Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Programma is optimaal afgestemd op leerbehoeften en -mogelijkheden en organisatie-doelstelling
- Kennis, vaardigheden en houdingsaspecten bij deelnemers zijn aanwijsbaar toegenomen
- Overeengekomen bijdragen zijn geleverd aan de vastgestelde afspraken over gedrags- en houdingsverandering en persoonlijke ontwikkeling
- Optimaal (gemotiveerde) deelname aan het (trainings)programma is gerealiseerd
Omgeving
- (trainings)Programma’s zijn op de juiste wijze afgestemd met de relevante partijen
Bedrijfsvoering
- Administratie en intern beheer is op orde
- Collega-trainers en freelancers zijn optimaal geïnformeerd en geëquipeerd
- Gemotiveerd team en juiste inzet van trainers op de programma’s (alleen voor de coördinator)
Vernieuwen en verbeteren
- Actuele ontwikkelingen op het vakgebied zijn binnen het opleidingsinstituut geïntegreerd in het programma
- Bijdragen aan de ontwikkeling en actualisering van onderwijsprogramma’s zijn geleverd
- Programma is adequaat getoetst en geëvalueerd bij de cursist
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Adviezen en/of producten zijn geleverd conform afspraak, opdracht (SLA1) en/of adviesvraag
- De klant is effectief ondersteund bij het formuleren van zijn/haar vraag
Omgeving
- In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
- Heeft een relevant netwerk dat is onderhouden en gebruikt
- Relevante ontwikkelingen op het eigen aandachtsgebied zijn meegenomen bij adviezen en/of producten
Bedrijfsvoering
- Processen zijn gevolgd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
- Adviezen en/of producten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, middelen)
- De administratie is op orde
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling is geborgd
- Werkprocessen zijn verbeterd door middel van het plan-do-check-act-principe
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Kiest een aanpak die past bij de situatie
- Stemt de eigen gedragstijl af op de situatie
- Schakelt bij weerstand over op een aanpak die wel tot het gestelde doel leidt
- Speelt adequaat in op onverwachte situaties
- Raakt bij cursisten de juiste snaar
- Sluit aan bij de belevingswereld van de cursist
- Houdt rekening met de intrinsieke motivatie van de cursist
- Enthousiasmeert en stimuleert de cursist tot actieve deelname aan het programma of training
- Heeft een scherp beeld van de vraag van de klant
- Is op de hoogte van wat er speelt binnen de organisatie van de klant en kan daarop inspelen
- Toetst regelmatig de klanttevredenheid
- Verplaatst zich in de belevingswereld van de cursist en toont begrip
- Herkent emoties, spanningen en afwijkend gedrag en schat risico’s in
- Achterhaalt op respectvolle wijze eventuele weerstand bij de cursisten
Omgeving
- Weet wat er speelt en laat blijken op de hoogte te zijn van de relevante ontwikkelingen en trends op het eigen werkterrein
- Geeft betekenis aan relevante ontwikkelingen voor de eigen programma’s
Bedrijfsvoering
- Maakt eigen belang ondergeschikt aan gezamenlijk belang
- Ondersteunt collega’s gevraagd en ongevraagd bij de realisatie van de gemeenschappelijke doelstelling
- Toont oprechte belangstelling in anderen en behoudt een goede relatie met hen
- Wisselt regelmatig kennis, informatie en ideeën uit met collega’s en vraagt reacties
Vernieuwen en verbeteren
- Volgt de ontwikkelingen op het vakgebied en houdt de eigen deskundigheid op peil
- Integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze toe
- Werkt zich snel in een nieuwe materie of werksituatie in
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Achterhaalt de kern van de opdracht of het probleem en vraagt zonodig door
- Probeert de vraag van de klant scherp te krijgen en toetst de vraagstelling bij de klant
- Formuleert verschillende oplossingsmogelijkheden
- Signaleert ontbrekende informatie en zet informatievragen uit bij collega’s
- Legt verbanden tussen gegevens
- Weegt gegevens en alternatieve handelwijzen tegen elkaar af en komt op basis hiervan tot een goed advies
- Brengt de voor- en nadelen van verschillende keuzen naar voren
Omgeving
- Stemt tijdig af met andere afdelingen en collega's die bijdragen aan het eindresultaat en betrekt hen bij de ontwikkeling van het eindresultaat
- Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet direct van persoonlijk belang is
- Zoekt actief collega's op om informatie te halen of te brengen
- Toont interesse, deelt kennis
- Heeft oog voor belangentegenstellingen
- Geeft de mogelijke consequenties van veranderingen aan bij de klant
- Past acties aan veranderende omstandigheden aan
Bedrijfsvoering
- Heeft een aanpak voor ogen om tot het resultaat te komen
- Maakt een realistische inschatting van benodigde tijd, middelen en capaciteit
- Heeft de aanpak afgestemd met de klant, de opdrachtgever en met de betrokken collega's/afdelingen
- Legt de voortgang en de resultaten van het werk vast in documenten
- Zorgt ervoor dat voortgang en resultaten toegankelijk zijn voor collega's en opvolgers
- Legt verantwoording af aan opdrachtgever, leidinggevende en controlerende instanties
Vernieuwen en verbeteren
- Houdt vakkennis bij via literatuur, seminars en dergelijke
- Deelt de opgedane kennis met collega's
- Integreert nieuwe inzichten in bestaande werkprocessen
- Werkt zich snel in een nieuw/onbekend onderwerp in
- Leert van eigen ervaring en fouten
|
Ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Opleidingen m.b.t. didactische vaardigheden:
. MBO didactiek is een pré
Opleidingen relevant voor het aandachtsgebied:
Sport:
. MBO Sport en Bewegen (SB), CIOS, Academie voor Lichamelijke Opvoeding, of vergelijkbaar
. Kwalificaties zelfverdediging en/of fitness
Overige kennis en vaardigheden
kennis van de organisatie en van het beleid
Opleiding departementspecifiek
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Veiligheid en Justitie (DJI):
HBO en WO: relevant voor de aandachtsgebieden Communicatie, Leiderschapsontwikkeling, Recht en regelgeving, Weerbaarheid en Veiligheid, Zorg
Competenties uit het kernprofiel
- flexibiliteit
- motiveren
- klantgerichtheid
- inlevingsvermogen
- omgevingsbewustzijn
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige relevante werkervaring voor het geven van specifieke en verdiepende trainingen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Opleidingen m.b.t. didactische vaardigheden:
. MBO didactiek is een pré
Opleidingen relevant voor het aandachtsgebied:
Sport:
. MBO Sport en Bewegen (SB), CIOS, Academie voor Lichamelijke Opvoeding, of vergelijkbaar
. Kwalificaties zelfverdediging en/of fitness
Overige kennis en vaardigheden
Opleiding departementspecifiek
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Veiligheid en Justitie (DJI):
HBO en WO: relevant voor de aandachtsgebieden Communicatie, Leiderschapsontwikkeling, Recht en regelgeving, Weerbaarheid en Veiligheid, Zorg
Competenties uit het kernprofiel
- flexibiliteit
- motiveren
- klantgerichtheid
- inlevingsvermogen
- omgevingsbewustzijn
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige relevante ervaring, o.a. didactisch en relevant voor de organisatie / het aandachtsgebied
Opleiding
Bachelor of Master
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Opleidingen m.b.t. didactische vaardigheden:
onderwijsbevoegdheid/didactische aantekening
praktische kennis en vaardigheden voor het ontwerpen van onderwijsmateriaal
relevante certificaten (o.a. voor gecertificeerde trainingen)
Opleidingen relevant voor het aandachtsgebied:
Sport:
relevant voor het aandachtsgebied
Vervoer:
relevant voor het aandachtsgebied
Overige kennis en vaardigheden
kennis van de organisatie en van het beleid
Opleiding departementspecifiek
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Veiligheid en Justitie (DJI):
HBO en WO: relevant voor de aandachtsgebieden Communicatie, Leiderschapsontwikkeling, Recht en regelgeving, Weerbaarheid en Veiligheid, Zorg
Competenties uit het kernprofiel
- flexibiliteit
- motiveren
- klantgerichtheid
- inlevingsvermogen
- omgevingsbewustzijn
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige relevante ervaring, o.a. didactisch en relevant voor de organisatie / het aandachtsgebied
Opleiding
Bachelor en Master
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Opleidingen m.b.t. didactische vaardigheden:
onderwijsbevoegdheid/didactische aantekening
praktische kennis en vaardigheden voor het ontwerpen van onderwijsmateriaal
relevante certificaten (o.a. voor gecertificeerde trainingen)
Opleidingen relevant voor het aandachtsgebied:
Sport:
relevant voor het aandachtsgebied
Vervoer:
relevant voor het aandachtsgebied
Overige kennis en vaardigheden
kennis van de organisatie en van het beleid
Opleiding departementspecifiek
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Veiligheid en Justitie (DJI):
HBO en WO: relevant voor de aandachtsgebieden Communicatie, Leiderschapsontwikkeling, Recht en regelgeving, Weerbaarheid en Veiligheid, Zorg
Competenties uit het kernprofiel
- flexibiliteit
- motiveren
- klantgerichtheid
- inlevingsvermogen
- omgevingsbewustzijn
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
(enige)relevante ervaring, o.a. didactisch en relevant voor de organisatie en daarin succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
HBO en WO: relevant voor het aandachtsgebied
Overige kennis en vaardigheden
kennis van de organisatie en van het beleid
Opleiding departementspecifiek
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Veiligheid en Justitie (DJI):
HBO en WO: relevant voor de aandachtsgebieden Communicatie, Leiderschapsontwikkeling, Recht en regelgeving, Weerbaarheid en Veiligheid, Zorg
Competenties uit het kernprofiel
- flexibiliteit
- motiveren
- klantgerichtheid
- inlevingsvermogen
- omgevingsbewustzijn
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
(enige)relevante ervaring, o.a. didactisch en relevant voor de organisatie en daarin succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Opleidingen m.b.t. didactische vaardigheden:
onderwijsbevoegdheid/didactische aantekening
praktische kennis en vaardigheden voor het ontwerpen van onderwijsmateriaal
relevante certificaten (o.a. voor gecertificeerde trainingen)
Opleidingen relevant voor het aandachtsgebied:
Sport:
relevant voor het aandachtsgebied
Vervoer:
relevant voor het aandachtsgebied
Overige kennis en vaardigheden
kennis van de organisatie en van het beleid
Opleiding departementspecifiek
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Veiligheid en Justitie (DJI):
HBO en WO: relevant voor de aandachtsgebieden Communicatie, Leiderschapsontwikkeling, Recht en regelgeving, Weerbaarheid en Veiligheid, Zorg
Competenties uit het kernprofiel
- flexibiliteit
- motiveren
- klantgerichtheid
- inlevingsvermogen
- omgevingsbewustzijn
- samenwerken
- zelfontwikkeling
|
Ervaring
- Enige relevante ervaring;
- Werken in teamverband;
- Samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden.
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
-
Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied
-
Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en)
-
Projectmatig werken
-
ICT-hulpmiddelen
-
Administratieve Organisatieregels en - procedures
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
Ervaring
- Enige relevante ervaring;
- Werken in teamverband;
- Samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden.
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
- Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren.
- Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied.
- Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en).
- Projectmatig werken.
- ICT-hulpmiddelen.
- Administratieve Organisatieregels en - procedures.
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
Ervaring
- Enige relevante ervaring en succesvol;
- Werken in teamverband; samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden;
- Meerdere klantgebieden; projectteam/-omgeving; meerdere fases van het adviesproces (Fasering Adviesproces: Contact – Analyse – Advies – Besluitvorming – Uitvoering – Evaluatie (voor het Auditproces geldt: Audit jaarplan - planning - uitvoering - rapportage - evaluatie en follow-up)).
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
- Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren.
- Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied.
- Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en).
- Projectmatig werken.
- ICT-hulpmiddelen.
- Administratieve Organisatieregels en - procedures.
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
Ervaring
- Enige relevante ervaring en succesvol;
- Werken in teamverband; samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden;
- Meerdere klantgebieden; projectteam/-omgeving; meerdere fases van het adviesproces (Fasering Adviesproces: Contact – Analyse – Advies – Besluitvorming – Uitvoering – Evaluatie (voor het Auditproces geldt: Audit jaarplan - planning - uitvoering - rapportage - evaluatie en follow-up)).
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
- Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren.
- Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied.
- Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en).
- Projectmatig werken.
- ICT-hulpmiddelen.
- Administratieve Organisatieregels en - procedures.
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- klantgerichtheid
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
|