Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Medewerker Behandelen en Ontwikkelen

Uitvoering

Senior Medewerker Behandelen en Ontwikkelen

Uitvoering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Behandelt en ontwikkelt producten en diensten en voert daarmee het vastgestelde beleid uit (bij de Belastingdienst gaat het niet om werkzaamheden in de sfeer van Ontwikkelen van producten en diensten)

Behandelt en ontwikkelt complexe producten en diensten en voert daarmee het vastgestelde beleid uit

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Informatie ten behoeve van producten, diensten en casuïstiek is verzameld, geanalyseerd, beoordeeld en/of gecontroleerd
  • Voortgang en doorlooptijd zijn bewaakt en geleverde producten en diensten sluiten aan bij wat nodig is voor een volgende fase
  • Producten en diensten zijn ontwikkeld en afgehandeld binnen gestelde termijnen en helder geformuleerd en onderbouwd

Omgeving

  • Inhoudelijke en procesmatige afstemming met de (keten)-partners heeft op juiste wijze plaatsgevonden
  • Heeft een relevant netwerk binnen en buiten de organisatie dat is onderhouden en wordt gebruikt

Bedrijfsvoering

  • De kaders en wet- en regel-geving zijn op de juiste wijze gevolgd en toegepast
  • De administratie is op orde
  • Er is een gemotiveerd team (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Mensen en middelen zijn effectief ingezet, werkprocessen zijn adequaat gecoördineerd (geldt alleen voor coördinatoren)

Vernieuwen en verbeteren

  • Voorstellen zijn geleverd en/of geïmplementeerd voor de verbetering en efficiency van werkprocessen
  • Kennisdeling is geborgd

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Verzoeken vanuit de politiek en samenleving zijn effectief vertaald naar producten en/of diensten
  • Randvoorwaarden voor een effectieve implementatie, behandeling en beoordeling zijn geborgd
  • Producten, diensten en casuïstiek zijn inhoudelijk juist beoordeeld en helder onderbouwd of klaar voor een volgende fase van behandeling
  • Beleid is geadviseerd op basis van de uitkomsten van de uitvoering

Omgeving

  • Inhoudelijke en procesmatige afstemming met de omgeving heeft op de juiste wijze plaatsgevonden
  • Inhoudelijke bijdragen zijn geleverd aan conferenties, werkgroepen, etc. (nationaal en internationaal)

Bedrijfsvoering

  • De kaders en wet- en regelgeving zijn op de juiste wijze gevolgd en toegepast
  • Er is een gemotiveerd team (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Mensen en middelen zijn effectief ingezet, werkprocessen zijn adequaat gecoördineerd (geldt alleen voor coördinatoren)

Vernieuwen en verbeteren

  • Voorstellen zijn geleverd en/of geïmplementeerd voor de verbetering en efficiency van werkprocessen
  • Kennisdeling is geborgd

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Selecteert de juiste informatie uit de relevante bronnen
  • Vormt zich een mening op basis van de juiste informatie en in het licht van relevante criteria en omstandigheden
  • Vraagt zonodig een second opinion
  • Brengt alle aspecten van het vraagstuk in kaart en belicht het vraagstuk van verschillende kanten
  • Herkent gevoeligheden en situaties en handelt daar naar
  • Maakt de eigen positie duidelijk in conflictsituaties en bespreekt dit zonodig met de leidinggevende
  • Gaat zorgvuldig om met gevoelige en persoonlijke informatie
  • Handelt conform regels en voorschriften
  • Hanteert de regelgeving als toetsingskader, laat zich niet leiden door persoonlijke overtuigingen
  • Denkt, rekening houdend met de behoeften van de klant, mee over oplossingen die passen binnen de kaders
  • Streeft binnen de mogelijkheden naar begrip bij de klanten en tevredenheid bij de opdrachtgever
  • Handelt klantvragen efficiënt af (en zorgt zonodig voor nazorg)
  • Stelt meetbare, haalbare en duidelijke doelen op eigen taakgebied
  • Komt afspraken na, haalt de afgesproken deadlines
  • Onderneemt gericht acties om het gestelde doel te bereiken

Omgeving

  • Stemt de planning af met alle belanghebbenden
  • Houdt een goede relatie met alle belanghebbenden
  • Handelt zelf vanuit het gemeenschappelijk belang
  • Draagt bij aan het oplossen van tegenstellingen
  • Deelt eigen inzichten en verplaatst zich in de beweegredenen van anderen

Bedrijfsvoering

  • Maakt een planning en maakt met anderen afspraken over kwaliteit en levertijd
  • Houdt de voortgang in de gaten van eigen acties en van anderen
  • Spreekt anderen tijdig aan op afwijkingen van de planning
  • Houdt een toegankelijk en actueel werkdossier bij
  • Heeft een actieve rol bij het enthousiasmeren van medewerkers voor het bereiken van resultaten (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Geeft medewerkers erkenning voor hun bijdragen (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Houdt voeling met de werkvloer (geldt alleen voor coördinatoren)

Vernieuwen en verbeteren

  • Integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze toe
  • Komt met verbetervoorstellen, oplossingen en nieuwe ideeën
  • Wisselt regelmatig informatie en kennis uit met collega’s

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Selecteert systematisch de gegevens uit de verschillende informatiebronnen en legt daarbij de juiste verbanden
  • Ordent complexe informatie zodanig dat deze toegankelijk wordt
  • Schat eventuele belangen achter informatie goed in
  • Komt met analyses van vraagstukken vanuit verschillende invalshoeken
  • Ziet tegengestelde belangen en onderkent het politieke afbreukrisico voor de bewindspersonen
  • Schat de haalbaarheid van acties en/of besluiten in
  • Benut kansen dan wel creëert deze in het belang van de organisatie
  • Is zich bewust van de politiek-bestuurlijke gevoeligheid van onderwerpen

Omgeving

  • Luistert goed en vraagt door, onderscheidt hoofd- van bijzaken
  • Onderzoekt de wensen en belangen van de klant
  • Zoekt naar passende oplossingen
  • Herkent gevoeligheden en gedragscodes
  • Houdt voeling met de opdrachtgever
  • Onderbouwt zijn standpunt met voor de doelgroep heldere argumenten en stemt stijl en toon af op de situatie
  • Overtuigt bij fundamentele verschillen van inzicht anderen met de juiste argumenten
  • Reageert alert op argumenten van de ander door hierop aan te sluiten en deze in zijn voordeel uit te leggen
  • Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet van direct persoonlijk belang is
  • Wisselt regelmatig kennis, informatie, en ideeën uit met anderen en vraagt reacties
  • Ondersteunt collega’s bij de realisatie van de gemeenschappelijke doelstelling.
  • Organiseert actieve betrokkenheid van belanghebbenden

Bedrijfsvoering

  • Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties en stemt dit zonodig af met de opdrachtgever
  • Komt met realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen en bewaakt de voortgang
  • Stemt eigen planning af op relevante werkzaamheden van anderen
  • Kent de regels en procedures, maar zoekt zonodig de grenzen van wat mogelijk is om eigen doelen en planning te halen
  • Maakt medewerkers enthousiast voor het bereiken van resultaten (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Maakt met medewerkers duidelijke afspraken over hun bijdragen (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Geeft medewerkers erkenning voor hun bijdragen (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Houdt voeling met de werkvloer (geldt alleen voor coördinatoren)

Vernieuwen en verbeteren

  • Signaleert noodzaak aan vernieuwing en doet voorstellen
  • Initieert en stimuleert kennis(ontwikkeling) binnen de eigen organisatie.
  • Bedenkt oplossingen voor vraagstukken of knelpunten
  • Maakt zich los uit bestaande denkkaders waardoor nieuwe wegen zichtbaar worden en nieuwe oplossingsrichtingen ontstaan

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Oordeelsvorming
  • Integriteit
  • Klantgerichtheid
  • Resultaatgerichtheid
  • Samenwerken
  • Plannen en organiseren
  • Motiveren
  • Zelfontwikkeling
  • Analyseren
  • Bestuurssensitiviteit
  • Klantgerichtheid
  • Overtuigingskracht
  • Samenwerken
  • Plannen en organiseren
  • Motiveren
  • Creativiteit

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

Enige ervaring met toepassing van relevante wet- en regelgeving

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Relevant voor te leveren product(en) of dienst(en)

Overige kennis en vaardigheden

Kennis van en vaardigheid met relevante ICT-systemen

Competenties uit het kernprofiel

  • oordeelsvorming
  • integriteit
  • klantgerichtheid
  • resultaatgerichtheid
  • samenwerken
  • plannen-en-organiseren
  • motiveren
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Relevant voor te leveren product(en) of dienst(en) (bijv. gedragswetenschappen, rechten)

Overige kennis en vaardigheden
  • Kennis van en vaardigheid met  relevante ICT-systemen
  • Adviesvaardigheden voor senior medewerkers

Competenties uit het kernprofiel

  • analyseren
  • bestuurssensitiviteit
  • klantgerichtheid
  • overtuigingskracht
  • samenwerken
  • plannen-en-organiseren
  • motiveren
  • creativiteit