Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Inrichtingswerker

Uitvoering

Forensisch Therapeutisch Werker

Uitvoering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Zorgt voor beveiliging, observatie, begeleiding en voorbereiding op resocialisatie van justitiabelen, in een beveiligde leefomgeving ( Met eventueel als extra aandachtsgebieden: re-integratiebegeleiding, arbeid en forensische observatie )

Geeft uitvoering aan de behandeling, begeleiding en beveiliging van justitiabelen met psychosociale (en somatische) problematiek in een beveiligde leefomgeving

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Intake, voorlichting en informatievoorziening aan justitiabelen zijn uitgevoerd volgens afspraken
  • Continuïteit en maximale deelname aan het (dag)programma en groepsproces zijn zo goed mogelijk gerealiseerd
  • Bijdragen zijn geleverd aan gedragsverandering bij justitiabelen, door motiverende bejegening en toepassing van erkende methoden
  • Materiële en Immateriële hulp is verleend
  • Veilig, stabiel en hygiënisch werk- en leefklimaat zijn optimaal gerealiseerd
  • Controles en inspecties zijn volgens dienst-instructies uitgevoerd
  • (Dreigende) ordeverstoringen en crisis-situaties zijn doeltreffend voorkomen cq. gede-escaleerd
  • Overeengekomen productie is behaald binnen reële mogelijkheden (arbeid)
  • Een veilige werkomgeving is gewaarborgd (arbeid)
  • Observatie en rapportage omtrent gedrag heeft plaatsgevonden conform observatieplan en protocollen (Forensische observatie)

Omgeving

  • Rapportage, advisering, overdracht, doorverwijzing en afstemming met andere disciplines zijn tijdig gerealiseerd
  • Re-integratieactiviteiten zijn afgestemd met ketenpartners en instanties (1re-integratie-begeleiding)

Bedrijfsvoering

  • Regelgeving (PBW, ARBO), protocollen, dienstinstructies, procedures en (veiligheids)voorschriften zijn nageleefd
  • Gereedschap, apparatuur en machines zijn in goede staat van onderhoud (arbeid)
  • Administratie en intern beheer is op orde
  • Continuïteit van werkprocessen op de afdeling is gewaarborgd (senior)
  • Kwaliteit, deskundigheid en professionaliteit van het team zijn bevorderd (senior)

Vernieuwen en verbeteren

  • Bijdragen aan continue verbetering van werkprocessen zijn geleverd

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Bijdragen zijn geleverd aan gedragsverande-ring bij justitiabelen, middels toepassing van erkende methodieken
  • Continuïteit en maximale deelname aan het (dag)programma en groepsproces zijn zo goed mogelijk gerealiseerd
  • Veilig en hygiënisch leefklimaat is optimaal gerealiseerd en in evenwicht met het thera-peutisch zorg- en behandelklimaat
  • Intake, voorlichting en informatievoorziening aan justitiabelen zijn uitgevoerd volgens afsrpaak
  • Materiële en immateriële hulpverlening zijn volgens protocol en doeltreffend uitgevoerd
  • Bijdragen aan het plaatsingsadvies, diagnose, behandel- en begeleidingsplan van justitiabelen zijn volgens (kwaliteits)-normen geleverd
  • Individuele begeleiding, zorg en interventies zijn afgestemd op het individuele behandel-/begeleidingsplan en algemene zorgbeleid
  • Verpleegkundige zorg is verleend conform protocollen (Van toepassing voor verpleegkundige variant)
  • Controles en inspecties zijn uitgevoerd
  • Crisissituaties en (dreigende) ordeverstoringen zijn doeltreffend gede-escaleerd

Omgeving

  • Resocialisatie is bevorderd door initiatie en herstel van contacten met de omgeving van de justitiabele
  • Rapportage, overdracht, doorverwijzing en afstemming met andere disciplines en ketenpartners zijn tijdig en volledig gerealiseerd conform richtlijnen

Bedrijfsvoering

  • Regelgeving (Beginselenwet, WGBO), protocollen, dienstinstructies, procedures en (veiligheids)voorschriften zijn nageleefd
  • Administratie en intern beheer is op orde
  • Continuïteit van werkprocessen op de afdeling is gewaarborgd (senior)
  • Kwaliteit, deskundigheid en professionaliteit van het team zijn bevorderd (senior)

Vernieuwen en verbeteren

  • Bijdragen aan continue verbetering van werkprocessen zijn geleverd

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Werkt aan een goede werkrelatie met de justitiabele, benadert deze met respect
  • Gaat zorgvuldig en zuiver om met persoonlijke en gevoelige informatie
  • Maakt de eigen professionele grenzen duidelijk, houdt professionele distantie en stelt afwijkingen van de norm aan de orde.
  • Blijft ook onder verleiding of druk handelen volgens de geldende normen en waarden
  • Verplaatst zich in de belevingswereld en situatie van de justitiabele en toont begrip
  • Maakt een voortdurende inschatting van de gemoedstoestand van de justitiabele
  • Herkent emoties, spanningen en afwijkend gedrag
  • Stemt de bejegening af op de toestand van de justitiabele
  • Past de eigen verbale en non-verbale benaderingswijze aan aan persoon en situatie
  • Past weloverwogen handelingsalternatieven toe, schakelt over op een andere aanpak indien nodig
  • Schakelt in de toepassing van methodieken (motiverende bejegening) al naar gelang de situatie dat vraagt
  • Neemt indien nodig het voortouw
  • Signaleert knelpunten in het leef/werkklimaat en draagt ideeën en oplossingen aan
  • Grijpt zo snel mogelijk in om escalatie te voorkomen
  • Is alert op onvoorziene situaties, maakt risico-inschattingen en neemt zonodig zelfstandig actie
  • Houdt het hoofd koel, blijft kalm en toont zich zelfverzekerd
  • Houdt overzicht, handelt vlot en vastberaden
  • Blijft overeind in spanningsvolle situaties, blijft beheerst en doelmatig handelen
  • Ontlaadt de spanning na herstel van de orde en rust
  • Maakt realistische planningen en stelt prioriteiten (arbeid)
  • Bewaart de balans tussen begeleidings- en productiedoelen (arbeid)
  • Stemt voortdurend af over voortgang en verwachtingen (arbeid)
  • Zoekt inventief naar mogelijkheden om achterstanden in te halen (arbeid)
  • Motiveert justitiabelen om af en toe een stapje harder te lopen (arbeid)

Omgeving

  • Wisselt kennis, informatie en ideeën met andere disciplines en instanties
  • Deelt kennis en informatie met collega’s binnen de organisatie en externe partners
  • Ondersteunt andere disciplines gevraagd en ongevraagd bij de realisatie van gemeenschappelijke doelen
  • Werkt actief aan een goede samenwerkingsrelatie
  • Stemt af met collega’s om in de aanpak op één lijn te blijven

Vernieuwen en verbeteren

  • Benut kansen om de eigen professionele kennis en vaardigheden te vergroten
  • Signaleert knelpunten en adviseert over mogelijke verbeteringen
  • Stelt zich open op voor feedback van collega’s en trekt daar lering uit.
  • Heeft oog voor de balans tussen belasting en belastbaarheid bij zichzelf en collega’s en maakt dit bespreekbaar

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Werkt aan vertrouwensrelatie met de justitiabele, benadert deze met respect en toont zich optimistisch en stimulerend naar de justitiabele.
  • Toont respect voor de normen, waarden en eigenheid van de ander
  • Gaat zorgvuldig en zuiver om met persoonlijke en gevoelige informatie
  • Maakt de eigen professionele grenzen duidelijk, houdt professionele distantie en stelt de afwijkingen van de norm aan de orde
  • Blijft ook onder verleiding of druk handelen volgens de geldende normen en waarden
  • Verplaatst zich in de belevingswereld en situatie van de justitiabele en toont begrip
  • Maakt een voortdurende inschatting van de gemoedstoestand van de justitiabele
  • Herkent emoties, spanningen en afwijkend gedrag
  • Onderkent overdrachtsprocessen in de relatie met justitiabelen en teamleden en maakt dit bespreekbaar, stuurt het eigen gedrag bij
  • Past de eigen verbale en non-verbale benaderingswijze aan aan persoon en situatie
  • Past weloverwogen handelingsalternatieven toe (o.a.motiverende bejegening), schakelt over op een andere aanpak indien nodig
  • Schakelt in de toepassing van methodieken al naar gelang de culturele achtergrond van de justitiabele.
  • Neemt indien nodig het voortouw
  • Signaleert knelpunten in het leef/werkklimaat en draagt ideeën en oplossingen aan
  • Grijpt zo snel mogelijk in om escalatie te voorkomen
  • Is alert op onvoorziene situaties, maakt risico-inschattingen en neemt zonodig zelfstandig actie
  • Houdt het hoofd koel, blijft kalm en toont zich zelfverzekerd
  • Houdt overzicht, handelt vlot en vastberaden
  • Blijft overeind in spanningsvolle situaties, blijft beheerst en doelmatig handelen
  • Ontlaadt de spanning na herstel van de orde en rust
  • Maakt bij de keuze voor een interventie een afweging tussen veiligheid / sturing enerzijds en behandeldoelen / ruimte anderzijds
  • Maakt bij de keuze voor een interventie een juiste inschatting welke benadering bij de betreffende justitiabele de meeste kans van slagen heeft
  • Maakt bij de toewijzing van een activiteit aan een justitiabele een reële inschatting van diens belastbaarheid en de risico’s
  • Bewaakt bij ethische dilemma’s een balans tussen de eigen ethiek en de doelen van behandeling en veiligheid
  • Is in staat afstand te nemen van een persoon of situatie om objectief te kunnen analyseren en zich een oordeel te kunnen vormen

Omgeving

  • Wisselt kennis, informatie en ideeën met andere disciplines en instanties
  • Deelt kennis en informatie met collega’s binnen de organisatie en externe partners
  • Ondersteunt andere disciplines gevraagd en ongevraagd bij de realisatie van gemeenschappelijke doelen
  • Werkt actief aan een goede samenwerkingsrelatie
  • Stemt af met collega’s om in de aanpak op één lijn te blijven

Vernieuwen en verbeteren

  • Benut kansen om de eigen professionele kennis en vaardigheden te vergroten
  • Signaleert knelpunten en adviseert over mogelijke verbeteringen
  • Reflecteert op gedrag, emoties en draagkrachtondermijnende processen bij zichzelf, collega’s en justitiabelen; maakt dit bespreek-baar en staat open voor feedback

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Integriteit
  • Inlevingsvermogen
  • Flexibiliteit
  • Initiatief
  • Stressbestendigheid
  • Plannen en organiseren
  • Samenwerken
  • Zelfontwikkeling
  • Integriteit
  • Inlevingsvermogen
  • Flexibiliteit
  • Initiatief
  • Stressbestendigheid
  • Oordeelsvorming
  • Samenwerken
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

Opleiding

Ervaring

geen specifieke eisen

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO niveau 4
Opleidingsrichting en/of vakkennis
  • geen specifieke opleidingseis.
  • Interne opleiding: MBO SPW 4 (4 certificaten) + DJI basisopleiding + BHV-opleiding
Overige kennis en vaardigheden
  • beveiligingsprocedures,
  • begeleiding en zorg,
  • motiverende bejegening,
  • observeren en rapporteren,
  • groepsdynamica,
  • culturele diversiteit,
  • mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
  • enige kennis van vreemde talen,
  • vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
  • conflicthantering,
  • Weerbaarheid en fysieke conditie zijn op het gewenste niveau

Competenties uit het kernprofiel

  • integriteit
  • inlevingsvermogen
  • flexibiliteit
  • initiatief
  • stressbestendigheid
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling

Ervaring

geen specifieke eisen

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO niveau 4
Opleidingsrichting en/of vakkennis

geen specifieke opleidingseis.

Interne opleiding: MBO SPW 4 (4 certificaten) + DJI basisopleiding + BHV-opleiding

Overige kennis en vaardigheden
  • beveiligingsprocedures,
  • begeleiding en zorg,
  • motiverende bejegening,
  • observeren en rapporteren,
  • groepsdynamica,
  • culturele diversiteit,
  • mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
  • enige kennis van vreemde talen,
  • vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
  • conflicthantering,
  • organisatorische vaardigheden,
  • vaktechnische kennis en vaardigheden (bijv. metaal, hout),
  • ARBO,
  • Weerbaarheid en fysieke conditie zijn op het gewenste niveau

Competenties uit het kernprofiel

  • integriteit
  • inlevingsvermogen
  • flexibiliteit
  • initiatief
  • stressbestendigheid
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling
  • plannen-en-organiseren

Ervaring

geen specifieke eisen

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO niveau 4
Opleidingsrichting en/of vakkennis
  • Instroomeis bij voorkeur MBO SPW 4.
  • Interne opleiding: MBO SPW 4 + DJI basisopleiding + BHV-opleiding
  • weerbaarheid en fysieke conditie zijn op het gewenste niveau
Overige kennis en vaardigheden
  • beveiligingsprocedures,
  • begeleiding en zorg,
  • motiverende bejegening,
  • observeren en rapporteren,
  • psychopathologie,
  • groepsdynamica,
  • culturele diversiteit,
  • mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
  • vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
  • conflicthantering.

Competenties uit het kernprofiel

  • integriteit
  • inlevingsvermogen
  • flexibiliteit
  • initiatief
  • stressbestendigheid
  • oordeelsvorming
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling

Ervaring

geen specifieke eisen

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO niveau 4
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Instroomeis MBO SPW 4 of Verpleegkunde 4

Overige kennis en vaardigheden
  • beveiligingsprocedures,
  • inrichtingswerk,
  • (verpleegkunde),
  • begeleiding en zorg,
  • motiverende bejegening,
  • observeren en rapporteren,
  • psychopathologie,
  • sociotherapeutisch groepswerk,
  • groepsdynamica,
  • culturele diversiteit,
  • mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
  • vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
  • conflicthantering

Competenties uit het kernprofiel

  • integriteit
  • inlevingsvermogen
  • flexibiliteit
  • initiatief
  • stressbestendigheid
  • oordeelsvorming
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Geen specifieke eisen

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO niveau 4
Opleidingsrichting en/of vakkennis
  • Instroomeis MBO diploma, bij voorkeur  SPW 4
  • Interne opleiding: MBO SPW 4 + o.m. YOUTURN, fysiek mentale weerbaar-heid, psychopathologie, BHV
Overige kennis en vaardigheden
  • beveiligingsprocedures,
  • begeleiding en zorg,
  • gehanteerde (ortho)pedagogische begeleidingsmethodiek,
  • motiverende bejegening,
  • observeren en rapporteren,
  • psychopathologie,
  • criminogene factoren,
  • groepsdynamica,
  • culturele diversiteit,
  • mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
  • vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
  • conflicthantering

Competenties uit het kernprofiel

  • integriteit
  • inlevingsvermogen
  • flexibiliteit
  • initiatief
  • stressbestendigheid
  • oordeelsvorming
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling