test

Doet ie het lokaal?

Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Trainer

Bedrijfsvoering

Senior Adviseur Bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Het professioneel en persoonlijk ontwikkelen van medewerkers door opleidingen en trainingen en het ontwikkelen van trainingsmateriaal

Ontwikkelt, adviseert en implementeert en/of houdt toezicht op inhoudelijk meer of minder complexe bedrijfsvoeringproducten en/of –processen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Programma is optimaal afgestemd op leerbehoeften en -mogelijkheden en organisatie-doelstelling
  • Kennis, vaardigheden en houdingsaspecten bij deelnemers zijn aanwijsbaar toegenomen
  • Overeengekomen bijdragen zijn geleverd aan de vastgestelde afspraken over gedrags- en houdingsverandering en persoonlijke ontwikkeling
  • Optimaal (gemotiveerde) deelname aan het (trainings)programma is gerealiseerd

Omgeving

  • (trainings)Programma’s zijn op de juiste wijze afgestemd met de relevante partijen

Bedrijfsvoering

  • Administratie en intern beheer is op orde
  • Collega-trainers en freelancers zijn optimaal geïnformeerd en geëquipeerd
  • Gemotiveerd team en juiste inzet van trainers op de programma’s (alleen voor de coördinator)

Vernieuwen en verbeteren

  • Actuele ontwikkelingen op het vakgebied zijn binnen het opleidingsinstituut geïntegreerd in het programma
  • Bijdragen aan de ontwikkeling en actualisering van onderwijsprogramma’s zijn geleverd
  • Programma is adequaat getoetst en geëvalueerd bij de cursist

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Door opdrachtgever geaccepteerde adviezen en producten, die vertaald zijn naar de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever
  • Implementatie van adviezen en producten is gerealiseerd
  • Adviezen en producten zijn gericht op het afgesproken resultaat

Omgeving

  • Adviezen en producten zijn door de lijn gedragen
  • Heeft een relevant netwerk dat onderhouden en gebruikt wordt
  • Ontwikkelingen op het vakgebied/in de omgeving zijn onderkend en verwerkt in de adviezen en producten
  • Afstemming tussen de verschillende bedrijfsvoeringdisciplines is geborgd
  • Actoren binnen en buiten het departement/de overheid zijn effectief ingeschakeld

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
  • Adviezen en producten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, middelen)

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Vernieuwde methoden, werkwijzen, inzichten, werkprocessen en producten (door bijv.periodieke evaluaties d.m.v. plan-do-check-act-principe) zijn gerealiseerd

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Kiest een aanpak die past bij de situatie
  • Stemt de eigen gedragstijl af op de situatie
  • Schakelt bij weerstand over op een aanpak die wel tot het gestelde doel leidt
  • Speelt adequaat in op onverwachte situaties
  • Raakt bij cursisten de juiste snaar
  • Sluit aan bij de belevingswereld van de cursist
  • Houdt rekening met de intrinsieke motivatie van de cursist
  • Enthousiasmeert en stimuleert de cursist tot actieve deelname aan het programma of training
  • Heeft een scherp beeld van de vraag van de klant
  • Is op de hoogte van wat er speelt binnen de organisatie van de klant en kan daarop inspelen
  • Toetst regelmatig de klanttevredenheid
  • Verplaatst zich in de belevingswereld van de cursist en toont begrip
  • Herkent emoties, spanningen en afwijkend gedrag en schat risico’s in
  • Achterhaalt op respectvolle wijze eventuele weerstand bij de cursisten

Omgeving

  • Weet wat er speelt en laat blijken op de hoogte te zijn van de relevante ontwikkelingen en trends op het eigen werkterrein
  • Geeft betekenis aan relevante ontwikkelingen voor de eigen programma’s

Bedrijfsvoering

  • Maakt eigen belang ondergeschikt aan gezamenlijk belang
  • Ondersteunt collega’s gevraagd en ongevraagd bij de realisatie van de gemeenschappelijke doelstelling
  • Toont oprechte belangstelling in anderen en behoudt een goede relatie met hen
  • Wisselt regelmatig kennis, informatie en ideeën uit met collega’s en vraagt reacties

Vernieuwen en verbeteren

  • Volgt de ontwikkelingen op het vakgebied en houdt de eigen deskundigheid op peil
  • Integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze toe
  • Werkt zich snel in een nieuwe materie of werksituatie in

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Is zich bewust van de regels, verschillende posities en krachtenvelden in de organisatie en handelt daarnaar
  • Herkent ontwikkelingen en gevoeligheden binnen het eigen organisatie-onderdeel en andere organisatieonderdelen en handelt daarnaar
  • Legt verbanden tussen verschillende soorten informatie.
  • Komt met integrale analyses van vraagstukken/problemen
  • Onderbouwt zijn/haar standpunt met voor de doelgroep heldere, aansprekende argumenten
  • Brengt argumenten op het juiste moment naar voren
  • Reageert alert op argumenten van de ander door hierop aan te sluiten

Omgeving

  • Legt en onderhoudt contacten met voor de eigen organisatie relevante personen en organisaties
  • Benut op het juiste moment het netwerk om organisatiedoelstellingen te bereiken
  • Benadert de juiste personen voor steun en medewerking
  • Houdt in de adviezen en bij de producten rekening met relevante ontwikkelingen
  • Laat blijken op de hoogte te zijn van relevante ontwikkelingen en trends
  • Is in staat om planning en werkzaamheden aan te passen indien de omstandigheden in de omgeving daar om vragen

Bedrijfsvoering

  • Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties voor zichzelf en eventueel voor anderen
  • Komt met realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen
  • Maakt een planning, stelt prioriteiten en stemt deze af met de opdrachtgever
  • Kent de regels en procedures, maar zoekt zonodig de grenzen van wat mogelijk is

Vernieuwen en verbeteren

  • Initieert en stimuleert kennis(ontwikkeling) binnen de eigen organisatie
  • Evalueert eigen werk(wijze), leert daarvan en draagt nieuwe inzichten over aan collega’s

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Flexibiliteit
  • Motiveren
  • Klantgerichtheid
  • Inlevingsvermogen
  • Omgevingsbewustzijn
  • Samenwerken
  • Zelfontwikkeling
  • Organisatiesensitiviteit
  • Analyseren
  • Overtuigingskracht
  • Netwerken
  • Omgevingsbewustzijn
  • Plannen en organiseren
  • Creativiteit

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Opleidingen m.b.t. didactische vaardigheden:
.   MBO didactiek is een pré

Opleidingen relevant voor het aandachtsgebied:
Sport:
.   MBO Sport en Bewegen (SB), CIOS, Academie voor Lichamelijke Opvoeding, of vergelijkbaar
.   Kwalificaties zelfverdediging en/of fitness

Overige kennis en vaardigheden

kennis van de organisatie en van het beleid

Opleiding departementspecifiek

Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Veiligheid en Justitie (DJI):

HBO en WO: relevant voor de aandachtsgebieden Communicatie, Leiderschapsontwikkeling, Recht en regelgeving, Weerbaarheid en Veiligheid, Zorg

Competenties uit het kernprofiel

  • flexibiliteit
  • motiveren
  • klantgerichtheid
  • inlevingsvermogen
  • omgevingsbewustzijn
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.

Overige kennis en vaardigheden
  • Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden en contractmanagement).
  • Uitstekend rapporteren (mondeling en schriftelijk).
  • Bijeenkomsten leiden.

Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.

Competenties uit het kernprofiel

  • organisatiesensitiviteit
  • overtuigingskracht
  • analyseren
  • netwerken
  • omgevingsbewustzijn
  • plannen-en-organiseren
  • creativiteit