Behandelt ICT- / informatiebeheer- / DIV-vragen (1e lijnsondersteuning) en/of verricht technische- / ICT- / DIV- werkzaamheden (2e lijnsondersteuning)
A. DIV staat voor: Documentaire Informatie Voorziening:
B. inclusief de informatiebeheerder (DIV-nieuwe stijl, S7-8) |
Ondersteunt, bereidt voor en/of adviseert op onderdelen van het bedrijfsvoeringproces |
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- De klant is effectief ondersteund bij het formuleren van zijn/haar (informatie)vraag of probleem
- Storingen/problemen zijn tijdig en volgens afspraak verholpen dan wel effectief doorgeleid, vragen zijn beantwoord en informatie is geleverd
- Instructies over nieuwe toepassingen/ apparatuur / (informatiebeheer) / archiefsystemen zijn geleverd aan gebruikers.
- Aangeleverde documenten zijn beoordeeld, behandeld, geregistreerd, geclassificeerd, ontsloten en beschikbaar gesteld conform de overeengekomen afspraken/regels ( geldt alleen voor de DIV-medewerker)
- Archieven zijn bewerkt en bibliotheken bijgehouden conform gemaakte afspraken en voldoen aan vakinhoudelijke normen/standaarden/regels6
Omgeving
- Relevante contacten binnen de eigen organisatie en met externe specialisten zijn onderhouden en juist ingezet
- In- en externe terugkoppeling over acties zijn klantvriendelijk en helder gecommuniceerd
Bedrijfsvoering
- Werkzaamheden zijn uitgevoerd conform geldende kaders, procedures en afspraken
- Registratie van verzoeken, meldingen en incidenten is op orde
- Beheer en onderhoud van installaties / apparatuur / documentaire informatie-systemen zijn conform normeringen, voorschriften en opdrachten
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling is geborgd
- Input is geleverd aan de verbetering van de werkprocessen binnen de organisatie
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Adviezen en/of producten zijn geleverd conform afspraak, opdracht (SLA1) en/of adviesvraag
- De klant is effectief ondersteund bij het formuleren van zijn/haar vraag
Omgeving
- In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
- Heeft een relevant netwerk dat is onderhouden en gebruikt
- Relevante ontwikkelingen op het eigen aandachtsgebied zijn meegenomen bij adviezen en/of producten
Bedrijfsvoering
- Processen zijn gevolgd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
- Adviezen en/of producten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, middelen)
- De administratie is op orde
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling is geborgd
- Werkprocessen zijn verbeterd door middel van het plan-do-check-act-principe
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Laat de klant uitspreken
- Probeert de vraag van de klant scherp te krijgen
- Vraagt door en vat samen
- Reageert op wat de klant inbrengt en geeft aan wat wel en niet mogelijk is
- Onderzoekt de vraag van de klant en probeert de klant zo goed mogelijk te helpen, schakelt zonodig collega’s in
- Stelt zonodig prioriteiten
- Houdt zich aan afspraken en geeft tijdig aan als afspraken niet kunnen worden nagekomen
- Geeft open en eerlijk aan wat de stand van zaken is van de service-call
- Ondersteunt de klant bij het ordenen en structureren van informatie
- Waardeert en selecteert systematisch de juiste en relevante gegevens uit verschillende informatiebronnen
- Legt verbanden tussen gegevens/informatie
- Schakelt tussen verschillende zoekmethoden om zodoende snel relevante informatie te ontsluiten
Omgeving
- Onderneemt zelfstandig en vlot actie bij vragen van klanten
- Gaat bij onduidelijkheid actief op zoek naar informatie/oplossingen en biedt eventuele alternatieven
- Onderneemt ook ongevraagd actie om dienstverlening te verbeteren
- Zoekt de grenzen op om oplossingen voor de klant te bieden
Bedrijfsvoering
- Gaat zorgvuldig om met persoonlijke, vertrouwelijke een waardevolle informatie
- Is niet te verleiden om vertrouwelijke informatie te misbruiken dan wel aan buitenstaanders te verschaffen.
- Meldt waargenomen en/of verondersteld misbruik direct bij de leidinggevende
- Verwerkt informatie op de juiste en afgesproken wijze Heeft aandacht voor details
- Werkt nauwkeurig en systematisch
Vernieuwen en verbeteren
- Integreert nieuwe inzichten soepel in het eigen werk
- Maakt zich snel essentiële ontwikkelingen in het aandachtsgebied /-proces eigen
- Leert van eigen ervaringen en fouten
- Deelt nieuwe inzichten en kennis met collega’s
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Achterhaalt de kern van de opdracht of het probleem en vraagt zonodig door
- Probeert de vraag van de klant scherp te krijgen en toetst de vraagstelling bij de klant
- Formuleert verschillende oplossingsmogelijkheden
- Signaleert ontbrekende informatie en zet informatievragen uit bij collega’s
- Legt verbanden tussen gegevens
- Weegt gegevens en alternatieve handelwijzen tegen elkaar af en komt op basis hiervan tot een goed advies
- Brengt de voor- en nadelen van verschillende keuzen naar voren
Omgeving
- Stemt tijdig af met andere afdelingen en collega's die bijdragen aan het eindresultaat en betrekt hen bij de ontwikkeling van het eindresultaat
- Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet direct van persoonlijk belang is
- Zoekt actief collega's op om informatie te halen of te brengen
- Toont interesse, deelt kennis
- Heeft oog voor belangentegenstellingen
- Geeft de mogelijke consequenties van veranderingen aan bij de klant
- Past acties aan veranderende omstandigheden aan
Bedrijfsvoering
- Heeft een aanpak voor ogen om tot het resultaat te komen
- Maakt een realistische inschatting van benodigde tijd, middelen en capaciteit
- Heeft de aanpak afgestemd met de klant, de opdrachtgever en met de betrokken collega's/afdelingen
- Legt de voortgang en de resultaten van het werk vast in documenten
- Zorgt ervoor dat voortgang en resultaten toegankelijk zijn voor collega's en opvolgers
- Legt verantwoording af aan opdrachtgever, leidinggevende en controlerende instanties
Vernieuwen en verbeteren
- Houdt vakkennis bij via literatuur, seminars en dergelijke
- Deelt de opgedane kennis met collega's
- Integreert nieuwe inzichten in bestaande werkprocessen
- Werkt zich snel in een nieuw/onbekend onderwerp in
- Leert van eigen ervaring en fouten
|
Ervaring
Geen/enige relevante ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
ICT/Techniek
· VMBO: relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld (TL)Techniek, ICT-route.
· MBO: relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld Techniek, ICT.
Informatiebeheer/DIV
· VMBO: TL met aanvullende modules op het gebied van informatiedienstverlening of gerelateerd aan (ondersteuning van) het archiveringsproces of informatiedienstverlening in bibliotheken
. MBO: informatiedienstverlening, informatiedienstverlening bibliotheken of gelijkwaardig
Overige kennis en vaardigheden
ICT / Techniek
· . . . .
Informatiebeheer/DIV
· Wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer op hoofdlijnen kennen, toepassen en toetsen
· Werken met verschillende ordenings- en ontsluitingsmethoden en –technieken, zoals classificatieschema’s, documentaire structuurplannen en thesauri
Competenties uit het kernprofiel
- luisteren
- klantgerichtheid
- analyseren
- initiatief
- integriteit
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen/enige relevante ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
ICT/Techniek
- VMBO: relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld (TL)Techniek, ICT-route
- MBO: relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld Techniek, ICT
Informatiebeheer/DIV
- VMBO: TL met aanvullende modules op het gebied van informatiedienstverlening of gerelateerd aan (ondersteuning van) het archiveringsproces of informatiedienstverlening in bibliotheken
- MBO: informatiedienstverlening, informatiedienstverlening bibliotheken of gelijkwaardig
Overige kennis en vaardigheden
ICT / Techniek
Informatiebeheer/DIV
- Wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer op hoofdlijnen kennen, toepassen en toetsen
- Werken met verschillende ordenings- en ontsluitingsmethoden en –technieken, zoals classificatieschema’s, documentaire structuurplannen en thesauri
Competenties uit het kernprofiel
- luisteren
- klantgerichtheid
- analyseren
- initiatief
- integriteit
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Enige relevante ervaring en succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
ICT/Techniek
· relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld Techniek, ICT
Informatiebeheer/DIV
· informatiedienstverlening, informatiedienstverlening bibliotheken of gelijkwaardig
Overige kennis en vaardigheden
ICT / Techniek
· Beheer IT-infrastructuur (bijvoorbeeld ITIL-methodiek)
· Functioneel beheer
· Kennis van en kunnen werken met ICT-systemen, programmatuur en apparatuur, multimedia
Informatiebeheer/DIV
· Wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer op hoofdlijnen kennen, toepassen en toetsen
· Hoofdlijnen wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer overdragen aan (interne) klanten
· Kennis van de kerntaken, de opbouw van de organisatie, de stappen binnen het beleidsproces en inzicht in de bijbehorende informatiebehoefte
. Onderhouden en binnen gestelde kaders beheren van verschillende ordenings- en ontsluitingsmethoden en –technieken, zoals classificatieschema’s, documentaire structuurplannen en thesauri.
Competenties uit het kernprofiel
- luisteren
- klantgerichtheid
- analyseren
- initiatief
- integriteit
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Enige relevante ervaring en succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
ICT/Techniek
· relevant voor het aandachtsgebied, bijvoorbeeld Techniek, ICT
Informatiebeheer/DIV
. informatiedienstverlening, informatiedienstverlening bibliotheken of gelijkwaardig
Overige kennis en vaardigheden
ICT / Techniek
· Beheer IT-infrastructuur (bijvoorbeeld ITIL-methodiek)
· Functioneel beheer
· Kennis van en kunnen werken met ICT-systemen, programmatuur en apparatuur, multimedia
Informatiebeheer/DIV
· Wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer op hoofdlijnen kennen, toepassen en toetsen
· Hoofdlijnen wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer overdragen aan (interne) klanten
· Kennis van de kerntaken, de opbouw van de organisatie, de stappen binnen het beleidsproces en inzicht in de bijbehorende informatiebehoefte
· Onderhouden en binnen gestelde kaders beheren van verschillende ordenings- en ontsluitingsmethoden en –technieken, zoals classificatieschema’s, documentaire structuurplannen en thesauri
Competenties uit het kernprofiel
- luisteren
- klantgerichtheid
- analyseren
- initiatief
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
- integriteit
|
Ervaring
- Enige relevante ervaring;
- Werken in teamverband;
- Samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden.
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
-
Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied
-
Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en)
-
Projectmatig werken
-
ICT-hulpmiddelen
-
Administratieve Organisatieregels en - procedures
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
Ervaring
- Enige relevante ervaring;
- Werken in teamverband;
- Samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden.
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
- Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren.
- Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied.
- Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en).
- Projectmatig werken.
- ICT-hulpmiddelen.
- Administratieve Organisatieregels en - procedures.
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
Ervaring
- Enige relevante ervaring en succesvol;
- Werken in teamverband; samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden;
- Meerdere klantgebieden; projectteam/-omgeving; meerdere fases van het adviesproces (Fasering Adviesproces: Contact – Analyse – Advies – Besluitvorming – Uitvoering – Evaluatie (voor het Auditproces geldt: Audit jaarplan - planning - uitvoering - rapportage - evaluatie en follow-up)).
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
- Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren.
- Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied.
- Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en).
- Projectmatig werken.
- ICT-hulpmiddelen.
- Administratieve Organisatieregels en - procedures.
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
Ervaring
- Enige relevante ervaring en succesvol;
- Werken in teamverband; samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden;
- Meerdere klantgebieden; projectteam/-omgeving; meerdere fases van het adviesproces (Fasering Adviesproces: Contact – Analyse – Advies – Besluitvorming – Uitvoering – Evaluatie (voor het Auditproces geldt: Audit jaarplan - planning - uitvoering - rapportage - evaluatie en follow-up)).
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
- Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren.
- Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied.
- Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en).
- Projectmatig werken.
- ICT-hulpmiddelen.
- Administratieve Organisatieregels en - procedures.
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- klantgerichtheid
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
|