Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen
|
Verricht ondersteunende of operationele werkzaamheden ten behoeve van de communicatie en heeft op dit onderwerp een signaalfunctie |
Ondersteunt, bereidt voor en/of adviseert op onderdelen van het bedrijfsvoeringproces |
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Ondersteunende communicatiewerkzaamheden zijn uitgevoerd volgens opdracht / instructie
- Procescoördinatie (traffic) van communicatieproducten is verricht volgens (klant) aanvraag
- Publieksvragen en/of interne communicatieopdrachten zijn afgehandeld volgens de regelgeving / procedures
- Informatie/stukken zijn op de juiste media geplaatst volgens de geldende regels en huisstijl
Omgeving
- Producten zijn gerealiseerd conform afspraken met de klant en de leveranciers.
- Informatie aan in- en externen is op juiste wijze en begrijpelijke wijze verstrekt
- Signalen zijn tijdig en juist opgepakt
Bedrijfsvoering
- De huisstijl binnen de eigen organisatie is correct toegepast.
- Werkzaamheden zijn uitgevoerd conform de geldende kaders, procedures en afspraken
- De administratie is op orde
Vernieuwen en verbeteren
- input is geleverd aan de verbetering van de (eigen) werkprocessen binnen de organisatie
- Kennisdeling is geborgd
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Adviezen en/of producten zijn geleverd conform afspraak, opdracht (SLA1) en/of adviesvraag
- De klant is effectief ondersteund bij het formuleren van zijn/haar vraag
Omgeving
- In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
- Heeft een relevant netwerk dat is onderhouden en gebruikt
- Relevante ontwikkelingen op het eigen aandachtsgebied zijn meegenomen bij adviezen en/of producten
Bedrijfsvoering
- Processen zijn gevolgd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
- Adviezen en/of producten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, middelen)
- De administratie is op orde
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling is geborgd
- Werkprocessen zijn verbeterd door middel van het plan-do-check-act-principe
|
Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties voor zichzelf en eventueel voor anderen
- Maakt realistische inschattingen van benodigde tijd, capaciteit en middelen
- Stemt eigen planning af op relevante werkzaamheden van anderen
- Realiseert de randvoorwaarden om de gewenste producten/diensten te kunnen leveren
- Kiest een aanpak en gedragsstijl die bij de situatie past
- Beweegt mee met de wensen van de klant en stelt daarin ook zijn/haar grenzen
Omgeving
- Probeert de vraag van de klant en de mogelijkheden van de leverancier scherp te krijgen
- Gaat na of hij/zij de vraag van de ander goed heeft begrepen
- Houdt in de uitvoering zoveel mogelijk rekening met de wensen en belangen van de klant
- Is helder in wat wel en wat niet kan
- Biedt de klant alternatieven als een bepaalde vraag/wens niet direct kan worden beantwoord/gehonoreerd
- Vraagt na afronding of de klant tevreden is
Bedrijfsvoering
- Bewaakt de gemaakte afspraken en zorgt dat deze worden nagekomen
- Geeft tijdig aan als een bepaalde afspraak niet kan worden nagekomen
- Is transparant over de voortgang van de activiteiten
Vernieuwen en verbeteren
- Leert van eigen ervaring en fouten
- Weet nieuwe kennis en inzichten snel eigen te maken
- Vraagt actief feedback op geleverde producten en diensten
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Achterhaalt de kern van de opdracht of het probleem en vraagt zonodig door
- Probeert de vraag van de klant scherp te krijgen en toetst de vraagstelling bij de klant
- Formuleert verschillende oplossingsmogelijkheden
- Signaleert ontbrekende informatie en zet informatievragen uit bij collega’s
- Legt verbanden tussen gegevens
- Weegt gegevens en alternatieve handelwijzen tegen elkaar af en komt op basis hiervan tot een goed advies
- Brengt de voor- en nadelen van verschillende keuzen naar voren
Omgeving
- Stemt tijdig af met andere afdelingen en collega's die bijdragen aan het eindresultaat en betrekt hen bij de ontwikkeling van het eindresultaat
- Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet direct van persoonlijk belang is
- Zoekt actief collega's op om informatie te halen of te brengen
- Toont interesse, deelt kennis
- Heeft oog voor belangentegenstellingen
- Geeft de mogelijke consequenties van veranderingen aan bij de klant
- Past acties aan veranderende omstandigheden aan
Bedrijfsvoering
- Heeft een aanpak voor ogen om tot het resultaat te komen
- Maakt een realistische inschatting van benodigde tijd, middelen en capaciteit
- Heeft de aanpak afgestemd met de klant, de opdrachtgever en met de betrokken collega's/afdelingen
- Legt de voortgang en de resultaten van het werk vast in documenten
- Zorgt ervoor dat voortgang en resultaten toegankelijk zijn voor collega's en opvolgers
- Legt verantwoording af aan opdrachtgever, leidinggevende en controlerende instanties
Vernieuwen en verbeteren
- Houdt vakkennis bij via literatuur, seminars en dergelijke
- Deelt de opgedane kennis met collega's
- Integreert nieuwe inzichten in bestaande werkprocessen
- Werkt zich snel in een nieuw/onbekend onderwerp in
- Leert van eigen ervaring en fouten
|
Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen
|
- Plannen en organiseren
- Flexibiliteit
- Luisteren
- Klantgerichtheid
- Voortgangscontrole
- Zelfontwikkeling
|
- Klantgerichtheid
- Analyseren
- Samenwerken
- Omgevingsbewustzijn
- Plannen en organiseren
- Voortgangscontrole
- Zelfontwikkeling
|
Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen
|
Ervaring
Geen/enige relevante ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
relevant voor het aandachtsgebied / de deeldiscipline
Competenties uit het kernprofiel
- plannen-en-organiseren
- flexibiliteit
- luisteren
- klantgerichtheid
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen/enige relevante ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
relevant voor het aandachtsgebied / de deeldiscipline
Competenties uit het kernprofiel
- plannen-en-organiseren
- flexibiliteit
- luisteren
- klantgerichtheid
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
Ervaring
Enige relevante ervaring en succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
relevant voor het aandachtsgebied / de deeldiscipline
Competenties uit het kernprofiel
- plannen-en-organiseren
- flexibiliteit
- luisteren
- klantgerichtheid
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
Ervaring
Enige relevante ervaring en succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
relevant voor het aandachtsgebied / de deeldiscipline
Competenties uit het kernprofiel
- plannen-en-organiseren
- flexibiliteit
- luisteren
- klantgerichtheid
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
|
Ervaring
- Enige relevante ervaring;
- Werken in teamverband;
- Samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden.
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
-
Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied
-
Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en)
-
Projectmatig werken
-
ICT-hulpmiddelen
-
Administratieve Organisatieregels en - procedures
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
Ervaring
- Enige relevante ervaring;
- Werken in teamverband;
- Samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden.
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
- Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren.
- Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied.
- Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en).
- Projectmatig werken.
- ICT-hulpmiddelen.
- Administratieve Organisatieregels en - procedures.
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
Ervaring
- Enige relevante ervaring en succesvol;
- Werken in teamverband; samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden;
- Meerdere klantgebieden; projectteam/-omgeving; meerdere fases van het adviesproces (Fasering Adviesproces: Contact – Analyse – Advies – Besluitvorming – Uitvoering – Evaluatie (voor het Auditproces geldt: Audit jaarplan - planning - uitvoering - rapportage - evaluatie en follow-up)).
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
- Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren.
- Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied.
- Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en).
- Projectmatig werken.
- ICT-hulpmiddelen.
- Administratieve Organisatieregels en - procedures.
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
Ervaring
- Enige relevante ervaring en succesvol;
- Werken in teamverband; samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden;
- Meerdere klantgebieden; projectteam/-omgeving; meerdere fases van het adviesproces (Fasering Adviesproces: Contact – Analyse – Advies – Besluitvorming – Uitvoering – Evaluatie (voor het Auditproces geldt: Audit jaarplan - planning - uitvoering - rapportage - evaluatie en follow-up)).
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
- Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren.
- Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied.
- Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en).
- Projectmatig werken.
- ICT-hulpmiddelen.
- Administratieve Organisatieregels en - procedures.
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- klantgerichtheid
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
|