Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Medewerker Beveiliging

Bedrijfsvoering

Medewerker Facilitair Management

Bedrijfsvoering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Verricht beveiligingswerkzaamheden (zie toelichting) ten behoeve van personen en gebouwen.

Verricht facilitaire werkzaamheden, beheert en verleent diensten op het aandachtsgebied

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Beveiligingswerkzaamheden zijn uitgevoerd volgens protocollen en/of instructies
  • Er is juist en tijdig opgetreden tijdens calamiteiten en/of crisissituaties
  • Incidenten zijn geregistreerd en administratief afgehandeld volgens protocollen en/of instructies
  • Bezoekers zijn geïnformeerd / geïnstrueerd over de huisregels en veiligheidsvoorschriften
  • Door middel van goed gastheerschap zijn bezoekers prettig ontvangen

Omgeving

  • Bij calamiteiten zijn de juiste interne en externe hulpverleningsorganisaties op de juiste wijze ingeschakeld

Bedrijfsvoering

  • Werkzaamheden zijn uitgevoerd volgens de geldende kaders, procedures en afspraken
  • Passende inzet van medewerkers is gerealiseerd (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Er is een gemotiveerd team (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Overdracht van werkzaamheden is volgens protocollen uitgevoerd

Vernieuwen en verbeteren

  • Bijdragen aan verbetering van de werkprocessen is geleverd
  • Kennisdeling is geborgd

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • De klantvragen zijn effectief opgepakt, afgehandeld of doorgeleid en gevolgd
  • Organisatorische, technische, huishoudelijke en logistieke werkzaamheden en diensten zijn uitgevoerd conform opdracht
  • Gebreken en onvolkomenheden zijn gesignaleerd en effectief doorgeleid

Omgeving

  • Vragen van de klant zijn op adequate wijze vertaald naar een oplossing of actie
  • Juiste informatieverstrekking aan collega’s en/of begeleiding van externen is geleverd
  • Vragen zijn afgehandeld volgens afspraken (tijd en kwaliteit)

Bedrijfsvoering

  • Werkzaamheden zijn uitgevoerd conform de geldende kaders, procedures en afspraken.
  • Informatie en gegevens zijn op de juiste wijze verwerkt en overgedragen
  • Werkzaamheden (ook van externen) zijn gecontroleerd en gevolgd
  • Bedrijfsmiddelen zijn zorgvuldig gebruikt en onderhouden en voldoen aan gestelde kwaliteitseisen

Vernieuwen en verbeteren

  • Bijdragen zijn geleverd aan verbetering werkprocessen en administratieve procedures
  • Eigen kennis is actief gedeeld met anderen

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Vormt zich een mening op basis van observaties en schat risico’s in
  • Handelt volgens ingeschatte risico’s
  • Houdt bij de inschatting van de risico’s rekening met de actualiteit
  • Volgt het protocol en weet bij onverwachte ontwikkelingen daar gepast van af te wijken om het gestelde resultaat te bereiken * (geldt alleen voor medewerkers beveiliging in schalen 5 en 6)
  • Behoudt onder stressvolle omstandigheden het overzicht
  • Blijft onder alle omstandigheden rustig en schat de risico’s in, handelt op basis van gezond verstand, ervaring, inzicht en kennis
  • Gaat zorgvuldig om met persoonlijke bezittingen en/of vertrouwelijke informatie
  • Houdt zich aan de binnen de organisatie geldende (formele) normen en waarden
  • Laat zich niet onder druk zetten bij het wel/niet toelaten van bezoekers en/of middelen
  • Gedraagt zich als het ‘visitekaartje’ van de organisatie, zodat bezoekers zich welkom voelen

Omgeving

  • Durft beslissingen te nemen op basis van beschikbare informatie, intuïtie en ervaring
  • Stelt beslissingen niet onnodig uit
  • Schakelt op het juiste moment de juiste mensen en/of instanties in

Bedrijfsvoering

  • Werkt nauwkeurig en systematisch alle protocollen af
  • Houdt zorgvuldig het logboek / de administratie bij
  • Heeft oog voor details
  • Maakt medewerkers enthousiast (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Stimuleert anderen door zelf voorbeeldgedrag te tonen (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Geeft op een constructieve wijze feedback (geldt alleen voor coördinatoren)

Vernieuwen en verbeteren

  • Deelt kennis en ervaring met collega’s
  • Integreert nieuwe inzichten soepel in bestaande werkprocessen
  • Leert van eigen ervaring en fouten

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Stelt prioriteiten, geeft realistische inschattingen van de werkzaam-heden, komt afspraken na en haalt deadlines
  • Onderneemt gericht acties en betrekt tijdig collega’s om het gestelde doel te bereiken.
  • Neemt beslissingen op basis van informatie en schaalt tijdig op
  • Signaleert actief knelpunten en kansen van de opdracht, koppelt tijdig terug en draagt uit eigen beweging ideeën of oplossingen aan

Omgeving

  • Signaleert en beoordeelt vragen, onderzoekt de wensen en behoeften van de klant en maakt een afweging
  • Achterhaalt informatie bij de juiste mensen en communiceert naar de betrokkenen
  • Zoekt (samen met de klant) naar passende oplossingen, bepaalt te ondernemen acties en/of verwijst door
  • Kiest aanpak en gedragsstijl passend bij de situatie
  • Schakelt bij weerstand of onverwachte omstandigheden over op een aanpak die ook tot het gestelde doel leidt
  • Laat zich niet van de wijs brengen onder stressvolle omstandigheden
  • Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet van direct persoonlijk belang is
  • Ondersteunt directe collega’s bij hun werkzaamheden en ondersteunt en/of begeleidt externen

Bedrijfsvoering

  • Controleert tussentijds de kwaliteit en voortgang van de werkzaam-heden van zichzelf, andere medewerkers en externen
  • Creëert voor zichzelf en anderen inzicht in de voortgang van zaken
  • Signaleert afwijkingen in planning en afspraken en stuurt zonodig bij of komt met voorstellen om bij te sturen
  • Maakt een realistische inschatting van urgentie en belang van zaken
  • Houdt overzicht over de werkzaamheden en stelt prioriteiten

Vernieuwen en verbeteren

  • Leert van eigen ervaringen en fouten
  • Past nieuwe ervaringen en kennis snel toe in de werksituatie
  • Wisselt regelmatig kennis, informatie en ideeën uit met anderen
  • Signaleert problemen op het hele facilitaire aandachtsgebied, rapporteert daarover en koppelt terug aan betreffende medewerkers

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Oordeelsvorming
  • Stressbestendigheid
  • Integriteit
  • Besluiten nemen
  • Accuraat werken
  • Motiveren
  • Zelfontwikkeling
  • Resultaatgerichtheid
  • Klantgerichtheid
  • Flexibiliteit
  • Samenwerken
  • Voortgangscontrole
  • Plannen en organiseren
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

Geen relevante ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • VMBO

Competenties uit het kernprofiel

  • oordeelsvorming
  • stressbestendigheid
  • integriteit
  • besluiten-nemen
  • accuraat-werken
  • zelfontwikkeling

Ervaring

geen / enige ervaring, relevant voor de operationele taken en daarin succesvol

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • VMBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis
  • relevant voor aandachtsgebied;
  • affiniteit met het aandachtsgebied 

Competenties uit het kernprofiel

  • resultaatgerichtheid
  • klantgerichtheid
  • flexibiliteit
  • samenwerken
  • voortgangscontrole
  • plannen-en-organiseren
  • zelfontwikkeling