Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Senior Adviseur Bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering

Coördinerend Specialistisch Adviseur Bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Ontwikkelt, adviseert en implementeert en/of houdt toezicht op inhoudelijk meer of minder complexe bedrijfsvoeringproducten en/of –processen

Verbindt meerdere bedrijfsvoeringprocessen en realiseert integrale bedrijfsvoeringproducten en/of levert vanuit de expertrol specialistische (strategische) bedrijfsvoeringadviezen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Door opdrachtgever geaccepteerde adviezen en producten, die vertaald zijn naar de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever
  • Implementatie van adviezen en producten is gerealiseerd
  • Adviezen en producten zijn gericht op het afgesproken resultaat

Omgeving

  • Adviezen en producten zijn door de lijn gedragen
  • Heeft een relevant netwerk dat onderhouden en gebruikt wordt
  • Ontwikkelingen op het vakgebied/in de omgeving zijn onderkend en verwerkt in de adviezen en producten
  • Afstemming tussen de verschillende bedrijfsvoeringdisciplines is geborgd
  • Actoren binnen en buiten het departement/de overheid zijn effectief ingeschakeld

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
  • Adviezen en producten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, middelen)

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Vernieuwde methoden, werkwijzen, inzichten, werkprocessen en producten (door bijv.periodieke evaluaties d.m.v. plan-do-check-act-principe) zijn gerealiseerd

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Geaccepteerde adviezen en producten die vertaald zijn naar de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever
  • Implementeerbare en met lijn afgestemde producten en adviezen
  • Adviezen en producten en controleactiviteiten zijn vanuit verschillende expertises met elkaar verbonden en gericht op het gewenste resultaat

Omgeving

  • Actoren binnen en buiten het departement/de overheid zijn effectief ingeschakeld
  • Heeft een relevant netwerk dat onderhouden en gebruikt wordt
  • Relevante ontwikkelingen in bedrijfsvoering en de samenleving zijn onderkend en verwerkt in de adviezen en producten
  • Is gezaghebbend op het eigen vakgebied departementaal en interdepartementaal
  • Integrale aanpak van adviezen is geborgd

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
  • Adviezen en producten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, middelen)
  • Betrokkenen zijn inhoudelijk juist aangestuurd* (Geldt alleen voor coördinerende adviseurs)

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Vernieuwde/verbeterde methoden, werkwijzen, inzichten, werkprocessen, producten en oplossingen zijn geïnitieerd door periodieke evaluaties (plan-do-check-act-principe)

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Is zich bewust van de regels, verschillende posities en krachtenvelden in de organisatie en handelt daarnaar
  • Herkent ontwikkelingen en gevoeligheden binnen het eigen organisatie-onderdeel en andere organisatieonderdelen en handelt daarnaar
  • Legt verbanden tussen verschillende soorten informatie.
  • Komt met integrale analyses van vraagstukken/problemen
  • Onderbouwt zijn/haar standpunt met voor de doelgroep heldere, aansprekende argumenten
  • Brengt argumenten op het juiste moment naar voren
  • Reageert alert op argumenten van de ander door hierop aan te sluiten

Omgeving

  • Legt en onderhoudt contacten met voor de eigen organisatie relevante personen en organisaties
  • Benut op het juiste moment het netwerk om organisatiedoelstellingen te bereiken
  • Benadert de juiste personen voor steun en medewerking
  • Houdt in de adviezen en bij de producten rekening met relevante ontwikkelingen
  • Laat blijken op de hoogte te zijn van relevante ontwikkelingen en trends
  • Is in staat om planning en werkzaamheden aan te passen indien de omstandigheden in de omgeving daar om vragen

Bedrijfsvoering

  • Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties voor zichzelf en eventueel voor anderen
  • Komt met realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen
  • Maakt een planning, stelt prioriteiten en stemt deze af met de opdrachtgever
  • Kent de regels en procedures, maar zoekt zonodig de grenzen van wat mogelijk is

Vernieuwen en verbeteren

  • Initieert en stimuleert kennis(ontwikkeling) binnen de eigen organisatie
  • Evalueert eigen werk(wijze), leert daarvan en draagt nieuwe inzichten over aan collega’s

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Geeft bij advisering blijk van inzicht in wat er in de organisatie speelt
  • Handelt met gevoel voor bestuurlijke verhoudingen en inzicht in belangen en weet met het krachtenveld om te gaan
  • Beoordeelt de haalbaarheid van adviezen of projecten in de huidige context van de organisatie
  • Maakt afwegingen in het belang van de organisatie met inachtneming van rijksbrede ontwikkelingen
  • Benoemt consequenties van te maken keuzes aan de opdrachtgever
  • Geeft eigen grenzen aan en benoemt de eigen positie in een proces
  • Onderbouwt zijn standpunt met voor de doelgroep heldere, aansprekende argumenten
  • Benut argumenten op het juiste moment
  • Reageert alert op argumenten van de ander
  • Maakt een inschatting van urgentie en belang van verschillende vraagstukken voor de organisatie
  • Vormt zich een mening op basis van informatie, argumenten en overwegingen
  • Houdt bij de eigen oordeelsvorming rekening met verschillende perspectieven/opvattingen en onzekerheden
  • Weegt beschikbare informatie, alternatieven en meningen tegenover elkaar af in het licht van de relevante criteria
  • Overziet de mogelijke consequenties van zijn/haar standpunt (voor-en nadelen, afbreukrisico’s, etc.)

Omgeving

  • Benut de juiste contacten om adviezen en producten af te stemmen
  • Legt en onderhoudt contacten met voor de organisatie relevante personen
  • Benut op het juiste moment het netwerk om de organisatiedoelstellingen te bereiken
  • Houdt in de adviezen en producten rekening met de relevante ontwikkelingen
  • Is in staat om planning en werkzaamheden aan te passen indien de omstandigheden in de omgeving daar om vragen
  • Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties voor zichzelf en eventueel voor anderen of laat hen dit zelf aangeven. Stemt deze af met de opdrachtgever
  • Komt met realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen, laat anderen dit zelf aangeven en bewaakt de voortgang
  • Kent de regels en procedures, maar zoekt zonodig de grenzen van wat mogelijk is om eigen doelen/planning te behalen

Bedrijfsvoering

  • Geeft medewerkers ruimte en waardering
  • Maakt medewerkers enthousiast door de juiste snaar te raken
  • Inspireert anderen door eigen gedrevenheid

Vernieuwen en verbeteren

  • Deelt kennis en nieuwe inzichten met anderen
  • Evalueert eigen werkwijze en ervaringen, leert daarvan en draagt inzichten over aan anderen
  • Signaleert noodzaak/behoefte aan vernieuwing en verbetering en doet voorstellen

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Organisatiesensitiviteit
  • Analyseren
  • Overtuigingskracht
  • Netwerken
  • Omgevingsbewustzijn
  • Plannen en organiseren
  • Creativiteit
  • Organisatiesensitiviteit
  • Overtuigingskracht
  • Oordeelsvorming
  • Netwerken
  • Omgevingsbewustzijn
  • Plannen en organiseren
  • Motiveren
  • Creativiteit

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Relevant voor aandachtsgebied:

 

Communicatie:
.   PM

Facilitair:
.   HBO: Facility Management of vergelijkbaar
.   WO: Algemene Economie, Bestuurskunde met economische variant

Financiën:
.   HBO: Financieel/ (Bedrijfs) Administratief; Bedrijfseconomie; Bestuurskunde
.   WO: Algemene Economie/(Bedrijfs)Economie/ Bestuurskunde met economische variant/Registeraccountant(RA)/ Registercontroller(RC)

ICT:
Zie het Kwaliteitsraamwerk Iv

Informatievoorziening (o.a. DIM/Documentair informatiemanagement)
.   WO Relevante opleidingen voor het vakgebied o.a. Informatiekunde of gelijkwaardig, aangevuld met cursussen op het gebied van informatiemanagement

Inkoop
.   HBO: HEAO, Facility Management, Technische Bedrijfskunde of vergelijkbaar
.   WO: Bedrijfseconomie, Bedrijfskunde

Personeel
.   HBO:  o.a. HRM / Personeel en Arbeid / Bestuurskunde / Bedrijfskunde / HEAO
.   WO:   o.a. Bedrijfskunde / Personeelswetenschappen / Sociale weten-schappen

Auditing:
Interviewtechnieken
Voor Accountant WO Bedrijfskunde

Overige kennis en vaardigheden

Algemene kennis en vaardigheden:

  • Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden en contractmanagement)
  • Uitstekend rapporteren (mondeling en schriftelijk)
  • Bijeenkomsten leiden

Relevant voor aandachtsgebied:

Communicatie:
.   PM

Facilitair:
.  
Procesinrichting

Financiën:
.   Financieel Management; Procesinrichting en –beheersing (bijv. Rijksacademie voor Fin. en Economie)
.   Alleen voor controlfuncties: Kennis van bedrijfseconomie en overheidsfinanciën; globale kennis van kosten-batenanalyse; methoden en technieken beleidsevaluatie; relevante postdoctorale controllersopleiding; inkoopbeleid en –processen

ICT:
.  
Zie het Kwaliteitsraamwerk Iv

Informatievoorziening (o.a. DIM/Documentair informatiemanagement)
. Kunnen ontwikkelen van kaders en beleid voor de informatiehuishouding

Inkoop
. Kunnen ontwikkelen van kaders en beleid voor de informatiehuishouding

Personeel: 
      Relevant voor betreffend specialisme, o.a.:
.  ambtenarenrecht
.  arbeidsmarktcommunicatie
.  arbeidsvoorwaarden en rechtspositie
.  formatie en functiewaardering
.  mobiliteit
.  onderwijskunde
.  organisatiekunde
.  organisatieontwikkeling

Auditing:
.   kennis van de auditmethodiek bij de rijksoverheid en van comptabele regelgeving
.   Interviewtechnieken
.   Oderzoeksmethodologie

Competenties uit het kernprofiel

  • organisatiesensitiviteit
  • overtuigingskracht
  • analyseren
  • netwerken
  • omgevingsbewustzijn
  • plannen-en-organiseren
  • creativiteit

Ervaring

  • Ruime en relevante ervaring; 
  • Succesvol in het leiden van (deel)projecten en/of coördineren;
  • Ervaring in alle fases van het audit- en adviesproces en in alle adviesrollen en daarin succesvol;
  • (Inter)departementale, (inter)nationale trajecten

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Relevant voor aandachtsgebied

Communicatie: PM

Facilitair (o.a. gebouwen, huisvesting, intern transport, receptie, repro, servicedesk, telefooncentrale):
.   Algemene Economie, Bestuurskunde met economische variant

Financiën
.   Algemene Economie/(Bedrijfs)Economie/ Bestuurskunde met economische variant/Registeraccountant(RA)/ Registercontroller(RC)  

ICT Zie het Kwaliteitsraamwerk Iv

Informatievoorziening (o.a. DIM/Documentair informatiemanagement):
·   Relevante opleidingen voor het vakgebied, o.a. Informatiekunde of gelijkwaardig, aangevuld met cursussen op het gebied van informatiemanagement 

Inkoop:
.  Bedrijfseconomie, Bedrijfskunde

Personeel:
.   o.a. Bedrijfskunde / Personeelswetenschappen / Sociale weten-schappen

Auditing
.   ingeschreven in enig auditregister of vergelijkbare titel en affiniteit met het begeleiden en coachen van professionals

Overige kennis en vaardigheden

Algemene kennis en vaardigheden:

  • Managementvaardigheden, o.a. functioneel leiden van een team
  • Verdieping adviesvaardigheden voor ervaren adviseurs (o.a. strategisch sparringpartner)
  • Opereren in een (politiek) bestuurlijke omgeving

Relevant voor aandachtsgebied

Communicatie: PM

Facilitair (o.a. gebouwen, huisvesting, intern transport, receptie, repro, servicedesk, telefooncentrale):
.   n.v.t.

Financiën:
.    Alleen voor controlfuncties: Kennis van bedrijfseconomie en overheidsfinanciën; methoden en technieken beleidsevaluatie; globale kennis van kosten-batenanalyse

ICT:

.    Zie het Kwaliteitsraamwerk Iv

Informatievoorziening (o.a. DIM/Documentair informatiemanagement):
·   Kunnen ontwikkelen van departementale en rijksbrede standaarden en modellen op het gebied van informatiebeheer.
.   Kunnen ontwikkelen van informatie- en IT- architectuur in samenhang met de businessarchitectuur

Inkoop:
.   Inkoopopleiding op WO-niveau (RIO 1, RIO gevorderd en NEVI 3 ,of vergelijkbaar)

Personeel:

    Relevant voor betreffend specialisme, o.a.:

·   ambtenarenrecht

·   arbeidsmarktcommunicatie

·   arbeidsvoorwaarden en rechtspositie

·   formatie en functiewaardering

·   mobiliteit

·   onderwijskunde   

·   organisatiekunde

.   organisatieontwikkeling

Auditing:
Kennis van en affiniteit met het begeleiden en coachen van professionals

Competenties uit het kernprofiel

  • organisatiesensitiviteit
  • omgevingsbewustzijn
  • oordeelsvorming
  • overtuigingskracht
  • netwerken
  • motiveren
  • creativiteit