Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Operationeel Medewerker Scheepsmanagement

Uitvoering

Medewerker Behandelen en Ontwikkelen

Uitvoering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Zorgt voor realisatie van de vaaropdracht

Behandelt en ontwikkelt producten en diensten en voert daarmee het vastgestelde beleid uit (bij de Belastingdienst gaat het niet om werkzaamheden in de sfeer van Ontwikkelen van producten en diensten)

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Veilige, technisch correcte en milieubewuste inzet van het vaartuig is gewaarborgd
  • Vaaropdracht is conform afspraak en efficiënt uitgevoerd
  • Met incidenten en calamiteiten op de vaarweg/binnen het vaargebied is adequaat omgegaan
  • Klantvragen zijn effectief ingenomen, afgehandeld of doorgeleid

Omgeving

  • Betrokkenen op de vaarweg/in het vaargebied en/of klanten en overige actoren zijn juist en tijdig geïnformeerd
  • Vaaropdrachten in verschillende vaargebieden en op verschillende vaartuigen zijn gerealiseerd

Bedrijfsvoering

  • Verkeersgegevens en rapporten over verrichte werkzaamheden zijn volledig en juist
  • Administratie voldoet aan de geldende regelgeving
  • Er is een team met gekwalificeerde en gemotiveerde medewerkers
  • Medewerkers zijn op het juiste moment op de juiste plaats ingezet

Vernieuwen en verbeteren

  • Ideeën voor het verbeteren van resultaten zijn geleverd
  • Verbeterde werkwijzen op basis van periodieke evaluatie (o.a. plan-do-check-act) zijn doorgevoerd

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Informatie ten behoeve van producten, diensten en casuïstiek is verzameld, geanalyseerd, beoordeeld en/of gecontroleerd
  • Voortgang en doorlooptijd zijn bewaakt en geleverde producten en diensten sluiten aan bij wat nodig is voor een volgende fase
  • Producten en diensten zijn ontwikkeld en afgehandeld binnen gestelde termijnen en helder geformuleerd en onderbouwd

Omgeving

  • Inhoudelijke en procesmatige afstemming met de (keten)-partners heeft op juiste wijze plaatsgevonden
  • Heeft een relevant netwerk binnen en buiten de organisatie dat is onderhouden en wordt gebruikt

Bedrijfsvoering

  • De kaders en wet- en regel-geving zijn op de juiste wijze gevolgd en toegepast
  • De administratie is op orde
  • Er is een gemotiveerd team (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Mensen en middelen zijn effectief ingezet, werkprocessen zijn adequaat gecoördineerd (geldt alleen voor coördinatoren)

Vernieuwen en verbeteren

  • Voorstellen zijn geleverd en/of geïmplementeerd voor de verbetering en efficiency van werkprocessen
  • Kennisdeling is geborgd

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Stelt prioriteiten, geeft realistische inschattingen van de werkzaamheden, komt afspraken na en haalt deadlines
  • Onderneemt gericht acties en betrekt tijdig collega’s om het gestelde doel te bereiken
  • Neemt beslissingen op basis van informatie en schaalt tijdig op
  • Schat gedragingen van scheepvaart in
  • Signaleert actief knelpunten en kansen van de opdracht, koppelt tijdig terug en draagt uit eigen beweging ideeën of oplossingen aan
  • Schat risico’s van beslissingen in en bepaalt consequenties van maatregelen over de grenzen van eigen situatie heen
  • Herkent afwijkende situaties aan de hand van signaleringssystemen
  • Maakt zelfstandig een goede inschatting van (onveilige) situaties en onderneemt tijdig actie om onveiligheid te voorkomen
  • Haalt tijdig anderen erbij. Stemt eigen maatregel en acties van anderen met elkaar af
  • Kan met veel informatie tegelijk omgaan
  • Behoudt het overzicht over een veelheid aan informatie en situaties en schat de relevantie ervan goed in
  • Blijft ook in rustige perioden alert en waakzaam
  • Blijft rustig bij plotselinge gebeurtenissen en behoudt, ook onder druk van de omstandigheden, eigen integriteit
  • Wijkt in nood af van standaardprocedures en houdt zich aan het protocol

Omgeving

  • Weet wat een beslissing betekent voor inzet van het vaartuig
  • Houdt in het handelen rekening met de behoeften en belangen van de dienst en andere vaarweggebruikers
  • Doet moeite om behoeften en belangen van de dienst te onderzoeken

Bedrijfsvoering

  • Maakt mensen enthousiast, raakt bij hen de juiste (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Krijgt mensen zover dat ze zich committeren (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Inspireert mensen door eigen commitment te tonen (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Spreekt waardering in medewerkers uit (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Controleert tussentijds de kwaliteit en voortgang van de werkzaamheden van zichzelf, medewerkers en externen
  • Creëert voor zichzelf en anderen inzicht in de voortgang van zaken
  • Signaleert afwijkingen in planning en afspraken en stuurt zo nodig bij of komt met voorstellen om bij te sturen

Vernieuwen en verbeteren

  • Werkt zich snel in nieuwe materie in
  • Integreert nieuwe kennis in bestaande
  • Leert van eigen fouten
  • Benut nieuwe ervaringen effectief
  • Past nieuwe ervaringen en kennis snel toe in de werksituatie
  • Wisselt regelmatig kennis, informatie en ideeën uit met anderen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Selecteert de juiste informatie uit de relevante bronnen
  • Vormt zich een mening op basis van de juiste informatie en in het licht van relevante criteria en omstandigheden
  • Vraagt zonodig een second opinion
  • Brengt alle aspecten van het vraagstuk in kaart en belicht het vraagstuk van verschillende kanten
  • Herkent gevoeligheden en situaties en handelt daar naar
  • Maakt de eigen positie duidelijk in conflictsituaties en bespreekt dit zonodig met de leidinggevende
  • Gaat zorgvuldig om met gevoelige en persoonlijke informatie
  • Handelt conform regels en voorschriften
  • Hanteert de regelgeving als toetsingskader, laat zich niet leiden door persoonlijke overtuigingen
  • Denkt, rekening houdend met de behoeften van de klant, mee over oplossingen die passen binnen de kaders
  • Streeft binnen de mogelijkheden naar begrip bij de klanten en tevredenheid bij de opdrachtgever
  • Handelt klantvragen efficiënt af (en zorgt zonodig voor nazorg)
  • Stelt meetbare, haalbare en duidelijke doelen op eigen taakgebied
  • Komt afspraken na, haalt de afgesproken deadlines
  • Onderneemt gericht acties om het gestelde doel te bereiken

Omgeving

  • Stemt de planning af met alle belanghebbenden
  • Houdt een goede relatie met alle belanghebbenden
  • Handelt zelf vanuit het gemeenschappelijk belang
  • Draagt bij aan het oplossen van tegenstellingen
  • Deelt eigen inzichten en verplaatst zich in de beweegredenen van anderen

Bedrijfsvoering

  • Maakt een planning en maakt met anderen afspraken over kwaliteit en levertijd
  • Houdt de voortgang in de gaten van eigen acties en van anderen
  • Spreekt anderen tijdig aan op afwijkingen van de planning
  • Houdt een toegankelijk en actueel werkdossier bij
  • Heeft een actieve rol bij het enthousiasmeren van medewerkers voor het bereiken van resultaten (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Geeft medewerkers erkenning voor hun bijdragen (geldt alleen voor coördinatoren)
  • Houdt voeling met de werkvloer (geldt alleen voor coördinatoren)

Vernieuwen en verbeteren

  • Integreert nieuwe kennis in bestaande kennis en past deze toe
  • Komt met verbetervoorstellen, oplossingen en nieuwe ideeën
  • Wisselt regelmatig informatie en kennis uit met collega’s

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Resultaatgerichtheid
  • Anticiperen
  • Stressbestendigheid
  • Klantgerichtheid
  • Motiveren
  • Voortgangscontrole
  • Zelfontwikkeling
  • Oordeelsvorming
  • Integriteit
  • Klantgerichtheid
  • Resultaatgerichtheid
  • Samenwerken
  • Plannen en organiseren
  • Motiveren
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

relevante werkervaring als stuurman of gezagvoerder

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
  • MBO+
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Voor binnenvaart geldt:

Gezagvoerder: 

  • Beperkt groot vaarbewijs A 
  • Radardiploma Binnenvaart 
  • Marifooncertificaat 
  • Dienstboekje 
  • Geldige binnenvaartkeuring

Competenties uit het kernprofiel

  • resultaatgerichtheid
  • anticiperen
  • stressbestendigheid
  • klantgerichtheid
  • motiveren
  • voortgangscontrole
  • zelfontwikkeling

Ervaring

Enige ervaring met toepassing van relevante wet- en regelgeving

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Relevant voor te leveren product(en) of dienst(en)

Overige kennis en vaardigheden

Kennis van en vaardigheid met relevante ICT-systemen

Competenties uit het kernprofiel

  • oordeelsvorming
  • integriteit
  • klantgerichtheid
  • resultaatgerichtheid
  • samenwerken
  • plannen-en-organiseren
  • motiveren
  • zelfontwikkeling