Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Werkt aan een vertrouwensrelatie, benadert de ander op een open en respectvolle wijze
- Toont respect voor de normen, waarden en eigenheid van de ander
- Gaat zorgvuldig om met persoonlijke informatie
- Maakt de eigen (professionele) grenzen duidelijk, houdt (professio-nele) distantie
- Blijft ook onder verleiding of druk handelen volgens de geldende normen en regels
- Verplaatst zich in de belevingswereld en situatie van de ander en toont begrip
- Herkent emoties, spanningen en afwijkend gedrag
- Gaat tactvol om met andermans gevoelens en behoeften
- Onderkent interpersoonlijke processen bij zichzelf en anderen en maakt dit bespreekbaar, stuurt het eigen gedrag zonodig bij
- Houdt rekening met verschillende (culturele) achtergronden
- Weegt beschikbare informatie en alternatieven tegen elkaar af en maakt een realistische inschatting van benodigde zorg
- Maakt bij de keuze voor een interventie een afweging tussen benodigde zorg en het beroepsgeheim enerzijds en veiligheid anderzijds
- Schat ernst en risico’s van een situatie in en neemt maatregelen
Omgeving
- Deelt relevante kennis en informatie met collega’s en andere disciplines
- Werkt actief aan goede samenwerkingsrelaties, neemt initiatief en stelt zich toegankelijk op
- Handelt vanuit het gezamenlijke belang
- Stemt af met collega’s om in de aanpak op één lijn te blijven
- Overbrugt tegenstellingen tussen partijen
- Benut kansen om contacten te leggen en samenwerking aan te gaan
- Komt uit voor zijn standpunt richting andere disciplines
- Onderbouwt het eigen standpunt met heldere argumenten die de ander aanspreken
- Doseert argumenten of standpunten op beslissende momenten, richt zich tot de juiste personen
- Maakt successen en knelpunten zichtbaar
Vernieuwen en verbeteren
- Signaleert knelpunten in detentieklimaat in brede zin en doet uitvoerbare voorstellen voor verbetering
- Volgt ontwikkelingen in het vakgebied en houdt de eigen deskundigheid op peil
- Bespreekt casuïstiek met collega’s en stelt eigen en andermans inzichten ter discussie
- Reflecteert op eigen emoties en gedrag, vraagt om en staat open voor feedback
- Laat zien over een reëel inzicht in de eigen sterke en zwakke punten te beschikken
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Werkt aan vertrouwensrelatie met de justitiabele, benadert deze met respect en toont zich optimistisch en stimulerend naar de justitiabele.
- Toont respect voor de normen, waarden en eigenheid van de ander
- Gaat zorgvuldig en zuiver om met persoonlijke en gevoelige informatie
- Maakt de eigen professionele grenzen duidelijk, houdt professionele distantie en stelt de afwijkingen van de norm aan de orde
- Blijft ook onder verleiding of druk handelen volgens de geldende normen en waarden
- Verplaatst zich in de belevingswereld en situatie van de justitiabele en toont begrip
- Maakt een voortdurende inschatting van de gemoedstoestand van de justitiabele
- Herkent emoties, spanningen en afwijkend gedrag
- Onderkent overdrachtsprocessen in de relatie met justitiabelen en teamleden en maakt dit bespreekbaar, stuurt het eigen gedrag bij
- Past de eigen verbale en non-verbale benaderingswijze aan aan persoon en situatie
- Past weloverwogen handelingsalternatieven toe (o.a.motiverende bejegening), schakelt over op een andere aanpak indien nodig
- Schakelt in de toepassing van methodieken al naar gelang de culturele achtergrond van de justitiabele.
- Neemt indien nodig het voortouw
- Signaleert knelpunten in het leef/werkklimaat en draagt ideeën en oplossingen aan
- Grijpt zo snel mogelijk in om escalatie te voorkomen
- Is alert op onvoorziene situaties, maakt risico-inschattingen en neemt zonodig zelfstandig actie
- Houdt het hoofd koel, blijft kalm en toont zich zelfverzekerd
- Houdt overzicht, handelt vlot en vastberaden
- Blijft overeind in spanningsvolle situaties, blijft beheerst en doelmatig handelen
- Ontlaadt de spanning na herstel van de orde en rust
- Maakt bij de keuze voor een interventie een afweging tussen veiligheid / sturing enerzijds en behandeldoelen / ruimte anderzijds
- Maakt bij de keuze voor een interventie een juiste inschatting welke benadering bij de betreffende justitiabele de meeste kans van slagen heeft
- Maakt bij de toewijzing van een activiteit aan een justitiabele een reële inschatting van diens belastbaarheid en de risico’s
- Bewaakt bij ethische dilemma’s een balans tussen de eigen ethiek en de doelen van behandeling en veiligheid
- Is in staat afstand te nemen van een persoon of situatie om objectief te kunnen analyseren en zich een oordeel te kunnen vormen
Omgeving
- Wisselt kennis, informatie en ideeën met andere disciplines en instanties
- Deelt kennis en informatie met collega’s binnen de organisatie en externe partners
- Ondersteunt andere disciplines gevraagd en ongevraagd bij de realisatie van gemeenschappelijke doelen
- Werkt actief aan een goede samenwerkingsrelatie
- Stemt af met collega’s om in de aanpak op één lijn te blijven
Vernieuwen en verbeteren
- Benut kansen om de eigen professionele kennis en vaardigheden te vergroten
- Signaleert knelpunten en adviseert over mogelijke verbeteringen
- Reflecteert op gedrag, emoties en draagkrachtondermijnende processen bij zichzelf, collega’s en justitiabelen; maakt dit bespreek-baar en staat open voor feedback
|
Ervaring
De benoemingsvoorwaarden van de betreffende zendende instantie, die erkend zijn door de Minister van Justitie, zijn van toepassing
Opleiding
Universitair diploma van een door het zendende genootschap erkende ambtsopleiding op masterniveau
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Geëigende opleiding voor betreffende denominatie
Overige kennis en vaardigheden
Culturele achtergronden en geloofs- en levensovertuiging, juridische aspecten van vrijheidsbeneming, globale kennis van psychopathologie en drugsgerelateerde problematiek, kennis van de sociale kaart, vaardigheid in omgaan met de doelgroep binnen de detentiesituatie en met de inrichtingscontext van geslotenheid
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- oordeelsvorming
- overtuigingskracht
- samenwerken
- zelfontwikkeling
|
Ervaring
geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
- Instroomeis bij voorkeur MBO SPW 4.
- Interne opleiding: MBO SPW 4 + DJI basisopleiding + BHV-opleiding
- weerbaarheid en fysieke conditie zijn op het gewenste niveau
Overige kennis en vaardigheden
- beveiligingsprocedures,
- begeleiding en zorg,
- motiverende bejegening,
- observeren en rapporteren,
- psychopathologie,
- groepsdynamica,
- culturele diversiteit,
- mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
- conflicthantering.
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- initiatief
- stressbestendigheid
- oordeelsvorming
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Instroomeis MBO SPW 4 of Verpleegkunde 4
Overige kennis en vaardigheden
- beveiligingsprocedures,
- inrichtingswerk,
- (verpleegkunde),
- begeleiding en zorg,
- motiverende bejegening,
- observeren en rapporteren,
- psychopathologie,
- sociotherapeutisch groepswerk,
- groepsdynamica,
- culturele diversiteit,
- mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
- conflicthantering
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- initiatief
- stressbestendigheid
- oordeelsvorming
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
- Instroomeis MBO diploma, bij voorkeur SPW 4
- Interne opleiding: MBO SPW 4 + o.m. YOUTURN, fysiek mentale weerbaar-heid, psychopathologie, BHV
Overige kennis en vaardigheden
- beveiligingsprocedures,
- begeleiding en zorg,
- gehanteerde (ortho)pedagogische begeleidingsmethodiek,
- motiverende bejegening,
- observeren en rapporteren,
- psychopathologie,
- criminogene factoren,
- groepsdynamica,
- culturele diversiteit,
- mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
- conflicthantering
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- initiatief
- stressbestendigheid
- oordeelsvorming
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
3 jaar ervaring als forensisch therapeutisch werker S7
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
- instroomeis bij voorkeur HBO SPH of vergelijkbaar
- weerbaarheid en fysieke conditie zijn op het gewenste niveau
Overige kennis en vaardigheden
- beveiligingsprocedures,
- begeleiding en zorg,
- motiverende bejegening,
- observeren en rapporteren,
- psychopathologie,
- groepsdynamica,
- culturele diversiteit,
- mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
- conflicthantering,
- coördinerende vaardigheden,
- vakinhoudelijk begeleiden collega’s
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- initiatief
- stressbestendigheid
- oordeelsvorming
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
- Instroomeis MBO Verpleegkunde 4 of HBO-V
- Interne opleiding: DJI basisopleiding + BHV-opleiding
- weerbaarheid en fysieke conditie zijn op het gewenste niveau
Overige kennis en vaardigheden
- Beveiligingsprocedures,
- begeleiding en zorg,
- verpleegkundige zorg,
- motiverende bejegening,
- observeren en rapporteren,
- psychopathologie,
- groepsdynamica,
- culturele diversiteit,
- mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
- conflict-hantering,
- deskundigheidsbevordering collega’s
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- initiatief
- stressbestendigheid
- oordeelsvorming
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
3 jaar ervaring als forensisch therapeutisch werker S7
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Instroomeis HBO SPH of HBO-V
Overige kennis en vaardigheden
- beveiligingsprocedures,
- inrichtingswerk,
- (verpleegkunde),
- begeleiding en zorg,
- motiverende bejegening,
- observeren en rapporteren,
- psychopathologie,
- sociotherapeutisch groepswerk,
- groepsdynamica,
- culturele diversiteit,
- mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
- behandelingsgericht werken,
- systeemgericht werken,
- criminogene factoren,
- forensische psychiatrie
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- initiatief
- stressbestendigheid
- oordeelsvorming
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
- HBO diploma relevant voor de beroepsrichting
- Interne opleiding: o.m. YOUTURN, fysiek mentale weerbaarheid, psycho-pathologie, BHV
Overige kennis en vaardigheden
- beveiligingsprocedures,
- begeleiding en zorg,
- gehanteerde (ortho)pedagogische begeleidingsmethodiek,
- motiverende bejegening,
- observeren en rapporteren,
- psychopathologie,
- criminogene factoren,
- groepsdynamica,
- culturele diversiteit,
- mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
- behandelingsgericht werken,
- systeemgericht werken,
- multidisciplinair werken
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- initiatief
- stressbestendigheid
- oordeelsvorming
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
geen specifieke eisengeen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
- Instroomeis HBO SPH of HBO-V
- weerbaarheid en fysieke conditie zijn op het gewenste niveau
Overige kennis en vaardigheden
- beveiligingsprocedures,
- inrichtingswerk,
- (verpleegkunde),
- begeleiding en zorg,
- motiverende bejegening,
- observeren en rapporteren,
- psychopathologie,
- sociotherapeutisch groepswerk,
- groepsdynamica,
- culturele diversiteit,
- mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
- behandelingsgericht werken,
- systeemgericht werken,
- criminogene factoren,
- forensische psychiatrie
- individuele begeleiding,
- kwaliteitszorg,
- coaching en training van collega’s,
- organisatorische vaardigheden
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- initiatief
- stressbestendigheid
- oordeelsvorming
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
aantoonbare excellente werkervaring als groepsleider of pedagogisch medewerker
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
- HBO diploma relevant voor de beroepsrichting
- Interne opleiding: aanvullende scholing in coaching
- weerbaarheid en fysieke conditie zijn op het gewenste niveau
Overige kennis en vaardigheden
- beveiligingsprocedures,
- begeleiding en zorg,
- gehanteerde (ortho)pedagogische begeleidingsmethodiek,
- motiverende bejegening,
- observeren en rapporteren,
- psychopathologie,
- criminogene factoren,
- groepsdynamica,
- culturele diversiteit,
- mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
- behandelingsgericht werken,
- systeemgericht werken,
- multidisciplinair werken
- kwaliteitszorg,
- praktijkbegeleiding,
- coaching en training van collega’s,
- organisatorische vaardigheden
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- initiatief
- stressbestendigheid
- oordeelsvorming
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Instroomeis HBO psychomotorische therapie, beeldende therapie, danstherapie, dramatherapie of muziektherapie
Overige kennis en vaardigheden
- Therapeutische methodieken op eigen aandachtsgebied,
- behandelingsgericht werken,
- observeren en rapporteren,
- psychopathologie,
- groepsdynamica,
- culturele diversiteit,
- mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
- conflicthantering
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- initiatief
- stressbestendigheid
- oordeelsvorming
- samenwerken
- zelfontwikkeling
|