Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Senior Medewerker Vastgoed en Infrastructuur

Uitvoering

(Senior) Adviseur

Advisering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Levert operationele producten en diensten op het gebied van verwerving, (her)ontwikkeling, realisatie, beheer, onderhoud, instandhouding en afstoting van (rijks)vastgoed en (rijks)infrastructuur

Ontwikkelt en realiseert inhoudelijk meer of minder complexe adviesproducten en draagt bij aan de bijbehorende adviesprocessen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Vastgoed is verworven dan wel afgestoten en juridisch beheerd
  • Producten voor specificaties van de vraag (Informatie ten behoeve van de specificatie van de vraag op de aspecten kwaliteit, planning, techniek, constructie, ontwerp, informatie, financiën/kosten, Ruimtelijke Ordening en Milieu (ROM), beveiliging, juridisch, enz. Voorbeelden zijn bestekken, tekeningen, ramingen en begrotingen en ruimtelijke indelingsplannen ) en uitvoering zijn opgeleverd
  • Plannen, producten, adviezen en beheermaatregelen zijn gerealiseerd in afstemming met betrokken partijen en ketenpartners
  • Informatie is verzameld, geanalyseerd en omgezet in functionele specificaties en eventueel technisch ontwerp, definitief ontwerp en kostenramingen, contracten, risicoanalyses en (projectbeheersings)-plannen
  • Rapportages over de beheertoestand van vastgoed en infrastructuur en adviezen over te nemen maatregelen zijn geleverd
  • Inkoopopdrachten zijn afgesloten en contract-management is uitgevoerd
  • Voortgang en kwaliteitscontrole zijn gerealiseerd en rapportages over de beheertoestand van vastgoed en infrastructuur en adviezen over te nemen maatregelen zijn geleverd

Omgeving

  • Medewerking en draagvlak met in- en externe partijen zijn gerealiseerd
  • Analyses van ontwikkelingen in de omgeving zijn uitgevoerd en vastgelegd
  • Diensten, werken en leveringen door derden ) zijn conform afspraak opgeleverd
  • Het effect van maatschappelijke en technologische ontwikkelingen en ontwikkelingen van wet- en regelgeving zijn in beeld gebracht

Bedrijfsvoering

  • De werkzaamheden zijn conform wet- en regelgeving, kaders en afspraken uitgevoerd
  • De interne werkprocessen (plan-do-check-act) zijn gevolgd
  • Informatie t.b.v. verwerving, vervreemding, ontwikkeling, realisatie, beheer en instandhouding is op orde

Vernieuwen en verbeteren

  • Knelpunten zijn gesignaleerd en adviezen voor het verbeteren en vernieuwen van resultaten en werkprocessen zijn geleverd
  • Verbeterde werkwijzen op basis van periodieke evaluaties (o.a. plan-do-check-act) zijn doorgevoerd
  • Nieuwe kennis is gedeeld, geïntegreerd en toegepast

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Adviesproducten (verkenningen, analyses, instrumenten) zijn getoetst op haalbaarheid en uitvoerbaarheid waarbij rekening is gehouden met politiek-maatschappelijke vraagstukken en agendasetting
  • Eigen aandachtsgebied in de politiek-bestuurlijke agenda-vorming /-setting is geborgd

Omgeving

  • Partijen binnen en buiten het departement/de overheid zijn effectief betrokken
  • Heeft een relevant netwerk dat onderhouden en gebruikt wordt
  • Ontwikkelingen op het eigen vakgebied en dossier zijn onderkend en verwerkt in de adviezen / producten

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn uitgevoerd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en andere afspraken
  • Producten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, middelen)

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Actieve kennisontwikkeling met betrekking tot de beleidscyclus is geborgd
  • Vernieuwde methoden, werkwijzen, inzichten, werkprocessen en producten zijn gerealiseerd d.m.v. plan-do-check-act-principe

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Benut klant- en marktkennis om het beoogde resultaat te bereiken en passend advies uit te kunnen brengen
  • Anticipeert op ontwikkelingen en handelt daarnaar
  • Zorgt voor terugkoppeling van informatie naar relevante partijen
  • Legt verbanden tussen gegevens en informatie en signaleert ontbrekende informatie; weet risico’s en consequenties van beslissingen in te schatten
  • Haalt de kern uit een veelheid van informatie afkomstig van betrokken partijen en experts
  • Maakt de informatie voor betrokken partijen toegankelijk en begrijpelijk
  • Actief luisteren, doorvragen en samenvatten van de klantbehoeften en houdt in het handelen rekening met de klantbehoeften
  • Is zich bewust van regels en verschillende posities, gevoeligheden en krachtenvelden in de organisatie en handelt daarnaar
  • Maakt (on)mogelijkheden duidelijk en maakt daarover heldere afspraken

Omgeving

  • Werkt aan goede relaties met collega’s en derden
  • Legt en onderhoudt contacten voor de eigen organisatie
  • Wisselt wederzijdse verwachtingen uit
  • Zoekt actief de samenwerking met betrokken partijen op
  • Controleert en spreekt opdrachtnemers aan
  • Is op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, intern beleid, trends en markten en deze kennis toepassen en weet dit te vertalen naar het eigen werkveld
  • Luistert naar omgeving en brengt wensen en belangen in kaart

Bedrijfsvoering

  • Zorgt voor project,- werk- of beheerplanningen (bijvoorbeeld processchema’s)
  • Stelt evaluaties op bij afronding werken
  • Vertaalt werkprocessen naar eigen werkzaamheden
  • Volgt de voorschriften bij uitvoering van werkzaamheden

Vernieuwen en verbeteren

  • Komt met verbetervoorstellen, oplossingen en nieuwe ideeën en wisselt regelmatig kennis en informatie uit met collega’s
  • Werkt zich snel in nieuwe materie in
  • Past nieuwe kennis toe binnen het eigen werkveld
  • Leert van eigen ervaring en fouten en benut nieuwe ervaringen effectief
  • Houdt vakkennis bij en deelt kennis met collega’s en externe partijen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Analyseert vraagstukken/problemen vanuit verschillende disciplines / invalshoeken / aandachtsgebieden en legt de juiste verbanden
  • Herkent belangen achter informatie(bronnen)
  • Signaleert knelpunten, mogelijkheden en potentiele risico’s binnen het eigen aandachtsgebied en komt met alternatieve oplossingen
  • Zet argumenten op het juiste moment in en houdt daarbij rekening met belangen van anderen
  • Stemt stijl en toon af op de situatie en op de doelgroep
  • Kent de positie van anderen en weet ook bij fundamentele verschillen de ander te overtuigen
  • Is zich bewust van de (in)formele regels, verschillende posities, ontwikkelingen en gevoeligheden en krachtenvelden in de organisatie en handelt ernaar
  • Toetst binnen de eigen organisatie en bij derden draagvlak voor eigen ideeën en beslissingen
  • Oefent invloed uit op het juiste niveau en escaleert zonodig

Omgeving

  • Is in staat mee te bewegen met de juiste partijen en belangen
  • Stemt de eigen gedragsstijl af op de situatie
  • Kiest een aanpak die past bij de situatie en gaat daar creatief mee om
  • Zoekt naar alternatieven bij weerstand en/of onverwachte omstandigheden
  • Onderhoudt goede (in)formele contacten met alle relevante partijen
  • Benut de contacten op het juiste moment om eigen doelen te bereiken
  • Gebruikt het netwerk om problemen bespreekbaar te maken en adviezen / oplossingsmogelijkheden te toetsen

Bedrijfsvoering

  • Komt met realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen en bewaakt de voortgang.
  • Kent de regels en procedures, maar zoekt zonodig de grenzen op van wat mogelijk is om doelen/planning te behalen

Vernieuwen en verbeteren

  • Verspreidt en benut relevante (nieuwe) kennis en informatie
  • Initieert en stimuleert kennis(ontwikkeling) binnen de eigen organisatie
  • Evalueert eigen werk(wijze), leert daarvan en draagt nieuwe inzichten over aan collega’s

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Resultaatgerichtheid
  • Analyseren
  • Klantgerichtheid
  • Samenwerken
  • Omgevingsbewustzijn
  • Plannen en organiseren
  • Zelfontwikkeling
  • Analyseren
  • Overtuigingskracht
  • Organisatiesensitiviteit
  • Flexibiliteit
  • Netwerken
  • Plannen en organiseren
  • Creativiteit

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

  • 1 tot 3 jaar relevante ervaring
  • werken in teamverband; samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • HBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Algemeen:

relevant voor aandachtsgebied

 

Specifiek:

Verwerving, taxatie en vervreemden van vastgoed

  • HBO opleiding op het aandachtsgebied

Ontwikkeling van vastgoed en infrastructuur (inclusief gebiedsontwikkeling)

  • HBO opleiding op het aandachtsgebied

Inkoop- en contractmanagement van diensten en leveringen

  • HBO opleiding op het aandachtsgebied

Publiek- en privaatrechtelijk beheer van vastgoed en infrastructuur

  • HBO opleiding op het aandachtsgebied

Technisch beheer van vastgoed en infrastructuur

  • HBO opleiding Techniek of Technische Bedrijfskunde

Beheer van informatie over vastgoed en infrastructuur

  • HBO opleiding op het aandachtsgebied

Projectbeheersing (kwaliteit, tijd, geld, risico’s, informatie)

  • HBO opleiding op het aandachtsgebied

Ruimtelijke Ordening en Milieu (ROM)

  • HBO opleiding Ruimtelijke Ordening

Omgevingsmanagement

  • HBO opleiding Bestuurskunde

 

 

Overige kennis en vaardigheden

Algemeen:

  • Goed ontwikkelde gesprekstechnieken
  • Sociaal netwerken
  • Goede mondelinge en schriftelijke vaardigheden

Specifiek:

Verwerving, taxatie en vervreemden van vastgoed

  • Gecertificeerd adviseur op het gebied van WOZ, BV en LV
  • Gecertificeerd adviseur op het gebied van bedrijfsonroerend goed of agrarisch onroerend goed
  • Aanvullende opleidingen contractmanagement, bouwrecht, inkoop en/of aanbesteding en RIO gevorderd -voor inkopers- (of daarmee overeenstemmend)
  • Aantoonbare relevante werkervaring

Ontwikkeling van vastgoed en infrastructuur (inclusief gebiedsontwikkeling)

  • Kennis van kwaliteitssystemen, risicomanagement en system engineering/integraal ontwerpen
  • Kennis van (technische) normen, methoden en technieken die van toepassing voor de ontwikkeling, realisatie, beheer en instandhouding van vastgoed en/of infrastructuur
  • Vaardigheid in afstemmen en adviseren over de toepassing van vaktechnische expertise

Inkoop- en contractmanagement van diensten en leveringen

  • Kennis van de vastgoed-/bouwmarkt
  • Kennis van het proces en de organisatie van de ontwikkeling, realisatie, beheer en instandhouding van vastgoed en/of infrastructuur
  • Commerciële vaardigheden

Publiek- en privaatrechtelijk beheer van vastgoed en infrastructuur

  • Specialistische kennis van zakelijk beheer van vastgoed

Technisch beheer van vastgoed en infrastructuur

  • Vaardigheid in processturing en regie van planning en uitvoering van technisch beheer

Beheer van informatie over vastgoed en infrastructuur

  • Aanvullende kennis van toegepaste informatievoorzieningsystemen op vastgoed en infrastructuur
  • Kennis van het proces en de organisatie van de ontwikkeling, realisatie, beheer en instandhouding van vastgoed en/of infrastructuur
  • Vaardigheid in afstemmen en adviseren over de vastlegging van gegevens en leveren van informatie over vastgoed en/of infrastructuur

Projectbeheersing (kwaliteit, tijd, geld, risico’s, informatie)

  • Kennis van kwaliteitsmanagement en risicomanagement
  • Vaardigheid in afstemmen en adviseren over de toepassing van vaktechnische expertise

Ruimtelijke Ordening en Milieu (ROM)

  • -

Omgevingsmanagement

  • Kennis van omgeving/ketens, relevante actoren en hun rol/positie
  • Kennis van het proces en de organisatie van de ontwikkeling, realisatie, beheer en instandhouding van vastgoed en/of infrastructuur
  • Vaardigheid in afstemmen en adviseren over de toepassing van vaktechnische expertise

Opleiding departementspecifiek

Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Vastgoed verwerven

  • HBO opleiding op financieel, economisch en/of juridisch gebied

Vastgoed projectbeheersing

  • HBO opleiding IPMA-D
  • Certificaat specifieke project beheersingsmethodiek

 

Specifieke vastgoedopleidingen

·          Novam

·          M(S)RE

Overige kennis en vaardigheden

Competenties vastgoedspecifiek:

  • kostenbewust ,
  • nauwkeurig,

Competenties uit het kernprofiel

  • resultaatgerichtheid
  • analyseren
  • klantgerichtheid
  • initiatief
  • samenwerken
  • omgevingsbewustzijn
  • plannen-en-organiseren
  • zelfontwikkeling

Competenties departementspecifiek

  • klantgerichtheid
  • plannen-en-organiseren
  • resultaatgerichtheid
  • initiatief
  • analyseren
  • samenwerken

Ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

WO: relevant voor aandachtsgebied/kennisgebied

Verbijzondering voor juridische functies

Een afgeronde wetenschappelijke juridische opleiding of vergelijkbaar

 

Overige kennis en vaardigheden

Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden, contractmanagement)

 

Verbijzondering voor juridische functies

.   Juridische teksten schrijven

·   Kennis van EU-recht Onderhandelingsvaardigheden
.   Signaleren juridische randvoorwaarden en spanningen daarmee

.   Vermogen tot dejuridiseren

Competenties uit het kernprofiel

  • analyseren
  • overtuigingskracht
  • organisatiesensitiviteit
  • flexibiliteit
  • netwerken
  • plannen-en-organiseren
  • creativiteit