Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Werkt aan een goede werkrelatie met de justitiabele, benadert deze met respect
- Benoemt regels en gedragsnormen en spreekt de ander aan op grensoverschrijdend gedrag
- Maakt de eigen professionele grenzen duidelijk, houdt professionele distantie
- Blijft ook onder verleiding of druk handelen volgens de geldende normen en waarden
- Gaat zorgvuldig om met persoonlijke en gevoelige informatie
- Verplaatst zich in de belevingswereld en situatie van de justitiabele en toont begrip
- Herkent emoties, spanningen en afwijkend gedrag, schat risico’s in
- Stemt de benadering af op persoon en situatie
- Onderkent groepsprocessen en speelt hier adequaat op in
- Reflecteert op de invloed van eigen houding en gedrag op de interactie
- Onderzoekt samen met de justitiabele diens belangstelling, mogelijkheden en doelen
- Sluit aan bij de intrinsieke motivatie en belevingswereld van de justitiabele
- Bevordert zelfredzaamheid, spreekt vertrouwen uit in de justitiabele
- Enthousiasmeert en stimuleert de justitiabele tot deelname aan activiteiten en bereiken van persoonlijke doelstellingen
- Creëert een positieve en activerende sfeer
- Maakt bij de keuze voor een didactische aanpak een juiste inschatting welke benadering bij de betreffende justitiabele de meeste kans van slagen heeft
- Maakt bij het opstellen van een leer- of activiteitenplan een reële inschatting van de mogelijkheden, beperkingen en doelen van de justitiabele
- Maakt bij de ontwikkeling van een activiteit een reële inschatting van geschiktheid voor de doelgroep en van mogelijke risico’s
Omgeving
- Wisselt kennis, informatie en ideeën uit met collega’s, andere disciplines en instanties
- Werkt actief aan goede samenwerkingsrelaties
- Handelt vanuit het gezamenlijk belang
- Stemt af met collega’s, andere disciplines en ketenpartners om in de aanpak op één lijn te blijven
- Benut kansen om contacten te leggen en in- en externe samenwerking aan te gaan
Bedrijfsvoering
- Maakt uitvoerbare plannen en realistische planningen en zorgt dat randvoorwaarden gerealiseerd zijn
- Bewaakt de voortgang, anticipeert op mogelijke knelpunten en stuurt tijdig bij
- Organiseert maatwerk binnen een groep
- Blijft effectief handelen in snel wijzigende situaties
- Maakt afspraken met betrokken partijen en ziet toe op naleving hiervan, komt zelf afspraken na
Vernieuwen en verbeteren
- Volgt ontwikkelingen in het vakgebied en houdt de eigen deskundig-heid op peil
- Brengt vernieuwing en actualiteit aan in het aanbod
- Maakt zich snel nieuwe kennis en vaardigheden eigen
- Ontplooit initiatieven die inspelen op behoeften
- Draagt uit eigen beweging concrete ideeën of oplossingen aan
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Onderzoekt samen met de justitiabele diens behoeften, mogelijkheden en doelen
- Sluit aan bij de intrinsieke motivatie en belevingswereld van de justitiabele
- Bevordert zelfredzaamheid, spreekt vertrouwen uit in de justitiabele
- Stimuleert de justitiabele tot deelname aan activiteiten en bereiken van persoonlijke doelstellingen
- Werkt aan een goede werkrelatie met de justitiabele, benadert deze met respect en komt afspraken na
- Gaat zorgvuldig om met persoonlijke en gevoelige informatie
- Maakt de eigen professionele grenzen duidelijk, houdt professionele distantie
- Benoemt regels en gedragsnormen en spreekt de ander aan op grensoverschrijdend gedrag
- Blijft ook onder verleiding of druk handelen volgens de geldende normen en waarden
- Maakt bij het opstellen van een individueel plan een reële inschatting van de mogelijkheden, beperkingen en doelen van de justitiabele
- Maakt bij de keuze voor een interventie of plan een afweging van kansen, risico’s en haalbaarheid
- Zoekt naar creatieve oplossingen om doelen te bereiken, benut verschillende wegen en bronnen
- Onderhandelt over mogelijke oplossingen
- Verdiept zich in de positie van de ander en kiest op basis hiervan een benadering om zaken voor elkaar te krijgen
- Schakelt bij weerstand of tegenslag over op een andere aanpak of benadering om het doel te bereiken
Omgeving
- Deelt relevante kennis en informatie met collega’s, andere disciplines, ketenpartners en sociaal netwerk
- Werkt actief aan goede samenwerkingsrelaties, is bereikbaar en komt afspraken na
- Handelt vanuit het gezamenlijke belang
- Stemt af met collega’s, andere disciplines, ketenpartners en sociaal netwerk om in de aanpak op één lijn te komen of blijven
- Benut kansen om contacten te leggen, samenwerking aan te gaan en hiermee regelmogelijkheden te vergroten
Bedrijfsvoering
- Maakt uitvoerbare plannen en realistische planningen
- Coördineert activiteiten en bewaakt tussentijds de voortgang
- Maakt afspraken met derden over te verlenen diensten en spreekt tijdig aan op afwijking
- Anticipeert op mogelijke knelpunten en grijpt tijdig in
Vernieuwen en verbeteren
- Volgt actief de ontwikkelingen in het vakgebied en de keten
- Bespreekt casuïstiek met collega’s en staat open voor andere zienswijzen
- Reflecteert op eigen handelen, maakt dit bespreekbaar en staat open voor feedback
- Signaleert knelpunten en doet concrete voorstellen voor verbetering
|
Ervaring
Geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO Activiteitenbegeleiding (AB) of vergelijkbaar
Overige kennis en vaardigheden
Vrijetijdsbesteding, culturele diversiteit, kennis en vaardig-heden op verschillende activiteitengebieden (metaal, hout, textiel, groen etc.), budgetbeheer, groepsdynamica, organisatorische vaardigheden, mondelinge en schrifte-lijke uitdrukkingsvaardigheid, vaardigheid in omgaan met de doelgroep
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- inlevingsvermogen
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO Activiteitenbegeleiding (AB) of vergelijkbaar
Overige kennis en vaardigheden
Vrijetijdsbesteding, culturele diversiteit, kennis en vaardigheden op verschillende activiteitengebieden (metaal, hout, textiel, groen etc.), budgetbeheer, groepsdynamica, organisatorische vaardigheden, mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid, vaardigheid in omgaan met de doelgroep
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- inlevingsvermogen
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO Activiteitenbegeleiding (AB) of vergelijkbaar
Overige kennis en vaardigheden
Vrijetijdsbesteding, culturele diversiteit, kennis en vaardig-heden op verschillende activiteitengebieden (metaal, hout, textiel, groen etc.), budgetbeheer, groeps-dynamica, organisato-rische vaardigheden, mondelinge en schrifte-lijke uitdrukkings-vaardigheid, vaardig-heid in omgaan met de doelgroep
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- inlevingsvermogen
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO Activiteitenbegeleiding (AB) of vergelijkbaar
Overige kennis en vaardigheden
Vrijetijdsbesteding, culturele diversiteit, kennis en vaardigheden op verschillende activiteitengebieden (metaal, hout, textiel, groen etc.), budgetbeheer, groepsdynamica, organisatorische vaardigheden, mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid, vaardigheid in omgaan met de doelgroep
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- inlevingsvermogen
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO Activiteitenbegeleiding (AB) of vergelijkbaar
Overige kennis en vaardigheden
Vrijetijdsbesteding, culturele diversiteit, kennis en vaardigheden op verschillende activiteitengebieden (metaal, hout, textiel, groen etc.), budgetbeheer, groepsdynamica, organisatorische vaardigheden, mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid, vaardigheid in omgaan met de doelgroep
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- inlevingsvermogen
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO Medewerker Informatiedienstverlening;
Informatiespecialist;
Bibliotheekmedewerker
Overige kennis en vaardigheden
Documentatietechnieken, culturele diversiteit, kennis van tenminste een vreemde taal, geautomatiseerde informatiesystemen, collectievorming, budgetbeheer, mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid, vaardigheid in omgaan met de doelgroep
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- inlevingsvermogen
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Voor de functie relevante werkervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO vakopleiding
Interne opleiding TBS-sector: basisopleiding psychopathologie en gedragstherapie
Overige kennis en vaardigheden
Onderwijsveld, arbeidsmarkt, kennis en vaardigheden op betreffende vakgebied (metaal, hout, etc.), materialen en technieken, culturele diversiteit, didactische vaardigheden, mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid, vaardigheid in omgaan met de doelgroep, conflicthantering
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- inlevingsvermogen
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO Activiteitenbegeleiding (AB) of vergelijkbaar
Overige kennis en vaardigheden
Vrijetijdsbesteding, culturele diversiteit, kennis en vaardigheden op verschillende activiteitengebieden (metaal, hout, textiel, groen etc.), budgetbeheer, groepsdynamica, organisatorische vaardigheden, mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid, vaardigheid in omgaan met de doelgroep
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- inlevingsvermogen
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
MBO Sport en Bewegen (SB), CIOS, Academie voor Lichamelijke Opvoeding, of vergelijkbaar
Kwalificaties zelfverdediging en/of fitness
Overige kennis en vaardigheden
Zelfverdedigingstechnieken, weerbaarheidstraining, fitnesstechnieken, budgetbeheer, materialen en apparatuur, didactische vaardigheden, culturele diversiteit, groepsdynamica, mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid, vaardigheid in omgaan met de doelgroep, conflicthantering
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- inlevingsvermogen
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Ervaring in het regulier onderwijs
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
PABO of lerarenopleiding
Overige kennis en vaardigheden
Onderwijsveld, arbeidsmarkt, NT2, volwasseneneducatie, culturele diversiteit, kennis van tenminste een vreemde taal, subsidieregeling-en, budgetbeheer, onderwijsleermiddelen, didactische vaardigheden, groepsdynamica, mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid, vaardigheid in omgaan met de doelgroep, conflicthantering
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- inlevingsvermogen
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Lerarenopleiding richting handvaardig-heid of tekenen of Kunstacademie met didactische aantekening
Overige kennis en vaardigheden
Materialen en technieken, budgetbeheer, culturele diversiteit, didactische vaardigheden, groepsdynamica, mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid, vaardigheid in omgaan met de doelgroep
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- inlevingsvermogen
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
|
Ervaring
Geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Bij voorkeur MBO Sociaal-Juridisch Medewerker
(SJM niveau 4)
Overige kennis en vaardigheden
- Risicotaxatie,
- sociale kaart,
- sociale wet- en regelgeving,
- penitentiaire regel-geving en penitentiaire kaart,
- subsidie-regelingen,
- culturele diversiteit,
- netwerkvaardigheid,
- mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
- conflicthantering
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- flexibiliteit
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Bij voorkeur:
- HBO Sociaal-Juridische Dienstverlening (SJD),
- HBO Sociaal-Pedagogische Hulpverlening (SPH) of HBO Maatschappelijk Werk en Dienstverlening (MWD) / Social Work
Overige kennis en vaardigheden
- Risicotaxatie,
- sociale kaart,
- sociale wet- en regelgeving,
- penitentiaire regelgeving en penitentiaire kaart,
- subsidieregelingen,
- onderwijsveld,
- arbeidsmarkt,
- culturele diversiteit,
- psychopathologie,
- netwerkvaardigheid,
- mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
- conflicthantering
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- flexibiliteit
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Ervaring in het omgaan met doelgroepen met complexe/meervoudige problematiek
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
- HBO Maatschappelijk Werk en Dienstverlening (MWD) / Social Work +
- erkende relevante voortgezette opleiding/ ervaring in en
- affiniteit met systeemgerichte en/ of
- cognitief gedragstherapeutische werkwijze
Overige kennis en vaardigheden
- Risicotaxatie,
- sociale kaart,
- sociale wet- en regelgeving,
- penitentiaire regelgeving en penitentiaire kaart,
- subsidieregelingen,
- onderwijsveld,
- arbeidsmarkt,
- culturele diversiteit,
- psychopathologie,
- psycho-educatie,
- psychosociale hulpverlening,
- systeemgericht werken,
- netwerkvaardigheid,
- mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
- conflicthantering
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- flexibiliteit
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Ervaring in het omgaan met doelgroepen met complexe/meervoudige problematiek
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
- HBO Maatschappelijk Werk en Dienstverlening (MWD) / Social Work +
- erkende relevante voortgezette opleiding/ ervaring in en
- affiniteit met systeemgerichte en/ of
- cognitief gedragstherapeutische werkwijze
Overige kennis en vaardigheden
- Risicotaxatie,
- sociale kaart,
- sociale wet- en regelgeving,
- penitentiaire regelgeving en penitentiaire kaart,
- subsidieregelingen,
- onderwijsveld,
- arbeidsmarkt,
- culturele diversiteit,
- psychopathologie,
- psycho-educatie,
- psychosociale hulpverlening,
- systeemgericht werken,
- netwerkvaardigheid,
- mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
- conflicthantering
Competenties uit het kernprofiel
- motiveren
- integriteit
- flexibiliteit
- oordeelsvorming
- plannen-en-organiseren
- samenwerken
- zelfontwikkeling
|