Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Zorgprofessional

Uitvoering

Operationeel Medewerker WIV WVO

Uitvoering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Beperkt detentieschade, onderhoudt en bevordert de lichamelijke en psychische gezondheid van justitiabelen

Geeft uitvoering aan de WIV/WVO door het vergaren, verwerken, behandelen en duiden van (geheime) informatie tot inlichtingen op het eigen aandachtsgebied en/of het verrichten en/of faciliteren van operationele werkzaamheden ten behoeve van de taken van de organisatie

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Juiste zorgdiagnose op het eigen vakgebied is gesteld en risicotaxatie en toegeleiding hebben plaatsgevonden
  • Doelgericht en uitvoerbaar (verpleeg- of rehabilitatie-) plan is conform registratie-eisen opgesteld
  • Zorg op het eigen vakgebied is uitgevoerd naar eigen inzicht en deskundigheid, met inachtneming van protocollen
  • Er is adequaat gehandeld bij crisissituaties
  • Gezondheidsvoorlichting en psycho-educatie zijn doelmatig toegepast
  • Bijdragen zijn geleverd aan bevordering van een gezond en veilig leefklimaat, o.a. door voorlichting en preventie

Omgeving

  • Coördinatie en overdracht naar in- of externe disciplines en ketenpartners zijn gerealiseerd
  • Opbouw, herstel en betrokkenheid van het sociale netwerk van de justitiabele zijn bevorderd ( Van toepassing voor Sociaal Psychiatrische Verpleegkundige)
  • Netwerk en samenwerkingsverbanden in de keten zijn opgebouwd en onderhouden

Bedrijfsvoering

  • Rapportages en dossiers zijn compleet en actueel
  • Wet- en regelgeving, protocollen, procedures en beroepscode zijn nageleefd

Vernieuwen en verbeteren

  • Bijdragen aan ontwikkeling/verbetering van protocollen, behandelings- en begeleidingsmethodieken, zorgprocessen en zorgbeleid zijn geleverd
  • Deskundigheidsbevordering, training en coaching aan collega’s en andere disciplines (bijvoorbeeld bij psychiatrie, infectieziekten en verslaving) is gegeven

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Producten en diensten ten behoeve van operationele en/of technische werkzaamheden zijn op een juiste wijze verricht, geïnterpreteerd, beoordeeld en binnen gestelde termijnen afgehandeld conform WIV/WVO
  • De producten en diensten zijn beschikbaar en actueel
  • Informatie ten behoeve van of uit operaties/(veiligheids) onderzoeken is vergaard, geanalyseerd, en/of gecontroleerd
  • Effectief vergaarde, verwerkte en geduide informatie tot inlichtingen zijn gecontroleerd op juistheid en volledigheid en verwerkt conform opdracht

Omgeving

  • In- en externe informatiebronnen en operationele mogelijkheden zijn effectief en efficiënt gebruikt
  • Vanuit het eigen aandachtsgebied zijn heldere instructies en informatie overgebracht aan andere belanghebbenden
  • Informatie en (tussen)producten zijn tijdig opgevraagd en geleverd

Bedrijfsvoering

  • Werkwijzen en processen zijn conform de geldende werkinstructies uitgevoerd
  • Producten en/of diensten voldoen aan vakinhoudelijke normen en de normen van de organisatie
  • De eigen administratie is op orde
  • Met collega’s is effectief en constructief samengewerkt tot een gezamenlijk resultaat

Vernieuwen en verbeteren

  • Knelpunten bij de uitvoering van de werkzaamheden zijn gesignaleerd, geëvalueerd en gecommuniceerd
  • Voorstellen zijn geleverd voor de verbetering en efficiency van werkprocessen, administraties en procedures
  • Nieuwe ontwikkelingen zijn tijdig gesignaleerd en eventueel opgepakt

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Benadert patiënten respectvol en blijft te allen tijde correct
  • Gaat zorgvuldig om met persoonlijke informatie
  • Maakt de eigen (professionele) grenzen duidelijk, houdt (professionele) distantie
  • Blijft ook onder verleiding of druk handelen volgens de geldende normen en regels
  • Onderzoekt samen met de patiënt en diens omgeving zijn/haar behoeften en mogelijkheden
  • Sluit aan bij de belevingswereld van de patiënt en toont begrip voor diens situatie
  • Speelt pro-actief in op de belangen van de patiënt
  • Werkt aan vertrouwensrelatie met de patiënt, benadert deze met respect en toont zich optimistisch en stimulerend
  • Analyseert op systematische wijze een zorgvraag en maakt onafhankelijk een eerste inschatting van benodigde zorg
  • Achterhaalt en verifieert alle mogelijke informatie die van belang is voor een adequaat oordeel
  • Schat snel ernst en risico’s van een situatie in en neemt benodigde maatregelen
  • Maakt bij beslissingen een weloverwogen afweging tussen factoren aangaande benodigde zorg en veiligheid
  • Houdt bij alle keuzes en handelingen rekening met de eigen (wettelijke) bevoegdheden en verantwoordelijkheden
  • Stelt bij piekdrukte of onvoorziene situaties de juiste prioriteiten, houdt overzicht en handelt vlot en vastberaden
  • Blijft beheerst en doelmatig handelen in spanningsvolle situaties of bij tegenwerking
  • Neemt ook in lastige situaties beslissingen en is hierop aanspreekbaar
  • Houdt ook onder druk van anderen vast aan de eigen professionaliteit en beroepsethiek

Omgeving

  • Deelt relevante kennis en informatie met collega’s, andere disciplines en ketenpartners
  • Handelt vanuit het gezamenlijke belang
  • Werkt actief aan goede samenwerkingsrelaties
  • Stemt af met collega’s om in de aanpak op één lijn te blijven
  • Benut kansen om contacten te leggen, samenwerking aan te gaan en hiermee regelmogelijkheden te vergroten
  • Zoekt naar creatieve oplossingen om het doel te bereiken
  • Onderhandelt met andere disciplines of ketenpartners over mogelijke oplossingen
  • Benut verschillende wegen, bronnen en het netwerk om het doel te bereiken
  • Schakelt bij weerstand of tegenslag over op een andere aanpak om het doel te bereiken

Bedrijfsvoering

  • Maakt uitvoerbare plannen en realistische planningen
  • Coördineert activiteiten en bewaakt tussentijds de voortgang
  • Maakt afspraken met derden over te verlenen diensten en spreekt tijdig aan op afwijking
  • Anticipeert op mogelijke knelpunten en grijpt tijdig in

Vernieuwen en verbeteren

  • Volgt ontwikkelingen in het vakgebied en houdt de eigen deskundigheid op peil
  • Bespreekt casuïstiek met collega’s en is bereid eigen en andermans inzichten ter discussie te stellen
  • Reflecteert op eigen handelen, maakt dit bespreekbaar en staat open voor feedback
  • Evalueert de zorgverlening en trekt lering uit eigen en andermans ervaringen
  • Signaleert knelpunten en doet concrete voorstellen voor verbetering
  • Vertaalt ontwikkelingen in het vakgebied naar voorstellen voor aanpassing van begeleidingsprogramma’s en aangepaste of nieuwe therapeutische deeltechnieken.

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Neemt beslissingen op basis van (ontbrekende) informatie, feiten en ingeschatte risico’s en hakt knopen door
  • Blijft onder tijdsdruk beheerst en doelmatig handelen en beslissen
  • Stelt beslissingen niet onnodig uit
  • Toont zich kalm en zelfverzekerd en durft ongebruikelijke beslissingen te nemen
  • Stemt de eigen gedragsstijl af op de situatie en kent daarin zijn eigen grenzen
  • Schakelt bij weerstand of onverwachte omstandigheden over op een aanpak die wel tot het gestelde doel leidt
  • Past weloverwogen handelingsalternatieven toe, schakelt over op een andere aanpak indien nodig
  • Past de eigen verbale en non-verbale benaderingswijze aan de situatie aan
  • Onderzoekt de wensen en belangen van zowel de interne als externe klant
  • Zoekt (samen met de klant) naar passende oplossingen
  • Neemt de verantwoordelijkheid voor een correcte uitvoering
  • Toetst de klanttevredenheid

Omgeving

  • Informatie en (tussen)producten zijn tijdig opgevraagd en geleverd
  • Onderkent signalen, wint relevante informatie in en weet deze effectief te benutten voor de eigen functie en organisatie
  • Houdt in zijn/haar aanpak rekening met het krachtenveld in de omgeving
  • Ontwikkelt en onderhoudt een netwerk van de, voor de organisatie, belangrijke partijen
  • Laat blijken belangrijke informatie te kunnen oppikken uit mondelinge mededelingen en herkent emoties, spanningen en afwijkend gedrag
  • Draagt bij aan wederzijds begrip en/of openheid door de ander de ruimte te geven zich volledig uit te spreken
  • Vat de boodschap van de ander correct samen, vraagt door op onduidelijke uitspraken en hints en weet overzicht te houden
  • Gaat in op wat gesprekspartners zeggen en respecteert de normen, waarden en gedragscodes van anderen door hier tactvol en correct mee om te gaan
  • Laat zich onder stressvolle omstandigheden als werk- en tijdsdruk, tegenslag, conflictvolle en risicovolle situaties, niet van de wijs brengen
  • Behoudt onder stressvolle omstandigheden het overzicht
  • Blijft onder tijdsdruk beheerst, doelmatig en veilig handelen
  • Blijft gemotiveerd bij teleurstelling, tegenspel of frustratie

Bedrijfsvoering

  • Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet van direct persoonlijke belang is
  • Speelt informatie, die voor anderen van belang is, tijdig door
  • Draagt actief bij aan een open en effectieve teamsfeer
  • Zet zich in om samen met anderen doelen te bereiken

Vernieuwen en verbeteren

  • Werkt zich snel in een nieuwe materie of een nieuwe werksituatie
  • Leert van eigen fouten en benut suggesties van anderen effectief
  • Bedenkt niet alledaagse oplossingen voor een vraagstuk/knelpunt
  • Maakt zich los uit bestaande denkkaders (‘out of the box’ denken) waardoor nieuwe wegen zichtbaar worden, nieuwe oplossingsrichtingen ontstaan en gewenste resultaten worden bereikt

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Integriteit
  • Klantgerichtheid
  • Oordeelsvorming
  • Stressbestendigheid
  • Samenwerken
  • Flexibiliteit
  • Plannen en organiseren
  • Zelfontwikkeling
  • Besluiten nemen
  • Flexibiliteit
  • Klantgerichtheid
  • Omgevingsbewustzijn
  • Luisteren
  • Stressbestendigheid
  • Samenwerken
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

Geen specifieke eisen

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Gerichte vakopleiding voor het betreffende vakgebied (bv. tandartsassistent of radiodiagnostisch laborant)

Eigen deskundigheid, vaardigheden en beroepshouding zijn op het vereiste niveau

Overige kennis en vaardigheden

Gerichte vakkennis en vaardigheden op het betreffende vakgebied, vaardigheid in omgaan met de doelgroep

Competenties uit het kernprofiel

  • integriteit
  • klantgerichtheid
  • stressbestendigheid
  • flexibiliteit
  • oordeelsvorming
  • plannen-en-organiseren
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Enige ervaring in het vakgebied.

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Relevant voor het (deel)-deskundigheids-/vakgebied; relevante methoden en technieken

Overige kennis en vaardigheden
  • Kennis van relevante wet- en regelgeving en procedures
  • Kennis van technische/mechanische middelen en inlichtingenmethodieken
  • Vaardigheid in het omgaan met hooggerubriceerde informatie
  • Vaardigheid om te kunnen gaan met technische apparatuur
  • Vaardigheid werkzaamheden te verrichten onder risicovolle (operationele) omstandigheden
  • Kunnen werken in teamverband

Competenties uit het kernprofiel

  • besluiten-nemen
  • flexibiliteit
  • klantgerichtheid
  • omgevingsbewustzijn
  • luisteren
  • stressbestendigheid
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling