Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Medewerker ICT/Techniek/Informatiebeheer/DIV

Bedrijfsvoering

Medewerker Beveiliging

Bedrijfsvoering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Behandelt ICT- / informatiebeheer- / DIV-vragen (1e lijnsondersteuning) en/of verricht technische- / ICT- / DIV- werkzaamheden (2e lijnsondersteuning) A. DIV staat voor: Documentaire Informatie Voorziening: B. inclusief de informatiebeheerder (DIV-nieuwe stijl, S7-8)

Verricht beveiligingswerkzaamheden (zie toelichting) ten behoeve van personen en gebouwen.

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • De klant is effectief ondersteund bij het formuleren van zijn/haar (informatie)vraag of probleem
  • Storingen/problemen zijn tijdig en volgens afspraak verholpen dan wel effectief doorgeleid, vragen zijn beantwoord en informatie is geleverd
  • Instructies over nieuwe toepassingen/ apparatuur / (informatiebeheer) / archiefsystemen zijn geleverd aan gebruikers.
  • Aangeleverde documenten zijn beoordeeld, behandeld, geregistreerd, geclassificeerd, ontsloten en beschikbaar gesteld conform de overeengekomen afspraken/regels ( geldt alleen voor de DIV-medewerker)
  • Archieven zijn bewerkt en bibliotheken bijgehouden conform gemaakte afspraken en voldoen aan vakinhoudelijke normen/standaarden/regels6

Omgeving

  • Relevante contacten binnen de eigen organisatie en met externe specialisten zijn onderhouden en juist ingezet
  • In- en externe terugkoppeling over acties zijn klantvriendelijk en helder gecommuniceerd

Bedrijfsvoering

  • Werkzaamheden zijn uitgevoerd conform geldende kaders, procedures en afspraken
  • Registratie van verzoeken, meldingen en incidenten is op orde
  • Beheer en onderhoud van installaties / apparatuur / documentaire informatie-systemen zijn conform normeringen, voorschriften en opdrachten

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Input is geleverd aan de verbetering van de werkprocessen binnen de organisatie

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Beveiligingswerkzaamheden zijn uitgevoerd volgens protocollen en/of instructies
  • Er is juist en tijdig opgetreden tijdens calamiteiten en/of crisissituaties
  • Incidenten zijn geregistreerd en administratief afgehandeld volgens protocollen en/of instructies
  • Bezoekers zijn geïnformeerd / geïnstrueerd over de huisregels en veiligheidsvoorschriften
  • Door middel van goed gastheerschap zijn bezoekers prettig ontvangen

Omgeving

  • Bij calamiteiten zijn de juiste interne en externe hulpverleningsorganisaties op de juiste wijze ingeschakeld

Bedrijfsvoering

  • Werkzaamheden zijn uitgevoerd volgens de geldende kaders, procedures en afspraken
  • Passende inzet van medewerkers is gerealiseerd (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Er is een gemotiveerd team (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Overdracht van werkzaamheden is volgens protocollen uitgevoerd

Vernieuwen en verbeteren

  • Bijdragen aan verbetering van de werkprocessen is geleverd
  • Kennisdeling is geborgd

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Laat de klant uitspreken
  • Probeert de vraag van de klant scherp te krijgen
  • Vraagt door en vat samen
  • Reageert op wat de klant inbrengt en geeft aan wat wel en niet mogelijk is
  • Onderzoekt de vraag van de klant en probeert de klant zo goed mogelijk te helpen, schakelt zonodig collega’s in
  • Stelt zonodig prioriteiten
  • Houdt zich aan afspraken en geeft tijdig aan als afspraken niet kunnen worden nagekomen
  • Geeft open en eerlijk aan wat de stand van zaken is van de service-call
  • Ondersteunt de klant bij het ordenen en structureren van informatie
  • Waardeert en selecteert systematisch de juiste en relevante gegevens uit verschillende informatiebronnen
  • Legt verbanden tussen gegevens/informatie
  • Schakelt tussen verschillende zoekmethoden om zodoende snel relevante informatie te ontsluiten

Omgeving

  • Onderneemt zelfstandig en vlot actie bij vragen van klanten
  • Gaat bij onduidelijkheid actief op zoek naar informatie/oplossingen en biedt eventuele alternatieven
  • Onderneemt ook ongevraagd actie om dienstverlening te verbeteren
  • Zoekt de grenzen op om oplossingen voor de klant te bieden

Bedrijfsvoering

  • Gaat zorgvuldig om met persoonlijke, vertrouwelijke een waardevolle informatie
  • Is niet te verleiden om vertrouwelijke informatie te misbruiken dan wel aan buitenstaanders te verschaffen.
  • Meldt waargenomen en/of verondersteld misbruik direct bij de leidinggevende
  • Verwerkt informatie op de juiste en afgesproken wijze Heeft aandacht voor details
  • Werkt nauwkeurig en systematisch

Vernieuwen en verbeteren

  • Integreert nieuwe inzichten soepel in het eigen werk
  • Maakt zich snel essentiële ontwikkelingen in het aandachtsgebied /-proces eigen
  • Leert van eigen ervaringen en fouten
  • Deelt nieuwe inzichten en kennis met collega’s

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Vormt zich een mening op basis van observaties en schat risico’s in
  • Handelt volgens ingeschatte risico’s
  • Houdt bij de inschatting van de risico’s rekening met de actualiteit
  • Volgt het protocol en weet bij onverwachte ontwikkelingen daar gepast van af te wijken om het gestelde resultaat te bereiken * (geldt alleen voor medewerkers beveiliging in schalen 5 en 6)
  • Behoudt onder stressvolle omstandigheden het overzicht
  • Blijft onder alle omstandigheden rustig en schat de risico’s in, handelt op basis van gezond verstand, ervaring, inzicht en kennis
  • Gaat zorgvuldig om met persoonlijke bezittingen en/of vertrouwelijke informatie
  • Houdt zich aan de binnen de organisatie geldende (formele) normen en waarden
  • Laat zich niet onder druk zetten bij het wel/niet toelaten van bezoekers en/of middelen
  • Gedraagt zich als het ‘visitekaartje’ van de organisatie, zodat bezoekers zich welkom voelen

Omgeving

  • Durft beslissingen te nemen op basis van beschikbare informatie, intuïtie en ervaring
  • Stelt beslissingen niet onnodig uit
  • Schakelt op het juiste moment de juiste mensen en/of instanties in

Bedrijfsvoering

  • Werkt nauwkeurig en systematisch alle protocollen af
  • Houdt zorgvuldig het logboek / de administratie bij
  • Heeft oog voor details
  • Maakt medewerkers enthousiast (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Stimuleert anderen door zelf voorbeeldgedrag te tonen (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Geeft op een constructieve wijze feedback (geldt alleen voor coördinatoren)

Vernieuwen en verbeteren

  • Deelt kennis en ervaring met collega’s
  • Integreert nieuwe inzichten soepel in bestaande werkprocessen
  • Leert van eigen ervaring en fouten

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Luisteren
  • Klantgerichtheid
  • Analyseren
  • Initiatief
  • Integriteit
  • Accuraat werken
  • Zelfontwikkeling
  • Oordeelsvorming
  • Stressbestendigheid
  • Integriteit
  • Besluiten nemen
  • Accuraat werken
  • Motiveren
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

Geen/enige relevante ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • VMBO
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

ICT/Techniek

·   VMBO: relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld (TL)Techniek, ICT-route.

·   MBO: relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld Techniek, ICT.
 

Informatiebeheer/DIV

·   VMBO: TL met aanvullende modules op het gebied van informatiedienstverlening of gerelateerd aan (ondersteuning van) het archiveringsproces of informatiedienstverlening in bibliotheken

.    MBO: informatiedienstverlening, informatiedienstverlening bibliotheken of gelijkwaardig

Overige kennis en vaardigheden

ICT / Techniek

·   . . . .

Informatiebeheer/DIV

·   Wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer op hoofdlijnen kennen, toepassen en toetsen

·   Werken met verschillende ordenings- en ontsluitingsmethoden en –technieken,  zoals classificatieschema’s, documentaire structuurplannen en thesauri

Competenties uit het kernprofiel

  • luisteren
  • klantgerichtheid
  • analyseren
  • initiatief
  • integriteit
  • accuraat-werken
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Geen relevante ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • VMBO

Competenties uit het kernprofiel

  • oordeelsvorming
  • stressbestendigheid
  • integriteit
  • besluiten-nemen
  • accuraat-werken
  • zelfontwikkeling