Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Adviseur Bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering

Projectleider

Project-/ Programmamanagement

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Ondersteunt, bereidt voor en/of adviseert op onderdelen van het bedrijfsvoeringproces

Is verantwoordelijk voor de realisatie van projectresultaten en voor aansturing van een projectteam.

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Adviezen en/of producten zijn geleverd conform afspraak, opdracht (SLA1) en/of adviesvraag
  • De klant is effectief ondersteund bij het formuleren van zijn/haar vraag

Omgeving

  • In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
  • Heeft een relevant netwerk dat is onderhouden en gebruikt
  • Relevante ontwikkelingen op het eigen aandachtsgebied zijn meegenomen bij adviezen en/of producten

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
  • Adviezen en/of producten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, middelen)
  • De administratie is op orde

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Werkprocessen zijn verbeterd door middel van het plan-do-check-act-principe

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Intake opdracht is uitgevoerd
  • Bijdrage aan scope en formulering projectopdracht en –resultaat is geleverd en gedeeld met de opdrachtgever; projectplan is opgesteld
  • SMART-projectopdrachten en –plannen zijn afgestemd met de opdrachtgever en wederzijdse acceptatie van de rand-voorwaarden en beschikbare middelen is verkregen
  • Opdrachtgever is conform afspraken en naar verdere behoeften geïnformeerd en verantwoording is afgelegd
  • Relatie met opdrachtgever is effectief onderhouden
  • Proces om te komen tot projectresultaten is efficiënt en transparant verlopen
  • Project is uitgevoerd conform afspraken
  • Opdrachten zijn verstrekt naar in- en externe partijen
  • Projectresultaten zijn geleverd en geaccepteerd conform projectopdracht en overgedragen aan opdrachtgever en/of lijnorganisatie; décharge van de opdrachtgever is verkregen
  • Nazorg is zonodig geleverd

Omgeving

  • Omgevingsanalyse is gemaakt en operationele aanpak is bepaald
  • Netwerk dat bijdraagt aan de realisatie van de projectdoelen/ organisatiedoelen is ingezet
  • Betrokken in- en externe partijen zijn effectief ingeschakeld
  • Er is adequaat en flexibel ingespeeld op ontwikkelingen

Bedrijfsvoering

  • Projectleiding is uitgevoerd en processen zijn transparant, efficiënt en kostenbewust aangestuurd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
  • Projectmedewerkers, bedrijfsmiddelen en informatievoorziening zijn conform afspraken doelmatig en doeltreffend ingezet
  • Projectadministratie is op orde
  • Projectmedewerkers zijn begeleid
  • Input is geleverd aan lijnmanagement over functioneren medewerkers

Vernieuwen en verbeteren

  • Relevante informatie en kennis zijn overgedragen, binnen project en organisatie
  • Bijdragen aan vernieuwde/ verbeterde methoden, werkwijzen, werkprocessen, systemen, standaarden, kaders, producten, kennis(deling) en oplossingen zijn geleverd

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Achterhaalt de kern van de opdracht of het probleem en vraagt zonodig door
  • Probeert de vraag van de klant scherp te krijgen en toetst de vraagstelling bij de klant
  • Formuleert verschillende oplossingsmogelijkheden
  • Signaleert ontbrekende informatie en zet informatievragen uit bij collega’s
  • Legt verbanden tussen gegevens
  • Weegt gegevens en alternatieve handelwijzen tegen elkaar af en komt op basis hiervan tot een goed advies
  • Brengt de voor- en nadelen van verschillende keuzen naar voren

Omgeving

  • Stemt tijdig af met andere afdelingen en collega's die bijdragen aan het eindresultaat en betrekt hen bij de ontwikkeling van het eindresultaat
  • Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet direct van persoonlijk belang is
  • Zoekt actief collega's op om informatie te halen of te brengen
  • Toont interesse, deelt kennis
  • Heeft oog voor belangentegenstellingen
  • Geeft de mogelijke consequenties van veranderingen aan bij de klant
  • Past acties aan veranderende omstandigheden aan

Bedrijfsvoering

  • Heeft een aanpak voor ogen om tot het resultaat te komen
  • Maakt een realistische inschatting van benodigde tijd, middelen en capaciteit
  • Heeft de aanpak afgestemd met de klant, de opdrachtgever en met de betrokken collega's/afdelingen
  • Legt de voortgang en de resultaten van het werk vast in documenten
  • Zorgt ervoor dat voortgang en resultaten toegankelijk zijn voor collega's en opvolgers
  • Legt verantwoording af aan opdrachtgever, leidinggevende en controlerende instanties

Vernieuwen en verbeteren

  • Houdt vakkennis bij via literatuur, seminars en dergelijke
  • Deelt de opgedane kennis met collega's
  • Integreert nieuwe inzichten in bestaande werkprocessen
  • Werkt zich snel in een nieuw/onbekend onderwerp in
  • Leert van eigen ervaring en fouten

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Is zich bewust van de (in)formele regels, verschillende posities en belangen die relevant zijn voor het eigen werkterrein en handelt daar naar
  • Weet wat er speelt in (de inhoud van) het project
  • Toetst eigen ideeën en keuzen bij de opdrachtgever
  • Onderzoekt het project op wensen en belangen van verschillende betrokkenen
  • Stelt meetbare, haalbare en duidelijke doelen op voor het project en stemt de te leveren resultaten af met de opdrachtgever
  • Onderneemt tijdig acties om de van te voren met de opdrachtgever afgesproken resultaten te leveren
  • Richt zich op het behalen van de resultaten en signaleert tijdig indien deze niet haalbaar zijn

Omgeving

  • Signaleert ontwikkelingen die van invloed zijn op het eigen project
  • Schakelt op het juiste moment de juiste mensen in voor steun en medewerking
  • Legt en onderhoudt (in)formele contacten met voor het project relevante partijen
  • Brengt relevante partijen bij elkaar
  • Oefent invloed uit zonder de relatie te verstoren

Bedrijfsvoering

  • Maakt projectmedewerkers enthousiast voor het project
  • Spreekt duidelijke verwachtingen uit ten aanzien van de te behalen doelen/ resultaten
  • Laat voorbeeldgedrag zien
  • Geeft tijdig feedback
  • Geeft invulling aan de randvoorwaarden om gewenste doelen/resultaten te kunnen leveren
  • Zorgt voor een goede samenstelling van het projectteam
  • Komt met een plan van aanpak om doelen te bereiken
  • Maakt realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen
  • Komt afspraken na, stelt prioriteiten en haalt deadlines
  • Stemt eigen planning af met relevante partijen

Vernieuwen en verbeteren

  • Deelt kennis en ervaring met de medewerkers en verwacht dat ook van de projectmedewerkers zelf en onderling
  • Zorgt ervoor dat de benodigde informatie actueel en toegankelijk is voor een ieder
  • Bedenkt niet alledaagse oplossingen voor een vraagstuk
  • Integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze toe
  • Leert van eigen ervaringen en fouten

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Klantgerichtheid
  • Analyseren
  • Samenwerken
  • Omgevingsbewustzijn
  • Plannen en organiseren
  • Voortgangscontrole
  • Zelfontwikkeling
  • Organisatiesensitiviteit
  • Resultaatgerichtheid
  • Netwerken
  • Motiveren
  • Plannen en organiseren
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

  • Enige relevante ervaring
  • Werken in teamverband;
  • samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

relevant voor vakgebied:

Communicatie: PM

Facilitair:
.   MBO Facility Management of vergelijkbaar

Financiën: 
.   MBO Financieel/(Bedrijfs)Administratief/Bedrijfseconomie

ICT:
.   Zie het Kwaliteitsraamwerk Iv

Informatievoorziening: (o.a. DIM/Documentair informatiemanagement): 
.   o.a. MBO informatiedienstverlening (bibliotheken)

Inkoop:
.   MEAO, Facility Management of vergelijkbaar

Personeel:
.   HBO, o.a. HRM / Personeel en Arbeid / Bestuurskunde / Bedrijfskunde / HEAO

Auditing:
n.v.t.

Overige kennis en vaardigheden

Algemene kennis en vaardigheden:

  • Basisadviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren
  • Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied / kennisgebied
  • Taak, organisatie en cultuur van organisatieeenheid en klant-gebied(en)
  • Projectmatig werken
  • ICT-hulpmiddelen, o.a. SAP
  • AO-regels en -procedures

relevant voor vakgebied:

Communicatie:
PM

Facilitair:
.   Inkoopopleiding op HBO-niveau (bijv. RIO gevorderd - voor de inkoper- ); Procesbeheersing

Financiën: 

·   Financiële administratie in een batenlastenomgeving/stelsel van dubbel boekhouden; kennis van kas/verplichtingenstelsel; Rijksbegrotingsvoorschriften/RBV; regelgeving voor financieel en materieel beheer conform Regeling Baten-Lastendienst; Kwaliteitszorg; kostprijssystematieken
.   Alleen voor controlfuncties: Relevante controllersopleiding; methoden en technieken beleidsevaluatie; wet- en regelgeving ogv externe verslaglegging

ICT:
.   Zie het Kwaliteitsraamwerk Iv

Informatievoorziening: (o.a. DIM/Documentair informatiemanagement): 
·   Kennis van en inzicht in de informatiehuishouding van de organisatie
·   Kennis van de ordenings- en ontsluitingsmethoden en –technieken, zoals: classificatieschema’s, documentaire structuurplannen en thesauri

Inkoop:
.   Basiskennis en -vaardigheden inkoop en aanbesteden;
.   Inkoopopleiding op MBO- of HBO-niveau (RIO 1 of RIO gevorderd, of vergelijkbaar)

Personeel:

Relevant voor betreffend specialisme, o.a.:

·   ambtenarenrecht

·   arbeidsmarktcommunicatie

·   arbeidsvoorwaarden en rechtspositie

·   formatie en functiewaardering

·   mobiliteit

·   onderwijskunde

·   organisatiekunde

.   organisatieontwikkeling

Auditing:
n.v.t.

Competenties uit het kernprofiel

  • klantgerichtheid
  • analyseren
  • samenwerken
  • omgevingsbewustzijn
  • plannen-en-organiseren
  • voortgangscontrole
  • zelfontwikkeling

Ervaring

  • enkele jaren ervaring in projectomgeving en projectteam(s)

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • HBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

basisopleiding projectmanagement

Overige kennis en vaardigheden
  • affiniteit met het werkveld

  • in internationale context: kennis van en taalvaardig in de relevante vreemde talen
  • (kennis van) inkoop- en contractprocessen en -procedures, projectbeheersing: tijd en geld

Competenties uit het kernprofiel

  • organisatiesensitiviteit
  • resultaatgerichtheid
  • netwerken
  • motiveren
  • plannen-en-organiseren
  • zelfontwikkeling