Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

(Inrichtings)beveiliger

Uitvoering

Medewerker Operationeel Verkeersmanagement

Uitvoering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Verzorgt de beveiliging van personen, gebouwen en vervoer.

Zorgt voor een vlotte, veilige en milieubewuste doorstroming van verkeer op de (vaar)weg

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Orde, rust en veiligheid zijn optimaal gehandhaafd c.q. hersteld
  • Beveiligingswerkzaamheden (toegangscontrole, inschrijven, controles, inspecties, bejegening, fouilleren, surveillance, zoekacties in het kader van drugsbeleid, wapenbezit, contrabande, begeleiden van externe partners en werkzaamheden etc.) zijn uitgevoerd
  • Er is adequaat en tijdig opgetreden tijdens (dreigende) calamiteiten en/of crisissituaties Ordeverstoringen zijn voorkomen door de-escalerend communiceren
  • Aansturing van operaties, acties en beveiligingsopdrachten is verzorgd (groepscommandant, sectiecommandant)
  • Uitvoering van inkomstenprocedures zijn uitgevoerd
  • Bejegening is afgestemd op de doelgroep
  • Inzet van vrijheidsbeperkende middelen is uitgevoerd
  • Materiële en immateriële hulp is doeltreffend uitgevoerd
  • Overdracht (schriftelijk en/of mondeling) van werkzaamheden is uitgevoerd
  • Registratie/rapportage van incidenten en bijzonderheden en (administratieve) afhandeling heeft plaatsgevonden
  • Over de inzet van vrijheidsbeperkende middelen en toepassing van geweld is verantwoording afgelegd
  • Instructie van hondengeleiders heeft plaatsgehad
  • Inzet van honden is afgestemd op de situatie
  • Transport, beveiliging en begeleiding zijn georganiseerd en volgens plan verlopen
  • Transport en begeleiding zijn afgestemd met ketenpartners
  • Gevraagde ondersteuning bij operaties, acties en beveiligingsopdrachten in de keten is geleverd

Omgeving

  • De juiste hulpverleningsorganisaties zijn effectief ingeschakeld bij calamiteiten
  • (Vervoers-)capaciteit is geleverd aan overheidsdiensten

Bedrijfsvoering

  • Wet- en regelgeving, protocollen, circulaires, dienstinstructies, procedures en veiligheidsvoorschriften zijn nageleefd
  • Terugkoppeling van geconstateerde onregelmatigheden is verzorgd
  • Bijdrage aan reconstructies is geleverd
  • Proces-verbaal of rapportage is opgemaakt
  • Administratie en intern beheer is op orde
  • Continuïteit van werkprocessen is gewaarborgd , Kwaliteit, deskundigheid en professionaliteit van het team zijn bevorderd1

Vernieuwen en verbeteren

  • Bijdragen aan continue verbetering van werkprocessen zijn geleverd
  • Bijdragen aan de deskundigheidsbevordering van collega’s is verzorgd

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Incidenten en calamiteiten op de (vaar)weg zijn juist afgehandeld
  • De veiligheid op de (vaar)weg is gewaarborgd
  • De milieuwetgeving is gehandhaafd

Omgeving

  • De (vaar)weggebruikers zijn juist geïnformeerd
  • De juiste functionarissen en instanties (o.a. collega's, politie, hulpdiensten) zijn juist geïnformeerd en ingeschakeld

Bedrijfsvoering

  • Verkeersgegevens en rapporten van incidenten zijn volledig en juist
  • De administratie voldoet aan de geldende regelgeving
  • Er is een team met gekwalificeerde en gemotiveerde medewerkers)
  • Medewerkers zijn op het juiste moment op de juiste plaats ingezet (geldt alleen voor coördinatoren)

Vernieuwen en verbeteren

  • Verbeterde werkwijzen op basis van perio-dieke evaluatie (o.a. plan-do-check-act) zijn doorgevoerd
  • Ideeën voor het verbeteren van resultaten zijn geleverd

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Stelt de juiste prioriteiten
  • Schat risico’s en gevaar in en neemt tijdig maatregelen
  • Stemt het gebruik van geweld af op de situatie
  • Maakt een voortdurende inschatting van de gemoedtoestand van de justitiabele/ingeslotene
  • Neemt, ook zonder volledige informatie en klankbord zelfstandig besluiten om situatie veilig te stellen
  • Herkent emoties, spanningen en afwijkend gedrag
  • Verplaatst zich in de positie van de justitiabele/ingeslotene of bezoeker en ketenpartners en anticipeert hierop
  • Stemt de eigen verbale en non-verbale benaderingswijze af op persoon en situatie
  • Blijft in lastige omstandigheden beheerst en doelmatig werken
  • Toont zich kalm en zelfverzekerd
  • Houdt overzicht, handelt vlot en vastberaden
  • Blijft ook in rustige perioden alert en waakzaam
  • Benadert justitiabelen/ingeslotene en bezoekers respectvol en blijft te allen tijde correct en rustig
  • Gaat zorgvuldig en zuiver om met persoonlijke en gevoelige informatie
  • Maakt de eigen professionele grenzen duidelijk, houdt professionele distantie en stelt afwijkingen van de norm aan de orde
  • Blijft ook onder verleiding of druk handelen volgens de geldende normen en waarden
  • Werkt nauwkeurig, met aandacht en concentratie
  • Merkt onregelmatigheden op
  • Is steeds alert op signalen van afwijkend gedrag en mogelijk onveilige situaties
  • Leeft nauwgezet voorgeschreven procedures en veiligheidsvoorschriften na
  • Stemt bij twijfel af met een collega of leidinggevende
  • Biedt overzicht in plan van aanpak, stemt af t.a.v. taakverdeling, eventuele risico’s en complicaties en werkt alternatieven en risico’s uit
  • Draagt zorg voor een goede afstemming met ketenpartners
  • Is zich bewust van de (politieke) (afbreuk-)risico’s en vluchtgevaar die tijdens een opdracht kunnen optreden en anticipeert daarop
  • Past de werkwijze aan bij de verschillende doelgroepen
  • Stemt de aanpak van de werkzaamheden af op de situatie en de risico’s die daarin kunnen optreden

Omgeving

  • Stemt af met collega’s om in de aanpak op één lijn te blijven
  • Draagt actief bij aan een open en prettige teamsfeer
  • Geeft op tactvolle en transparante wijze feedback
  • Toont oprechte betrokkenheid bij collega’s en biedt gevraagd en ongevraagd ondersteuning
  • Bewaakt de balans tussen belasting en belastbaarheid bij zichzelf en collega’s
  • Gaat effectief om met verschillen tussen personen en heeft oog voor interculturele verschillen

Bedrijfsvoering

  • Signaleert en corrigeert afwijkingen en onvolledigheden, ook in geval van routinematig werk
  • Houdt zich aan de voorschriften of afgesproken kwaliteitsnormen
  • Toetst regelmatig de kwaliteit van het eigen werk

Vernieuwen en verbeteren

  • Deelt kennis en ervaring met collega’s organisatiebreed
  • Maakt zich nieuwe procedures snel eigen
  • Leert van eigen ervaring en fouten
  • Houdt zicht op de deskundigheid van collega’s en draagt bij waar nodig
  • Stelt zich open voor feedback van collega’s en trekt hier lering uit

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Schat gedragingen van wegverkeer/scheepvaart en trein/lijndienst in
  • Schat risico’s van beslissingen in
  • Herkent afwijkende situaties aan de hand van signaleringssystemen
  • Maakt zelfstandig een goede inschatting van (onveilige) situaties en onderneemt tijdig actie om onveiligheid te voorkomen
  • Bepaalt consequenties van maatregelen over de grenzen van eigen situatie/regio heen
  • Haalt tijdig anderen erbij. Stemt eigen maatregel en acties van anderen met elkaar af
  • Kan zich voorstellen hoe de situatie zich zal ontwikkelen na eventuele maatregelen (scenario’s denken)
  • Kan met veel informatiebronnen (fax, telefoon, beeldscherm, etc) tegelijk omgaan
  • Behoudt het overzicht over een veelheid aan informatie en situaties en schat de relevantie ervan goed in
  • Blijft ook in rustige perioden alert en waakzaam
  • Blijft rustig bij plotselinge gebeurtenissen en behoudt, ook onder druk van hulpdiensten of weggebruikers, eigen integriteit
  • Wijkt in nood af van standaardprocedures en houdt zich aan het protocol
  • Schakelt soepel tussen verschillende verkeerssituaties en betrokken partijen die aandacht vragen
  • Neemt, ook zonder volledige informatie en klankbord, zelfstandig besluiten om situatie veilig te stellen
  • Houdt vast aan eigen besluit maar is ook in staat in geval van nieuwe informatie alternatieven te horen en eigen besluit te heroverwegen
  • Is alert en grijpt direct in bij problemen en onduidelijkheden
  • Kan met tegenstrijdige aanvragen van anderen omgaan en stuurt aan op de meest veilige oplossing
  • Is in staat een besluit/maatregel/handeling naderhand te onderbouwen

Omgeving

  • Weet wat een beslissing betekent voor een (vaar-)weggebruiker
  • Houdt in het handelen rekening met de behoeften en belangen van de (vaar-) weggebruiker
  • Doet moeite om behoeften en belangen van de (vaar-) weggebruiker te onderzoeken
  • Leeft zich in het verwachtingpatroon van de (vaar-) weggebruikers in
  • Kan kort en bondig betrokkenen de situatie uitleggen. Rapporteert kort en volledig
  • Spreekt anderen aan op richtlijnen en protocollen en gevolgen van acties en beslissingen
  • Kan anderen overtuigen van genomen maatregelen
  • Luistert actief en vraagt door
  • Is in staat om feedback te ontvangen en geven

Bedrijfsvoering

  • Maakt mensen enthousiast, raakt bij hen de juiste snaar (Geldt alleen voor coördinatoren)
  • Spreekt waardering in medewerkers uit (Geldt alleen voor coördinatoren)
  • Inspireert mensen door eigen commitment te tonen (Geldt alleen voor coördinatoren)
  • Krijgt mensen zover dat ze zich committeren (Geldt alleen voor coördinatoren)
  • Pikt zaken op waar anderen overheen kijken
  • Kan lang met details omgaan zonder fouten te maken

Vernieuwen en verbeteren

  • Werkt zich snel in nieuwe materie in
  • Integreert nieuwe kennis in bestaande
  • Leert van eigen fouten
  • Benut nieuwe ervaringen effectief

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Besluiten nemen
  • Inlevingsvermogen
  • Stressbestendigheid
  • Integriteit
  • Accuraat werken
  • Flexibiliteit
  • Samenwerken
  • Accuraat werken
  • Zelfontwikkeling
  • Anticiperen
  • Stressbestendigheid
  • Besluiten nemen
  • Klantgerichtheid
  • Mondelinge uitdrukkingsvaardigheid
  • Motiveren
  • Accuraat werken
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

geen specifieke eisen

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO niveau 2
Opleidingsrichting en/of vakkennis

geen specifieke opleidingseis

Interne opleiding: MBO Beveiliger 2 + DJI basisopleiding + BHV-opleiding

Overige kennis en vaardigheden

Algemeen:

Weerbaarheid en fysieke conditie zijn op het gewenste niveau;

Specifiek:

  • beveiligingsprocedures,
  • communicatieapparatuur,
  • benader- en vechttechnieken,
  • omgaan met culturele diversiteit,
  • mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
  • vaardigheid in omgaan met de doelgroep

Competenties uit het kernprofiel

  • besluiten-nemen
  • inlevingsvermogen
  • stressbestendigheid
  • integriteit
  • accuraat-werken
  • flexibiliteit
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling

Ervaring

geen specifieke eisen

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO niveau 2
Opleidingsrichting en/of vakkennis

geen specifieke opleidingseis

Interne opleiding: MBO Beveiliger 2 + DJI basisopleiding + BHV-opleiding

Overige kennis en vaardigheden

Algemeen:

Weerbaarheid en fysieke conditie zijn op het gewenste niveau

Specifiek:

  • beveiligingsprocedures,
  • communicatieapparatuur,
  • benader- en vechttechnieken,
  • omgaan met culturele diversiteit,
  • mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
  • vaardigheid in omgaan met de doelgroep

 

Competenties uit het kernprofiel

  • besluiten-nemen
  • inlevingsvermogen
  • stressbestendigheid
  • integriteit
  • accuraat-werken
  • flexibiliteit
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Ervaring als sluismeester

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • VMBO
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

VMBO, MBO: Relevant voor het aandachtsgebied

Nautische functies 2( binnen 2 jaar na benoeming)

Radartraining

Marifooncertificaat

Nautisch duits

Nautisch engels (geldt alleen voor buiten- en weefgebieden)

Competenties uit het kernprofiel

  • anticiperen
  • stressbestendigheid
  • besluiten-nemen
  • klantgerichtheid
  • mondelinge-uitdrukkingsvaardigheid
  • motiveren
  • accuraat-werken
  • zelfontwikkeling