Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Werkt aan een vertrouwensrelatie, benadert de ander op een open en respectvolle wijze
- Toont respect voor de normen, waarden en eigenheid van de ander
- Gaat zorgvuldig om met persoonlijke informatie
- Maakt de eigen (professionele) grenzen duidelijk, houdt (professio-nele) distantie
- Blijft ook onder verleiding of druk handelen volgens de geldende normen en regels
- Verplaatst zich in de belevingswereld en situatie van de ander en toont begrip
- Herkent emoties, spanningen en afwijkend gedrag
- Gaat tactvol om met andermans gevoelens en behoeften
- Onderkent interpersoonlijke processen bij zichzelf en anderen en maakt dit bespreekbaar, stuurt het eigen gedrag zonodig bij
- Houdt rekening met verschillende (culturele) achtergronden
- Weegt beschikbare informatie en alternatieven tegen elkaar af en maakt een realistische inschatting van benodigde zorg
- Maakt bij de keuze voor een interventie een afweging tussen benodigde zorg en het beroepsgeheim enerzijds en veiligheid anderzijds
- Schat ernst en risico’s van een situatie in en neemt maatregelen
Omgeving
- Deelt relevante kennis en informatie met collega’s en andere disciplines
- Werkt actief aan goede samenwerkingsrelaties, neemt initiatief en stelt zich toegankelijk op
- Handelt vanuit het gezamenlijke belang
- Stemt af met collega’s om in de aanpak op één lijn te blijven
- Overbrugt tegenstellingen tussen partijen
- Benut kansen om contacten te leggen en samenwerking aan te gaan
- Komt uit voor zijn standpunt richting andere disciplines
- Onderbouwt het eigen standpunt met heldere argumenten die de ander aanspreken
- Doseert argumenten of standpunten op beslissende momenten, richt zich tot de juiste personen
- Maakt successen en knelpunten zichtbaar
Vernieuwen en verbeteren
- Signaleert knelpunten in detentieklimaat in brede zin en doet uitvoerbare voorstellen voor verbetering
- Volgt ontwikkelingen in het vakgebied en houdt de eigen deskundigheid op peil
- Bespreekt casuïstiek met collega’s en stelt eigen en andermans inzichten ter discussie
- Reflecteert op eigen emoties en gedrag, vraagt om en staat open voor feedback
- Laat zien over een reëel inzicht in de eigen sterke en zwakke punten te beschikken
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Werkt aan een goede werkrelatie met de justitiabele, benadert deze met respect
- Benoemt regels en gedragsnormen en spreekt de ander aan op grensoverschrijdend gedrag
- Maakt de eigen professionele grenzen duidelijk, houdt professionele distantie
- Blijft ook onder verleiding of druk handelen volgens de geldende normen en waarden
- Gaat zorgvuldig om met persoonlijke en gevoelige informatie
- Verplaatst zich in de belevingswereld en situatie van de justitiabele en toont begrip
- Herkent emoties, spanningen en afwijkend gedrag, schat risico’s in
- Stemt de benadering af op persoon en situatie
- Onderkent groepsprocessen en speelt hier adequaat op in
- Reflecteert op de invloed van eigen houding en gedrag op de interactie
- Onderzoekt samen met de justitiabele diens belangstelling, mogelijkheden en doelen
- Sluit aan bij de intrinsieke motivatie en belevingswereld van de justitiabele
- Bevordert zelfredzaamheid, spreekt vertrouwen uit in de justitiabele
- Enthousiasmeert en stimuleert de justitiabele tot deelname aan activiteiten en bereiken van persoonlijke doelstellingen
- Creëert een positieve en activerende sfeer
- Maakt bij de keuze voor een didactische aanpak een juiste inschatting welke benadering bij de betreffende justitiabele de meeste kans van slagen heeft
- Maakt bij het opstellen van een leer- of activiteitenplan een reële inschatting van de mogelijkheden, beperkingen en doelen van de justitiabele
- Maakt bij de ontwikkeling van een activiteit een reële inschatting van geschiktheid voor de doelgroep en van mogelijke risico’s
Omgeving
- Wisselt kennis, informatie en ideeën uit met collega’s, andere disciplines en instanties
- Werkt actief aan goede samenwerkingsrelaties
- Handelt vanuit het gezamenlijk belang
- Stemt af met collega’s, andere disciplines en ketenpartners om in de aanpak op één lijn te blijven
- Benut kansen om contacten te leggen en in- en externe samenwerking aan te gaan
Bedrijfsvoering
- Maakt uitvoerbare plannen en realistische planningen en zorgt dat randvoorwaarden gerealiseerd zijn
- Bewaakt de voortgang, anticipeert op mogelijke knelpunten en stuurt tijdig bij
- Organiseert maatwerk binnen een groep
- Blijft effectief handelen in snel wijzigende situaties
- Maakt afspraken met betrokken partijen en ziet toe op naleving hiervan, komt zelf afspraken na
Vernieuwen en verbeteren
- Volgt ontwikkelingen in het vakgebied en houdt de eigen deskundig-heid op peil
- Brengt vernieuwing en actualiteit aan in het aanbod
- Maakt zich snel nieuwe kennis en vaardigheden eigen
- Ontplooit initiatieven die inspelen op behoeften
- Draagt uit eigen beweging concrete ideeën of oplossingen aan
|
Ervaring
De benoemingsvoorwaarden van de betreffende zendende instantie, die erkend zijn door de Minister van Justitie, zijn van toepassing
Opleiding
Universitair diploma van een door het zendende genootschap erkende ambtsopleiding op masterniveau
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Geëigende opleiding voor betreffende denominatie
Overige kennis en vaardigheden
Culturele achtergronden en geloofs- en levensovertuiging, juridische aspecten van vrijheidsbeneming, globale kennis van psychopathologie en drugsgerelateerde problematiek, kennis van de sociale kaart, vaardigheid in omgaan met de doelgroep binnen de detentiesituatie en met de inrichtingscontext van geslotenheid
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- oordeelsvorming
- overtuigingskracht
- samenwerken
- zelfontwikkeling
|
Ervaring
Geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO Activiteitenbegeleiding (AB) of vergelijkbaar
Overige kennis en vaardigheden
Vrijetijdsbesteding, culturele diversiteit, kennis en vaardig-heden op verschillende activiteitengebieden (metaal, hout, textiel, groen etc.), budgetbeheer, groepsdynamica, organisatorische vaardigheden, mondelinge en schrifte-lijke uitdrukkingsvaardigheid, vaardigheid in omgaan met de doelgroep
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- inlevingsvermogen
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO Activiteitenbegeleiding (AB) of vergelijkbaar
Overige kennis en vaardigheden
Vrijetijdsbesteding, culturele diversiteit, kennis en vaardigheden op verschillende activiteitengebieden (metaal, hout, textiel, groen etc.), budgetbeheer, groepsdynamica, organisatorische vaardigheden, mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid, vaardigheid in omgaan met de doelgroep
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- inlevingsvermogen
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO Activiteitenbegeleiding (AB) of vergelijkbaar
Overige kennis en vaardigheden
Vrijetijdsbesteding, culturele diversiteit, kennis en vaardig-heden op verschillende activiteitengebieden (metaal, hout, textiel, groen etc.), budgetbeheer, groeps-dynamica, organisato-rische vaardigheden, mondelinge en schrifte-lijke uitdrukkings-vaardigheid, vaardig-heid in omgaan met de doelgroep
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- inlevingsvermogen
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO Activiteitenbegeleiding (AB) of vergelijkbaar
Overige kennis en vaardigheden
Vrijetijdsbesteding, culturele diversiteit, kennis en vaardigheden op verschillende activiteitengebieden (metaal, hout, textiel, groen etc.), budgetbeheer, groepsdynamica, organisatorische vaardigheden, mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid, vaardigheid in omgaan met de doelgroep
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- inlevingsvermogen
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO Activiteitenbegeleiding (AB) of vergelijkbaar
Overige kennis en vaardigheden
Vrijetijdsbesteding, culturele diversiteit, kennis en vaardigheden op verschillende activiteitengebieden (metaal, hout, textiel, groen etc.), budgetbeheer, groepsdynamica, organisatorische vaardigheden, mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid, vaardigheid in omgaan met de doelgroep
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- inlevingsvermogen
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO Medewerker Informatiedienstverlening;
Informatiespecialist;
Bibliotheekmedewerker
Overige kennis en vaardigheden
Documentatietechnieken, culturele diversiteit, kennis van tenminste een vreemde taal, geautomatiseerde informatiesystemen, collectievorming, budgetbeheer, mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid, vaardigheid in omgaan met de doelgroep
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- inlevingsvermogen
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Voor de functie relevante werkervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO vakopleiding
Interne opleiding TBS-sector: basisopleiding psychopathologie en gedragstherapie
Overige kennis en vaardigheden
Onderwijsveld, arbeidsmarkt, kennis en vaardigheden op betreffende vakgebied (metaal, hout, etc.), materialen en technieken, culturele diversiteit, didactische vaardigheden, mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid, vaardigheid in omgaan met de doelgroep, conflicthantering
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- inlevingsvermogen
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO Activiteitenbegeleiding (AB) of vergelijkbaar
Overige kennis en vaardigheden
Vrijetijdsbesteding, culturele diversiteit, kennis en vaardigheden op verschillende activiteitengebieden (metaal, hout, textiel, groen etc.), budgetbeheer, groepsdynamica, organisatorische vaardigheden, mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid, vaardigheid in omgaan met de doelgroep
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- inlevingsvermogen
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO Sport en Bewegen (SB), CIOS, Academie voor Lichamelijke Opvoeding, of vergelijkbaar
Kwalificaties zelfverdediging en/of fitness
Overige kennis en vaardigheden
Zelfverdedigingstechnieken, weerbaarheidstraining, fitnesstechnieken, budgetbeheer, materialen en apparatuur, didactische vaardigheden, culturele diversiteit, groepsdynamica, mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid, vaardigheid in omgaan met de doelgroep, conflicthantering
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- inlevingsvermogen
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Ervaring in het regulier onderwijs
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
PABO of lerarenopleiding
Overige kennis en vaardigheden
Onderwijsveld, arbeidsmarkt, NT2, volwasseneneducatie, culturele diversiteit, kennis van tenminste een vreemde taal, subsidieregeling-en, budgetbeheer, onderwijsleermiddelen, didactische vaardigheden, groepsdynamica, mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid, vaardigheid in omgaan met de doelgroep, conflicthantering
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- inlevingsvermogen
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Lerarenopleiding richting handvaardig-heid of tekenen of Kunstacademie met didactische aantekening
Overige kennis en vaardigheden
Materialen en technieken, budgetbeheer, culturele diversiteit, didactische vaardigheden, groepsdynamica, mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid, vaardigheid in omgaan met de doelgroep
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- inlevingsvermogen
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
|