Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen
|
Transporteert personen en/of goederen over de weg of assisteert daarbij |
Verricht facilitaire werkzaamheden, beheert en verleent diensten op het aandachtsgebied |
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Ritten zijn (als bijrijder) uitgevoerd zoals afgesproken met de leidinggevende
- Personen en/of poststukken en/of goederen zijn tijdig, veilig en/of correct op de juiste bestemming (af)geleverd zoals afgesproken met de leidinggevende
- Bepaalde (inhoudelijke) werkzaamheden zijn uitgevoerd zoals beschreven in de protocollen en opdrachten ( het betreft hier o.a. monstername, vaccindistributie, dossiervervoer)
Omgeving
- Vragen en opmerkingen van klanten zijn ontvangen en doorgezet naar collega’s
- Bij calamiteiten zijn juiste instanties (o.a. collega’s, politie, hulpdiensten) juist geïnformeerd en ingeschakeld
- Diensten en collega’s zijn juist en tijdig geïnformeerd over vervoer van personen en/of goederen
Bedrijfsvoering
- Werkzaamheden zijn uitgevoerd volgens de geldende afspraken, opdrachten en protocollen
- Administratie is op orde
- Transportmiddelen zijn schoon, verkeren in goede staat en zijn bedrijfszeker
- Is representatief
Vernieuwen en verbeteren
- Nieuwe taken en/of opdrachten aspecten in de werkzaamheden zijn juist en tijdig opgepakt
- Knelpunten bij de uitvoering van de werkzaamheden zijn opgemerkt en doorgegeven
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- De klantvragen zijn effectief opgepakt, afgehandeld of doorgeleid en gevolgd
- Organisatorische, technische, huishoudelijke en logistieke werkzaamheden en diensten zijn uitgevoerd conform opdracht
- Gebreken en onvolkomenheden zijn gesignaleerd en effectief doorgeleid
Omgeving
- Vragen van de klant zijn op adequate wijze vertaald naar een oplossing of actie
- Juiste informatieverstrekking aan collega’s en/of begeleiding van externen is geleverd
- Vragen zijn afgehandeld volgens afspraken (tijd en kwaliteit)
Bedrijfsvoering
- Werkzaamheden zijn uitgevoerd conform de geldende kaders, procedures en afspraken.
- Informatie en gegevens zijn op de juiste wijze verwerkt en overgedragen
- Werkzaamheden (ook van externen) zijn gecontroleerd en gevolgd
- Bedrijfsmiddelen zijn zorgvuldig gebruikt en onderhouden en voldoen aan gestelde kwaliteitseisen
Vernieuwen en verbeteren
- Bijdragen zijn geleverd aan verbetering werkprocessen en administratieve procedures
- Eigen kennis is actief gedeeld met anderen
|
Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Neemt in de planning alle voorzorgsmaatregelen die nodig zijn voor een vlotte rit
- Houdt ontwikkelingen op de weg in de gaten en weet, indien nodig, alternatieve routes te vinden
- Handelt direct als hij een moeilijke situatie voorziet waarin op dat moment gehandeld moet worden
- Gaat zorgvuldig om met persoonlijke en/of vertrouwelijke informatie
- Geeft onder druk of verleiding geen vertrouwelijke informatie prijs
- Weet dat hij/zij het ‘visitekaartje’ is van de organisatie en gedraagt zich daar ook naar
- Doet (meer dan) wat wordt gevraagd
- Voelt zich betrokken bij het werk
- Laat zich niet ontmoedigen door moeilijkheden
Omgeving
- Houdt rekening met de wensen van de klant
- Zoekt bij afwijkingen van de planning, al dan niet in overleg met de teamleider, naar passende oplossingen
- Informeert regelmatig naar de tevredenheid bij de klant
- Houdt rekening met de informatiebehoeften van diensten over halen en brengen van goederen
Bedrijfsvoering
- Blijft onder tijdsdruk beheerst en juist handelen
- Blijft rustig in stressvolle situaties
- Laat te allen tijde de veiligheid voorgaan
- Houdt de administratie van de ritten bij en draagt er zorg voor dat die toegankelijk is voor anderen
- Controleert regelmatig het materieel en werkt volgens het onderhoudsplan
Vernieuwen en verbeteren
- Leert van eigen fouten en ervaringen
- Staat open voor tips en voorstellen van leidinggevende en collega’s
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Stelt prioriteiten, geeft realistische inschattingen van de werkzaam-heden, komt afspraken na en haalt deadlines
- Onderneemt gericht acties en betrekt tijdig collega’s om het gestelde doel te bereiken.
- Neemt beslissingen op basis van informatie en schaalt tijdig op
- Signaleert actief knelpunten en kansen van de opdracht, koppelt tijdig terug en draagt uit eigen beweging ideeën of oplossingen aan
Omgeving
- Signaleert en beoordeelt vragen, onderzoekt de wensen en behoeften van de klant en maakt een afweging
- Achterhaalt informatie bij de juiste mensen en communiceert naar de betrokkenen
- Zoekt (samen met de klant) naar passende oplossingen, bepaalt te ondernemen acties en/of verwijst door
- Kiest aanpak en gedragsstijl passend bij de situatie
- Schakelt bij weerstand of onverwachte omstandigheden over op een aanpak die ook tot het gestelde doel leidt
- Laat zich niet van de wijs brengen onder stressvolle omstandigheden
- Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat ook wanneer dit niet van direct persoonlijk belang is
- Ondersteunt directe collega’s bij hun werkzaamheden en ondersteunt en/of begeleidt externen
Bedrijfsvoering
- Controleert tussentijds de kwaliteit en voortgang van de werkzaam-heden van zichzelf, andere medewerkers en externen
- Creëert voor zichzelf en anderen inzicht in de voortgang van zaken
- Signaleert afwijkingen in planning en afspraken en stuurt zonodig bij of komt met voorstellen om bij te sturen
- Maakt een realistische inschatting van urgentie en belang van zaken
- Houdt overzicht over de werkzaamheden en stelt prioriteiten
Vernieuwen en verbeteren
- Leert van eigen ervaringen en fouten
- Past nieuwe ervaringen en kennis snel toe in de werksituatie
- Wisselt regelmatig kennis, informatie en ideeën uit met anderen
- Signaleert problemen op het hele facilitaire aandachtsgebied, rapporteert daarover en koppelt terug aan betreffende medewerkers
|
Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen
|
- Anticiperen
- Integriteit
- Inzet
- Klantgerichtheid
- Stressbestendigheid
- Accuraat werken
- Zelfontwikkeling
|
- Resultaatgerichtheid
- Klantgerichtheid
- Flexibiliteit
- Samenwerken
- Voortgangscontrole
- Plannen en organiseren
- Zelfontwikkeling
|
Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen
|
Ervaring
Geen relevante ervaring
Opleiding
Speciaal onderwijs
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Wegvervoer
VMBO,MBO: Relevant voor het aandachtsgebied
Overige kennis en vaardigheden
N.v.t.
Competenties uit het kernprofiel
- anticiperen
- inzet
- integriteit
- klantgerichtheid
- stressbestendigheid
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Enige relevante ervaring
Opleiding
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Wegvervoer
VMBO,MBO: Relevant voor het aandachtsgebied
Rijbewijs BE
Overige kennis en vaardigheden
- Topografie;
- autotechniek;
- EHBO
Competenties uit het kernprofiel
- anticiperen
- integriteit
- inzet
- klantgerichtheid
- stressbestendigheid
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Enige relevante ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Wegvervoer
- VMBO,MBO: Relevant voor het aandachtsgebied
- Rijbewijs BE;
- Certificaat voortgezette rijopleiding
Overige kennis en vaardigheden
- topografie;
- autotechniek;
- EHBO;
- beveiliging (alleen directiechaufeurs)
Competenties uit het kernprofiel
- anticiperen
- integriteit
- inzet
- klantgerichtheid
- stressbestendigheid
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
Ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Wegvervoer
- VMBO,MBO: Relevant voor het aandachtsgebied
- Rijbewijs BE;
- Certificaat directiechauffeur
- Vrachtwagen: rijbewijs C met code 95
Overige kennis en vaardigheden
- Beveiliging (alleen directiechauffeurs)
- Voor rijden met gevaarlijke stoffen: basiscertificaat ADR (tbv vervoer gevaarlijke stoffen)
Competenties uit het kernprofiel
- anticiperen
- integriteit
- inzet
- klantgerichtheid
- stressbestendigheid
- accuraat-werken
- zelfontwikkeling
|
Ervaring
geen / enige ervaring, relevant voor de operationele taken en daarin succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
- relevant voor aandachtsgebied;
- affiniteit met het aandachtsgebied
Competenties uit het kernprofiel
- resultaatgerichtheid
- klantgerichtheid
- flexibiliteit
- samenwerken
- voortgangscontrole
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
geen / enige ervaring, relevant voor de operationele taken en daarin succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
- relevant voor aandachtsgebied;
- affiniteit met het aandachtsgebied
Competenties uit het kernprofiel
- resultaatgerichtheid
- klantgerichtheid
- flexibiliteit
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
geen / enige ervaring, relevant voor de operationele taken en daarin succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
- relevant voor aandachtsgebied;
- affiniteit met het aandachtsgebied
Overige kennis en vaardigheden
- relevant voor aandachtsgebied;
- affiniteit met het aandachtsgebied
Competenties uit het kernprofiel
- resultaatgerichtheid
- klantgerichtheid
- flexibiliteit
- samenwerken
- voortgangscontrole
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige ervaring, relevant voor het begeleiden van de uitvoering en daarin succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
- relevant voor aandachtsgebied;
- affiniteit met het aandachtsgebied
Overige kennis en vaardigheden
- basiskennis facilitair management;
- basiskennis en begrip van inkoop (RIO 1 of vergelijkbaar)
Competenties uit het kernprofiel
- resultaatgerichtheid
- klantgerichtheid
- flexibiliteit
- samenwerken
- voortgangscontrole
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
Ervaring
enige ervaring, relevant voor het begeleiden van de uitvoering en daarin succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
- relevant voor aandachtsgebied;
- affiniteit met het aandachtsgebied
Overige kennis en vaardigheden
basiskennis facilitair management; basiskennis en begrip van inkoop (RIO 1 of vergelijkbaar)
Competenties uit het kernprofiel
- resultaatgerichtheid
- klantgerichtheid
- flexibiliteit
- samenwerken
- voortgangscontrole
- plannen-en-organiseren
- zelfontwikkeling
|