Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Projectleider

Project-/ Programmamanagement

Senior Inspecteur

Toezicht

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Is verantwoordelijk voor de realisatie van projectresultaten en voor aansturing van een projectteam.

Verricht diepgaande toezicht- en/of opsporingsactiviteiten en levert complexe en specialistische producten en/of adviezen op het gebied van toezicht

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Intake opdracht is uitgevoerd
  • Bijdrage aan scope en formulering projectopdracht en –resultaat is geleverd en gedeeld met de opdrachtgever; projectplan is opgesteld
  • SMART-projectopdrachten en –plannen zijn afgestemd met de opdrachtgever en wederzijdse acceptatie van de rand-voorwaarden en beschikbare middelen is verkregen
  • Opdrachtgever is conform afspraken en naar verdere behoeften geïnformeerd en verantwoording is afgelegd
  • Relatie met opdrachtgever is effectief onderhouden
  • Proces om te komen tot projectresultaten is efficiënt en transparant verlopen
  • Project is uitgevoerd conform afspraken
  • Opdrachten zijn verstrekt naar in- en externe partijen
  • Projectresultaten zijn geleverd en geaccepteerd conform projectopdracht en overgedragen aan opdrachtgever en/of lijnorganisatie; décharge van de opdrachtgever is verkregen
  • Nazorg is zonodig geleverd

Omgeving

  • Omgevingsanalyse is gemaakt en operationele aanpak is bepaald
  • Netwerk dat bijdraagt aan de realisatie van de projectdoelen/ organisatiedoelen is ingezet
  • Betrokken in- en externe partijen zijn effectief ingeschakeld
  • Er is adequaat en flexibel ingespeeld op ontwikkelingen

Bedrijfsvoering

  • Projectleiding is uitgevoerd en processen zijn transparant, efficiënt en kostenbewust aangestuurd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
  • Projectmedewerkers, bedrijfsmiddelen en informatievoorziening zijn conform afspraken doelmatig en doeltreffend ingezet
  • Projectadministratie is op orde
  • Projectmedewerkers zijn begeleid
  • Input is geleverd aan lijnmanagement over functioneren medewerkers

Vernieuwen en verbeteren

  • Relevante informatie en kennis zijn overgedragen, binnen project en organisatie
  • Bijdragen aan vernieuwde/ verbeterde methoden, werkwijzen, werkprocessen, systemen, standaarden, kaders, producten, kennis(deling) en oplossingen zijn geleverd

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Toezicht- en opsporingsactiviteiten zijn uitgevoerd conform opdrachten en/of afspraken
  • Gedragen toezichtresultaten passend binnen de agenda van de opdrachtgever
  • Opsporingsactiviteiten zijn uitgevoerd conform opdracht van het OM

Omgeving

  • Partijen binnen en buiten de organisatie zijn effectief ingeschakeld
  • Heeft een relevant in- en extern netwerk dat is onderhouden en wordt gebruikt
  • Interventies zijn gericht op waarheidsvinding en gedragsverandering
  • Ontwikkelingen op het vakgebied zijn onderkend en verwerkt in de toezicht- en opsporingsproducten

Bedrijfsvoering

  • Toezicht- en opsporingsprocessen - en -producten zijn conform wet- en regelgeving, kaders en afspraken uitgevoerd
  • Toezichtresultaten zijn gerealiseerd conform jaar- /projectplan
  • Medewerkers van het team zijn gemotiveerd
  • Kwaliteit van de onderzoeksmethodieken zijn geborgd

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Vernieuwde/verbeterde methoden, werkwijzen, werkprocessen, producten en oplossingen door periodieke evaluaties (bijv. dmv plan-do-check-actprincipe) zijn toegepast

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Is zich bewust van de (in)formele regels, verschillende posities en belangen die relevant zijn voor het eigen werkterrein en handelt daar naar
  • Weet wat er speelt in (de inhoud van) het project
  • Toetst eigen ideeën en keuzen bij de opdrachtgever
  • Onderzoekt het project op wensen en belangen van verschillende betrokkenen
  • Stelt meetbare, haalbare en duidelijke doelen op voor het project en stemt de te leveren resultaten af met de opdrachtgever
  • Onderneemt tijdig acties om de van te voren met de opdrachtgever afgesproken resultaten te leveren
  • Richt zich op het behalen van de resultaten en signaleert tijdig indien deze niet haalbaar zijn

Omgeving

  • Signaleert ontwikkelingen die van invloed zijn op het eigen project
  • Schakelt op het juiste moment de juiste mensen in voor steun en medewerking
  • Legt en onderhoudt (in)formele contacten met voor het project relevante partijen
  • Brengt relevante partijen bij elkaar
  • Oefent invloed uit zonder de relatie te verstoren

Bedrijfsvoering

  • Maakt projectmedewerkers enthousiast voor het project
  • Spreekt duidelijke verwachtingen uit ten aanzien van de te behalen doelen/ resultaten
  • Laat voorbeeldgedrag zien
  • Geeft tijdig feedback
  • Geeft invulling aan de randvoorwaarden om gewenste doelen/resultaten te kunnen leveren
  • Zorgt voor een goede samenstelling van het projectteam
  • Komt met een plan van aanpak om doelen te bereiken
  • Maakt realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen
  • Komt afspraken na, stelt prioriteiten en haalt deadlines
  • Stemt eigen planning af met relevante partijen

Vernieuwen en verbeteren

  • Deelt kennis en ervaring met de medewerkers en verwacht dat ook van de projectmedewerkers zelf en onderling
  • Zorgt ervoor dat de benodigde informatie actueel en toegankelijk is voor een ieder
  • Bedenkt niet alledaagse oplossingen voor een vraagstuk
  • Integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze toe
  • Leert van eigen ervaringen en fouten

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Selecteert systematisch juiste en relevante gegevens uit verschillende informatiebronnen en weet daarbij hoofd- en bijzaken van elkaar te scheiden
  • Ordent complexe gegevens zodanig dat deze toegankelijk wordt en tot informatie leidt
  • Vormt zich een mening op basis van informatie, dossierkennis, argumenten en afwegingen
  • Houdt bij de eigen oordeelsvorming rekening met verschillende opvattingen en onzekerheden
  • Overziet de mogelijke consequenties van zijn standpunt

Omgeving

  • Onderbouwt standpunten en/of beslissingen helder en logisch en met voor de doelgroep aansprekende argumenten
  • Overtuigt bij fundamentele verschillen in inzicht en/of belangen
  • Luistert goed naar de argumenten van de ander en sluit hierop aan met de eigen argumenten
  • Escaleert op het juiste moment of zet het netwerk in
  • Is goed geïnformeerd over wat er speelt op zijn toezichtterrein
  • Signaleert belangrijke maatschappelijke ontwikkelingen en vertaalt deze naar het eigen werk
  • Schat de politieke gevoeligheid van zijn handelen goed in
  • Wisselt regelmatig kennis, informatie en ideeën uit met anderen en vraagt reacties
  • Reageert actief en constructief op de ideeën van anderen
  • Ondersteunt collega’s gevraagd en ongevraagd bij de realisatie van de gemeenschappelijke doelstelling

Bedrijfsvoering

  • Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties voor zich zelf en evt. anderen
  • Draagt zorg voor oplevering binnen de gestelde randvoorwaarden
  • Maakt realistische inschattingen van benodigde tijd, capaciteit en middelen
  • Signaleert en communiceert tijdig afwijkingen en komt met mogelijke oplossingen en/of alternatieven
  • Realiseert de juiste randvoorwaarden om tot de gewenste resultaten te komen
  • Werkt nauwkeurig en systematisch volgens de voorgeschreven werkwijzen en procedures

Vernieuwen en verbeteren

  • Verspreidt en benut relevante (nieuwe) kennis en informatie en legt dit vast
  • Initieert en stimuleert kennis(ontwikkeling) binnen de eigen organisatie
  • Evalueert eigen werk(wijze), leert daarvan en draagt nieuwe inzichten over aan collega’s

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Organisatiesensitiviteit
  • Resultaatgerichtheid
  • Netwerken
  • Motiveren
  • Plannen en organiseren
  • Zelfontwikkeling
  • Analyseren
  • Oordeelsvorming
  • Overtuigingskracht
  • Omgevingsbewustzijn
  • Samenwerken
  • Plannen en organiseren
  • Creativiteit

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

  • enkele jaren ervaring in projectomgeving en projectteam(s)

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • HBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

basisopleiding projectmanagement

Overige kennis en vaardigheden
  • affiniteit met het werkveld

  • in internationale context: kennis van en taalvaardig in de relevante vreemde talen
  • (kennis van) inkoop- en contractprocessen en -procedures, projectbeheersing: tijd en geld

Competenties uit het kernprofiel

  • organisatiesensitiviteit
  • resultaatgerichtheid
  • netwerken
  • motiveren
  • plannen-en-organiseren
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Opleiding

WO

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

HBO: relevant voor toezicht of opsporing danwel relevant voor de sector of het aandachtsveld
WO: zie HBO

Opleiding departementspecifiek

Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis

P.M. In te vullen per departement

Overige kennis en vaardigheden

P.M. In te vullen per departement

Competenties uit het kernprofiel

  • analyseren
  • oordeelsvorming
  • overtuigingskracht
  • omgevingsbewustzijn
  • samenwerken
  • plannen-en-organiseren
  • creativiteit