Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Diagnose, indicatiestelling en risico-inschatting zijn volgens de normen van de beroepsgroep
- Zorg-/behandelplan is opgesteld volgens de normen van de beroepsgroep en uitvoerbaar binnen de betreffende setting
- Aanvullend onderzoek is efficiënt en effectief ingezet
- Behandeling/begeleiding is uitgevoerd volgens de normen van de beroepsgroep en het vigerende zorgbeleid
- Crisissituaties zijn zo spoedig mogelijk gestabiliseerd
- Zelfbesef/ziekte-inzicht, gedragsalternatieven en gezond gedrag zijn gestimuleerd
- Individuele zorg is adequaat verleend
Omgeving
- Benodigde zorg is effectief gecoördineerd (regie) en afgestemd met andere disciplines en zorgverleners, daar waar noodzakelijk vanuit een gemeenschappelijk behandelplan
- Doorverwijzing, toegeleiding en overdracht naar zorg elders zijn tijdig in gang gezet
- Netwerk in de (regionale) keten, samenwerkingsverbanden en voorzieningen zijn opgebouwd en onderhouden
- (PJ-)Rapportages zijn zorgvuldig opgesteld en adequaat verantwoord richting de rechtbank
Bedrijfsvoering
- Rapportage en dossiervoering zijn volgens de voor de beroepsgroep en instelling geldende richtlijnen
- Wet- en regelgeving, behandelbeleid, protocollen en bepalingen vanuit de beroepsgroep zijn nageleefd
- Vakinhoudelijke begeleiding en supervisie van gemandateerde behandelaars heeft plaatsgevonden
Vernieuwen en verbeteren
- Bijdragen aan continue verbetering van behandel- en detentieklimaat, zorgbeleid en zorgprocessen zijn geleverd
- Deskundigheid is bevorderd bij aanverwante disciplines
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Intake opdracht is uitgevoerd
- Bijdrage aan scope en formulering projectopdracht en –resultaat is geleverd en gedeeld met de opdrachtgever; projectplan is opgesteld
- SMART-projectopdrachten en –plannen zijn afgestemd met de opdrachtgever en wederzijdse acceptatie van de rand-voorwaarden en beschikbare middelen is verkregen
- Opdrachtgever is conform afspraken en naar verdere behoeften geïnformeerd en verantwoording is afgelegd
- Relatie met opdrachtgever is effectief onderhouden
- Proces om te komen tot projectresultaten is efficiënt en transparant verlopen
- Project is uitgevoerd conform afspraken
- Opdrachten zijn verstrekt naar in- en externe partijen
- Projectresultaten zijn geleverd en geaccepteerd conform projectopdracht en overgedragen aan opdrachtgever en/of lijnorganisatie; décharge van de opdrachtgever is verkregen
- Nazorg is zonodig geleverd
Omgeving
- Omgevingsanalyse is gemaakt en operationele aanpak is bepaald
- Netwerk dat bijdraagt aan de realisatie van de projectdoelen/ organisatiedoelen is ingezet
- Betrokken in- en externe partijen zijn effectief ingeschakeld
- Er is adequaat en flexibel ingespeeld op ontwikkelingen
Bedrijfsvoering
- Projectleiding is uitgevoerd en processen zijn transparant, efficiënt en kostenbewust aangestuurd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
- Projectmedewerkers, bedrijfsmiddelen en informatievoorziening zijn conform afspraken doelmatig en doeltreffend ingezet
- Projectadministratie is op orde
- Projectmedewerkers zijn begeleid
- Input is geleverd aan lijnmanagement over functioneren medewerkers
Vernieuwen en verbeteren
- Relevante informatie en kennis zijn overgedragen, binnen project en organisatie
- Bijdragen aan vernieuwde/ verbeterde methoden, werkwijzen, werkprocessen, systemen, standaarden, kaders, producten, kennis(deling) en oplossingen zijn geleverd
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Werkt aan een vertrouwensrelatie
- Toont respect voor de normen, waarden en eigenheid van de ander
- Gaat zorgvuldig om met persoonlijke informatie
- Maakt de eigen (professionele) grenzen duidelijk, houdt (professio-nele) distantie
- Blijft ook onder verleiding of druk handelen volgens de geldende normen en regels
- Verplaatst zich in de belevingswereld en situatie van de ander en toont begrip
- Herkent emoties, spanningen en afwijkend gedrag
- Gaat tactvol om met andermans gevoelens en behoeften
- Onderkent groepsprocessen en speelt hier adequaat op in
- Houdt rekening met verschillende culturele achtergronden
- Past interventies toe, schakelt over op een andere aanpak als dat effectiever is
- Verdiept zich in de ander en kiest op basis hiervan een benadering om de ander te beïnvloeden
- Stemt de eigen gedragsstijl af op persoon, situatie en doel
- Analyseert op systematische wijze een probleem of vraag
- Achterhaalt en verifieert alle relevante informatie
- Dringt snel door tot de kern van het probleem
- Herkent belangrijke informatie en signalen, vraagt gericht door
- Weegt beschikbare informatie en alternatieven tegen elkaar af en maakt een realistische inschatting van benodigde zorg
- Maakt bij de keuze voor een interventie een afweging tussen benodigde zorg en het beroepsgeheim enerzijds en veiligheid anderzijds
- Is in staat afstand te nemen van een persoon of situatie om zich autonoom een oordeel te kunnen vormen
- Schat (soms op basis van summiere informatie) snel ernst en risico’s van een situatie in en neemt maatregelen
- Hakt ook in onzekere situaties knopen door en is aanspreekbaar op zijn/haar besluit
Omgeving
- Deelt relevante kennis en informatie met collega’s, andere disciplines en ketenpartners
- Werkt actief aan goede samenwerkingsrelaties, neemt initiatief en stelt zich toegankelijk op
- Handelt vanuit het gezamenlijke belang
- Stemt af met collega’s om in de aanpak op één lijn te blijven
- Benut kansen om contacten te leggen en in- en externe samenwerking aan te gaan
- Draagt autoriteit op het eigen vakgebied uit, komt uit voor zijn/haar standpunt richting andere disciplines
- Onderbouwt het eigen standpunt met heldere argumenten die de ander aanspreken
- Doseert argumenten of standpunten op beslissende momenten, richt zich tot de juiste personen
- Maakt successen en knelpunten zichtbaar
Vernieuwen en verbeteren
- Signaleert knelpunten in de zorg in brede zin en doet uitvoerbare voorstellen voor verbetering
- Volgt ontwikkelingen op het vakgebied en houdt de eigen deskundigheid op peil
- Bespreekt casuïstiek met collega’s en is bereid eigen en andermans inzichten ter discussie te stellen
- Reflecteert op eigen emoties en gedrag en staat open voor feedback
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Is zich bewust van de (in)formele regels, verschillende posities en belangen die relevant zijn voor het eigen werkterrein en handelt daar naar
- Weet wat er speelt in (de inhoud van) het project
- Toetst eigen ideeën en keuzen bij de opdrachtgever
- Onderzoekt het project op wensen en belangen van verschillende betrokkenen
- Stelt meetbare, haalbare en duidelijke doelen op voor het project en stemt de te leveren resultaten af met de opdrachtgever
- Onderneemt tijdig acties om de van te voren met de opdrachtgever afgesproken resultaten te leveren
- Richt zich op het behalen van de resultaten en signaleert tijdig indien deze niet haalbaar zijn
Omgeving
- Signaleert ontwikkelingen die van invloed zijn op het eigen project
- Schakelt op het juiste moment de juiste mensen in voor steun en medewerking
- Legt en onderhoudt (in)formele contacten met voor het project relevante partijen
- Brengt relevante partijen bij elkaar
- Oefent invloed uit zonder de relatie te verstoren
Bedrijfsvoering
- Maakt projectmedewerkers enthousiast voor het project
- Spreekt duidelijke verwachtingen uit ten aanzien van de te behalen doelen/ resultaten
- Laat voorbeeldgedrag zien
- Geeft tijdig feedback
- Geeft invulling aan de randvoorwaarden om gewenste doelen/resultaten te kunnen leveren
- Zorgt voor een goede samenstelling van het projectteam
- Komt met een plan van aanpak om doelen te bereiken
- Maakt realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen
- Komt afspraken na, stelt prioriteiten en haalt deadlines
- Stemt eigen planning af met relevante partijen
Vernieuwen en verbeteren
- Deelt kennis en ervaring met de medewerkers en verwacht dat ook van de projectmedewerkers zelf en onderling
- Zorgt ervoor dat de benodigde informatie actueel en toegankelijk is voor een ieder
- Bedenkt niet alledaagse oplossingen voor een vraagstuk
- Integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze toe
- Leert van eigen ervaringen en fouten
|
Ervaring
geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
WO Psychologie of Orthopedagogiek
Overige kennis en vaardigheden
- klinische psychologie of orthopedagogiek,
- juridische aspecten van vrijheidsbeneming,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- analyseren
- oordeelsvorming
- overtuigingskracht
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
geen specifieke eisen
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
WO Psychologie of Orthopedagogiek
Overige kennis en vaardigheden
- klinische psychologie of orthopedagogiek,
- juridische aspecten van vrijheidsbeneming,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- analyseren
- oordeelsvorming
- overtuigingskracht
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
voldoen aan instroomeisen GZ-opleiding
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
WO Psychologie of Orthopedagogiek + intern in opleidingstraject tot GZ-psycholoog
Overige kennis en vaardigheden
- klinische psychologie of orthopedagogiek,
- juridische aspecten van vrijheidsbeneming,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- analyseren
- oordeelsvorming
- overtuigingskracht
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
voldoen aan instroomeisen GZ-opleiding
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
WO Psychologie of Orthopedagogiek + intern in opleidingstraject tot GZ-psycholoog
Overige kennis en vaardigheden
- klinische psychologie of orthopedagogiek,
- ridische aspecten van vrijheidsbeneming,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- analyseren
- oordeelsvorming
- overtuigingskracht
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
ervaring in de GGZ
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Registratie als GZ-psycholoog of Orthopedagoog Generalist
Overige kennis en vaardigheden
- klinische psychologie of orthopedagogiek,
- juridische aspecten van vrijheidsbeneming,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep
- forensische psychologie/psychiatrie en state-of-the-art behandelmethoden en diagnostiek,
- kosten en effectiviteit van behandelingen,
- cognitieve gedragstherapie,
- verslavingsproblematiek,
- persoonlijkheidsproblematiek,
- gedrags- en milieutherapie,
- transculturele psychologie,
- risicotaxatie,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- analyseren
- oordeelsvorming
- overtuigingskracht
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
ervaring in de GGZ
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Registratie als GZ-psycholoog of Orthopedagoog Generalist
Overige kennis en vaardigheden
- klinische psychologie of orthopedagogiek,
- juridische aspecten van vrijheidsbeneming,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep
- forensische psychologie/psychiatrie en state-of-the-art behandelmethoden en diagnostiek,
- kosten en effectiviteit van behandelingen,
- cognitieve gedragstherapie,
- verslavingsproblematiek,
- persoonlijkheidsproblematiek,
- gedrags- en milieutherapie,
- transculturele psychologie,
- risicotaxatie,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- analyseren
- oordeelsvorming
- overtuigingskracht
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
ervaring in forensische setting
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Registratie als Klinisch (neuro) psycholoog of psychotherapeut
Overige kennis en vaardigheden
klinische psychologie of orthopedagogiek,
- juridische aspecten van vrijheidsbeneming,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep
- forensische psychologie/psychiatrie en state-of-the-art behandelmethoden en diagnostiek,
- kosten en effectiviteit van behandelingen,
- cognitieve gedragstherapie,
- verslavingsproblematiek,
- persoonlijkheidsproblematiek,
- gedrags- en milieutherapie,
- transculturele psychologie,
- risicotaxatie,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep
-
meervoudige complexe problematiek,
-
psychotherapie,
-
wetenschappelijk onderzoek,
-
beleidsontwikkeling,
-
eigen deskundigheid, vaardigheden en beroepshouding voldoen aan de standaarden van de beroepsgroep
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- analyseren
- oordeelsvorming
- overtuigingskracht
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
ervaring in forensische setting
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Registratie als Klinisch (neuro) psycholoog of psychotherapeut
Overige kennis en vaardigheden
- klinische psychologie of orthopedagogiek,
- juridische aspecten van vrijheidsbeneming,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep
- forensische psychologie/psychiatrie en state-of-the-art behandelmethoden en diagnostiek,
- kosten en effectiviteit van behandelingen,
- cognitieve gedragstherapie,
- verslavingsproblematiek,
- persoonlijkheidsproblematiek,
- gedrags- en milieutherapie,
- transculturele psychologie,
- risicotaxatie,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep
- meervoudige complexe problematiek,
- psychotherapie,
- wetenschappelijk onderzoek,
- beleidsontwikkeling,
- igen deskundigheid, vaardigheden en beroepshouding voldoen aan de standaarden van de beroepsgroep
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- analyseren
- oordeelsvorming
- overtuigingskracht
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Minimaal 3 jaar ervaring als behandelaar
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Registratie als GZ-psycholoog of Orthopedagoog Generalist of basisarts in opleiding tot psychiater
TBS: Registratie als Klinisch (neuro) psycholoog of psychotherapeut
Overige kennis en vaardigheden
- Klinische psychologie,
- forensische psychologie / psychiatrie en state-of-the-art behandelmethoden en diagnostiek,
- verslavingsproblematiek,
- persoonlijkheidsproblematiek,
- gedrags- en milieutherapie,
- transculturele psychologie,
- psycho-farmaca (arts),
- juridische aspecten van vrijheidsbeneming,
- risicotaxatie,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
- managementvaardigheden,
- eigen deskundigheid, vaardigheden en beroeps-houding voldoen aan de standaarden van de beroepsgroep
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- analyseren
- oordeelsvorming
- overtuigingskracht
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Ruime ervaring als (huis)arts
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Inschrijving in het specialisten-register als arts met specialisme huisarts
Interne bijscholing en (DJI-) registratie als penitentiair geneeskundige
Overige kennis en vaardigheden
- Psychiatrie,
- infectieziekten,
- verslavingsproblematiek,
- culturele diversiteit,
- psychofarmaca,
- risicotaxatie,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
- eigen deskundigheid, vaardigheden en beroeps-houding voldoen aan de standaarden van de beroepsgroep
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- analyseren
- oordeelsvorming
- overtuigingskracht
- samenwerken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Ervaring in forensische setting
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Inschrijving in het specialistenregister als arts met specialisme psychiatrie
Overige kennis en vaardigheden
- Forensische psychiatrie en state-of-the-art behandelmethoden,
- meervoudige complexe problematiek,
- psychofarmaca,
- juridische aspecten van vrijheidsbeneming,
- risicotaxatie,
- vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
- eigen deskundigheid, vaardigheden en beroeps-houding voldoen aan de standaarden van de beroepsgroep
Competenties uit het kernprofiel
- integriteit
- inlevingsvermogen
- flexibiliteit
- analyseren
- oordeelsvorming
- overtuigingskracht
- samenwerken
- zelfontwikkeling
|
Ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
basisopleiding projectmanagement
Overige kennis en vaardigheden
Competenties uit het kernprofiel
- organisatiesensitiviteit
- resultaatgerichtheid
- netwerken
- motiveren
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
basisopleiding projectmanagement
Overige kennis en vaardigheden
-
affiniteit met het werkveld
-
in internationale context: kennis van en taalvaardig in de relevante vreemde talen
-
(kennis van) inkoop- en contractprocessen en -procedures, projectbeheersing: tijd en geld
Competenties uit het kernprofiel
- organisatiesensitiviteit
- resultaatgerichtheid
- netwerken
- motiveren
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
-
ervaring met coördinatie van werkzaamheden en/of processen
-
ervaring met projectmatig werken
-
ervaring met projectleiding van interne projecten binnen een domein
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
basisopleiding projectmanagement
Overige kennis en vaardigheden
-
affiniteit met het werkveld
-
in internationale context: kennis van en taalvaardig in de relevante vreemde talen
-
(kennis van) procesmanagement, omgevingsmanagement
Competenties uit het kernprofiel
- organisatiesensitiviteit
- resultaatgerichtheid
- netwerken
- motiveren
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
|