Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Senior Medewerker Iv

Uitvoering

Medewerker Behandelen en Ontwikkelen

Uitvoering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Ontwikkelt, implementeert, exploiteert en ondersteunt producten en processen in de informatievoorziening en/of realiseert het informatie- en gebruiksbeheer

Behandelt en ontwikkelt producten en diensten en voert daarmee het vastgestelde beleid uit (bij de Belastingdienst gaat het niet om werkzaamheden in de sfeer van Ontwikkelen van producten en diensten)

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Informatie (Ontwerp, Bouw, Test, Infrastructuur, Beheer, Security) voor product en/of dienst is geleverd conform opdracht of contract (SLA ) (SLA Service Level Agreement of Dienstverleningsovereenkomst )
  • Bedrijfsproces , applicaties en/of Iv-infrastructuur vertonen na implementatie het juiste en afgesproken gedrag in de exploitatiesituatie (Bedrijfsprocessen worden opgeleverd, beschreven of nieuw ontwikkeld)
  • Impactanalyse is bepaald over de probleemstelling en de uiteindelijke oplossingsrichting binnen de eigen IV-discipline
  • Wijzigingsvoorstel (security, functioneel etc.) op basis van rapportages Problem Management, Change Management, en Gebruikersondersteuning is geleverd
  • Productportfolio is opgesteld onderhouden en beheerd
  • Producten en/of diensten zijn geïmplementeerd conform de overeengekomen specificaties (bijv. aansluitvoorwaarden, normering, beheer, exploitatie, beveiliging, etc.)
  • Incident-, problem- en wijzigingsbeheer zijn ingericht en onderhouden

Omgeving

  • Heeft een relevant netwerk dat onderhouden en gebruikt wordt
  • Betrokken actoren zijn effectief ingeschakeld
  • Adviezen zijn geleverd

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende kaders/spelregels en afspraken
  • Producten en diensten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak afspraken over tijd, kwaliteit, middelen
  • De administratie/documentatie is op orde

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Is up to date in het aandachtsgebied

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Informatie ten behoeve van producten, diensten en casuïstiek is verzameld, geanalyseerd, beoordeeld en/of gecontroleerd
  • Voortgang en doorlooptijd zijn bewaakt en geleverde producten en diensten sluiten aan bij wat nodig is voor een volgende fase
  • Producten en diensten zijn ontwikkeld en afgehandeld binnen gestelde termijnen en helder geformuleerd en onderbouwd

Omgeving

  • Inhoudelijke en procesmatige afstemming met de (keten)-partners heeft op juiste wijze plaatsgevonden
  • Heeft een relevant netwerk binnen en buiten de organisatie dat is onderhouden en wordt gebruikt

Bedrijfsvoering

  • De kaders en wet- en regel-geving zijn op de juiste wijze gevolgd en toegepast
  • De administratie is op orde
  • Er is een gemotiveerd team (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Mensen en middelen zijn effectief ingezet, werkprocessen zijn adequaat gecoördineerd (geldt alleen voor coördinatoren)

Vernieuwen en verbeteren

  • Voorstellen zijn geleverd en/of geïmplementeerd voor de verbetering en efficiency van werkprocessen
  • Kennisdeling is geborgd

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Achterhaalt de kern van de opdracht en vraagt zonodig door
  • Signaleert problemen en onderneemt vervolgacties
  • Formuleert verschillende oplossingsmogelijkheden
  • Geeft inzicht in de kwaliteit van het product
  • Ondersteunt de klant bij het effectief formuleren van zijn/haar vraag
  • Signaleert ontbrekende informatie en zet informatievragen uit bij collega’s en/of derden
  • Maakt onderscheid tussen hoofd- en bijzaken
  • Legt verbanden tussen gegevens
  • Hanteert bij de analyse verschillende invalshoeken
  • Werkt methodisch op een reproduceerbare wijze aan de totstandkoming van een IV-product.
  • Brengt de voor- en nadelen van verschillende keuzen naar voren
  • Verleent ondersteuning bij gebruik IV-product
  • Richt de beheerprocessen in

Omgeving

  • Heeft oog voor belangentegenstellingen
  • Geeft de mogelijke consequenties van veranderingen aan bij teamleden, Expert ICT en manager
  • Past acties aan veranderende omstandigheden aan
  • Stemt tijdig af met andere afdelingen, collega’s en/of externe partijen en betrekt hen bij de ontwikkeling van het eindresultaat
  • Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet direct van persoonlijk belang is
  • Zoekt actief collega’s op om informatie te halen of te brengen
  • Toont interesse, is kritisch en deelt kennis

Bedrijfsvoering

  • Heeft een aanpak voor ogen om tot het resultaat te komen
  • Maakt een realistische inschatting van benodigde tijd, middelen en capaciteit
  • Heeft de aanpak afgestemd met betrokken partijen, teamleden
  • Legt de voortgang en de resultaten van het werk vast in documenten
  • Zorgt ervoor dat voortgang en resultaten toegankelijk zijn voor collega’s en/of externe partijen en opvolgers
  • Bewaakt en controleert zijn/haar geplande uren t.o.v. de gemaakte uren om gedefinieerd resultaat te halen.
  • Legt de voortgang van het werk vast
  • Legt verantwoording af aan de manager(s)

Vernieuwen en verbeteren

  • Houdt vakkennis en kennis van de werkprocessen bij via vakgroep, literatuur, seminars en dergelijke
  • Deelt de opgedane kennis en inzichten met collega's
  • Integreert nieuwe inzichten binnen de eigen invloedsfeer
  • Evalueert eigen werk(wijze), leert daarvan en draagt nieuwe inzichten over aan collega’s
  • Werkt zich snel in een nieuw/onbekend onderwerp in
  • Leert van eigen ervaring en fouten

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Selecteert de juiste informatie uit de relevante bronnen
  • Vormt zich een mening op basis van de juiste informatie en in het licht van relevante criteria en omstandigheden
  • Vraagt zonodig een second opinion
  • Brengt alle aspecten van het vraagstuk in kaart en belicht het vraagstuk van verschillende kanten
  • Herkent gevoeligheden en situaties en handelt daar naar
  • Maakt de eigen positie duidelijk in conflictsituaties en bespreekt dit zonodig met de leidinggevende
  • Gaat zorgvuldig om met gevoelige en persoonlijke informatie
  • Handelt conform regels en voorschriften
  • Hanteert de regelgeving als toetsingskader, laat zich niet leiden door persoonlijke overtuigingen
  • Denkt, rekening houdend met de behoeften van de klant, mee over oplossingen die passen binnen de kaders
  • Streeft binnen de mogelijkheden naar begrip bij de klanten en tevredenheid bij de opdrachtgever
  • Handelt klantvragen efficiënt af (en zorgt zonodig voor nazorg)
  • Stelt meetbare, haalbare en duidelijke doelen op eigen taakgebied
  • Komt afspraken na, haalt de afgesproken deadlines
  • Onderneemt gericht acties om het gestelde doel te bereiken

Omgeving

  • Stemt de planning af met alle belanghebbenden
  • Houdt een goede relatie met alle belanghebbenden
  • Handelt zelf vanuit het gemeenschappelijk belang
  • Draagt bij aan het oplossen van tegenstellingen
  • Deelt eigen inzichten en verplaatst zich in de beweegredenen van anderen

Bedrijfsvoering

  • Maakt een planning en maakt met anderen afspraken over kwaliteit en levertijd
  • Houdt de voortgang in de gaten van eigen acties en van anderen
  • Spreekt anderen tijdig aan op afwijkingen van de planning
  • Houdt een toegankelijk en actueel werkdossier bij
  • Heeft een actieve rol bij het enthousiasmeren van medewerkers voor het bereiken van resultaten (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Geeft medewerkers erkenning voor hun bijdragen (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Houdt voeling met de werkvloer (geldt alleen voor coördinatoren)

Vernieuwen en verbeteren

  • Integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze toe
  • Komt met verbetervoorstellen, oplossingen en nieuwe ideeën
  • Wisselt regelmatig informatie en kennis uit met collega’s

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Klantgerichtheid
  • Analyseren
  • Resultaatgerichtheid
  • Omgevingsbewustzijn
  • Samenwerken
  • Plannen en organiseren
  • Voortgangscontrole
  • Zelfontwikkeling
  • Oordeelsvorming
  • Integriteit
  • Klantgerichtheid
  • Resultaatgerichtheid
  • Samenwerken
  • Plannen en organiseren
  • Motiveren
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

1 tot 3 jaar relevante ervaring

werken in teamverband; samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • HBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

relevant voor aandachtsgebied (Zie overzicht in de bijlage Kwaliteitenprofiel Functiegroep Senior Medewerker ICT / Informatie- en Gebruiksbeheer)
Zie verder: Kwaliteitsraamwerk I(v) functie

Overige kennis en vaardigheden
  • Goed ontwikkelde gesprekstechnieken (Spiegelen, Luisteren Samenvatten Doorvragen (LSD))
  • Sociaal netwerken (kennishouders in kaart om informatievragen te kunnen beantwoorden)
  • Goede mondelinge en schriftelijke vaardigheden

Applicatieontwikkeling, HBO Bachelor Informatica

  • Ontwerpmethodieken, zoals LAD, RAD,RUP, etc.

Applicatiebeheer, HBO Bachelor Informatica

  • Ontwerpmethodieken, zoals LAD, RAD,RUP, etc.

Testen, HBO Bachelor Informatica

  • Testmethodieken, zoalsTmap NEXT, VTA

Infrastructuur , HBO Bachelor Informatica

- Logisch

- Technisch 

  • IT frameworks, zoals ITIL en ontwerpmethodieken, zoals E2E  etc.

Exploitatie, HBO Bachelor Informatica

  • IT frameworks, zoals ITIL

Procesontwerp, HBO Bachelor Bedrijfs-/ Bestuurskunde of (BI) Informatica

  • Goede kennis van de bedrijfsprocessen en IT frameworks, zoals ITIL, BiSL

Procesbeheer HBO Bachelor Bedrijfs-/ Bestuurskunde of (BI) Informatica

  • Goede kennis van de bedrijfsprocessen en IT frameworks, zoals ITIL, BiSL

Competenties uit het kernprofiel

  • klantgerichtheid
  • analyseren
  • resultaatgerichtheid
  • samenwerken
  • omgevingsbewustzijn
  • plannen-en-organiseren
  • voortgangscontrole
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Enige ervaring met toepassing van relevante wet- en regelgeving

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Relevant voor te leveren product(en) of dienst(en)

Overige kennis en vaardigheden

Kennis van en vaardigheid met relevante ICT-systemen

Competenties uit het kernprofiel

  • oordeelsvorming
  • integriteit
  • klantgerichtheid
  • resultaatgerichtheid
  • samenwerken
  • plannen-en-organiseren
  • motiveren
  • zelfontwikkeling