Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Medewerker Communicatie

Bedrijfsvoering

Managementondersteuner

Bedrijfsvoering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Verricht ondersteunende of operationele werkzaamheden ten behoeve van de communicatie en heeft op dit onderwerp een signaalfunctie

Verricht organisatorische, secretariële en administratieve werkzaamheden ter ondersteuning van het management en/of medewerkers van een organisatie-eenheid of project

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Ondersteunende communicatiewerkzaamheden zijn uitgevoerd volgens opdracht / instructie
  • Procescoördinatie (traffic) van communicatieproducten is verricht volgens (klant) aanvraag
  • Publieksvragen en/of interne communicatieopdrachten zijn afgehandeld volgens de regelgeving / procedures
  • Informatie/stukken zijn op de juiste media geplaatst volgens de geldende regels en huisstijl

Omgeving

  • Producten zijn gerealiseerd conform afspraken met de klant en de leveranciers.
  • Informatie aan in- en externen is op juiste wijze en begrijpelijke wijze verstrekt
  • Signalen zijn tijdig en juist opgepakt

Bedrijfsvoering

  • De huisstijl binnen de eigen organisatie is correct toegepast.
  • Werkzaamheden zijn uitgevoerd conform de geldende kaders, procedures en afspraken
  • De administratie is op orde

Vernieuwen en verbeteren

  • input is geleverd aan de verbetering van de (eigen) werkprocessen binnen de organisatie
  • Kennisdeling is geborgd

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Ondersteuning is naar tevredenheid van de manager en/of medewerkers geleverd
  • Een juiste afhandeling van acties door manager en/of medewerkers is bewaakt
  • Vergaderingen, afspraken, bijeenkomsten zijn georganiseerd volgens afspraak
  • Verslagen/notulen, actielijsten, rapportages en correspondentie voldoen aan normen en afspraken
  • Informatie is juist en tijdig verwerkt in geautomatiseerde- en (archief-)systemen
  • Telefoon, e-mail, post is correct en tijdig afgehandeld

Omgeving

  • Een netwerk binnen de eigen organisatie en extern met secretariaten is benut en onderhouden
  • Uitwisseling van informatie en actiepunten is tijdig en klantvriendelijk gerealiseerd

Bedrijfsvoering

  • Er is een goed functionerend(e) secretariaat/ondersteuning
  • Werkzaamheden zijn uitgevoerd volgens de geldende kaders, procedures en afspraken
  • Vertrouwelijkheid van informatie (personele en bedrijfsmatige) is geborgd

Vernieuwen en verbeteren

  • Bijdragen zijn geleverd aan verbetering/efficiency van de (logistieke) werkprocessen en resultaten

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties voor zichzelf en eventueel voor anderen
  • Maakt realistische inschattingen van benodigde tijd, capaciteit en middelen
  • Stemt eigen planning af op relevante werkzaamheden van anderen
  • Realiseert de randvoorwaarden om de gewenste producten/diensten te kunnen leveren
  • Kiest een aanpak en gedragsstijl die bij de situatie past
  • Beweegt mee met de wensen van de klant en stelt daarin ook zijn/haar grenzen

Omgeving

  • Probeert de vraag van de klant en de mogelijkheden van de leverancier scherp te krijgen
  • Gaat na of hij/zij de vraag van de ander goed heeft begrepen
  • Houdt in de uitvoering zoveel mogelijk rekening met de wensen en belangen van de klant
  • Is helder in wat wel en wat niet kan
  • Biedt de klant alternatieven als een bepaalde vraag/wens niet direct kan worden beantwoord/gehonoreerd
  • Vraagt na afronding of de klant tevreden is

Bedrijfsvoering

  • Bewaakt de gemaakte afspraken en zorgt dat deze worden nagekomen
  • Geeft tijdig aan als een bepaalde afspraak niet kan worden nagekomen
  • Is transparant over de voortgang van de activiteiten

Vernieuwen en verbeteren

  • Leert van eigen ervaring en fouten
  • Weet nieuwe kennis en inzichten snel eigen te maken
  • Vraagt actief feedback op geleverde producten en diensten

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Vraagt door naar de wensen van manager en/of medewerkers, biedt ondersteuning of verwijst door naar het juiste loket of de juiste procedure
  • Maakt heldere afspraken en komt deze na
  • Vindt een balans tussen een dienstverlenende en assertieve houding
  • Bewaakt de naleving van afspraken, termijnen en routing
  • Handelt pro-actief en wijst anderen op tactvolle wijze op hun verantwoordelijkheden
  • Maakt een realistische inschatting van urgentie en belang van zaken
  • Houdt overzicht over de werkzaamheden en stelt prioriteiten
  • Schakelt snel tussen verschillende onderwerpen in een dynamische omgeving
  • Kiest een aanpak en gedragsstijl die past bij de situatie

Omgeving

  • Is op de hoogte van wat speelt binnen de organisatie, kent de gevoeligheden en handelt daarnaar
  • Is zich bewust van (in)formele regels, belangen en posities relevant voor het werkterrein en handelt daarnaar

Bedrijfsvoering

  • Maakt afspraken met collega’s over werkverdeling en vervanging
  • Communiceert interne afspraken naar manager en/of medewerkers
  • Staat collega’s bij waar nodig
  • Geeft collega’s opbouwende feedback
  • Geeft vriendelijk doch helder de eigen (professionele) grenzen aan
  • Gaat zorgvuldig om met persoonlijke en vertrouwelijke informatie
  • Is niet te verleiden om vertrouwelijke informatie te misbruiken dan wel aan buitenstaanders te verschaffen

Vernieuwen en verbeteren

  • Leert van eigen ervaring en fouten
  • Maakt zich nieuwe kennis en inzichten snel eigen
  • Vraagt feedback op geleverde producten en diensten

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Plannen en organiseren
  • Flexibiliteit
  • Luisteren
  • Klantgerichtheid
  • Voortgangscontrole
  • Zelfontwikkeling
  • Klantgerichtheid
  • Voortgangscontrole
  • Plannen en organiseren
  • Flexibiliteit
  • Organisatiesensitiviteit
  • Samenwerken
  • Integriteit
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

Geen/enige relevante ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • VMBO
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

relevant voor het aandachtsgebied / de deeldiscipline

Competenties uit het kernprofiel

  • plannen-en-organiseren
  • flexibiliteit
  • luisteren
  • klantgerichtheid
  • voortgangscontrole
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Geen relevante werkervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Secretariële opleiding

Overige kennis en vaardigheden

·   Voldoende beheersing van de Windows gestuurde MS-Office programma’s, zoals Excel, Word en Powerpoint

·   Voldoende beheersing van de standaard kantoorapplicaties en (automatiserings)systemen die gehanteerd worden voor de interne bedrijfsvoering en voor projectmanagement

·   Basiskennis  van de interne administratieve en bedrijfsvoeringregels en bedrijfsvoeringsprocedures

·   Basiskennis van de inrichting en de werkwijze (beleid en bedrijfsvoering) van de centrale en decentrale overheden[1]

·   Basiskennis  van en affiniteit met  het eigen onderdeel en basiskennis van de ketenpartners / relaties waar veel mee wordt samengewerkt

·   Basiskennis van de lopende dossiers en de daarbij behorende prioriteitstelling en kennis van de werkverdeling (wie doet wat binnen het dossier)

·   Voldoende  beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift

·   basisbeheersing (conversatie) van de Engelse taal

 

[1] De schaalniveaus zijn in de praktijk doorgaans aan de volgende managementfuncties gekoppeld: S5 = teamleider, S6 = afdelingshoofd, S7 = directeur, S8 = inspecteur-generaal (IG) / directeur-generaal (DG) / plv. secretaris-generaal (pSG), S9 = secretaris-generaal (SG) / staatssecretaris, S10 = minister

Competenties uit het kernprofiel

  • klantgerichtheid
  • voortgangscontrole
  • plannen-en-organiseren
  • organisatiesensitiviteit
  • samenwerken
  • integriteit
  • zelfontwikkeling