantie van gebeurtenissen en situaties in de uitvoering en in het veld, die grote politieke of maatschappelijke afbreukrisico’s of kansen opleveren in relatie tot de maatschappelijke opgave.
  • Adviseert over (inter) nationale actuele politiek maatschappelijke / bestuurlijke vraagstukken in een langetermijn-perspectief aan de ambtelijke top / bewindspersonen. Vertaalt deze voor het eigen terrein en faciliteert
  • Onderkent het belang en anticipeert actief op relevante technologische/digitale ontwikkelingen en vertaalt deze naar de eigen organisatie en/of de realisatie van de maatschappelijke opgave
  • Analyseert, weegt en beoordeelt complexe, soms tegenstrijdige, informatie
  • Ontwikkelt, mede op grond hiervan, scenario’s en weegt deze in het licht van relevante criteria tegen elkaar af en neemt besluiten op het eigen terrein
  • Houdt rekening en kan omgaan met onzekerheden, het slechten van paradoxen en het handelen op basis van inherent beperkte informa-tie of steeds nieuwe, aanvullende informatie
  • Initieert op eigen terrein de totstandkoming van visies, meerjaren-plannen en dergelijke op de maatschappelijke opgave en draagt bij aan de brede visie op de maatschappelijke opgave.
  • Werkt samen met anderen (binnen en buiten de organisatie), op verbindende wijze, aan de realisatie van de gestelde maatschappelijke doelen
  • Neemt de maatschappelijke opgave en de daartoe te bereiken concrete resultaten steeds als kompas voor zowel het eigen handelen als voor het aansturen, laten samenwerken, inspireren en beïnvloeden van (het handelen) van anderen en voor het inrichten van de eigen organisatie
  • Kijkt vanuit verschillende perspectieven en invalshoeken en benut deze voor het verkrijgen van informatie, analyses, oplossingsrichtingen, sturing, steun en als meewerkend partner
  • Is in staat tot het initiëren, leiden en stimuleren van netwerken en co-creatie. Bouwt en onderhoudt contacten met mensen en partijen binnen en buiten de eigen organisatie die op korte en/of langere termijn kunnen bijdragen aan het realiseren van doelstellingen
  • Weet effectief, eenduidig, zuiver (ten dienste van het algemeen belang) te blijven presteren onder druk, bij crisissituaties, tegenspel, tegenslag of teleurstelling
  • Maakt, ondanks de druk van binnen en/of buiten, de adequate afwegingen en stelt de juiste prioriteiten ten behoeve van het bereiken van een optimaal resultaat

Omgeving

  • Herkent signalen en maatschappelijke (w.o. technologische, digitale en innovatieve) ontwikkelingen, binnen en buiten de organisatie, zowel nationaal als internationaal, die relevant zijn voor het beleid / uitvoering / onderzoek / toezicht of voor de positie van de politieke / ambtelijke top
  • Onderkent de gevoelens en behoeften van anderen binnen en buiten de organisatie, zowel nationaal als internationaal en toont sensi-tiviteit voor diversiteit en inclusiviteit
  • Verplaatst zich in anderen en toont zich bewust van de invloed van het eigen handelen op anderenIs zich bewust van culturele verschillen, is in staat daar effectief mee om te gaan en weet in verschillende omgevingen resultaat te behalen
  • Is in staat (inter)nationale politieke en culturele maatschappelijke ontwikkelingen en verhoudingen te begrijpen, te duiden en te benutten
  • Begrijpt digitale/technologische ontwikkelingen (o.a. automatisering, robotisering, dataficatie, etc.) vanuit verschillende perspectieven (veiligheid, juridisch, privacy, inclusiviteit, etc.), is in staat deze af te wegen en optimaal te benutten in dienst van de eigen organisatie en het realiseren van de (noodzakelijke veranderingen ten behoeve van) de maatschappelijke opgave

Bedrijfsvoering

  • Werkt vanuit een gedragen visie integer, transparant, navolgbaar, inspirerend en bewust in dienst van het algemeen belang, de maatschappelijke opgave en de eigen organisatie (w.o. interne bedrijfsvoering) en laat dat in het dagelijks handelen zien
  • Toont realisatiekracht, laat zich niet afschrikken door tegenslagen, weerstand en bezwaren
  • Toont moed en durft grenzen te stellen
  • Toont empatie en zoekt samenwerking
  • Richt de organisatie in vanuit visie en organisatiedoelen en spreekt managementteam en medewerkers aan op resultaat-, ontwikkelings-, samenwerkingsgericht en kostenbewust werken
  • Geeft als publiek waardedrager, rolmodel en boegbeeld van de organisatie het voorbeeld: handelt zelf consequent volgens de kaders en regels van de eigen organisatie en integriteitsnormen, draagt deze op allerlei manieren uit en voelt zich verantwoordelijk en staat voor de eigen mensen
  • Maakt handig gebruik van nieuwste technologische/digitale ontwik-kelingen

Vernieuwen en verbeteren

  • Neemt afstand van de dagelijkse praktijk en neemt de tijd voor reflectie op eigen functioneren, het functioneren van de organisatie en het domein waarvoor je verantwoordelijk bent. Maakt de organisatie zo nodig los uit vaste patronen en staat open voor nieuwe zienswij-zen
  • Creëert en stimuleert een reflectief, veilig en positief lerend team- en organisatieklimaat met ruimte voor diversiteit en vervult hierin een voorbeeldrol
  • Heeft zelfinzicht en zoekt actief naar persoonlijke feedback en reëel inzicht in de eigen sterke en zwakke punten en durft zich kwetsbaar op te stellen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Toont zich bij het handelen bewust van de politiek-bestuurlijke gevoeligheid van zijn inzichten en de consequenties voor het onderzoeksprogramma
  • Onderkent tijdig de politieke afbreukrisico’s van onderzoeksprogramma’s voor de politiek-ambtelijke top
  • Is autonoom in zijn opvattingen en handelen met betrekking tot zijn onderzoeksveld en houdt daarbij rekening met politiek-maatschappelijke gevoeligheden
  • Houdt vast aan wetenschappelijke professionaliteit: is open en duidelijk over de wetenschappelijke opvattingen en handelt daarnaar
  • Introduceert nieuwe onderzoeksprogramma’s en wint belanghebbenden hiervoo
  • Toont een duidelijke zienswijze ten aanzien van de ontwikkeling en kansen op het eigen onderzoeksveld(en)
  • Heeft op basis van ontwikkelingen (politiek, economisch, maatschappelijk) een duidelijke visie op het eigen onderzoeksterrein(en)
  • Draagt actief de eigen visie uit, rekening houdend met de positie en gevoelens van anderen

Omgeving

  • Legt en onderhoudt contacten met voor het instituut relevante personen en organisaties
  • Vormt zowel de juiste coalities om steun en medewerking te verkrijgen
  • Is het ‘gezicht’ van het onderzoeksprogramma en van het instituut
  • Wint anderen voor het belang van zijn onderzoeksvragen en – thema’s
  • Presenteert onderzoeksresultaten naar voor de samenleving begrijpelijke consequenties
  • Gebruikt argumenten en inzichten van anderen om de visie kracht bij te zetten en de discussie te beïnvloeden

Vernieuwen en verbeteren

  • Maakt zich los uit bestaande denkkaders waardoor nieuwe wegen zichtbaar worden en nieuwe oplossingsrichtingen ontstaan
  • Creëert een omgeving waarin nieuwe onderzoeksmethoden en wetenschappelijke thema’s een kans krijgen

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Bestuurssensitiviteit
  • Conceptuele flexibiliteit
  • Gedeeld leiderschap
  • Stressbestendigheid
  • Omgevingsbewustzijn
  • Aansturen organisatie
  • Reflecteren
  • Bestuurssensitiviteit
  • Onafhankelijkheid
  • Visie
  • Netwerken
  • Overtuigingskracht
  • Creativiteit

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

Ruime leidinggevende ervaring en daarin aantoonbaar succesvol.

(Inter)nationale ervaring als manager van meer organisaties / organisatieonderdelen en/of projecten.

(Inter)nationale ervaring bij meer departementen of daarbuiten.

Politiek-bestuurlijke ervaring.

* Een lid voor een ABD- of Topmanagementgroep-functie dient aan minimaal 2 (ABD) of 3 (TMG) van de hierna volgende criteria te voldoen:

  • ervaring bij minimaal twee departementen;
  • ervaring in minimaal twee van de volgende contexten: beleid, bedrijfsvoering, uitvoering, toezicht, kennis en onderzoek;
  • internationale ervaring;
  • ervaring buiten de Rijksoverheid.

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Overige kennis en vaardigheden
  • Verdieping managementvaardigheden, o.a. leiderschap in een bestuursdepartement

  • Talenkennis en taalvaardigheid

  • Interculturele vaardigheden en effectief kunnen omgaan met verschillen tussen werknemers

  • Kennis van de werking van de Europese Unie en de wisselwerking hiervan met de nationale overheid en van andere bilaterale en multilaterale samenwerkingsverbanden en instellingen/instituties

  • Aantoonbare affiniteit (andere formulering) met het relevante domein

  • Kennis van en in inzicht in technologische en digitale ontwikkelingen, het effect op de taken van en de toepasbaarheid voor het eigen organisatieonderdeel

Competenties uit het kernprofiel

  • bestuurssensitiviteit
  • conceptuele-flexibiliteit
  • gedeeld-leiderschap
  • stressbestendigheid
  • omgevingsbewustzijn
  • aansturen-organisatie
  • reflecteren

Ervaring

(bege)leiden (inter)nationale wetenschappelijke congressen/symposia;  woordvoerder namens het departement in internationale commissies / overleggen 

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Relevant voor deskundigheids- / vakgebied; kennis van relevante disciplines 

Overige kennis en vaardigheden
  • Individueel maatwerk o.g.v. (project)-managementvaardigheden

  • Opereren in een internationale politiek-bestuurlijke omgeving

Competenties uit het kernprofiel

  • bestuurssensitiviteit
  • onafhankelijkheid
  • visie
  • netwerken
  • overtuigingskracht
  • creativiteit