Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Medewerker Educatie en Vorming

Uitvoering

Sociaal-Maatschappelijk Werker

Uitvoering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Draagt kennis, vaardigheden en houdingsaspecten over door middel van onderwijs, vrijetijdsbesteding en vaardigheidstraining ten behoeve van de resocialisatie van justitiabelen. (Voor de instructeur lichamelijke opvoeding geldt tevens het leveren van een bijdrage aan het optimaliseren van kennis, vaardigheden en houdingsaspecten van personeel.)

Organiseert en ondersteunt de terugkeer van justitiabelen in de samenleving en levert daarmee een bijdrage aan de terugdringing van recidive

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Onderwijs-/activiteitenaanbod is afgestemd op theorie en praktijk, individuele (leer)mogelijkheden, ontspanningsbehoeften en doelstellingen
  • Kennis en vaardigheden bij deelnemers zijn toegenomen
  • (Leer)resultaten zijn adequaat getoetst en geëvalueerd
  • Bijdragen zijn geleverd aan activering, gedrags- en houdingsverandering en persoonlijke ontwikkeling
  • Optimale (gemotiveerde) deelname aan het (onderwijs/activiteiten)programma is gerealiseerd
  • Er is een stimulerend, veilig en ordelijk (leer)klimaat
  • Deskundigheidsbevordering aan personeel is gerealiseerd (Voor de instructeur lichamelijke opvoeding geldt tevens het leveren van een bijdrage aan het optimaliseren van kennis, vaardigheden en houdingsaspecten van personeel.)

Omgeving

  • Activiteiten zijn afgestemd met interne disciplines en opleidings- en kwalificatie-instituten

Bedrijfsvoering

  • Rapportage, overdracht en afstemming over individuele justitiabelen zijn tijdig en volledig gerealiseerd
  • (Financiële) administratie en intern beheer zijn op orde

Vernieuwen en verbeteren

  • Actuele ontwikkelingen in het vakgebied zijn geïntegreerd in het aanbod en in het handelen
  • Bijdragen aan continue verbetering van werkprocessen zijn geleverd

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Risicotaxatie, en mogelijkheden en knelpunten op de verschillende leefgebieden (zoals sociaal netwerk, inkomen en schulden, wonen, werk en scholing, zorg, ID-bewijs) zijn volledig in kaart gebracht
  • Doelgericht en uitvoerbaar individueel plan, gericht op de verschillende leefgebieden, is opgesteld
  • Zelfredzaamheid, draagkracht en motivatie van justitiabele zijn bevorderd
  • Materiële en psychosociale hulpverlening en informatievoorziening zijn doeltreffend uitgevoerd, belangen van justitiabele zijn adequaat behartigd
  • Continuïteit en maximale deelname aan het traject zijn zo goed mogelijk gerealiseerd
  • Vanuit de praktijk onderbouwde bijdragen aan overkoepelende/overige individuele plannen van justitiabelen zijn tijdig geleverd
  • Invulling van de maatregel is adequaat verantwoord richting de rechtbank (geldt voor stelselmatige daders)

Omgeving

  • Rapportage, overdracht, doorverwijzing en afstemming (coördinatie) met betrokken partijen zijn tijdig en volledig gerealiseerd
  • Opbouw, herstel en betrokkenheid van het sociale netwerk (inclusief gezin) van de justitiabele zijn bevorderd
  • Netwerk in de keten (sociale kaart), samenwerkingsverbanden en voorzieningen zijn opgebouwd en onderhouden

Bedrijfsvoering

  • Intern beheer en administratie zijn op orde

Vernieuwen en verbeteren

  • Bijdragen aan continue ontwikkeling/verbetering van in- en externe processen zijn geleverd
  • (Specifieke) deskundigheid is bevorderd bij andere disciplines

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Werkt aan een goede werkrelatie met de justitiabele, benadert deze met respect
  • Benoemt regels en gedragsnormen en spreekt de ander aan op grensoverschrijdend gedrag
  • Maakt de eigen professionele grenzen duidelijk, houdt professionele distantie
  • Blijft ook onder verleiding of druk handelen volgens de geldende normen en waarden
  • Gaat zorgvuldig om met persoonlijke en gevoelige informatie
  • Verplaatst zich in de belevingswereld en situatie van de justitiabele en toont begrip
  • Herkent emoties, spanningen en afwijkend gedrag, schat risico’s in
  • Stemt de benadering af op persoon en situatie
  • Onderkent groepsprocessen en speelt hier adequaat op in
  • Reflecteert op de invloed van eigen houding en gedrag op de interactie
  • Onderzoekt samen met de justitiabele diens belangstelling, mogelijkheden en doelen
  • Sluit aan bij de intrinsieke motivatie en belevingswereld van de justitiabele
  • Bevordert zelfredzaamheid, spreekt vertrouwen uit in de justitiabele
  • Enthousiasmeert en stimuleert de justitiabele tot deelname aan activiteiten en bereiken van persoonlijke doelstellingen
  • Creëert een positieve en activerende sfeer
  • Maakt bij de keuze voor een didactische aanpak een juiste inschatting welke benadering bij de betreffende justitiabele de meeste kans van slagen heeft
  • Maakt bij het opstellen van een leer- of activiteitenplan een reële inschatting van de mogelijkheden, beperkingen en doelen van de justitiabele
  • Maakt bij de ontwikkeling van een activiteit een reële inschatting van geschiktheid voor de doelgroep en van mogelijke risico’s

Omgeving

  • Wisselt kennis, informatie en ideeën uit met collega’s, andere disciplines en instanties
  • Werkt actief aan goede samenwerkingsrelaties
  • Handelt vanuit het gezamenlijk belang
  • Stemt af met collega’s, andere disciplines en ketenpartners om in de aanpak op één lijn te blijven
  • Benut kansen om contacten te leggen en in- en externe samenwerking aan te gaan

Bedrijfsvoering

  • Maakt uitvoerbare plannen en realistische planningen en zorgt dat randvoorwaarden gerealiseerd zijn
  • Bewaakt de voortgang, anticipeert op mogelijke knelpunten en stuurt tijdig bij
  • Organiseert maatwerk binnen een groep
  • Blijft effectief handelen in snel wijzigende situaties
  • Maakt afspraken met betrokken partijen en ziet toe op naleving hiervan, komt zelf afspraken na

Vernieuwen en verbeteren

  • Volgt ontwikkelingen in het vakgebied en houdt de eigen deskundig-heid op peil
  • Brengt vernieuwing en actualiteit aan in het aanbod
  • Maakt zich snel nieuwe kennis en vaardigheden eigen
  • Ontplooit initiatieven die inspelen op behoeften
  • Draagt uit eigen beweging concrete ideeën of oplossingen aan

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Onderzoekt samen met de justitiabele diens behoeften, mogelijkheden en doelen
  • Sluit aan bij de intrinsieke motivatie en belevingswereld van de justitiabele
  • Bevordert zelfredzaamheid, spreekt vertrouwen uit in de justitiabele
  • Stimuleert de justitiabele tot deelname aan activiteiten en bereiken van persoonlijke doelstellingen
  • Werkt aan een goede werkrelatie met de justitiabele, benadert deze met respect en komt afspraken na
  • Gaat zorgvuldig om met persoonlijke en gevoelige informatie
  • Maakt de eigen professionele grenzen duidelijk, houdt professionele distantie
  • Benoemt regels en gedragsnormen en spreekt de ander aan op grensoverschrijdend gedrag
  • Blijft ook onder verleiding of druk handelen volgens de geldende normen en waarden
  • Maakt bij het opstellen van een individueel plan een reële inschatting van de mogelijkheden, beperkingen en doelen van de justitiabele
  • Maakt bij de keuze voor een interventie of plan een afweging van kansen, risico’s en haalbaarheid
  • Zoekt naar creatieve oplossingen om doelen te bereiken, benut verschillende wegen en bronnen
  • Onderhandelt over mogelijke oplossingen
  • Verdiept zich in de positie van de ander en kiest op basis hiervan een benadering om zaken voor elkaar te krijgen
  • Schakelt bij weerstand of tegenslag over op een andere aanpak of benadering om het doel te bereiken

Omgeving

  • Deelt relevante kennis en informatie met collega’s, andere disciplines, ketenpartners en sociaal netwerk
  • Werkt actief aan goede samenwerkingsrelaties, is bereikbaar en komt afspraken na
  • Handelt vanuit het gezamenlijke belang
  • Stemt af met collega’s, andere disciplines, ketenpartners en sociaal netwerk om in de aanpak op één lijn te komen of blijven
  • Benut kansen om contacten te leggen, samenwerking aan te gaan en hiermee regelmogelijkheden te vergroten

Bedrijfsvoering

  • Maakt uitvoerbare plannen en realistische planningen
  • Coördineert activiteiten en bewaakt tussentijds de voortgang
  • Maakt afspraken met derden over te verlenen diensten en spreekt tijdig aan op afwijking
  • Anticipeert op mogelijke knelpunten en grijpt tijdig in

Vernieuwen en verbeteren

  • Volgt actief de ontwikkelingen in het vakgebied en de keten
  • Bespreekt casuïstiek met collega’s en staat open voor andere zienswijzen
  • Reflecteert op eigen handelen, maakt dit bespreekbaar en staat open voor feedback
  • Signaleert knelpunten en doet concrete voorstellen voor verbetering

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Integriteit
  • Inlevingsvermogen
  • Motiveren
  • Oordeelsvorming
  • Samenwerken
  • Plannen en organiseren
  • Zelfontwikkeling
  • Motiveren
  • Integriteit
  • Oordeelsvorming
  • Flexibiliteit
  • Samenwerken
  • Plannen en organiseren
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

Geen specifieke eisen

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

MBO Activiteitenbegeleiding (AB) of vergelijkbaar

Overige kennis en vaardigheden

Vrijetijdsbesteding, culturele diversiteit, kennis en vaardig-heden op verschillende activiteitengebieden (metaal, hout, textiel, groen etc.), budgetbeheer, groepsdynamica, organisatorische vaardigheden, mondelinge en schrifte-lijke uitdrukkingsvaardigheid, vaardigheid in omgaan met de doelgroep

Competenties uit het kernprofiel

  • motiveren
  • integriteit
  • inlevingsvermogen
  • oordeelsvorming
  • plannen-en-organiseren
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Geen specifieke eisen

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

MBO Activiteitenbegeleiding (AB) of vergelijkbaar

Overige kennis en vaardigheden

Vrijetijdsbesteding, culturele diversiteit, kennis en vaardigheden op verschillende activiteitengebieden (metaal, hout, textiel, groen etc.), budgetbeheer, groepsdynamica, organisatorische vaardigheden, mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid, vaardigheid in omgaan met de doelgroep

Competenties uit het kernprofiel

  • motiveren
  • integriteit
  • inlevingsvermogen
  • oordeelsvorming
  • plannen-en-organiseren
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Geen specifieke eisen

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
  • HBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Bij voorkeur MBO Sociaal-Juridisch Medewerker

(SJM niveau 4)

Overige kennis en vaardigheden
  • Risicotaxatie,
  • sociale kaart,
  • sociale wet- en regelgeving,
  • penitentiaire regel-geving en penitentiaire kaart,
  • subsidie-regelingen,
  • culturele diversiteit,
  • netwerkvaardigheid,
  • mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
  • vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
  • conflicthantering

Competenties uit het kernprofiel

  • motiveren
  • integriteit
  • flexibiliteit
  • oordeelsvorming
  • plannen-en-organiseren
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling