Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Commissiesecretaris

Uitvoering

Medewerker Behandelen en Ontwikkelen

Uitvoering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Ondersteunt (juridisch) de voorbereiding, de zitting, de commissie, de nabewerking en de afdoening van zaken en/of leidt zittingen

Behandelt en ontwikkelt producten en diensten en voert daarmee het vastgestelde beleid uit (bij de Belastingdienst gaat het niet om werkzaamheden in de sfeer van Ontwikkelen van producten en diensten)

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Dossiers en besluitvorming zijn juist en effectief voorbereid. (Concept-adviezen, gemotiveerde uitspraken, beschikkingen, verweerschriften, dagvaardingen, tenlasteleggingen, besluiten tot afdoening, verslagen, notities, etc.)
  • Inhoudelijke en procedurele ondersteuning is op de juiste wijze geleverd
  • Zittingen zijn op de juiste wijze geleid
  • Zittingen en zaken zijn inhoudelijk en procedureel correct afgehandeld

Omgeving

  • Inhoudelijke en procesmatige afstemming met de omgeving heeft plaatsgevonden

Bedrijfsvoering

  • Wet- en regelgeving, jurisprudentie, procedures en termijnen zijn zorgvuldig en correct toegepast
  • Administratie is op orde
  • Medewerkers zijn begeleid (senioren)

Vernieuwen en verbeteren

  • Voorstellen zijn geleverd voor de verbetering en efficiency van werkprocessen, administraties en procedures
  • Kennisdeling is geborgd en zonodig actief bevorderd
  • Ontwikkelingen in wetgeving, jurisprudentie en literatuur zijn actief bijgehouden

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Informatie ten behoeve van producten, diensten en casuïstiek is verzameld, geanalyseerd, beoordeeld en/of gecontroleerd
  • Voortgang en doorlooptijd zijn bewaakt en geleverde producten en diensten sluiten aan bij wat nodig is voor een volgende fase
  • Producten en diensten zijn ontwikkeld en afgehandeld binnen gestelde termijnen en helder geformuleerd en onderbouwd

Omgeving

  • Inhoudelijke en procesmatige afstemming met de (keten)-partners heeft op juiste wijze plaatsgevonden
  • Heeft een relevant netwerk binnen en buiten de organisatie dat is onderhouden en wordt gebruikt

Bedrijfsvoering

  • De kaders en wet- en regel-geving zijn op de juiste wijze gevolgd en toegepast
  • De administratie is op orde
  • Er is een gemotiveerd team (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Mensen en middelen zijn effectief ingezet, werkprocessen zijn adequaat gecoördineerd (geldt alleen voor coördinatoren)

Vernieuwen en verbeteren

  • Voorstellen zijn geleverd en/of geïmplementeerd voor de verbetering en efficiency van werkprocessen
  • Kennisdeling is geborgd

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Selecteert systematisch de relevante gegevens uit de verschillende informatiebronnen en legt daarbij de juiste verbanden
  • Ordent complexe informatie zodat deze toegankelijk wordt
  • Schat eventuele belangen achter informatie goed in
  • Komt met analyses van vraagstukken vanuit verschillende invalshoeken
  • Vormt zich een mening op basis van relevante informatie
  • Motiveert de te nemen beslissingen
  • Houdt bij de eigen oordeelsvorming rekening met verschillende opvattingen en tegenstrijdigheden
  • Overziet de mogelijke consequenties van zijn standpunt
  • Vraagt zonodig second opinion van collega’s
  • Zet argumentatie helder en duidelijk en in correcte taal op schrift
  • Hanteert een schrijfstijl en woordkeus die past bij de doelgroep
  • Bouwt teksten zo op dat deze alle afwegingen en argumenten goed naar voren komen

Omgeving

  • Onderhoudt contacten met alle partijen
  • Benut de contacten op het juiste moment om organisatiedoelen te bereiken
  • Gebruikt het netwerk om problemen bespreekbaar te maken en oplossingsmogelijkheden te toetsen

Bedrijfsvoering

  • Stelt concrete doelen en prioriteiten en stemt dit af met de opdrachtgever
  • Komt met realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen en bewaakt de voortgang
  • Stemt eigen planning af op werkzaamheden van anderen
  • Kent de regels en procedures, maar zoekt zonodig de grenzen van wat mogelijk is om eigen doelen en planning te halen
  • Heeft aandacht voor details
  • Werkt nauwkeurig en systematisch
  • Volgt nauwkeurig voorgeschreven procedures en werkwijzen

Vernieuwen en verbeteren

  • Deelt de opgedane kennis met collega's
  • Leert van eigen ervaring en fouten
  • Houdt vakkennis bij d.m.v. literatuur, seminars e.d

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Selecteert de juiste informatie uit de relevante bronnen
  • Vormt zich een mening op basis van de juiste informatie en in het licht van relevante criteria en omstandigheden
  • Vraagt zonodig een second opinion
  • Brengt alle aspecten van het vraagstuk in kaart en belicht het vraagstuk van verschillende kanten
  • Herkent gevoeligheden en situaties en handelt daar naar
  • Maakt de eigen positie duidelijk in conflictsituaties en bespreekt dit zonodig met de leidinggevende
  • Gaat zorgvuldig om met gevoelige en persoonlijke informatie
  • Handelt conform regels en voorschriften
  • Hanteert de regelgeving als toetsingskader, laat zich niet leiden door persoonlijke overtuigingen
  • Denkt, rekening houdend met de behoeften van de klant, mee over oplossingen die passen binnen de kaders
  • Streeft binnen de mogelijkheden naar begrip bij de klanten en tevredenheid bij de opdrachtgever
  • Handelt klantvragen efficiënt af (en zorgt zonodig voor nazorg)
  • Stelt meetbare, haalbare en duidelijke doelen op eigen taakgebied
  • Komt afspraken na, haalt de afgesproken deadlines
  • Onderneemt gericht acties om het gestelde doel te bereiken

Omgeving

  • Stemt de planning af met alle belanghebbenden
  • Houdt een goede relatie met alle belanghebbenden
  • Handelt zelf vanuit het gemeenschappelijk belang
  • Draagt bij aan het oplossen van tegenstellingen
  • Deelt eigen inzichten en verplaatst zich in de beweegredenen van anderen

Bedrijfsvoering

  • Maakt een planning en maakt met anderen afspraken over kwaliteit en levertijd
  • Houdt de voortgang in de gaten van eigen acties en van anderen
  • Spreekt anderen tijdig aan op afwijkingen van de planning
  • Houdt een toegankelijk en actueel werkdossier bij
  • Heeft een actieve rol bij het enthousiasmeren van medewerkers voor het bereiken van resultaten (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Geeft medewerkers erkenning voor hun bijdragen (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Houdt voeling met de werkvloer (geldt alleen voor coördinatoren)

Vernieuwen en verbeteren

  • Integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze toe
  • Komt met verbetervoorstellen, oplossingen en nieuwe ideeën
  • Wisselt regelmatig informatie en kennis uit met collega’s

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Analyseren
  • Oordeelsvorming
  • Schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
  • Netwerken
  • Plannen en organiseren
  • Accuraat werken
  • Zelfontwikkeling
  • Oordeelsvorming
  • Integriteit
  • Klantgerichtheid
  • Resultaatgerichtheid
  • Samenwerken
  • Plannen en organiseren
  • Motiveren
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

Geen of enige werkervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO+
  • HBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

MBO: relevante MBO-opleiding

Vakkennis: juridische schrijfvaardigheid om beslissingen te motiveren

Overige kennis en vaardigheden
  • Kennis van en/of ervaring met geautomatiseerde systemen

  • Goede kennis van de Nederlandse taal in woord en geschrift

Competenties uit het kernprofiel

  • analyseren
  • oordeelsvorming
  • schriftelijke-uitdrukkingsvaardigheid
  • netwerken
  • plannen-en-organiseren
  • accuraat-werken
  • motiveren
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Enige ervaring met toepassing van relevante wet- en regelgeving

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Relevant voor te leveren product(en) of dienst(en)

Overige kennis en vaardigheden

Kennis van en vaardigheid met relevante ICT-systemen

Competenties uit het kernprofiel

  • oordeelsvorming
  • integriteit
  • klantgerichtheid
  • resultaatgerichtheid
  • samenwerken
  • plannen-en-organiseren
  • motiveren
  • zelfontwikkeling