Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Sociaal-Maatschappelijk Werker

Uitvoering

Medewerker Behandelen en Ontwikkelen

Uitvoering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Organiseert en ondersteunt de terugkeer van justitiabelen in de samenleving en levert daarmee een bijdrage aan de terugdringing van recidive

Behandelt en ontwikkelt producten en diensten en voert daarmee het vastgestelde beleid uit (bij de Belastingdienst gaat het niet om werkzaamheden in de sfeer van Ontwikkelen van producten en diensten)

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Risicotaxatie, en mogelijkheden en knelpunten op de verschillende leefgebieden (zoals sociaal netwerk, inkomen en schulden, wonen, werk en scholing, zorg, ID-bewijs) zijn volledig in kaart gebracht
  • Doelgericht en uitvoerbaar individueel plan, gericht op de verschillende leefgebieden, is opgesteld
  • Zelfredzaamheid, draagkracht en motivatie van justitiabele zijn bevorderd
  • Materiële en psychosociale hulpverlening en informatievoorziening zijn doeltreffend uitgevoerd, belangen van justitiabele zijn adequaat behartigd
  • Continuïteit en maximale deelname aan het traject zijn zo goed mogelijk gerealiseerd
  • Vanuit de praktijk onderbouwde bijdragen aan overkoepelende/overige individuele plannen van justitiabelen zijn tijdig geleverd
  • Invulling van de maatregel is adequaat verantwoord richting de rechtbank (geldt voor stelselmatige daders)

Omgeving

  • Rapportage, overdracht, doorverwijzing en afstemming (coördinatie) met betrokken partijen zijn tijdig en volledig gerealiseerd
  • Opbouw, herstel en betrokkenheid van het sociale netwerk (inclusief gezin) van de justitiabele zijn bevorderd
  • Netwerk in de keten (sociale kaart), samenwerkingsverbanden en voorzieningen zijn opgebouwd en onderhouden

Bedrijfsvoering

  • Intern beheer en administratie zijn op orde

Vernieuwen en verbeteren

  • Bijdragen aan continue ontwikkeling/verbetering van in- en externe processen zijn geleverd
  • (Specifieke) deskundigheid is bevorderd bij andere disciplines

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Informatie ten behoeve van producten, diensten en casuïstiek is verzameld, geanalyseerd, beoordeeld en/of gecontroleerd
  • Voortgang en doorlooptijd zijn bewaakt en geleverde producten en diensten sluiten aan bij wat nodig is voor een volgende fase
  • Producten en diensten zijn ontwikkeld en afgehandeld binnen gestelde termijnen en helder geformuleerd en onderbouwd

Omgeving

  • Inhoudelijke en procesmatige afstemming met de (keten)-partners heeft op juiste wijze plaatsgevonden
  • Heeft een relevant netwerk binnen en buiten de organisatie dat is onderhouden en wordt gebruikt

Bedrijfsvoering

  • De kaders en wet- en regel-geving zijn op de juiste wijze gevolgd en toegepast
  • De administratie is op orde
  • Er is een gemotiveerd team (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Mensen en middelen zijn effectief ingezet, werkprocessen zijn adequaat gecoördineerd (geldt alleen voor coördinatoren)

Vernieuwen en verbeteren

  • Voorstellen zijn geleverd en/of geïmplementeerd voor de verbetering en efficiency van werkprocessen
  • Kennisdeling is geborgd

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Onderzoekt samen met de justitiabele diens behoeften, mogelijkheden en doelen
  • Sluit aan bij de intrinsieke motivatie en belevingswereld van de justitiabele
  • Bevordert zelfredzaamheid, spreekt vertrouwen uit in de justitiabele
  • Stimuleert de justitiabele tot deelname aan activiteiten en bereiken van persoonlijke doelstellingen
  • Werkt aan een goede werkrelatie met de justitiabele, benadert deze met respect en komt afspraken na
  • Gaat zorgvuldig om met persoonlijke en gevoelige informatie
  • Maakt de eigen professionele grenzen duidelijk, houdt professionele distantie
  • Benoemt regels en gedragsnormen en spreekt de ander aan op grensoverschrijdend gedrag
  • Blijft ook onder verleiding of druk handelen volgens de geldende normen en waarden
  • Maakt bij het opstellen van een individueel plan een reële inschatting van de mogelijkheden, beperkingen en doelen van de justitiabele
  • Maakt bij de keuze voor een interventie of plan een afweging van kansen, risico’s en haalbaarheid
  • Zoekt naar creatieve oplossingen om doelen te bereiken, benut verschillende wegen en bronnen
  • Onderhandelt over mogelijke oplossingen
  • Verdiept zich in de positie van de ander en kiest op basis hiervan een benadering om zaken voor elkaar te krijgen
  • Schakelt bij weerstand of tegenslag over op een andere aanpak of benadering om het doel te bereiken

Omgeving

  • Deelt relevante kennis en informatie met collega’s, andere disciplines, ketenpartners en sociaal netwerk
  • Werkt actief aan goede samenwerkingsrelaties, is bereikbaar en komt afspraken na
  • Handelt vanuit het gezamenlijke belang
  • Stemt af met collega’s, andere disciplines, ketenpartners en sociaal netwerk om in de aanpak op één lijn te komen of blijven
  • Benut kansen om contacten te leggen, samenwerking aan te gaan en hiermee regelmogelijkheden te vergroten

Bedrijfsvoering

  • Maakt uitvoerbare plannen en realistische planningen
  • Coördineert activiteiten en bewaakt tussentijds de voortgang
  • Maakt afspraken met derden over te verlenen diensten en spreekt tijdig aan op afwijking
  • Anticipeert op mogelijke knelpunten en grijpt tijdig in

Vernieuwen en verbeteren

  • Volgt actief de ontwikkelingen in het vakgebied en de keten
  • Bespreekt casuïstiek met collega’s en staat open voor andere zienswijzen
  • Reflecteert op eigen handelen, maakt dit bespreekbaar en staat open voor feedback
  • Signaleert knelpunten en doet concrete voorstellen voor verbetering

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Selecteert de juiste informatie uit de relevante bronnen
  • Vormt zich een mening op basis van de juiste informatie en in het licht van relevante criteria en omstandigheden
  • Vraagt zonodig een second opinion
  • Brengt alle aspecten van het vraagstuk in kaart en belicht het vraagstuk van verschillende kanten
  • Herkent gevoeligheden en situaties en handelt daar naar
  • Maakt de eigen positie duidelijk in conflictsituaties en bespreekt dit zonodig met de leidinggevende
  • Gaat zorgvuldig om met gevoelige en persoonlijke informatie
  • Handelt conform regels en voorschriften
  • Hanteert de regelgeving als toetsingskader, laat zich niet leiden door persoonlijke overtuigingen
  • Denkt, rekening houdend met de behoeften van de klant, mee over oplossingen die passen binnen de kaders
  • Streeft binnen de mogelijkheden naar begrip bij de klanten en tevredenheid bij de opdrachtgever
  • Handelt klantvragen efficiënt af (en zorgt zonodig voor nazorg)
  • Stelt meetbare, haalbare en duidelijke doelen op eigen taakgebied
  • Komt afspraken na, haalt de afgesproken deadlines
  • Onderneemt gericht acties om het gestelde doel te bereiken

Omgeving

  • Stemt de planning af met alle belanghebbenden
  • Houdt een goede relatie met alle belanghebbenden
  • Handelt zelf vanuit het gemeenschappelijk belang
  • Draagt bij aan het oplossen van tegenstellingen
  • Deelt eigen inzichten en verplaatst zich in de beweegredenen van anderen

Bedrijfsvoering

  • Maakt een planning en maakt met anderen afspraken over kwaliteit en levertijd
  • Houdt de voortgang in de gaten van eigen acties en van anderen
  • Spreekt anderen tijdig aan op afwijkingen van de planning
  • Houdt een toegankelijk en actueel werkdossier bij
  • Heeft een actieve rol bij het enthousiasmeren van medewerkers voor het bereiken van resultaten (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Geeft medewerkers erkenning voor hun bijdragen (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Houdt voeling met de werkvloer (geldt alleen voor coördinatoren)

Vernieuwen en verbeteren

  • Integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze toe
  • Komt met verbetervoorstellen, oplossingen en nieuwe ideeën
  • Wisselt regelmatig informatie en kennis uit met collega’s

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Motiveren
  • Integriteit
  • Oordeelsvorming
  • Flexibiliteit
  • Samenwerken
  • Plannen en organiseren
  • Zelfontwikkeling
  • Oordeelsvorming
  • Integriteit
  • Klantgerichtheid
  • Resultaatgerichtheid
  • Samenwerken
  • Plannen en organiseren
  • Motiveren
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

Geen specifieke eisen

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
  • HBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Bij voorkeur MBO Sociaal-Juridisch Medewerker

(SJM niveau 4)

Overige kennis en vaardigheden
  • Risicotaxatie,
  • sociale kaart,
  • sociale wet- en regelgeving,
  • penitentiaire regel-geving en penitentiaire kaart,
  • subsidie-regelingen,
  • culturele diversiteit,
  • netwerkvaardigheid,
  • mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
  • vaardigheid in omgaan met de doelgroep,
  • conflicthantering

Competenties uit het kernprofiel

  • motiveren
  • integriteit
  • flexibiliteit
  • oordeelsvorming
  • plannen-en-organiseren
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Enige ervaring met toepassing van relevante wet- en regelgeving

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Relevant voor te leveren product(en) of dienst(en)

Overige kennis en vaardigheden

Kennis van en vaardigheid met relevante ICT-systemen

Competenties uit het kernprofiel

  • oordeelsvorming
  • integriteit
  • klantgerichtheid
  • resultaatgerichtheid
  • samenwerken
  • plannen-en-organiseren
  • motiveren
  • zelfontwikkeling