Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Senior Medewerker Iv

Uitvoering

Senior Medewerker Behandelen en Ontwikkelen

Uitvoering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Ontwikkelt, implementeert, exploiteert en ondersteunt producten en processen in de informatievoorziening en/of realiseert het informatie- en gebruiksbeheer

Behandelt en ontwikkelt complexe producten en diensten en voert daarmee het vastgestelde beleid uit

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Informatie (Ontwerp, Bouw, Test, Infrastructuur, Beheer, Security) voor product en/of dienst is geleverd conform opdracht of contract (SLA ) (SLA Service Level Agreement of Dienstverleningsovereenkomst )
  • Bedrijfsproces , applicaties en/of Iv-infrastructuur vertonen na implementatie het juiste en afgesproken gedrag in de exploitatiesituatie (Bedrijfsprocessen worden opgeleverd, beschreven of nieuw ontwikkeld)
  • Impactanalyse is bepaald over de probleemstelling en de uiteindelijke oplossingsrichting binnen de eigen IV-discipline
  • Wijzigingsvoorstel (security, functioneel etc.) op basis van rapportages Problem Management, Change Management, en Gebruikersondersteuning is geleverd
  • Productportfolio is opgesteld onderhouden en beheerd
  • Producten en/of diensten zijn geïmplementeerd conform de overeengekomen specificaties (bijv. aansluitvoorwaarden, normering, beheer, exploitatie, beveiliging, etc.)
  • Incident-, problem- en wijzigingsbeheer zijn ingericht en onderhouden

Omgeving

  • Heeft een relevant netwerk dat onderhouden en gebruikt wordt
  • Betrokken actoren zijn effectief ingeschakeld
  • Adviezen zijn geleverd

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende kaders/spelregels en afspraken
  • Producten en diensten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak afspraken over tijd, kwaliteit, middelen
  • De administratie/documentatie is op orde

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Is up to date in het aandachtsgebied

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Verzoeken vanuit de politiek en samenleving zijn effectief vertaald naar producten en/of diensten
  • Randvoorwaarden voor een effectieve implementatie, behandeling en beoordeling zijn geborgd
  • Producten, diensten en casuïstiek zijn inhoudelijk juist beoordeeld en helder onderbouwd of klaar voor een volgende fase van behandeling
  • Beleid is geadviseerd op basis van de uitkomsten van de uitvoering

Omgeving

  • Inhoudelijke en procesmatige afstemming met de omgeving heeft op de juiste wijze plaatsgevonden
  • Inhoudelijke bijdragen zijn geleverd aan conferenties, werkgroepen, etc. (nationaal en internationaal)

Bedrijfsvoering

  • De kaders en wet- en regelgeving zijn op de juiste wijze gevolgd en toegepast
  • Er is een gemotiveerd team (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Mensen en middelen zijn effectief ingezet, werkprocessen zijn adequaat gecoördineerd (geldt alleen voor coördinatoren)

Vernieuwen en verbeteren

  • Voorstellen zijn geleverd en/of geïmplementeerd voor de verbetering en efficiency van werkprocessen
  • Kennisdeling is geborgd

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Achterhaalt de kern van de opdracht en vraagt zonodig door
  • Signaleert problemen en onderneemt vervolgacties
  • Formuleert verschillende oplossingsmogelijkheden
  • Geeft inzicht in de kwaliteit van het product
  • Ondersteunt de klant bij het effectief formuleren van zijn/haar vraag
  • Signaleert ontbrekende informatie en zet informatievragen uit bij collega’s en/of derden
  • Maakt onderscheid tussen hoofd- en bijzaken
  • Legt verbanden tussen gegevens
  • Hanteert bij de analyse verschillende invalshoeken
  • Werkt methodisch op een reproduceerbare wijze aan de totstandkoming van een IV-product.
  • Brengt de voor- en nadelen van verschillende keuzen naar voren
  • Verleent ondersteuning bij gebruik IV-product
  • Richt de beheerprocessen in

Omgeving

  • Heeft oog voor belangentegenstellingen
  • Geeft de mogelijke consequenties van veranderingen aan bij teamleden, Expert ICT en manager
  • Past acties aan veranderende omstandigheden aan
  • Stemt tijdig af met andere afdelingen, collega’s en/of externe partijen en betrekt hen bij de ontwikkeling van het eindresultaat
  • Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet direct van persoonlijk belang is
  • Zoekt actief collega’s op om informatie te halen of te brengen
  • Toont interesse, is kritisch en deelt kennis

Bedrijfsvoering

  • Heeft een aanpak voor ogen om tot het resultaat te komen
  • Maakt een realistische inschatting van benodigde tijd, middelen en capaciteit
  • Heeft de aanpak afgestemd met betrokken partijen, teamleden
  • Legt de voortgang en de resultaten van het werk vast in documenten
  • Zorgt ervoor dat voortgang en resultaten toegankelijk zijn voor collega’s en/of externe partijen en opvolgers
  • Bewaakt en controleert zijn/haar geplande uren t.o.v. de gemaakte uren om gedefinieerd resultaat te halen.
  • Legt de voortgang van het werk vast
  • Legt verantwoording af aan de manager(s)

Vernieuwen en verbeteren

  • Houdt vakkennis en kennis van de werkprocessen bij via vakgroep, literatuur, seminars en dergelijke
  • Deelt de opgedane kennis en inzichten met collega's
  • Integreert nieuwe inzichten binnen de eigen invloedsfeer
  • Evalueert eigen werk(wijze), leert daarvan en draagt nieuwe inzichten over aan collega’s
  • Werkt zich snel in een nieuw/onbekend onderwerp in
  • Leert van eigen ervaring en fouten

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Selecteert systematisch de gegevens uit de verschillende informatiebronnen en legt daarbij de juiste verbanden
  • Ordent complexe informatie zodanig dat deze toegankelijk wordt
  • Schat eventuele belangen achter informatie goed in
  • Komt met analyses van vraagstukken vanuit verschillende invalshoeken
  • Ziet tegengestelde belangen en onderkent het politieke afbreukrisico voor de bewindspersonen
  • Schat de haalbaarheid van acties en/of besluiten in
  • Benut kansen dan wel creëert deze in het belang van de organisatie
  • Is zich bewust van de politiek-bestuurlijke gevoeligheid van onderwerpen

Omgeving

  • Luistert goed en vraagt door, onderscheidt hoofd- van bijzaken
  • Onderzoekt de wensen en belangen van de klant
  • Zoekt naar passende oplossingen
  • Herkent gevoeligheden en gedragscodes
  • Houdt voeling met de opdrachtgever
  • Onderbouwt zijn standpunt met voor de doelgroep heldere argumenten en stemt stijl en toon af op de situatie
  • Overtuigt bij fundamentele verschillen van inzicht anderen met de juiste argumenten
  • Reageert alert op argumenten van de ander door hierop aan te sluiten en deze in zijn voordeel uit te leggen
  • Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet van direct persoonlijk belang is
  • Wisselt regelmatig kennis, informatie, en ideeën uit met anderen en vraagt reacties
  • Ondersteunt collega’s bij de realisatie van de gemeenschappelijke doelstelling.
  • Organiseert actieve betrokkenheid van belanghebbenden

Bedrijfsvoering

  • Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties en stemt dit zonodig af met de opdrachtgever
  • Komt met realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen en bewaakt de voortgang
  • Stemt eigen planning af op relevante werkzaamheden van anderen
  • Kent de regels en procedures, maar zoekt zonodig de grenzen van wat mogelijk is om eigen doelen en planning te halen
  • Maakt medewerkers enthousiast voor het bereiken van resultaten (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Maakt met medewerkers duidelijke afspraken over hun bijdragen (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Geeft medewerkers erkenning voor hun bijdragen (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Houdt voeling met de werkvloer (geldt alleen voor coördinatoren)

Vernieuwen en verbeteren

  • Signaleert noodzaak aan vernieuwing en doet voorstellen
  • Initieert en stimuleert kennis(ontwikkeling) binnen de eigen organisatie.
  • Bedenkt oplossingen voor vraagstukken of knelpunten
  • Maakt zich los uit bestaande denkkaders waardoor nieuwe wegen zichtbaar worden en nieuwe oplossingsrichtingen ontstaan

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Klantgerichtheid
  • Analyseren
  • Resultaatgerichtheid
  • Omgevingsbewustzijn
  • Samenwerken
  • Plannen en organiseren
  • Voortgangscontrole
  • Zelfontwikkeling
  • Analyseren
  • Bestuurssensitiviteit
  • Klantgerichtheid
  • Overtuigingskracht
  • Samenwerken
  • Plannen en organiseren
  • Motiveren
  • Creativiteit

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

1 tot 3 jaar relevante ervaring

werken in teamverband; samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • HBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

relevant voor aandachtsgebied (Zie overzicht in de bijlage Kwaliteitenprofiel Functiegroep Senior Medewerker ICT / Informatie- en Gebruiksbeheer)
Zie verder: Kwaliteitsraamwerk I(v) functie

Overige kennis en vaardigheden
  • Goed ontwikkelde gesprekstechnieken (Spiegelen, Luisteren Samenvatten Doorvragen (LSD))
  • Sociaal netwerken (kennishouders in kaart om informatievragen te kunnen beantwoorden)
  • Goede mondelinge en schriftelijke vaardigheden

Applicatieontwikkeling, HBO Bachelor Informatica

  • Ontwerpmethodieken, zoals LAD, RAD,RUP, etc.

Applicatiebeheer, HBO Bachelor Informatica

  • Ontwerpmethodieken, zoals LAD, RAD,RUP, etc.

Testen, HBO Bachelor Informatica

  • Testmethodieken, zoalsTmap NEXT, VTA

Infrastructuur , HBO Bachelor Informatica

- Logisch

- Technisch 

  • IT frameworks, zoals ITIL en ontwerpmethodieken, zoals E2E  etc.

Exploitatie, HBO Bachelor Informatica

  • IT frameworks, zoals ITIL

Procesontwerp, HBO Bachelor Bedrijfs-/ Bestuurskunde of (BI) Informatica

  • Goede kennis van de bedrijfsprocessen en IT frameworks, zoals ITIL, BiSL

Procesbeheer HBO Bachelor Bedrijfs-/ Bestuurskunde of (BI) Informatica

  • Goede kennis van de bedrijfsprocessen en IT frameworks, zoals ITIL, BiSL

Competenties uit het kernprofiel

  • klantgerichtheid
  • analyseren
  • resultaatgerichtheid
  • samenwerken
  • omgevingsbewustzijn
  • plannen-en-organiseren
  • voortgangscontrole
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Relevant voor te leveren product(en) of dienst(en) (bijv. gedragswetenschappen, rechten)

Overige kennis en vaardigheden
  • Kennis van en vaardigheid met  relevante ICT-systemen
  • Adviesvaardigheden voor senior medewerkers

Competenties uit het kernprofiel

  • analyseren
  • bestuurssensitiviteit
  • klantgerichtheid
  • overtuigingskracht
  • samenwerken
  • plannen-en-organiseren
  • motiveren
  • creativiteit