Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Assistent Medewerker Administratie

Bedrijfsvoering

Medewerker Administratie

Bedrijfsvoering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Verricht administratieve werkzaamheden ten behoeve van de bedrijfsvoering of assisteert daarbij

Verricht administratieve werkzaamheden ten behoeve van de bedrijfsvoering

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • (Enkelvoudige) administratieve opdrachten zijn opgepakt en afgehandeld
  • Eenduidige gegevens zijn ingevoerd en doorgeleid
  • Aangeleverde gegevens zijn gecontroleerd op volledigheid

Omgeving

  • (Eventuele) vragen van de klant zijn ontvangen en doorgezet naar collega’s
  • Juiste informatie aan collega’s is geleverd

Bedrijfsvoering

  • Werkzaamheden zijn uitgevoerd volgens de geldende afspraken en protocollen
  • Eigen administratie is op orde

Vernieuwen en verbeteren

  • Nieuwe taken en/of opdrachten in de werkzaamheden zijn juist en tijdig opgepakt
  • Knelpunten bij de uitvoering van de werkzaamheden zijn opgemerkt en doorgegeven

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • De klantvraag is effectief opgepakt en afgehandeld, dan wel doorgeleid
  • Aangeleverde gegevens en opdrachten zijn gecontroleerd op juistheid en volledigheid, verwerkt èn gearchiveerd in de conform opdracht
  • Gegevens zijn verzameld en geselecteerd en overzichten zijn gemaakt conform opdracht

Omgeving

  • Juiste informatie is tijdig geleverd aan of opgevraagd bij interne medewerkers of bij externe instanties

Bedrijfsvoering

  • Werkzaamheden zijn uitgevoerd conform de geldende kaders, procedures en afspraken
  • Administratie is op orde (Interne Controle / Auditdienst)

Vernieuwen en verbeteren

  • Bijdragen zijn geleverd aan verbetering en efficiency van werkprocessen / administratieve procedures
  • Kennisdeling is geborgd

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Verzamelt alle relevante informatie
  • Staat de klant beleefd te woord en toont begrip voor diens situatie
  • Houdt de klant op de hoogte van de voortgang
  • Is betrokken bij het werk
  • Laat zich niet ontmoedigen door moeilijkheden

Omgeving

  • Staat collega’s bij waar nodig en roept tijdig hulp van collega’s in
  • Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat, ook wanneer dit niet van direct persoonlijk belang is

Bedrijfsvoering

  • Werkt aandachtig en systematisch
  • Is bedacht op fouten en onjuistheden
  • Heeft aandacht voor details

Vernieuwen en verbeteren

  • Leert van eigen ervaringen en fouten
  • Staat open voor tips en voorstellen van leidinggevende en collega’s

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Vraagt door en verzamelt alle relevante informatie
  • Zoekt (samen met de klant) naar passende oplossingen.
  • Staat de klant beleefd te woord en toont begrip voor diens situatie
  • Maakt heldere afspraken, komt deze na en houdt de klant op de hoogte van de voortgang
  • Werkt aandachtig en systematisch
  • Is alert op fouten en onjuistheden
  • Heeft aandacht voor details
  • Legt afspraken en acties vast

Omgeving

  • Stelt de juiste prioriteiten en/of vraagt hulp bij het stellen van vragen
  • Kiest een aanpak en gedragsstijl die past bij de situatie

Bedrijfsvoering

  • Gaat zorgvuldig om met persoonlijke en vertrouwelijke informatie.
  • Houdt zich aan de binnen de organisatie geldende (formele) normen en waarden.
  • Blijft ook onder druk/ handelen volgens de geldende normen en waarden.
  • Monitort de voortgang, rappelleert tijdig en escaleert indien nodig naar een hoger niveau
  • Creëert voor zichzelf en anderen overzicht over totale werkvoorraad en termijnverplichtingen
  • Signaleert afwijkingen van de planning, stelt prioriteiten en komt met voorstellen om bij te sturen.
  • Staat collega’s bij waar nodig en roept tijdig hulp van collega’s in
  • Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat, ook wanneer dit niet van direct persoonlijk belang is

Vernieuwen en verbeteren

  • Deelt kennis en ideeën met collega’s
  • Signaleert knelpunten en doet onderbouwde verbetervoorstellen
  • Werkt verbeteringen uit in afstemming met collega’s

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Klantgerichtheid
  • Inzet
  • Samenwerken
  • Accuraat werken
  • Zelfontwikkeling
  • Klantgerichtheid
  • Accuraat werken
  • Flexibiliteit
  • Integriteit
  • Voortgangscontrole
  • Samenwerken
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

geen ervaring nodig

Opleiding

Opleidingsrichting en/of vakkennis

n.v.t.

Overige kennis en vaardigheden

n.v.t.

Competenties uit het kernprofiel

  • inzet
  • klantgerichtheid
  • samenwerken
  • accuraat-werken
  • zelfontwikkeling

Ervaring

geen/enige relevante ervaring (bijv. algemeen administratief, financiële administratie, personeelsadministratie)

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • VMBO
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

VMBO: Technische Leerweg / TL Administratie

MBO: Administratie, Secretarieel en/of relevant voor aandachtsgebied

Financiën: Financieel-economisch (Moderne Bedrijfsadministratie/MBA, Praktijkdiploma Boekhouden/PDB)

Personeel: Financieel-Administratief/Personeelswerk

Overige kennis en vaardigheden

Basiskennis van relevante administratieve regelgeving, processen en (geautomatiseerde) ERP-systemen;0 MS-Office

 

Financiën

Basiskennis overheidsfinanciën en administratieve organisatie

 

Personeel

Basiskennis HR-processen

Competenties uit het kernprofiel

  • accuraat-werken
  • klantgerichtheid
  • integriteit
  • voortgangscontrole
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling