Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Adviseur Bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering

Trainer

Bedrijfsvoering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Ondersteunt, bereidt voor en/of adviseert op onderdelen van het bedrijfsvoeringproces

Het professioneel en persoonlijk ontwikkelen van medewerkers door opleidingen en trainingen en het ontwikkelen van trainingsmateriaal

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Adviezen en/of producten zijn geleverd conform afspraak, opdracht (SLA1) en/of adviesvraag
  • De klant is effectief ondersteund bij het formuleren van zijn/haar vraag

Omgeving

  • In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
  • Heeft een relevant netwerk dat is onderhouden en gebruikt
  • Relevante ontwikkelingen op het eigen aandachtsgebied zijn meegenomen bij adviezen en/of producten

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
  • Adviezen en/of producten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, middelen)
  • De administratie is op orde

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Werkprocessen zijn verbeterd door middel van het plan-do-check-act-principe

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Programma is optimaal afgestemd op leerbehoeften en -mogelijkheden en organisatie-doelstelling
  • Kennis, vaardigheden en houdingsaspecten bij deelnemers zijn aanwijsbaar toegenomen
  • Overeengekomen bijdragen zijn geleverd aan de vastgestelde afspraken over gedrags- en houdingsverandering en persoonlijke ontwikkeling
  • Optimaal (gemotiveerde) deelname aan het (trainings)programma is gerealiseerd

Omgeving

  • (trainings)Programma’s zijn op de juiste wijze afgestemd met de relevante partijen

Bedrijfsvoering

  • Administratie en intern beheer is op orde
  • Collega-trainers en freelancers zijn optimaal geïnformeerd en geëquipeerd
  • Gemotiveerd team en juiste inzet van trainers op de programma’s (alleen voor de coördinator)

Vernieuwen en verbeteren

  • Actuele ontwikkelingen op het vakgebied zijn binnen het opleidingsinstituut geïntegreerd in het programma
  • Bijdragen aan de ontwikkeling en actualisering van onderwijsprogramma’s zijn geleverd
  • Programma is adequaat getoetst en geëvalueerd bij de cursist

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Achterhaalt de kern van de opdracht of het probleem en vraagt zonodig door
  • Probeert de vraag van de klant scherp te krijgen en toetst de vraagstelling bij de klant
  • Formuleert verschillende oplossingsmogelijkheden
  • Signaleert ontbrekende informatie en zet informatievragen uit bij collega’s
  • Legt verbanden tussen gegevens
  • Weegt gegevens en alternatieve handelwijzen tegen elkaar af en komt op basis hiervan tot een goed advies
  • Brengt de voor- en nadelen van verschillende keuzen naar voren

Omgeving

  • Stemt tijdig af met andere afdelingen en collega's die bijdragen aan het eindresultaat en betrekt hen bij de ontwikkeling van het eindresultaat
  • Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet direct van persoonlijk belang is
  • Zoekt actief collega's op om informatie te halen of te brengen
  • Toont interesse, deelt kennis
  • Heeft oog voor belangentegenstellingen
  • Geeft de mogelijke consequenties van veranderingen aan bij de klant
  • Past acties aan veranderende omstandigheden aan

Bedrijfsvoering

  • Heeft een aanpak voor ogen om tot het resultaat te komen
  • Maakt een realistische inschatting van benodigde tijd, middelen en capaciteit
  • Heeft de aanpak afgestemd met de klant, de opdrachtgever en met de betrokken collega's/afdelingen
  • Legt de voortgang en de resultaten van het werk vast in documenten
  • Zorgt ervoor dat voortgang en resultaten toegankelijk zijn voor collega's en opvolgers
  • Legt verantwoording af aan opdrachtgever, leidinggevende en controlerende instanties

Vernieuwen en verbeteren

  • Houdt vakkennis bij via literatuur, seminars en dergelijke
  • Deelt de opgedane kennis met collega's
  • Integreert nieuwe inzichten in bestaande werkprocessen
  • Werkt zich snel in een nieuw/onbekend onderwerp in
  • Leert van eigen ervaring en fouten

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Kiest een aanpak die past bij de situatie
  • Stemt de eigen gedragstijl af op de situatie
  • Schakelt bij weerstand over op een aanpak die wel tot het gestelde doel leidt
  • Speelt adequaat in op onverwachte situaties
  • Raakt bij cursisten de juiste snaar
  • Sluit aan bij de belevingswereld van de cursist
  • Houdt rekening met de intrinsieke motivatie van de cursist
  • Enthousiasmeert en stimuleert de cursist tot actieve deelname aan het programma of training
  • Heeft een scherp beeld van de vraag van de klant
  • Is op de hoogte van wat er speelt binnen de organisatie van de klant en kan daarop inspelen
  • Toetst regelmatig de klanttevredenheid
  • Verplaatst zich in de belevingswereld van de cursist en toont begrip
  • Herkent emoties, spanningen en afwijkend gedrag en schat risico’s in
  • Achterhaalt op respectvolle wijze eventuele weerstand bij de cursisten

Omgeving

  • Weet wat er speelt en laat blijken op de hoogte te zijn van de relevante ontwikkelingen en trends op het eigen werkterrein
  • Geeft betekenis aan relevante ontwikkelingen voor de eigen programma’s

Bedrijfsvoering

  • Maakt eigen belang ondergeschikt aan gezamenlijk belang
  • Ondersteunt collega’s gevraagd en ongevraagd bij de realisatie van de gemeenschappelijke doelstelling
  • Toont oprechte belangstelling in anderen en behoudt een goede relatie met hen
  • Wisselt regelmatig kennis, informatie en ideeën uit met collega’s en vraagt reacties

Vernieuwen en verbeteren

  • Volgt de ontwikkelingen op het vakgebied en houdt de eigen deskundigheid op peil
  • Integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze toe
  • Werkt zich snel in een nieuwe materie of werksituatie in

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Klantgerichtheid
  • Analyseren
  • Samenwerken
  • Omgevingsbewustzijn
  • Plannen en organiseren
  • Voortgangscontrole
  • Zelfontwikkeling
  • Flexibiliteit
  • Motiveren
  • Klantgerichtheid
  • Inlevingsvermogen
  • Omgevingsbewustzijn
  • Samenwerken
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

  • Enige relevante ervaring
  • Werken in teamverband;
  • samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

relevant voor vakgebied:

Communicatie: PM

Facilitair:
.   MBO Facility Management of vergelijkbaar

Financiën: 
.   MBO Financieel/(Bedrijfs)Administratief/Bedrijfseconomie

ICT:
.   Zie het Kwaliteitsraamwerk Iv

Informatievoorziening: (o.a. DIM/Documentair informatiemanagement): 
.   o.a. MBO informatiedienstverlening (bibliotheken)

Inkoop:
.   MEAO, Facility Management of vergelijkbaar

Personeel:
.   HBO, o.a. HRM / Personeel en Arbeid / Bestuurskunde / Bedrijfskunde / HEAO

Auditing:
n.v.t.

Overige kennis en vaardigheden

Algemene kennis en vaardigheden:

  • Basisadviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren
  • Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied / kennisgebied
  • Taak, organisatie en cultuur van organisatieeenheid en klant-gebied(en)
  • Projectmatig werken
  • ICT-hulpmiddelen, o.a. SAP
  • AO-regels en -procedures

relevant voor vakgebied:

Communicatie:
PM

Facilitair:
.   Inkoopopleiding op HBO-niveau (bijv. RIO gevorderd - voor de inkoper- ); Procesbeheersing

Financiën: 

·   Financiële administratie in een batenlastenomgeving/stelsel van dubbel boekhouden; kennis van kas/verplichtingenstelsel; Rijksbegrotingsvoorschriften/RBV; regelgeving voor financieel en materieel beheer conform Regeling Baten-Lastendienst; Kwaliteitszorg; kostprijssystematieken
.   Alleen voor controlfuncties: Relevante controllersopleiding; methoden en technieken beleidsevaluatie; wet- en regelgeving ogv externe verslaglegging

ICT:
.   Zie het Kwaliteitsraamwerk Iv

Informatievoorziening: (o.a. DIM/Documentair informatiemanagement): 
·   Kennis van en inzicht in de informatiehuishouding van de organisatie
·   Kennis van de ordenings- en ontsluitingsmethoden en –technieken, zoals: classificatieschema’s, documentaire structuurplannen en thesauri

Inkoop:
.   Basiskennis en -vaardigheden inkoop en aanbesteden;
.   Inkoopopleiding op MBO- of HBO-niveau (RIO 1 of RIO gevorderd, of vergelijkbaar)

Personeel:

Relevant voor betreffend specialisme, o.a.:

·   ambtenarenrecht

·   arbeidsmarktcommunicatie

·   arbeidsvoorwaarden en rechtspositie

·   formatie en functiewaardering

·   mobiliteit

·   onderwijskunde

·   organisatiekunde

.   organisatieontwikkeling

Auditing:
n.v.t.

Competenties uit het kernprofiel

  • klantgerichtheid
  • analyseren
  • samenwerken
  • omgevingsbewustzijn
  • plannen-en-organiseren
  • voortgangscontrole
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Opleidingen m.b.t. didactische vaardigheden:
.   MBO didactiek is een pré

Opleidingen relevant voor het aandachtsgebied:
Sport:
.   MBO Sport en Bewegen (SB), CIOS, Academie voor Lichamelijke Opvoeding, of vergelijkbaar
.   Kwalificaties zelfverdediging en/of fitness

Overige kennis en vaardigheden

kennis van de organisatie en van het beleid

Opleiding departementspecifiek

Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Veiligheid en Justitie (DJI):

HBO en WO: relevant voor de aandachtsgebieden Communicatie, Leiderschapsontwikkeling, Recht en regelgeving, Weerbaarheid en Veiligheid, Zorg

Competenties uit het kernprofiel

  • flexibiliteit
  • motiveren
  • klantgerichtheid
  • inlevingsvermogen
  • omgevingsbewustzijn
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling