Behandelt ICT- / informatiebeheer- / DIV-vragen (1e lijnsondersteuning) en/of verricht technische- / ICT- / DIV- werkzaamheden (2e lijnsondersteuning)
A. DIV staat voor: Documentaire Informatie Voorziening:
B. inclusief de informatiebeheerder (DIV-nieuwe stijl, S7-8) |
Verricht beveiligingswerkzaamheden (zie toelichting) ten behoeve van personen en gebouwen. |
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- De klant is effectief ondersteund bij het formuleren van zijn/haar (informatie)vraag of probleem
- Storingen/problemen zijn tijdig en volgens afspraak verholpen dan wel effectief doorgeleid, vragen zijn beantwoord en informatie is geleverd
- Instructies over nieuwe toepassingen/ apparatuur / (informatiebeheer) / archiefsystemen zijn geleverd aan gebruikers.
- Aangeleverde documenten zijn beoordeeld, behandeld, geregistreerd, geclassificeerd, ontsloten en beschikbaar gesteld conform de overeengekomen afspraken/regels ( geldt alleen voor de DIV-medewerker)
- Archieven zijn bewerkt en bibliotheken bijgehouden conform gemaakte afspraken en voldoen aan vakinhoudelijke normen/standaarden/regels6
Omgeving
- Relevante contacten binnen de eigen organisatie en met externe specialisten zijn onderhouden en juist ingezet
- In- en externe terugkoppeling over acties zijn klantvriendelijk en helder gecommuniceerd
Bedrijfsvoering
- Werkzaamheden zijn uitgevoerd conform geldende kaders, procedures en afspraken
- Registratie van verzoeken, meldingen en incidenten is op orde
- Beheer en onderhoud van installaties / apparatuur / documentaire informatie-systemen zijn conform normeringen, voorschriften en opdrachten
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling is geborgd
- Input is geleverd aan de verbetering van de werkprocessen binnen de organisatie
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Beveiligingswerkzaamheden zijn uitgevoerd volgens protocollen en/of instructies
- Er is juist en tijdig opgetreden tijdens calamiteiten en/of crisissituaties
- Incidenten zijn geregistreerd en administratief afgehandeld volgens protocollen en/of instructies
- Bezoekers zijn geïnformeerd / geïnstrueerd over de huisregels en veiligheidsvoorschriften
- Door middel van goed gastheerschap zijn bezoekers prettig ontvangen
Omgeving
- Bij calamiteiten zijn de juiste interne en externe hulpverleningsorganisaties op de juiste wijze ingeschakeld
Bedrijfsvoering
- Werkzaamheden zijn uitgevoerd volgens de geldende kaders, procedures en afspraken
- Passende inzet van medewerkers is gerealiseerd (geldt alleen voor coördinatoren)
- Er is een gemotiveerd team (geldt alleen voor coördinatoren)
- Overdracht van werkzaamheden is volgens protocollen uitgevoerd
Vernieuwen en verbeteren
- Bijdragen aan verbetering van de werkprocessen is geleverd
- Kennisdeling is geborgd
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Laat de klant uitspreken
- Probeert de vraag van de klant scherp te krijgen
- Vraagt door en vat samen
- Reageert op wat de klant inbrengt en geeft aan wat wel en niet mogelijk is
- Onderzoekt de vraag van de klant en probeert de klant zo goed mogelijk te helpen, schakelt zonodig collega’s in
- Stelt zonodig prioriteiten
- Houdt zich aan afspraken en geeft tijdig aan als afspraken niet kunnen worden nagekomen
- Geeft open en eerlijk aan wat de stand van zaken is van de service-call
- Ondersteunt de klant bij het ordenen en structureren van informatie
- Waardeert en selecteert systematisch de juiste en relevante gegevens uit verschillende informatiebronnen
- Legt verbanden tussen gegevens/informatie
- Schakelt tussen verschillende zoekmethoden om zodoende snel relevante informatie te ontsluiten
Omgeving
- Onderneemt zelfstandig en vlot actie bij vragen van klanten
- Gaat bij onduidelijkheid actief op zoek naar informatie/oplossingen en biedt eventuele alternatieven
- Onderneemt ook ongevraagd actie om dienstverlening te verbeteren
- Zoekt de grenzen op om oplossingen voor de klant te bieden
Bedrijfsvoering
- Gaat zorgvuldig om met persoonlijke, vertrouwelijke een waardevolle informatie
- Is niet te verleiden om vertrouwelijke informatie te misbruiken dan wel aan buitenstaanders te verschaffen.
- Meldt waargenomen en/of verondersteld misbruik direct bij de leidinggevende
- Verwerkt informatie op de juiste en afgesproken wijze Heeft aandacht voor details
- Werkt nauwkeurig en systematisch
Vernieuwen en verbeteren
- Integreert nieuwe inzichten soepel in het eigen werk
- Maakt zich snel essentiële ontwikkelingen in het aandachtsgebied /-proces eigen
- Leert van eigen ervaringen en fouten
- Deelt nieuwe inzichten en kennis met collega’s
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Vormt zich een mening op basis van observaties en schat risico’s in
- Handelt volgens ingeschatte risico’s
- Houdt bij de inschatting van de risico’s rekening met de actualiteit
- Volgt het protocol en weet bij onverwachte ontwikkelingen daar gepast van af te wijken om het gestelde resultaat te bereiken * (geldt alleen voor medewerkers beveiliging in schalen 5 en 6)
- Behoudt onder stressvolle omstandigheden het overzicht
- Blijft onder alle omstandigheden rustig en schat de risico’s in, handelt op basis van gezond verstand, ervaring, inzicht en kennis
- Gaat zorgvuldig om met persoonlijke bezittingen en/of vertrouwelijke informatie
- Houdt zich aan de binnen de organisatie geldende (formele) normen en waarden
- Laat zich niet onder druk zetten bij het wel/niet toelaten van bezoekers en/of middelen
- Gedraagt zich als het ‘visitekaartje’ van de organisatie, zodat bezoekers zich welkom voelen
Omgeving
- Durft beslissingen te nemen op basis van beschikbare informatie, intuïtie en ervaring
- Stelt beslissingen niet onnodig uit
- Schakelt op het juiste moment de juiste mensen en/of instanties in
Bedrijfsvoering
- Werkt nauwkeurig en systematisch alle protocollen af
- Houdt zorgvuldig het logboek / de administratie bij
- Heeft oog voor details
- Maakt medewerkers enthousiast (geldt alleen voor coördinatoren)
- Stimuleert anderen door zelf voorbeeldgedrag te tonen (geldt alleen voor coördinatoren)
- Geeft op een constructieve wijze feedback (geldt alleen voor coördinatoren)
Vernieuwen en verbeteren
- Deelt kennis en ervaring met collega’s
- Integreert nieuwe inzichten soepel in bestaande werkprocessen
- Leert van eigen ervaring en fouten
|
Ervaring
Geen/enige relevante ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
ICT/Techniek
· VMBO: relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld (TL)Techniek, ICT-route.
· MBO: relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld Techniek, ICT.
Informatiebeheer/DIV
· VMBO: TL met aanvullende modules op het gebied van informatiedienstverlening of gerelateerd aan (ondersteuning van) het archiveringsproces of informatiedienstverlening in bibliotheken
. MBO: informatiedienstverlening, informatiedienstverlening bibliotheken of gelijkwaardig
Overige kennis en vaardigheden
ICT / Techniek
· . . . .
Informatiebeheer/DIV
· Wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer op hoofdlijnen kennen, toepassen en toetsen
· Werken met verschillende ordenings- en ontsluitingsmethoden en –technieken, zoals classificatieschema’s, documentaire structuurplannen en thesauri
Competenties uit het kernprofiel
- luisteren
- klantgerichtheid
- analyseren
- initiatief
- integriteit
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen/enige relevante ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
ICT/Techniek
- VMBO: relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld (TL)Techniek, ICT-route
- MBO: relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld Techniek, ICT
Informatiebeheer/DIV
- VMBO: TL met aanvullende modules op het gebied van informatiedienstverlening of gerelateerd aan (ondersteuning van) het archiveringsproces of informatiedienstverlening in bibliotheken
- MBO: informatiedienstverlening, informatiedienstverlening bibliotheken of gelijkwaardig
Overige kennis en vaardigheden
ICT / Techniek
Informatiebeheer/DIV
- Wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer op hoofdlijnen kennen, toepassen en toetsen
- Werken met verschillende ordenings- en ontsluitingsmethoden en –technieken, zoals classificatieschema’s, documentaire structuurplannen en thesauri
Competenties uit het kernprofiel
- luisteren
- klantgerichtheid
- analyseren
- initiatief
- integriteit
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Enige relevante ervaring en succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
ICT/Techniek
· relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld Techniek, ICT
Informatiebeheer/DIV
· informatiedienstverlening, informatiedienstverlening bibliotheken of gelijkwaardig
Overige kennis en vaardigheden
ICT / Techniek
· Beheer IT-infrastructuur (bijvoorbeeld ITIL-methodiek)
· Functioneel beheer
· Kennis van en kunnen werken met ICT-systemen, programmatuur en apparatuur, multimedia
Informatiebeheer/DIV
· Wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer op hoofdlijnen kennen, toepassen en toetsen
· Hoofdlijnen wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer overdragen aan (interne) klanten
· Kennis van de kerntaken, de opbouw van de organisatie, de stappen binnen het beleidsproces en inzicht in de bijbehorende informatiebehoefte
. Onderhouden en binnen gestelde kaders beheren van verschillende ordenings- en ontsluitingsmethoden en –technieken, zoals classificatieschema’s, documentaire structuurplannen en thesauri.
Competenties uit het kernprofiel
- luisteren
- klantgerichtheid
- analyseren
- initiatief
- integriteit
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Enige relevante ervaring en succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
ICT/Techniek
· relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld Techniek, ICT
Informatiebeheer/DIV
. informatiedienstverlening, informatiedienstverlening bibliotheken of gelijkwaardig
Overige kennis en vaardigheden
ICT / Techniek
· Beheer IT-infrastructuur (bijvoorbeeld ITIL-methodiek)
· Functioneel beheer
· Kennis van en kunnen werken met ICT-systemen, programmatuur en apparatuur, multimedia
Informatiebeheer/DIV
· Wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer op hoofdlijnen kennen, toepassen en toetsen
· Hoofdlijnen wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer overdragen aan (interne) klanten
· Kennis van de kerntaken, de opbouw van de organisatie, de stappen binnen het beleidsproces en inzicht in de bijbehorende informatiebehoefte
· Onderhouden en binnen gestelde kaders beheren van verschillende ordenings- en ontsluitingsmethoden en –technieken, zoals classificatieschema’s, documentaire structuurplannen en thesauri
Competenties uit het kernprofiel
- luisteren
- klantgerichtheid
- analyseren
- initiatief
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
- integriteit
|
Ervaring
Geen relevante ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Competenties uit het kernprofiel
- oordeelsvorming
- stressbestendigheid
- integriteit
- besluiten-nemen
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Enige relevante ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied
Overige kennis en vaardigheden
Erkend diploma Beveiligingsbeambte, certificering wordt elke 4 jaar herhaald; EHBO-diploma; certificaat AED en BHV
Competenties uit het kernprofiel
- oordeelsvorming
- stressbestendigheid
- integriteit
- besluiten-nemen
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Aantoonbare, meerjarige ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied
Overige kennis en vaardigheden
- Erkend diploma Beveiligingsbeambte, certificering wordt elke 4 jaar herhaald;
- EHBO-diploma;
- certificaat AED en BHV
- Persoonsbegeleiding (zoals liaison security officer, jaarlijkse oefening, uitgevoerd door politie-academie)
Competenties uit het kernprofiel
- oordeelsvorming
- stressbestendigheid
- integriteit
- besluiten-nemen
- accuraat-werken
- motiveren
- zelfontwikkeling
Ervaring
Aantoonbare, meerjarige ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied
Overige kennis en vaardigheden
- Erkend diploma Beveiligingsbeambte, certificering wordt elke 4 jaar herhaald;
- EHBO-diploma;
- certificaat AED en BHV
- Persoonsbegeleiding (zoals liaison security officer, jaarlijkse oefening, uitgevoerd door politie-academie)
Competenties uit het kernprofiel
- oordeelsvorming
- stressbestendigheid
- integriteit
- besluiten-nemen
- accuraat-werken
- motiveren
- zelfontwikkeling
Ervaring
Aantoonbare, meerjarige ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied
Overige kennis en vaardigheden
- Erkend diploma Beveiligingsbeambte, certificering wordt elke 4 jaar herhaald;
- EHBO-diploma;
- certificaat AED en BHV
- Persoonsbegeleiding (zoals liaison security officer, jaarlijkse oefening, uitgevoerd door politie-academie)
Competenties uit het kernprofiel
- oordeelsvorming
- stressbestendigheid
- integriteit
- besluiten-nemen
- accuraat-werken
- motiveren
- zelfontwikkeling
|