Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Topmanager

Lijnmanagement

Strategisch Beleidsmedewerker

Beleid

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Stuurt op en is verantwoordelijk voor de realisatie van de doelen van het eigen organisatieonderdeel in het grotere geheel van de maatschappelijke opgave, beslist over de strategische richting van het eigen organisatieonderdeel en heeft richtinggevende invloed op de strategie van de overkoepelende organisatie.

Signaleert en speelt in op (inter)nationale politiek-bestuurlijke en maatschappelijke ontwikkelingen en vraagstukken, geeft vorm aan en beïnvloedt richtinggevend de beleidsvorming in de toekomst (visie en agenda-vorming) en vertaalt dit naar strategieën en oplossingsrichtingen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • De (internationale) politieke agenda van het kabinet / de bewindslieden is vertaald naar een strategische visie en een beleids- en/of resultaatgericht uitvoeringsprogramma voor het eigen organisatie-onderdeel in het groter geheel van de maatschappelijke opgave en de organisatie-inrichting is hierop afgestemd.
  • Er is een overeengekomen integraal beeld over de maatschappelijke opgave, de doelstellingen, de resultaten en het functioneren van het eigen organisatie-onderdeel in verbinding met de relevante (maatschappelijke) partners.
  • Verwachtingen en afspraken over resultaten en over het functioneren van de organisatie zijn vastgesteld en gemonitoord op realisatie.
  • Ambtelijke top en/of bewindspersonen zijn effectief gepositioneerd en gefaciliteerd, oa. bij contacten met stakeholders en/of media.
  • Leiderschap in crisissituaties is getoond.
  • Input is geleverd voor de strategie van de overkoepelende organisatie

Omgeving

  • De missie, visie en strategie van het eigen organisatie-onderdeel en het domein worden helder en begrijpelijk in-en extern uitgedragen en zijn verbonden met de maatschappelijke opgave
  • Het krachtenveld is effectief beïnvloed ten dienste van de maatschappelijke opgave.
  • Er is een relevant en effectief (in-ter)nationaal netwerk, dat is onderhouden en benut
  • Met relevante partijen wordt in gezamenlijkheid gewerkt aan de maatschappelijke opgave
  • Beleid en/of producten / diensten hebben geleid tot het gewenste resultaat in de organisatie, de politiek, het openbaar bestuur en de samenleving

Bedrijfsvoering

  • De bedrijfsvoerings(processen) zijn afgestemd op en staan ten dienste van het realiseren van de opgave in het primaire proces
  • Er is een goed functionerende, integrale planning-, control- en verantwoordingscyclus voor alle bedrijfsprocessen
  • Professioneel opdrachtgeverschap is getoond bij projecten en programma’s
  • Er wordt gehandeld conform Rijksbreed personeelsmanagement en toont hierin voorbeeldgedrag (zoals Visie op publiek leiderschap en het 5R-model)
  • Een stimulerend, innovatief en veilig werk-, leer- en ontwikkelklimaat is in het eigen organisatie-onderdeel aanwezig
  • Verschillende kennis, ervaring en ach-tergronden van medewerkers zijn optimaal benut
  • Komt tot effectieve en gedragen afspraken met de medezeggenschap

Vernieuwen en verbeteren

  • Het eigen organisatieonderdeel is aangesloten bij relevante maatschappelijke en technologische ontwikkelingen en is in staat om de ontwikkelingen zo nodig te initiëren, te volgen en te benutten
  • Het eigen organisatieonderdeel vertoont voldoende veerkracht bij tegenslag en ingrijpende veranderingen
  • Kennis en ontwikkeling zijn geïnitieerd en benut voor het creëren van visie, strategieën en oplossingsrichtingen
  • (inter)nationale contacten worden benut om te verbeteren en te vernieuwen en kennis en ervaringen worden gedeeld

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • (Nieuwe) strategische beleids-visies zijn gedragen door de politiek en/of de ambtelijke opdrachtgever
  • Een politieke agenda die wordt gedragen
  • Oplossingrichtingen/scenario’s en aanpakken voor politieke, bestuurlijke en maatschappelijke vraagstukken zijn geaccepteerd
  • Door de samenleving erkende thema’s/dilemma’s zijn op de politieke en/of bestuurlijke agenda gezet

Omgeving

  • Is gezaghebbend op eigen beleidsveld en aangrenzende velden
  • Heeft een relevant en gezag-hebbend netwerk, dat wordt onderhouden en gebruikt
  • Partijen binnen en buiten het departement/de overheid en (inter)nationaal zijn effectief ingeschakeld

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende kaders/spelregels (AO-procedures) en afspraken

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling door en kennis-ontwikkeling van de persoon is geborgd
  • Innovatieve beleidsvorming is geïnitieerd

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Onderkent, anticipeert op en adviseert over de relevantie van gebeurtenissen en situaties in de uitvoering en in het veld, die grote politieke of maatschappelijke afbreukrisico’s of kansen opleveren in relatie tot de maatschappelijke opgave.
  • Adviseert over (inter) nationale actuele politiek maatschappelijke / bestuurlijke vraagstukken in een langetermijn-perspectief aan de ambtelijke top / bewindspersonen. Vertaalt deze voor het eigen terrein en faciliteert
  • Onderkent het belang en anticipeert actief op relevante technologische/digitale ontwikkelingen en vertaalt deze naar de eigen organisatie en/of de realisatie van de maatschappelijke opgave
  • Analyseert, weegt en beoordeelt complexe, soms tegenstrijdige, informatie
  • Ontwikkelt, mede op grond hiervan, scenario’s en weegt deze in het licht van relevante criteria tegen elkaar af en neemt besluiten op het eigen terrein
  • Houdt rekening en kan omgaan met onzekerheden, het slechten van paradoxen en het handelen op basis van inherent beperkte informa-tie of steeds nieuwe, aanvullende informatie
  • Initieert op eigen terrein de totstandkoming van visies, meerjaren-plannen en dergelijke op de maatschappelijke opgave en draagt bij aan de brede visie op de maatschappelijke opgave.
  • Werkt samen met anderen (binnen en buiten de organisatie), op verbindende wijze, aan de realisatie van de gestelde maatschappelijke doelen
  • Neemt de maatschappelijke opgave en de daartoe te bereiken concrete resultaten steeds als kompas voor zowel het eigen handelen als voor het aansturen, laten samenwerken, inspireren en beïnvloeden van (het handelen) van anderen en voor het inrichten van de eigen organisatie
  • Kijkt vanuit verschillende perspectieven en invalshoeken en benut deze voor het verkrijgen van informatie, analyses, oplossingsrichtingen, sturing, steun en als meewerkend partner
  • Is in staat tot het initiëren, leiden en stimuleren van netwerken en co-creatie. Bouwt en onderhoudt contacten met mensen en partijen binnen en buiten de eigen organisatie die op korte en/of langere termijn kunnen bijdragen aan het realiseren van doelstellingen
  • Weet effectief, eenduidig, zuiver (ten dienste van het algemeen belang) te blijven presteren onder druk, bij crisissituaties, tegenspel, tegenslag of teleurstelling
  • Maakt, ondanks de druk van binnen en/of buiten, de adequate afwegingen en stelt de juiste prioriteiten ten behoeve van het bereiken van een optimaal resultaat

Omgeving

  • Herkent signalen en maatschappelijke (w.o. technologische, digitale en innovatieve) ontwikkelingen, binnen en buiten de organisatie, zowel nationaal als internationaal, die relevant zijn voor het beleid / uitvoering / onderzoek / toezicht of voor de positie van de politieke / ambtelijke top
  • Onderkent de gevoelens en behoeften van anderen binnen en buiten de organisatie, zowel nationaal als internationaal en toont sensi-tiviteit voor diversiteit en inclusiviteit
  • Verplaatst zich in anderen en toont zich bewust van de invloed van het eigen handelen op anderenIs zich bewust van culturele verschillen, is in staat daar effectief mee om te gaan en weet in verschillende omgevingen resultaat te behalen
  • Is in staat (inter)nationale politieke en culturele maatschappelijke ontwikkelingen en verhoudingen te begrijpen, te duiden en te benutten
  • Begrijpt digitale/technologische ontwikkelingen (o.a. automatisering, robotisering, dataficatie, etc.) vanuit verschillende perspectieven (veiligheid, juridisch, privacy, inclusiviteit, etc.), is in staat deze af te wegen en optimaal te benutten in dienst van de eigen organisatie en het realiseren van de (noodzakelijke veranderingen ten behoeve van) de maatschappelijke opgave

Bedrijfsvoering

  • Werkt vanuit een gedragen visie integer, transparant, navolgbaar, inspirerend en bewust in dienst van het algemeen belang, de maatschappelijke opgave en de eigen organisatie (w.o. interne bedrijfsvoering) en laat dat in het dagelijks handelen zien
  • Toont realisatiekracht, laat zich niet afschrikken door tegenslagen, weerstand en bezwaren
  • Toont moed en durft grenzen te stellen
  • Toont empatie en zoekt samenwerking
  • Richt de organisatie in vanuit visie en organisatiedoelen en spreekt managementteam en medewerkers aan op resultaat-, ontwikkelings-, samenwerkingsgericht en kostenbewust werken
  • Geeft als publiek waardedrager, rolmodel en boegbeeld van de organisatie het voorbeeld: handelt zelf consequent volgens de kaders en regels van de eigen organisatie en integriteitsnormen, draagt deze op allerlei manieren uit en voelt zich verantwoordelijk en staat voor de eigen mensen
  • Maakt handig gebruik van nieuwste technologische/digitale ontwik-kelingen

Vernieuwen en verbeteren

  • Neemt afstand van de dagelijkse praktijk en neemt de tijd voor reflectie op eigen functioneren, het functioneren van de organisatie en het domein waarvoor je verantwoordelijk bent. Maakt de organisatie zo nodig los uit vaste patronen en staat open voor nieuwe zienswij-zen
  • Creëert en stimuleert een reflectief, veilig en positief lerend team- en organisatieklimaat met ruimte voor diversiteit en vervult hierin een voorbeeldrol
  • Heeft zelfinzicht en zoekt actief naar persoonlijke feedback en reëel inzicht in de eigen sterke en zwakke punten en durft zich kwetsbaar op te stellen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Laat zien tijdig de politieke afbreuksituaties voor de bewindspersonen te onderkennen
  • Benut kansen dan wel creëert deze in het belang van de organisatie
  • Handelt met besef van de politiek-bestuurlijke gevoeligheid van onderwerpen
  • Hanteert niet alledaagse aanpakken en prikkelt de omgeving door zonodig te provoceren, te confronteren en uit te dagen
  • Is bereid een veelbelovend plan te volgen ondanks de kans op mislukking
  • Komt met een voorstel ook wanneer dit nadelige gevolgen kan hebben voor de eigen positie (staat ergens voor)

Omgeving

  • Volgt en laat blijken op de hoogte te zijn van recente ontwikkelingen en trends op het eigen werkterrein en de omgeving/samenleving
  • Signaleert omgevingsfactoren en ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op het huidige beleid en kent daar ook betekenis aan toe
  • Vertaalt politieke, maatschappelijke ontwikkelingen en/of ontwikkelingen in het vakgebied naar het eigen werkterrein, ongeacht het bestaande politieke en maatschappelijke belang
  • Neemt een actieve initiërende rol op zich naar opdrachtgevers en binnen het eigen netwerk
  • Schakelt medestanders en andere relevante partijen op de juiste manier in
  • Is pro-actief of anticipeert tijdig op relevante ontwikkelingen met de juiste acties
  • Heeft op basis van ontwikkelingen (politieke, economische, maatschappelijke, enz.) een visie op de toekomst en wat dat betekent voor de beleidsvorming in de toekomst en voor de beleidsagenda
  • Toont een duidelijke zienswijze ten aanzien van het eigen beleidsveld en/of de organisatie
  • Plaatst actuele problemen in een lange termijn perspectief, springt niet direct naar een oplossing
  • Draagt op een aansprekende wijze de visie uit

Vernieuwen en verbeteren

  • Toont zich vernieuwend, creatief en/of origineel in denken en handelen
  • Maakt zich los uit bestaande denkkaders waardoor nieuwe wegen zichtbaar worden en nieuwe oplossingsrichtingen ontstaan
  • Durft te experimenteren en is niet bang voor uitglijders
  • Bewandelt zo nodig een andere weg

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Bestuurssensitiviteit
  • Conceptuele flexibiliteit
  • Gedeeld leiderschap
  • Stressbestendigheid
  • Omgevingsbewustzijn
  • Aansturen organisatie
  • Reflecteren
  • Bestuurssensitiviteit
  • Durf
  • Omgevingsbewustzijn
  • Initiatief
  • Visie
  • Creativiteit

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

Ruime leidinggevende ervaring en daarin aantoonbaar succesvol.

(Inter)nationale ervaring als manager van meer organisaties / organisatieonderdelen en/of projecten.

(Inter)nationale ervaring bij meer departementen of daarbuiten.

Politiek-bestuurlijke ervaring.

* Een lid voor een ABD- of Topmanagementgroep-functie dient aan minimaal 2 (ABD) of 3 (TMG) van de hierna volgende criteria te voldoen:

  • ervaring bij minimaal twee departementen;
  • ervaring in minimaal twee van de volgende contexten: beleid, bedrijfsvoering, uitvoering, toezicht, kennis en onderzoek;
  • internationale ervaring;
  • ervaring buiten de Rijksoverheid.

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Overige kennis en vaardigheden
  • Verdieping managementvaardigheden, o.a. leiderschap in een bestuursdepartement

  • Talenkennis en taalvaardigheid

  • Interculturele vaardigheden en effectief kunnen omgaan met verschillen tussen werknemers

  • Kennis van de werking van de Europese Unie en de wisselwerking hiervan met de nationale overheid en van andere bilaterale en multilaterale samenwerkingsverbanden en instellingen/instituties

  • Aantoonbare affiniteit (andere formulering) met het relevante domein

  • Kennis van en in inzicht in technologische en digitale ontwikkelingen, het effect op de taken van en de toepasbaarheid voor het eigen organisatieonderdeel

Competenties uit het kernprofiel

  • bestuurssensitiviteit
  • conceptuele-flexibiliteit
  • gedeeld-leiderschap
  • stressbestendigheid
  • omgevingsbewustzijn
  • aansturen-organisatie
  • reflecteren

Ervaring

Aantoonbaar succesvol in het aansturen van bestuurlijk gevoelige en/of complexe beleidsprocessen/programma’s. Internationale ervaring, onder andere EU.

Verbijzondering voor juridische functies

Aantoonbaar succesvol in en ervaring met het leiden van grote wetgevings- en/of bestuurlijk-juridische projecten

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Overige kennis en vaardigheden

Methoden en technieken strategische beleidsadvisering

Beïnvloedingsstrategieën

Opleiding departementspecifiek

Werk- en denkniveau

Competenties uit het kernprofiel

  • bestuurssensitiviteit
  • durf
  • omgevingsbewustzijn
  • initiatief
  • visie
  • creativiteit