Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen
|
Ondersteunt, bereidt voor en/of adviseert op onderdelen van het bedrijfsvoeringproces |
Is verantwoordelijk voor de realisatie van projectresultaten en voor aansturing van een projectteam. |
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Adviezen en/of producten zijn geleverd conform afspraak, opdracht (SLA1) en/of adviesvraag
- De klant is effectief ondersteund bij het formuleren van zijn/haar vraag
Omgeving
- In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
- Heeft een relevant netwerk dat is onderhouden en gebruikt
- Relevante ontwikkelingen op het eigen aandachtsgebied zijn meegenomen bij adviezen en/of producten
Bedrijfsvoering
- Processen zijn gevolgd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
- Adviezen en/of producten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, middelen)
- De administratie is op orde
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling is geborgd
- Werkprocessen zijn verbeterd door middel van het plan-do-check-act-principe
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Intake opdracht is uitgevoerd
- Bijdrage aan scope en formulering projectopdracht en –resultaat is geleverd en gedeeld met de opdrachtgever; projectplan is opgesteld
- SMART-projectopdrachten en –plannen zijn afgestemd met de opdrachtgever en wederzijdse acceptatie van de rand-voorwaarden en beschikbare middelen is verkregen
- Opdrachtgever is conform afspraken en naar verdere behoeften geïnformeerd en verantwoording is afgelegd
- Relatie met opdrachtgever is effectief onderhouden
- Proces om te komen tot projectresultaten is efficiënt en transparant verlopen
- Project is uitgevoerd conform afspraken
- Opdrachten zijn verstrekt naar in- en externe partijen
- Projectresultaten zijn geleverd en geaccepteerd conform projectopdracht en overgedragen aan opdrachtgever en/of lijnorganisatie; décharge van de opdrachtgever is verkregen
- Nazorg is zonodig geleverd
Omgeving
- Omgevingsanalyse is gemaakt en operationele aanpak is bepaald
- Netwerk dat bijdraagt aan de realisatie van de projectdoelen/ organisatiedoelen is ingezet
- Betrokken in- en externe partijen zijn effectief ingeschakeld
- Er is adequaat en flexibel ingespeeld op ontwikkelingen
Bedrijfsvoering
- Projectleiding is uitgevoerd en processen zijn transparant, efficiënt en kostenbewust aangestuurd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
- Projectmedewerkers, bedrijfsmiddelen en informatievoorziening zijn conform afspraken doelmatig en doeltreffend ingezet
- Projectadministratie is op orde
- Projectmedewerkers zijn begeleid
- Input is geleverd aan lijnmanagement over functioneren medewerkers
Vernieuwen en verbeteren
- Relevante informatie en kennis zijn overgedragen, binnen project en organisatie
- Bijdragen aan vernieuwde/ verbeterde methoden, werkwijzen, werkprocessen, systemen, standaarden, kaders, producten, kennis(deling) en oplossingen zijn geleverd
|
Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Achterhaalt de kern van de opdracht of het probleem en vraagt zonodig door
- Probeert de vraag van de klant scherp te krijgen en toetst de vraagstelling bij de klant
- Formuleert verschillende oplossingsmogelijkheden
- Signaleert ontbrekende informatie en zet informatievragen uit bij collega’s
- Legt verbanden tussen gegevens
- Weegt gegevens en alternatieve handelwijzen tegen elkaar af en komt op basis hiervan tot een goed advies
- Brengt de voor- en nadelen van verschillende keuzen naar voren
Omgeving
- Stemt tijdig af met andere afdelingen en collega's die bijdragen aan het eindresultaat en betrekt hen bij de ontwikkeling van het eindresultaat
- Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet direct van persoonlijk belang is
- Zoekt actief collega's op om informatie te halen of te brengen
- Toont interesse, deelt kennis
- Heeft oog voor belangentegenstellingen
- Geeft de mogelijke consequenties van veranderingen aan bij de klant
- Past acties aan veranderende omstandigheden aan
Bedrijfsvoering
- Heeft een aanpak voor ogen om tot het resultaat te komen
- Maakt een realistische inschatting van benodigde tijd, middelen en capaciteit
- Heeft de aanpak afgestemd met de klant, de opdrachtgever en met de betrokken collega's/afdelingen
- Legt de voortgang en de resultaten van het werk vast in documenten
- Zorgt ervoor dat voortgang en resultaten toegankelijk zijn voor collega's en opvolgers
- Legt verantwoording af aan opdrachtgever, leidinggevende en controlerende instanties
Vernieuwen en verbeteren
- Houdt vakkennis bij via literatuur, seminars en dergelijke
- Deelt de opgedane kennis met collega's
- Integreert nieuwe inzichten in bestaande werkprocessen
- Werkt zich snel in een nieuw/onbekend onderwerp in
- Leert van eigen ervaring en fouten
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Is zich bewust van de (in)formele regels, verschillende posities en belangen die relevant zijn voor het eigen werkterrein en handelt daar naar
- Weet wat er speelt in (de inhoud van) het project
- Toetst eigen ideeën en keuzen bij de opdrachtgever
- Onderzoekt het project op wensen en belangen van verschillende betrokkenen
- Stelt meetbare, haalbare en duidelijke doelen op voor het project en stemt de te leveren resultaten af met de opdrachtgever
- Onderneemt tijdig acties om de van te voren met de opdrachtgever afgesproken resultaten te leveren
- Richt zich op het behalen van de resultaten en signaleert tijdig indien deze niet haalbaar zijn
Omgeving
- Signaleert ontwikkelingen die van invloed zijn op het eigen project
- Schakelt op het juiste moment de juiste mensen in voor steun en medewerking
- Legt en onderhoudt (in)formele contacten met voor het project relevante partijen
- Brengt relevante partijen bij elkaar
- Oefent invloed uit zonder de relatie te verstoren
Bedrijfsvoering
- Maakt projectmedewerkers enthousiast voor het project
- Spreekt duidelijke verwachtingen uit ten aanzien van de te behalen doelen/ resultaten
- Laat voorbeeldgedrag zien
- Geeft tijdig feedback
- Geeft invulling aan de randvoorwaarden om gewenste doelen/resultaten te kunnen leveren
- Zorgt voor een goede samenstelling van het projectteam
- Komt met een plan van aanpak om doelen te bereiken
- Maakt realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen
- Komt afspraken na, stelt prioriteiten en haalt deadlines
- Stemt eigen planning af met relevante partijen
Vernieuwen en verbeteren
- Deelt kennis en ervaring met de medewerkers en verwacht dat ook van de projectmedewerkers zelf en onderling
- Zorgt ervoor dat de benodigde informatie actueel en toegankelijk is voor een ieder
- Bedenkt niet alledaagse oplossingen voor een vraagstuk
- Integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze toe
- Leert van eigen ervaringen en fouten
|
Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen
|
- Klantgerichtheid
- Analyseren
- Samenwerken
- Omgevingsbewustzijn
- Plannen en organiseren
- Voortgangscontrole
- Zelfontwikkeling
|
- Organisatiesensitiviteit
- Resultaatgerichtheid
- Netwerken
- Motiveren
- Plannen en organiseren
- Zelfontwikkeling
|
Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen
|
Ervaring
- Enige relevante ervaring;
- Werken in teamverband;
- Samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden.
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
-
Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren
-
Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied
-
Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en)
-
Projectmatig werken
-
ICT-hulpmiddelen
-
Administratieve Organisatieregels en - procedures
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
Ervaring
- Enige relevante ervaring;
- Werken in teamverband;
- Samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden.
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
- Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren.
- Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied.
- Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en).
- Projectmatig werken.
- ICT-hulpmiddelen.
- Administratieve Organisatieregels en - procedures.
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
Ervaring
- Enige relevante ervaring en succesvol;
- Werken in teamverband; samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden;
- Meerdere klantgebieden; projectteam/-omgeving; meerdere fases van het adviesproces (Fasering Adviesproces: Contact – Analyse – Advies – Besluitvorming – Uitvoering – Evaluatie (voor het Auditproces geldt: Audit jaarplan - planning - uitvoering - rapportage - evaluatie en follow-up)).
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
- Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren.
- Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied.
- Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en).
- Projectmatig werken.
- ICT-hulpmiddelen.
- Administratieve Organisatieregels en - procedures.
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- klantgerichtheid
- analyseren
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
Ervaring
- Enige relevante ervaring en succesvol;
- Werken in teamverband; samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden;
- Meerdere klantgebieden; projectteam/-omgeving; meerdere fases van het adviesproces (Fasering Adviesproces: Contact – Analyse – Advies – Besluitvorming – Uitvoering – Evaluatie (voor het Auditproces geldt: Audit jaarplan - planning - uitvoering - rapportage - evaluatie en follow-up)).
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Overige kennis en vaardigheden
- Basis adviesvaardigheden, o.a.: adviesrollen; fases adviesproces; intakegesprek; diagnose en onderzoek; goed kunnen rapporteren (mondeling en schriftelijk); presenteren.
- Werkprocessen, procedures, wet- en regelgeving (o.a. Comptabiliteitswet), methoden en technieken, relevant voor eigen aandachtsgebied/ kennisgebied.
- Taak, organisatie en cultuur van organisatie-eenheid en klant-gebied(en).
- Projectmatig werken.
- ICT-hulpmiddelen.
- Administratieve Organisatieregels en - procedures.
Relevant voor het aandachtsgebied. Bekijk hiervoor het brondocument via functiegroep downloaden.
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- klantgerichtheid
- samenwerken
- omgevingsbewustzijn
- plannen-en-organiseren
- voortgangscontrole
- zelfontwikkeling
|
Ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
basisopleiding projectmanagement
Overige kennis en vaardigheden
Competenties uit het kernprofiel
- organisatiesensitiviteit
- resultaatgerichtheid
- netwerken
- motiveren
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
basisopleiding projectmanagement
Overige kennis en vaardigheden
-
affiniteit met het werkveld
-
in internationale context: kennis van en taalvaardig in de relevante vreemde talen
-
(kennis van) inkoop- en contractprocessen en -procedures, projectbeheersing: tijd en geld
Competenties uit het kernprofiel
- organisatiesensitiviteit
- resultaatgerichtheid
- netwerken
- motiveren
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
-
ervaring met coördinatie van werkzaamheden en/of processen
-
ervaring met projectmatig werken
-
ervaring met projectleiding van interne projecten binnen een domein
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
basisopleiding projectmanagement
Overige kennis en vaardigheden
-
affiniteit met het werkveld
-
in internationale context: kennis van en taalvaardig in de relevante vreemde talen
-
(kennis van) procesmanagement, omgevingsmanagement
Competenties uit het kernprofiel
- organisatiesensitiviteit
- resultaatgerichtheid
- netwerken
- motiveren
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
|