Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Coördinerend Specialistisch Adviseur Bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering

Projectleider

Project-/ Programmamanagement

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Verbindt meerdere bedrijfsvoeringprocessen en realiseert integrale bedrijfsvoeringproducten en/of levert vanuit de expertrol specialistische (strategische) bedrijfsvoeringadviezen

Is verantwoordelijk voor de realisatie van projectresultaten en voor aansturing van een projectteam.

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Geaccepteerde adviezen en producten die vertaald zijn naar de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever
  • Implementeerbare en met lijn afgestemde producten en adviezen
  • Adviezen en producten en controleactiviteiten zijn vanuit verschillende expertises met elkaar verbonden en gericht op het gewenste resultaat

Omgeving

  • Actoren binnen en buiten het departement/de overheid zijn effectief ingeschakeld
  • Heeft een relevant netwerk dat onderhouden en gebruikt wordt
  • Relevante ontwikkelingen in bedrijfsvoering en de samenleving zijn onderkend en verwerkt in de adviezen en producten
  • Is gezaghebbend op het eigen vakgebied departementaal en interdepartementaal
  • Integrale aanpak van adviezen is geborgd

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
  • Adviezen en producten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, middelen)
  • Betrokkenen zijn inhoudelijk juist aangestuurd* (Geldt alleen voor coördinerende adviseurs)

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Vernieuwde/verbeterde methoden, werkwijzen, inzichten, werkprocessen, producten en oplossingen zijn geïnitieerd door periodieke evaluaties (plan-do-check-act-principe)

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Intake opdracht is uitgevoerd
  • Bijdrage aan scope en formulering projectopdracht en –resultaat is geleverd en gedeeld met de opdrachtgever; projectplan is opgesteld
  • SMART-projectopdrachten en –plannen zijn afgestemd met de opdrachtgever en wederzijdse acceptatie van de rand-voorwaarden en beschikbare middelen is verkregen
  • Opdrachtgever is conform afspraken en naar verdere behoeften geïnformeerd en verantwoording is afgelegd
  • Relatie met opdrachtgever is effectief onderhouden
  • Proces om te komen tot projectresultaten is efficiënt en transparant verlopen
  • Project is uitgevoerd conform afspraken
  • Opdrachten zijn verstrekt naar in- en externe partijen
  • Projectresultaten zijn geleverd en geaccepteerd conform projectopdracht en overgedragen aan opdrachtgever en/of lijnorganisatie; décharge van de opdrachtgever is verkregen
  • Nazorg is zonodig geleverd

Omgeving

  • Omgevingsanalyse is gemaakt en operationele aanpak is bepaald
  • Netwerk dat bijdraagt aan de realisatie van de projectdoelen/ organisatiedoelen is ingezet
  • Betrokken in- en externe partijen zijn effectief ingeschakeld
  • Er is adequaat en flexibel ingespeeld op ontwikkelingen

Bedrijfsvoering

  • Projectleiding is uitgevoerd en processen zijn transparant, efficiënt en kostenbewust aangestuurd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
  • Projectmedewerkers, bedrijfsmiddelen en informatievoorziening zijn conform afspraken doelmatig en doeltreffend ingezet
  • Projectadministratie is op orde
  • Projectmedewerkers zijn begeleid
  • Input is geleverd aan lijnmanagement over functioneren medewerkers

Vernieuwen en verbeteren

  • Relevante informatie en kennis zijn overgedragen, binnen project en organisatie
  • Bijdragen aan vernieuwde/ verbeterde methoden, werkwijzen, werkprocessen, systemen, standaarden, kaders, producten, kennis(deling) en oplossingen zijn geleverd

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Geeft bij advisering blijk van inzicht in wat er in de organisatie speelt
  • Handelt met gevoel voor bestuurlijke verhoudingen en inzicht in belangen en weet met het krachtenveld om te gaan
  • Beoordeelt de haalbaarheid van adviezen of projecten in de huidige context van de organisatie
  • Maakt afwegingen in het belang van de organisatie met inachtneming van rijksbrede ontwikkelingen
  • Benoemt consequenties van te maken keuzes aan de opdrachtgever
  • Geeft eigen grenzen aan en benoemt de eigen positie in een proces
  • Onderbouwt zijn standpunt met voor de doelgroep heldere, aansprekende argumenten
  • Benut argumenten op het juiste moment
  • Reageert alert op argumenten van de ander
  • Maakt een inschatting van urgentie en belang van verschillende vraagstukken voor de organisatie
  • Vormt zich een mening op basis van informatie, argumenten en overwegingen
  • Houdt bij de eigen oordeelsvorming rekening met verschillende perspectieven/opvattingen en onzekerheden
  • Weegt beschikbare informatie, alternatieven en meningen tegenover elkaar af in het licht van de relevante criteria
  • Overziet de mogelijke consequenties van zijn/haar standpunt (voor-en nadelen, afbreukrisico’s, etc.)

Omgeving

  • Benut de juiste contacten om adviezen en producten af te stemmen
  • Legt en onderhoudt contacten met voor de organisatie relevante personen
  • Benut op het juiste moment het netwerk om de organisatiedoelstellingen te bereiken
  • Houdt in de adviezen en producten rekening met de relevante ontwikkelingen
  • Is in staat om planning en werkzaamheden aan te passen indien de omstandigheden in de omgeving daar om vragen
  • Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties voor zichzelf en eventueel voor anderen of laat hen dit zelf aangeven. Stemt deze af met de opdrachtgever
  • Komt met realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen, laat anderen dit zelf aangeven en bewaakt de voortgang
  • Kent de regels en procedures, maar zoekt zonodig de grenzen van wat mogelijk is om eigen doelen/planning te behalen

Bedrijfsvoering

  • Geeft medewerkers ruimte en waardering
  • Maakt medewerkers enthousiast door de juiste snaar te raken
  • Inspireert anderen door eigen gedrevenheid

Vernieuwen en verbeteren

  • Deelt kennis en nieuwe inzichten met anderen
  • Evalueert eigen werkwijze en ervaringen, leert daarvan en draagt inzichten over aan anderen
  • Signaleert noodzaak/behoefte aan vernieuwing en verbetering en doet voorstellen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Is zich bewust van de (in)formele regels, verschillende posities en belangen die relevant zijn voor het eigen werkterrein en handelt daar naar
  • Weet wat er speelt in (de inhoud van) het project
  • Toetst eigen ideeën en keuzen bij de opdrachtgever
  • Onderzoekt het project op wensen en belangen van verschillende betrokkenen
  • Stelt meetbare, haalbare en duidelijke doelen op voor het project en stemt de te leveren resultaten af met de opdrachtgever
  • Onderneemt tijdig acties om de van te voren met de opdrachtgever afgesproken resultaten te leveren
  • Richt zich op het behalen van de resultaten en signaleert tijdig indien deze niet haalbaar zijn

Omgeving

  • Signaleert ontwikkelingen die van invloed zijn op het eigen project
  • Schakelt op het juiste moment de juiste mensen in voor steun en medewerking
  • Legt en onderhoudt (in)formele contacten met voor het project relevante partijen
  • Brengt relevante partijen bij elkaar
  • Oefent invloed uit zonder de relatie te verstoren

Bedrijfsvoering

  • Maakt projectmedewerkers enthousiast voor het project
  • Spreekt duidelijke verwachtingen uit ten aanzien van de te behalen doelen/ resultaten
  • Laat voorbeeldgedrag zien
  • Geeft tijdig feedback
  • Geeft invulling aan de randvoorwaarden om gewenste doelen/resultaten te kunnen leveren
  • Zorgt voor een goede samenstelling van het projectteam
  • Komt met een plan van aanpak om doelen te bereiken
  • Maakt realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen
  • Komt afspraken na, stelt prioriteiten en haalt deadlines
  • Stemt eigen planning af met relevante partijen

Vernieuwen en verbeteren

  • Deelt kennis en ervaring met de medewerkers en verwacht dat ook van de projectmedewerkers zelf en onderling
  • Zorgt ervoor dat de benodigde informatie actueel en toegankelijk is voor een ieder
  • Bedenkt niet alledaagse oplossingen voor een vraagstuk
  • Integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze toe
  • Leert van eigen ervaringen en fouten

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Organisatiesensitiviteit
  • Overtuigingskracht
  • Oordeelsvorming
  • Netwerken
  • Omgevingsbewustzijn
  • Plannen en organiseren
  • Motiveren
  • Creativiteit
  • Organisatiesensitiviteit
  • Resultaatgerichtheid
  • Netwerken
  • Motiveren
  • Plannen en organiseren
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

  • Ruime en relevante ervaring; 
  • Succesvol in het leiden van (deel)projecten en/of coördineren;
  • Ervaring in alle fases van het audit- en adviesproces en in alle adviesrollen en daarin succesvol;
  • (Inter)departementale, (inter)nationale trajecten

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Relevant voor aandachtsgebied

Communicatie: PM

Facilitair (o.a. gebouwen, huisvesting, intern transport, receptie, repro, servicedesk, telefooncentrale):
.   Algemene Economie, Bestuurskunde met economische variant

Financiën
.   Algemene Economie/(Bedrijfs)Economie/ Bestuurskunde met economische variant/Registeraccountant(RA)/ Registercontroller(RC)  

ICT Zie het Kwaliteitsraamwerk Iv

Informatievoorziening (o.a. DIM/Documentair informatiemanagement):
·   Relevante opleidingen voor het vakgebied, o.a. Informatiekunde of gelijkwaardig, aangevuld met cursussen op het gebied van informatiemanagement 

Inkoop:
.  Bedrijfseconomie, Bedrijfskunde

Personeel:
.   o.a. Bedrijfskunde / Personeelswetenschappen / Sociale weten-schappen

Auditing
.   ingeschreven in enig auditregister of vergelijkbare titel en affiniteit met het begeleiden en coachen van professionals

Overige kennis en vaardigheden

Algemene kennis en vaardigheden:

  • Managementvaardigheden, o.a. functioneel leiden van een team
  • Verdieping adviesvaardigheden voor ervaren adviseurs (o.a. strategisch sparringpartner)
  • Opereren in een (politiek) bestuurlijke omgeving

Relevant voor aandachtsgebied

Communicatie: PM

Facilitair (o.a. gebouwen, huisvesting, intern transport, receptie, repro, servicedesk, telefooncentrale):
.   n.v.t.

Financiën:
.    Alleen voor controlfuncties: Kennis van bedrijfseconomie en overheidsfinanciën; methoden en technieken beleidsevaluatie; globale kennis van kosten-batenanalyse

ICT:

.    Zie het Kwaliteitsraamwerk Iv

Informatievoorziening (o.a. DIM/Documentair informatiemanagement):
·   Kunnen ontwikkelen van departementale en rijksbrede standaarden en modellen op het gebied van informatiebeheer.
.   Kunnen ontwikkelen van informatie- en IT- architectuur in samenhang met de businessarchitectuur

Inkoop:
.   Inkoopopleiding op WO-niveau (RIO 1, RIO gevorderd en NEVI 3 ,of vergelijkbaar)

Personeel:

    Relevant voor betreffend specialisme, o.a.:

·   ambtenarenrecht

·   arbeidsmarktcommunicatie

·   arbeidsvoorwaarden en rechtspositie

·   formatie en functiewaardering

·   mobiliteit

·   onderwijskunde   

·   organisatiekunde

.   organisatieontwikkeling

Auditing:
Kennis van en affiniteit met het begeleiden en coachen van professionals

Competenties uit het kernprofiel

  • organisatiesensitiviteit
  • omgevingsbewustzijn
  • oordeelsvorming
  • overtuigingskracht
  • netwerken
  • motiveren
  • creativiteit

Ervaring

  • enkele jaren ervaring in projectomgeving en projectteam(s)

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • HBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

basisopleiding projectmanagement

Overige kennis en vaardigheden
  • affiniteit met het werkveld

  • in internationale context: kennis van en taalvaardig in de relevante vreemde talen
  • (kennis van) inkoop- en contractprocessen en -procedures, projectbeheersing: tijd en geld

Competenties uit het kernprofiel

  • organisatiesensitiviteit
  • resultaatgerichtheid
  • netwerken
  • motiveren
  • plannen-en-organiseren
  • zelfontwikkeling