Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Senior Medewerker Vastgoed en Infrastructuur

Uitvoering

Senior Adviseur Bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Levert operationele producten en diensten op het gebied van verwerving, (her)ontwikkeling, realisatie, beheer, onderhoud, instandhouding en afstoting van (rijks)vastgoed en (rijks)infrastructuur

Ontwikkelt, adviseert en implementeert en/of houdt toezicht op inhoudelijk meer of minder complexe bedrijfsvoeringproducten en/of –processen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Vastgoed is verworven dan wel afgestoten en juridisch beheerd
  • Producten voor specificaties van de vraag (Informatie ten behoeve van de specificatie van de vraag op de aspecten kwaliteit, planning, techniek, constructie, ontwerp, informatie, financiën/kosten, Ruimtelijke Ordening en Milieu (ROM), beveiliging, juridisch, enz. Voorbeelden zijn bestekken, tekeningen, ramingen en begrotingen en ruimtelijke indelingsplannen ) en uitvoering zijn opgeleverd
  • Plannen, producten, adviezen en beheermaatregelen zijn gerealiseerd in afstemming met betrokken partijen en ketenpartners
  • Informatie is verzameld, geanalyseerd en omgezet in functionele specificaties en eventueel technisch ontwerp, definitief ontwerp en kostenramingen, contracten, risicoanalyses en (projectbeheersings)-plannen
  • Rapportages over de beheertoestand van vastgoed en infrastructuur en adviezen over te nemen maatregelen zijn geleverd
  • Inkoopopdrachten zijn afgesloten en contract-management is uitgevoerd
  • Voortgang en kwaliteitscontrole zijn gerealiseerd en rapportages over de beheertoestand van vastgoed en infrastructuur en adviezen over te nemen maatregelen zijn geleverd

Omgeving

  • Medewerking en draagvlak met in- en externe partijen zijn gerealiseerd
  • Analyses van ontwikkelingen in de omgeving zijn uitgevoerd en vastgelegd
  • Diensten, werken en leveringen door derden ) zijn conform afspraak opgeleverd
  • Het effect van maatschappelijke en technologische ontwikkelingen en ontwikkelingen van wet- en regelgeving zijn in beeld gebracht

Bedrijfsvoering

  • De werkzaamheden zijn conform wet- en regelgeving, kaders en afspraken uitgevoerd
  • De interne werkprocessen (plan-do-check-act) zijn gevolgd
  • Informatie t.b.v. verwerving, vervreemding, ontwikkeling, realisatie, beheer en instandhouding is op orde

Vernieuwen en verbeteren

  • Knelpunten zijn gesignaleerd en adviezen voor het verbeteren en vernieuwen van resultaten en werkprocessen zijn geleverd
  • Verbeterde werkwijzen op basis van periodieke evaluaties (o.a. plan-do-check-act) zijn doorgevoerd
  • Nieuwe kennis is gedeeld, geïntegreerd en toegepast

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Door opdrachtgever geaccepteerde adviezen en producten, die vertaald zijn naar de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever
  • Implementatie van adviezen en producten is gerealiseerd
  • Adviezen en producten zijn gericht op het afgesproken resultaat

Omgeving

  • Adviezen en producten zijn door de lijn gedragen
  • Heeft een relevant netwerk dat onderhouden en gebruikt wordt
  • Ontwikkelingen op het vakgebied/in de omgeving zijn onderkend en verwerkt in de adviezen en producten
  • Afstemming tussen de verschillende bedrijfsvoeringdisciplines is geborgd
  • Actoren binnen en buiten het departement/de overheid zijn effectief ingeschakeld

Bedrijfsvoering

  • Processen zijn gevolgd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
  • Adviezen en producten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, middelen)

Vernieuwen en verbeteren

  • Kennisdeling is geborgd
  • Vernieuwde methoden, werkwijzen, inzichten, werkprocessen en producten (door bijv.periodieke evaluaties d.m.v. plan-do-check-act-principe) zijn gerealiseerd

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Benut klant- en marktkennis om het beoogde resultaat te bereiken en passend advies uit te kunnen brengen
  • Anticipeert op ontwikkelingen en handelt daarnaar
  • Zorgt voor terugkoppeling van informatie naar relevante partijen
  • Legt verbanden tussen gegevens en informatie en signaleert ontbrekende informatie; weet risico’s en consequenties van beslissingen in te schatten
  • Haalt de kern uit een veelheid van informatie afkomstig van betrokken partijen en experts
  • Maakt de informatie voor betrokken partijen toegankelijk en begrijpelijk
  • Actief luisteren, doorvragen en samenvatten van de klantbehoeften en houdt in het handelen rekening met de klantbehoeften
  • Is zich bewust van regels en verschillende posities, gevoeligheden en krachtenvelden in de organisatie en handelt daarnaar
  • Maakt (on)mogelijkheden duidelijk en maakt daarover heldere afspraken

Omgeving

  • Werkt aan goede relaties met collega’s en derden
  • Legt en onderhoudt contacten voor de eigen organisatie
  • Wisselt wederzijdse verwachtingen uit
  • Zoekt actief de samenwerking met betrokken partijen op
  • Controleert en spreekt opdrachtnemers aan
  • Is op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, intern beleid, trends en markten en deze kennis toepassen en weet dit te vertalen naar het eigen werkveld
  • Luistert naar omgeving en brengt wensen en belangen in kaart

Bedrijfsvoering

  • Zorgt voor project,- werk- of beheerplanningen (bijvoorbeeld processchema’s)
  • Stelt evaluaties op bij afronding werken
  • Vertaalt werkprocessen naar eigen werkzaamheden
  • Volgt de voorschriften bij uitvoering van werkzaamheden

Vernieuwen en verbeteren

  • Komt met verbetervoorstellen, oplossingen en nieuwe ideeën en wisselt regelmatig kennis en informatie uit met collega’s
  • Werkt zich snel in nieuwe materie in
  • Past nieuwe kennis toe binnen het eigen werkveld
  • Leert van eigen ervaring en fouten en benut nieuwe ervaringen effectief
  • Houdt vakkennis bij en deelt kennis met collega’s en externe partijen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Is zich bewust van de regels, verschillende posities en krachtenvelden in de organisatie en handelt daarnaar
  • Herkent ontwikkelingen en gevoeligheden binnen het eigen organisatie-onderdeel en andere organisatieonderdelen en handelt daarnaar
  • Legt verbanden tussen verschillende soorten informatie.
  • Komt met integrale analyses van vraagstukken/problemen
  • Onderbouwt zijn/haar standpunt met voor de doelgroep heldere, aansprekende argumenten
  • Brengt argumenten op het juiste moment naar voren
  • Reageert alert op argumenten van de ander door hierop aan te sluiten

Omgeving

  • Legt en onderhoudt contacten met voor de eigen organisatie relevante personen en organisaties
  • Benut op het juiste moment het netwerk om organisatiedoelstellingen te bereiken
  • Benadert de juiste personen voor steun en medewerking
  • Houdt in de adviezen en bij de producten rekening met relevante ontwikkelingen
  • Laat blijken op de hoogte te zijn van relevante ontwikkelingen en trends
  • Is in staat om planning en werkzaamheden aan te passen indien de omstandigheden in de omgeving daar om vragen

Bedrijfsvoering

  • Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties voor zichzelf en eventueel voor anderen
  • Komt met realistische inschattingen ten aanzien van benodigde tijd, capaciteit en middelen
  • Maakt een planning, stelt prioriteiten en stemt deze af met de opdrachtgever
  • Kent de regels en procedures, maar zoekt zonodig de grenzen van wat mogelijk is

Vernieuwen en verbeteren

  • Initieert en stimuleert kennis(ontwikkeling) binnen de eigen organisatie
  • Evalueert eigen werk(wijze), leert daarvan en draagt nieuwe inzichten over aan collega’s

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Resultaatgerichtheid
  • Analyseren
  • Klantgerichtheid
  • Samenwerken
  • Omgevingsbewustzijn
  • Plannen en organiseren
  • Zelfontwikkeling
  • Organisatiesensitiviteit
  • Analyseren
  • Overtuigingskracht
  • Netwerken
  • Omgevingsbewustzijn
  • Plannen en organiseren
  • Creativiteit

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

  • 1 tot 3 jaar relevante ervaring
  • werken in teamverband; samenwerken met andere aandachtsgebieden/kennisgebieden

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • HBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Algemeen:

relevant voor aandachtsgebied

 

Specifiek:

Verwerving, taxatie en vervreemden van vastgoed

  • HBO opleiding op het aandachtsgebied

Ontwikkeling van vastgoed en infrastructuur (inclusief gebiedsontwikkeling)

  • HBO opleiding op het aandachtsgebied

Inkoop- en contractmanagement van diensten en leveringen

  • HBO opleiding op het aandachtsgebied

Publiek- en privaatrechtelijk beheer van vastgoed en infrastructuur

  • HBO opleiding op het aandachtsgebied

Technisch beheer van vastgoed en infrastructuur

  • HBO opleiding Techniek of Technische Bedrijfskunde

Beheer van informatie over vastgoed en infrastructuur

  • HBO opleiding op het aandachtsgebied

Projectbeheersing (kwaliteit, tijd, geld, risico’s, informatie)

  • HBO opleiding op het aandachtsgebied

Ruimtelijke Ordening en Milieu (ROM)

  • HBO opleiding Ruimtelijke Ordening

Omgevingsmanagement

  • HBO opleiding Bestuurskunde

 

 

Overige kennis en vaardigheden

Algemeen:

  • Goed ontwikkelde gesprekstechnieken
  • Sociaal netwerken
  • Goede mondelinge en schriftelijke vaardigheden

Specifiek:

Verwerving, taxatie en vervreemden van vastgoed

  • Gecertificeerd adviseur op het gebied van WOZ, BV en LV
  • Gecertificeerd adviseur op het gebied van bedrijfsonroerend goed of agrarisch onroerend goed
  • Aanvullende opleidingen contractmanagement, bouwrecht, inkoop en/of aanbesteding en RIO gevorderd -voor inkopers- (of daarmee overeenstemmend)
  • Aantoonbare relevante werkervaring

Ontwikkeling van vastgoed en infrastructuur (inclusief gebiedsontwikkeling)

  • Kennis van kwaliteitssystemen, risicomanagement en system engineering/integraal ontwerpen
  • Kennis van (technische) normen, methoden en technieken die van toepassing voor de ontwikkeling, realisatie, beheer en instandhouding van vastgoed en/of infrastructuur
  • Vaardigheid in afstemmen en adviseren over de toepassing van vaktechnische expertise

Inkoop- en contractmanagement van diensten en leveringen

  • Kennis van de vastgoed-/bouwmarkt
  • Kennis van het proces en de organisatie van de ontwikkeling, realisatie, beheer en instandhouding van vastgoed en/of infrastructuur
  • Commerciële vaardigheden

Publiek- en privaatrechtelijk beheer van vastgoed en infrastructuur

  • Specialistische kennis van zakelijk beheer van vastgoed

Technisch beheer van vastgoed en infrastructuur

  • Vaardigheid in processturing en regie van planning en uitvoering van technisch beheer

Beheer van informatie over vastgoed en infrastructuur

  • Aanvullende kennis van toegepaste informatievoorzieningsystemen op vastgoed en infrastructuur
  • Kennis van het proces en de organisatie van de ontwikkeling, realisatie, beheer en instandhouding van vastgoed en/of infrastructuur
  • Vaardigheid in afstemmen en adviseren over de vastlegging van gegevens en leveren van informatie over vastgoed en/of infrastructuur

Projectbeheersing (kwaliteit, tijd, geld, risico’s, informatie)

  • Kennis van kwaliteitsmanagement en risicomanagement
  • Vaardigheid in afstemmen en adviseren over de toepassing van vaktechnische expertise

Ruimtelijke Ordening en Milieu (ROM)

  • -

Omgevingsmanagement

  • Kennis van omgeving/ketens, relevante actoren en hun rol/positie
  • Kennis van het proces en de organisatie van de ontwikkeling, realisatie, beheer en instandhouding van vastgoed en/of infrastructuur
  • Vaardigheid in afstemmen en adviseren over de toepassing van vaktechnische expertise

Opleiding departementspecifiek

Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Vastgoed verwerven

  • HBO opleiding op financieel, economisch en/of juridisch gebied

Vastgoed projectbeheersing

  • HBO opleiding IPMA-D
  • Certificaat specifieke project beheersingsmethodiek

 

Specifieke vastgoedopleidingen

·          Novam

·          M(S)RE

Overige kennis en vaardigheden

Competenties vastgoedspecifiek:

  • kostenbewust ,
  • nauwkeurig,

Competenties uit het kernprofiel

  • resultaatgerichtheid
  • analyseren
  • klantgerichtheid
  • initiatief
  • samenwerken
  • omgevingsbewustzijn
  • plannen-en-organiseren
  • zelfontwikkeling

Competenties departementspecifiek

  • klantgerichtheid
  • plannen-en-organiseren
  • resultaatgerichtheid
  • initiatief
  • analyseren
  • samenwerken

Ervaring

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • WO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

Relevant voor aandachtsgebied:

 

Communicatie:
.   PM

Facilitair:
.   HBO: Facility Management of vergelijkbaar
.   WO: Algemene Economie, Bestuurskunde met economische variant

Financiën:
.   HBO: Financieel/ (Bedrijfs) Administratief; Bedrijfseconomie; Bestuurskunde
.   WO: Algemene Economie/(Bedrijfs)Economie/ Bestuurskunde met economische variant/Registeraccountant(RA)/ Registercontroller(RC)

ICT:
Zie het Kwaliteitsraamwerk Iv

Informatievoorziening (o.a. DIM/Documentair informatiemanagement)
.   WO Relevante opleidingen voor het vakgebied o.a. Informatiekunde of gelijkwaardig, aangevuld met cursussen op het gebied van informatiemanagement

Inkoop
.   HBO: HEAO, Facility Management, Technische Bedrijfskunde of vergelijkbaar
.   WO: Bedrijfseconomie, Bedrijfskunde

Personeel
.   HBO:  o.a. HRM / Personeel en Arbeid / Bestuurskunde / Bedrijfskunde / HEAO
.   WO:   o.a. Bedrijfskunde / Personeelswetenschappen / Sociale weten-schappen

Auditing:
Interviewtechnieken
Voor Accountant WO Bedrijfskunde

Overige kennis en vaardigheden

Algemene kennis en vaardigheden:

  • Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden en contractmanagement)
  • Uitstekend rapporteren (mondeling en schriftelijk)
  • Bijeenkomsten leiden

Relevant voor aandachtsgebied:

Communicatie:
.   PM

Facilitair:
.  
Procesinrichting

Financiën:
.   Financieel Management; Procesinrichting en –beheersing (bijv. Rijksacademie voor Fin. en Economie)
.   Alleen voor controlfuncties: Kennis van bedrijfseconomie en overheidsfinanciën; globale kennis van kosten-batenanalyse; methoden en technieken beleidsevaluatie; relevante postdoctorale controllersopleiding; inkoopbeleid en –processen

ICT:
.  
Zie het Kwaliteitsraamwerk Iv

Informatievoorziening (o.a. DIM/Documentair informatiemanagement)
. Kunnen ontwikkelen van kaders en beleid voor de informatiehuishouding

Inkoop
. Kunnen ontwikkelen van kaders en beleid voor de informatiehuishouding

Personeel: 
      Relevant voor betreffend specialisme, o.a.:
.  ambtenarenrecht
.  arbeidsmarktcommunicatie
.  arbeidsvoorwaarden en rechtspositie
.  formatie en functiewaardering
.  mobiliteit
.  onderwijskunde
.  organisatiekunde
.  organisatieontwikkeling

Auditing:
.   kennis van de auditmethodiek bij de rijksoverheid en van comptabele regelgeving
.   Interviewtechnieken
.   Oderzoeksmethodologie

Competenties uit het kernprofiel

  • organisatiesensitiviteit
  • overtuigingskracht
  • analyseren
  • netwerken
  • omgevingsbewustzijn
  • plannen-en-organiseren
  • creativiteit