Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen
|
Verricht (voorbereidende) toezicht- en/of opsporingsactiviteiten op naleving van wet- en regelgeving en voorkomt of beëindigt ongewenste situaties |
Is verantwoordelijk voor de realisatie van projectresultaten en voor aansturing van een projectteam. |
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- (Voorbereidende) toezicht-activiteiten zijn uitgevoerd conform opdracht en/of afspraak
- (Voorbereidende) opsporings-activiteiten zijn uitgevoerd conform opdracht van het OM (geldt alleen voor opsporing)
- Knelpunten, trends en ontwikke-lingen zijn gevraagd en ongevraagd gesignaleerd
Omgeving
- In- en externe bronnen zijn effectief, efficiënt en zorgvuldig gebruikt
- Heeft een relevant in- en extern netwerk dat is onderhouden en wordt gebruikt
- Interventies zijn gericht op waarheidsvinding en/of gedragsverandering
- Vergunningen, ontheffingen, etc. zijn correct verleend
- Er is acceptatie van de toezicht-activiteiten bij de klanten
Bedrijfsvoering
- Toezicht- en opsporings-processen- en producten zijn conform wet- en regelgeving, kaders en afspraken uitgevoerd
- Een doelmatig en werkbaar plan van aanpak is geleverd
- De administratie en de inhoud van de systemen zijn op orde
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling is geborgd
- Vernieuwde/verbeterde methoden, werkwijzen, werkprocessen, producten en oplossingen door periodieke evaluaties (bijv. dmv plan-do-check-act-principe) zijn geleverd
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Intake opdracht is uitgevoerd
- Bijdrage aan scope en formulering projectopdracht en –resultaat is geleverd en gedeeld met de opdrachtgever; projectplan is opgesteld
- SMART-projectopdrachten en –plannen zijn afgestemd met de opdrachtgever en wederzijdse acceptatie van de rand-voorwaarden en beschikbare middelen is verkregen
- Opdrachtgever is conform afspraken en naar verdere behoeften geïnformeerd en verantwoording is afgelegd
- Relatie met opdrachtgever is effectief onderhouden
- Proces om te komen tot projectresultaten is efficiënt en transparant verlopen
- Project is uitgevoerd conform afspraken
- Opdrachten zijn verstrekt naar in- en externe partijen
- Projectresultaten zijn geleverd en geaccepteerd conform projectopdracht en overgedragen aan opdrachtgever en/of lijnorganisatie; décharge van de opdrachtgever is verkregen
- Nazorg is zonodig geleverd
Omgeving
- Omgevingsanalyse is gemaakt en operationele aanpak is bepaald
- Netwerk dat bijdraagt aan de realisatie van de projectdoelen/ organisatiedoelen is ingezet
- Betrokken in- en externe partijen zijn effectief ingeschakeld
- Er is adequaat en flexibel ingespeeld op ontwikkelingen
Bedrijfsvoering
- Projectleiding is uitgevoerd en processen zijn transparant, efficiënt en kostenbewust aangestuurd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
- Projectmedewerkers, bedrijfsmiddelen en informatievoorziening zijn conform afspraken doelmatig en doeltreffend ingezet
- Projectadministratie is op orde
- Projectmedewerkers zijn begeleid
- Input is geleverd aan lijnmanagement over functioneren medewerkers
Vernieuwen en verbeteren
- Relevante informatie en kennis zijn overgedragen, binnen project en organisatie
- Bijdragen aan vernieuwde/ verbeterde methoden, werkwijzen, werkprocessen, systemen, standaarden, kaders, producten, kennis(deling) en oplossingen zijn geleverd
|
Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Maakt een realistische inschatting van de toezicht- of opsporingsituatie, taxeert risico’s en impact en stelt prioriteiten
- Komt snel en adequaat tot een juiste aanpak op basis van informatie, afwegingen en argumenten
- Observeert scherp en herkent (signalen van) misstanden
- Overziet mogelijke consequenties van zijn keuzes en optreden
- Tast de positie en bereidwilligheid van de wederpartij af.
- Verplaatst zich in de positie van de ander en toont begrip
- Maakt de eigen positie en (professionele) grenzen kenbaar
- Handelt naar de regels, procedures, verschillende posities en belangen die relevant zijn voor het eigen werkterrein
- Toetst ideeën, mogelijkheden binnen de organisatie
Omgeving
- Onderbouwt zijn acties helder en logisch
- Brengt zijn bevindingen met beslistheid
- Luistert goed naar de argumenten en sluit hierop aan met relevante argumentatie
- Benoemt posities, regelgeving, consequenties en benadrukt gemeenschappelijke belangen
- Houdt overzicht, brengt structuur aan en bewaart rust, ook in conflictvolle en risicovolle situaties en onder tijdsdruk
- Laat zich niet van de wijs brengen bij verbale en schriftelijke druk door belanghebbenden
- Stelt onder druk snel de juiste prioriteiten en neemt de juiste besluiten
- Toont initiatief, durf, stabiliteit en zelfvertrouwen
Bedrijfsvoering
- Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties
- Komt met een plan van aanpak om gestelde doelen te bereiken
- Maakt realistische inschattingen van benodigde tijd, geld en middelen
- Signaleert en communiceert tijdig afwijkingen en komt met mogelijke alternatieven en escaleert indien nodig
- Heeft aandacht voor details, pikt zaken op waar anderen overheen kijken
- Werkt nauwkeurig en systematisch volgens de voorgeschreven werkwijzen en procedures
Vernieuwen en verbeteren
- Weet wat er speelt in het vakgebied, in de omgeving en in de organisatie
- Past ideeën voor verbetering van werkzaamheden direct toe
- Evalueert eigen werkwijzen, leert van de ervaringen en deelt nieuwe inzichten met collega’s
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Is zich bewust van de (in)formele regels, verschillende posities en belangen die relevant zijn voor het eigen werkterrein en handelt daar naar
- Weet wat er speelt in (de inhoud van) het project
- Toetst eigen ideeën en keuzen bij de opdrachtgever
- Onderzoekt het project op wensen en belangen van verschillende betrokkenen
- Stelt meetbare, haalbare en duidelijke doelen op voor het project en stemt de te leveren resultaten af met de opdrachtgever
- Onderneemt tijdig acties om de van te voren met de opdrachtgever afgesproken resultaten te leveren
- Richt zich op het behalen van de resultaten en signaleert tijdig indien deze niet haalbaar zijn
Omgeving
- Signaleert ontwikkelingen die van invloed zijn op het eigen project
- Schakelt op het juiste moment de juiste mensen in voor steun en medewerking
- Legt en onderhoudt (in)formele contacten met voor het project relevante partijen
- Brengt relevante partijen bij elkaar
- Oefent invloed uit zonder de relatie te verstoren
Bedrijfsvoering
- Maakt projectmedewerkers enthousiast voor het project
- Spreekt duidelijke verwachtingen uit ten aanzien van de te behalen doelen/ resultaten
- Laat voorbeeldgedrag zien
- Geeft tijdig feedback
- Geeft invulling aan de randvoorwaarden om gewenste doelen/resultaten te kunnen leveren
- Zorgt voor een goede samenstelling van het projectteam
- Komt met een plan van aanpak om doelen te bereiken
- Maakt realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen
- Komt afspraken na, stelt prioriteiten en haalt deadlines
- Stemt eigen planning af met relevante partijen
Vernieuwen en verbeteren
- Deelt kennis en ervaring met de medewerkers en verwacht dat ook van de projectmedewerkers zelf en onderling
- Zorgt ervoor dat de benodigde informatie actueel en toegankelijk is voor een ieder
- Bedenkt niet alledaagse oplossingen voor een vraagstuk
- Integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze toe
- Leert van eigen ervaringen en fouten
|
Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen
|
- Oordeelsvorming
- Organisatiesensitiviteit
- Overtuigingskracht
- Stressbestendigheid
- Plannen en organiseren
- Accuraat werken
- Zelfontwikkeling
|
- Organisatiesensitiviteit
- Resultaatgerichtheid
- Netwerken
- Motiveren
- Plannen en organiseren
- Zelfontwikkeling
|
Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen
|
Ervaring
enige / ruime ervaring en succesvol; ervaring met (inhoudelijk ondersteunen van) toezicht of opsporing of ervaring relevant voor de sector dan wel het aandachtsveld
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO: relevant voor (inhoudelijk ondersteunen van) toezicht of opsporing
relevante kennis van de sector en van het eigen aandachtsveld (bedrijfstakken, organisaties, processen e.d.); (brede) kennis en kunnen toepassen van relevante wet- en regelgeving, strafrecht en AWB, jurisprudentie; interventiekunde; kennis van nalevingsmotieven en kunnen beïnvloeden van nalevingsgedrag
Competenties uit het kernprofiel
- oordeelsvorming
- organisatiesensitiviteit
- overtuigingskracht
- stressbestendigheid
- plannen-en-organiseren
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige / ruime ervaring en succesvol; ervaring met (inhoudelijk ondersteunen van) toezicht of opsporing of ervaring relevant voor de sector dan wel het aandachtsveld
werken in een team; samenwerken met andere aandachtsvelden
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO: relevant voor toezicht of opsporing (bijv. bedrijfskundig / financieel / economisch /accountancy / politie-opleiding) dan wel voor de sector of het aandachtsveld
relevante kennis van de sector en van het eigen aandachtsveld (bedrijfstakken, organisaties, processen e.d.); (brede) kennis en kunnen toepassen van relevante wet- en regelgeving, strafrecht en AWB, jurisprudentie; interventiekunde; kennis van nalevingsmotieven en kunnen beïnvloeden van nalevingsgedrag
wettelijk vereiste bevoegdheden/diploma's (bijv. AOA, BOA) en/of andere relevante bevoegdheden (bijv. RTGB);
kennis en kunnen toepassen van algemene en sectorspecifieke methoden en technieken voor opsporings- en of toezicht (bijv. rechercheren, auditing, doelgroepenanalyse, risicoanalyse, interventiestrategie, financieel-administratief onderzoek, digitale informatieanalyse)
Competenties uit het kernprofiel
- oordeelsvorming
- organisatiesensitiviteit
- overtuigingskracht
- stressbestendigheid
- plannen-en-organiseren
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige / ruime ervaring en succesvol; ervaring met (inhoudelijk ondersteunen van) toezicht of opsporing of ervaring relevant voor de sector dan wel het aandachtsveld
werken in een team; samenwerken met andere aandachtsvelden
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO: relevant voor toezicht of opsporing (bijv. bedrijfskundig / financieel / economisch /accountancy / politie-opleiding) dan wel voor de sector of het aandachtsveld
relevante kennis van de sector en van het eigen aandachtsveld (bedrijfstakken, organisaties, processen e.d.); (brede) kennis en kunnen toepassen van relevante wet- en regelgeving, strafrecht en AWB, jurisprudentie; interventiekunde; kennis van nalevingsmotieven en kunnen beïnvloeden van nalevingsgedrag
wettelijk vereiste bevoegdheden/diploma's (bijv. AOA, BOA) en/of andere relevante bevoegdheden (bijv.RTGB); kennis en kunnen toepassen van algemene en sectorspecifieke methoden en technieken voor opsporings- en of toezicht (bijv. rechercheren, auditing, doelgroepenanalyse, risicoanalyse, interventiestrategie, financieel-administratief onderzoek, digitale informatieanalyse)
Overige kennis en vaardigheden
projectvaardigheden
Competenties uit het kernprofiel
- oordeelsvorming
- organisatiesensitiviteit
- overtuigingskracht
- stressbestendigheid
- plannen-en-organiseren
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige / ruime ervaring en succesvol; ervaring met (inhoudelijk ondersteunen van) toezicht of opsporing of ervaring relevant voor de sector dan wel het aandachtsveld
werken in een team; samenwerken met andere aandachtsvelden
ervaring met coördineren of functioneel aansturen van medewerkers
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO: relevant voor toezicht of opsporing (bijv. bedrijfskundig / financieel / economisch /accountancy / politie-opleiding) dan wel voor de sector of het aandachtsveld
relevante kennis van de sector en van het eigen aandachtsveld (bedrijfstakken, organisaties, processen e.d.); (brede) kennis en kunnen toepassen van relevante wet- en regelgeving, strafrecht en AWB, jurisprudentie; interventiekunde; kennis van nalevingsmotieven en kunnen beïnvloeden van nalevingsgedrag
wettelijk vereiste bevoegdheden/diploma's (bijv. AOA, BOA) en/of andere relevante bevoegdheden (bijv. RTGB); kennis en kunnen toepassen van algemene en sectorspecifieke methoden en technieken voor opsporings- en of toezicht (bijv. rechercheren, auditing, doelgroepenanalyse, risicoanalyse, interventiestrategie, financieel-administratief onderzoek, digitale informatieanalyse)
Overige kennis en vaardigheden
projectvaardigheden
Competenties uit het kernprofiel
- oordeelsvorming
- organisatiesensitiviteit
- overtuigingskracht
- stressbestendigheid
- plannen-en-organiseren
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
|
Ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
basisopleiding projectmanagement
Overige kennis en vaardigheden
Competenties uit het kernprofiel
- organisatiesensitiviteit
- resultaatgerichtheid
- netwerken
- motiveren
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
basisopleiding projectmanagement
Overige kennis en vaardigheden
-
affiniteit met het werkveld
-
in internationale context: kennis van en taalvaardig in de relevante vreemde talen
-
(kennis van) inkoop- en contractprocessen en -procedures, projectbeheersing: tijd en geld
Competenties uit het kernprofiel
- organisatiesensitiviteit
- resultaatgerichtheid
- netwerken
- motiveren
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
-
ervaring met coördinatie van werkzaamheden en/of processen
-
ervaring met projectmatig werken
-
ervaring met projectleiding van interne projecten binnen een domein
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
basisopleiding projectmanagement
Overige kennis en vaardigheden
-
affiniteit met het werkveld
-
in internationale context: kennis van en taalvaardig in de relevante vreemde talen
-
(kennis van) procesmanagement, omgevingsmanagement
Competenties uit het kernprofiel
- organisatiesensitiviteit
- resultaatgerichtheid
- netwerken
- motiveren
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
|