Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

(Inrichtings)beveiliger

Uitvoering

Medewerker Educatie en Vorming

Uitvoering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Verzorgt de beveiliging van personen, gebouwen en vervoer.

Draagt kennis, vaardigheden en houdingsaspecten over door middel van onderwijs, vrijetijdsbesteding en vaardigheidstraining ten behoeve van de resocialisatie van justitiabelen. (Voor de instructeur lichamelijke opvoeding geldt tevens het leveren van een bijdrage aan het optimaliseren van kennis, vaardigheden en houdingsaspecten van personeel.)

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Orde, rust en veiligheid zijn optimaal gehandhaafd c.q. hersteld
  • Beveiligingswerkzaamheden (toegangscontrole, inschrijven, controles, inspecties, bejegening, fouilleren, surveillance, zoekacties in het kader van drugsbeleid, wapenbezit, contrabande, begeleiden van externe partners en werkzaamheden etc.) zijn uitgevoerd
  • Er is adequaat en tijdig opgetreden tijdens (dreigende) calamiteiten en/of crisissituaties Ordeverstoringen zijn voorkomen door de-escalerend communiceren
  • Aansturing van operaties, acties en beveiligingsopdrachten is verzorgd (groepscommandant, sectiecommandant)
  • Uitvoering van inkomstenprocedures zijn uitgevoerd
  • Bejegening is afgestemd op de doelgroep
  • Inzet van vrijheidsbeperkende middelen is uitgevoerd
  • Materiële en immateriële hulp is doeltreffend uitgevoerd
  • Overdracht (schriftelijk en/of mondeling) van werkzaamheden is uitgevoerd
  • Registratie/rapportage van incidenten en bijzonderheden en (administratieve) afhandeling heeft plaatsgevonden
  • Over de inzet van vrijheidsbeperkende middelen en toepassing van geweld is verantwoording afgelegd
  • Instructie van hondengeleiders heeft plaatsgehad
  • Inzet van honden is afgestemd op de situatie
  • Transport, beveiliging en begeleiding zijn georganiseerd en volgens plan verlopen
  • Transport en begeleiding zijn afgestemd met ketenpartners
  • Gevraagde ondersteuning bij operaties, acties en beveiligingsopdrachten in de keten is geleverd

Omgeving

  • De juiste hulpverleningsorganisaties zijn effectief ingeschakeld bij calamiteiten
  • (Vervoers-)capaciteit is geleverd aan overheidsdiensten

Bedrijfsvoering

  • Wet- en regelgeving, protocollen, circulaires, dienstinstructies, procedures en veiligheidsvoorschriften zijn nageleefd
  • Terugkoppeling van geconstateerde onregelmatigheden is verzorgd
  • Bijdrage aan reconstructies is geleverd
  • Proces-verbaal of rapportage is opgemaakt
  • Administratie en intern beheer is op orde
  • Continuïteit van werkprocessen is gewaarborgd , Kwaliteit, deskundigheid en professionaliteit van het team zijn bevorderd1

Vernieuwen en verbeteren

  • Bijdragen aan continue verbetering van werkprocessen zijn geleverd
  • Bijdragen aan de deskundigheidsbevordering van collega’s is verzorgd

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Onderwijs-/activiteitenaanbod is afgestemd op theorie en praktijk, individuele (leer)mogelijkheden, ontspanningsbehoeften en doelstellingen
  • Kennis en vaardigheden bij deelnemers zijn toegenomen
  • (Leer)resultaten zijn adequaat getoetst en geëvalueerd
  • Bijdragen zijn geleverd aan activering, gedrags- en houdingsverandering en persoonlijke ontwikkeling
  • Optimale (gemotiveerde) deelname aan het (onderwijs/activiteiten)programma is gerealiseerd
  • Er is een stimulerend, veilig en ordelijk (leer)klimaat
  • Deskundigheidsbevordering aan personeel is gerealiseerd (Voor de instructeur lichamelijke opvoeding geldt tevens het leveren van een bijdrage aan het optimaliseren van kennis, vaardigheden en houdingsaspecten van personeel.)

Omgeving

  • Activiteiten zijn afgestemd met interne disciplines en opleidings- en kwalificatie-instituten

Bedrijfsvoering

  • Rapportage, overdracht en afstemming over individuele justitiabelen zijn tijdig en volledig gerealiseerd
  • (Financiële) administratie en intern beheer zijn op orde

Vernieuwen en verbeteren

  • Actuele ontwikkelingen in het vakgebied zijn geïntegreerd in het aanbod en in het handelen
  • Bijdragen aan continue verbetering van werkprocessen zijn geleverd

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Stelt de juiste prioriteiten
  • Schat risico’s en gevaar in en neemt tijdig maatregelen
  • Stemt het gebruik van geweld af op de situatie
  • Maakt een voortdurende inschatting van de gemoedtoestand van de justitiabele/ingeslotene
  • Neemt, ook zonder volledige informatie en klankbord zelfstandig besluiten om situatie veilig te stellen
  • Herkent emoties, spanningen en afwijkend gedrag
  • Verplaatst zich in de positie van de justitiabele/ingeslotene of bezoeker en ketenpartners en anticipeert hierop
  • Stemt de eigen verbale en non-verbale benaderingswijze af op persoon en situatie
  • Blijft in lastige omstandigheden beheerst en doelmatig werken
  • Toont zich kalm en zelfverzekerd
  • Houdt overzicht, handelt vlot en vastberaden
  • Blijft ook in rustige perioden alert en waakzaam
  • Benadert justitiabelen/ingeslotene en bezoekers respectvol en blijft te allen tijde correct en rustig
  • Gaat zorgvuldig en zuiver om met persoonlijke en gevoelige informatie
  • Maakt de eigen professionele grenzen duidelijk, houdt professionele distantie en stelt afwijkingen van de norm aan de orde
  • Blijft ook onder verleiding of druk handelen volgens de geldende normen en waarden
  • Werkt nauwkeurig, met aandacht en concentratie
  • Merkt onregelmatigheden op
  • Is steeds alert op signalen van afwijkend gedrag en mogelijk onveilige situaties
  • Leeft nauwgezet voorgeschreven procedures en veiligheidsvoorschriften na
  • Stemt bij twijfel af met een collega of leidinggevende
  • Biedt overzicht in plan van aanpak, stemt af t.a.v. taakverdeling, eventuele risico’s en complicaties en werkt alternatieven en risico’s uit
  • Draagt zorg voor een goede afstemming met ketenpartners
  • Is zich bewust van de (politieke) (afbreuk-)risico’s en vluchtgevaar die tijdens een opdracht kunnen optreden en anticipeert daarop
  • Past de werkwijze aan bij de verschillende doelgroepen
  • Stemt de aanpak van de werkzaamheden af op de situatie en de risico’s die daarin kunnen optreden

Omgeving

  • Stemt af met collega’s om in de aanpak op één lijn te blijven
  • Draagt actief bij aan een open en prettige teamsfeer
  • Geeft op tactvolle en transparante wijze feedback
  • Toont oprechte betrokkenheid bij collega’s en biedt gevraagd en ongevraagd ondersteuning
  • Bewaakt de balans tussen belasting en belastbaarheid bij zichzelf en collega’s
  • Gaat effectief om met verschillen tussen personen en heeft oog voor interculturele verschillen

Bedrijfsvoering

  • Signaleert en corrigeert afwijkingen en onvolledigheden, ook in geval van routinematig werk
  • Houdt zich aan de voorschriften of afgesproken kwaliteitsnormen
  • Toetst regelmatig de kwaliteit van het eigen werk

Vernieuwen en verbeteren

  • Deelt kennis en ervaring met collega’s organisatiebreed
  • Maakt zich nieuwe procedures snel eigen
  • Leert van eigen ervaring en fouten
  • Houdt zicht op de deskundigheid van collega’s en draagt bij waar nodig
  • Stelt zich open voor feedback van collega’s en trekt hier lering uit

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Werkt aan een goede werkrelatie met de justitiabele, benadert deze met respect
  • Benoemt regels en gedragsnormen en spreekt de ander aan op grensoverschrijdend gedrag
  • Maakt de eigen professionele grenzen duidelijk, houdt professionele distantie
  • Blijft ook onder verleiding of druk handelen volgens de geldende normen en waarden
  • Gaat zorgvuldig om met persoonlijke en gevoelige informatie
  • Verplaatst zich in de belevingswereld en situatie van de justitiabele en toont begrip
  • Herkent emoties, spanningen en afwijkend gedrag, schat risico’s in
  • Stemt de benadering af op persoon en situatie
  • Onderkent groepsprocessen en speelt hier adequaat op in
  • Reflecteert op de invloed van eigen houding en gedrag op de interactie
  • Onderzoekt samen met de justitiabele diens belangstelling, mogelijkheden en doelen
  • Sluit aan bij de intrinsieke motivatie en belevingswereld van de justitiabele
  • Bevordert zelfredzaamheid, spreekt vertrouwen uit in de justitiabele
  • Enthousiasmeert en stimuleert de justitiabele tot deelname aan activiteiten en bereiken van persoonlijke doelstellingen
  • Creëert een positieve en activerende sfeer
  • Maakt bij de keuze voor een didactische aanpak een juiste inschatting welke benadering bij de betreffende justitiabele de meeste kans van slagen heeft
  • Maakt bij het opstellen van een leer- of activiteitenplan een reële inschatting van de mogelijkheden, beperkingen en doelen van de justitiabele
  • Maakt bij de ontwikkeling van een activiteit een reële inschatting van geschiktheid voor de doelgroep en van mogelijke risico’s

Omgeving

  • Wisselt kennis, informatie en ideeën uit met collega’s, andere disciplines en instanties
  • Werkt actief aan goede samenwerkingsrelaties
  • Handelt vanuit het gezamenlijk belang
  • Stemt af met collega’s, andere disciplines en ketenpartners om in de aanpak op één lijn te blijven
  • Benut kansen om contacten te leggen en in- en externe samenwerking aan te gaan

Bedrijfsvoering

  • Maakt uitvoerbare plannen en realistische planningen en zorgt dat randvoorwaarden gerealiseerd zijn
  • Bewaakt de voortgang, anticipeert op mogelijke knelpunten en stuurt tijdig bij
  • Organiseert maatwerk binnen een groep
  • Blijft effectief handelen in snel wijzigende situaties
  • Maakt afspraken met betrokken partijen en ziet toe op naleving hiervan, komt zelf afspraken na

Vernieuwen en verbeteren

  • Volgt ontwikkelingen in het vakgebied en houdt de eigen deskundig-heid op peil
  • Brengt vernieuwing en actualiteit aan in het aanbod
  • Maakt zich snel nieuwe kennis en vaardigheden eigen
  • Ontplooit initiatieven die inspelen op behoeften
  • Draagt uit eigen beweging concrete ideeën of oplossingen aan

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Besluiten nemen
  • Inlevingsvermogen
  • Stressbestendigheid
  • Integriteit
  • Accuraat werken
  • Flexibiliteit
  • Samenwerken
  • Accuraat werken
  • Zelfontwikkeling
  • Integriteit
  • Inlevingsvermogen
  • Motiveren
  • Oordeelsvorming
  • Samenwerken
  • Plannen en organiseren
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

geen specifieke eisen

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO niveau 2
Opleidingsrichting en/of vakkennis

geen specifieke opleidingseis

Interne opleiding: MBO Beveiliger 2 + DJI basisopleiding + BHV-opleiding

Overige kennis en vaardigheden

Algemeen:

Weerbaarheid en fysieke conditie zijn op het gewenste niveau;

Specifiek:

  • beveiligingsprocedures,
  • communicatieapparatuur,
  • benader- en vechttechnieken,
  • omgaan met culturele diversiteit,
  • mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
  • vaardigheid in omgaan met de doelgroep

Competenties uit het kernprofiel

  • besluiten-nemen
  • inlevingsvermogen
  • stressbestendigheid
  • integriteit
  • accuraat-werken
  • flexibiliteit
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling

Ervaring

geen specifieke eisen

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO niveau 2
Opleidingsrichting en/of vakkennis

geen specifieke opleidingseis

Interne opleiding: MBO Beveiliger 2 + DJI basisopleiding + BHV-opleiding

Overige kennis en vaardigheden

Algemeen:

Weerbaarheid en fysieke conditie zijn op het gewenste niveau

Specifiek:

  • beveiligingsprocedures,
  • communicatieapparatuur,
  • benader- en vechttechnieken,
  • omgaan met culturele diversiteit,
  • mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
  • vaardigheid in omgaan met de doelgroep

 

Competenties uit het kernprofiel

  • besluiten-nemen
  • inlevingsvermogen
  • stressbestendigheid
  • integriteit
  • accuraat-werken
  • flexibiliteit
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Geen specifieke eisen

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

MBO Activiteitenbegeleiding (AB) of vergelijkbaar

Overige kennis en vaardigheden

Vrijetijdsbesteding, culturele diversiteit, kennis en vaardig-heden op verschillende activiteitengebieden (metaal, hout, textiel, groen etc.), budgetbeheer, groepsdynamica, organisatorische vaardigheden, mondelinge en schrifte-lijke uitdrukkingsvaardigheid, vaardigheid in omgaan met de doelgroep

Competenties uit het kernprofiel

  • motiveren
  • integriteit
  • inlevingsvermogen
  • oordeelsvorming
  • plannen-en-organiseren
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Geen specifieke eisen

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

MBO Activiteitenbegeleiding (AB) of vergelijkbaar

Overige kennis en vaardigheden

Vrijetijdsbesteding, culturele diversiteit, kennis en vaardigheden op verschillende activiteitengebieden (metaal, hout, textiel, groen etc.), budgetbeheer, groepsdynamica, organisatorische vaardigheden, mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid, vaardigheid in omgaan met de doelgroep

Competenties uit het kernprofiel

  • motiveren
  • integriteit
  • inlevingsvermogen
  • oordeelsvorming
  • plannen-en-organiseren
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling