Terug naar functiegroepen overzicht

Functiegroepen vergelijken

Kies twee functiegroepen om de resultaatgebieden, gedragsindicatoren, competenties en het kwaliteitenprofiel met elkaar te vergelijken.

Medewerker Vervoer

Bedrijfsvoering

Medewerker Administratie

Bedrijfsvoering

Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen

Transporteert personen en/of goederen over de weg of assisteert daarbij

Verricht administratieve werkzaamheden ten behoeve van de bedrijfsvoering

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Ritten zijn (als bijrijder) uitgevoerd zoals afgesproken met de leidinggevende
  • Personen en/of poststukken en/of goederen zijn tijdig, veilig en/of correct op de juiste bestemming (af)geleverd zoals afgesproken met de leidinggevende
  • Bepaalde (inhoudelijke) werkzaamheden zijn uitgevoerd zoals beschreven in de protocollen en opdrachten ( het betreft hier o.a. monstername, vaccindistributie, dossiervervoer)

Omgeving

  • Vragen en opmerkingen van klanten zijn ontvangen en doorgezet naar collega’s
  • Bij calamiteiten zijn juiste instanties (o.a. collega’s, politie, hulpdiensten) juist geïnformeerd en ingeschakeld
  • Diensten en collega’s zijn juist en tijdig geïnformeerd over vervoer van personen en/of goederen

Bedrijfsvoering

  • Werkzaamheden zijn uitgevoerd volgens de geldende afspraken, opdrachten en protocollen
  • Administratie is op orde
  • Transportmiddelen zijn schoon, verkeren in goede staat en zijn bedrijfszeker
  • Is representatief

Vernieuwen en verbeteren

  • Nieuwe taken en/of opdrachten aspecten in de werkzaamheden zijn juist en tijdig opgepakt
  • Knelpunten bij de uitvoering van de werkzaamheden zijn opgemerkt en doorgegeven

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • De klantvraag is effectief opgepakt en afgehandeld, dan wel doorgeleid
  • Aangeleverde gegevens en opdrachten zijn gecontroleerd op juistheid en volledigheid, verwerkt èn gearchiveerd in de conform opdracht
  • Gegevens zijn verzameld en geselecteerd en overzichten zijn gemaakt conform opdracht

Omgeving

  • Juiste informatie is tijdig geleverd aan of opgevraagd bij interne medewerkers of bij externe instanties

Bedrijfsvoering

  • Werkzaamheden zijn uitgevoerd conform de geldende kaders, procedures en afspraken
  • Administratie is op orde (Interne Controle / Auditdienst)

Vernieuwen en verbeteren

  • Bijdragen zijn geleverd aan verbetering en efficiency van werkprocessen / administratieve procedures
  • Kennisdeling is geborgd

Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Neemt in de planning alle voorzorgsmaatregelen die nodig zijn voor een vlotte rit
  • Houdt ontwikkelingen op de weg in de gaten en weet, indien nodig, alternatieve routes te vinden
  • Handelt direct als hij een moeilijke situatie voorziet waarin op dat moment gehandeld moet worden
  • Gaat zorgvuldig om met persoonlijke en/of vertrouwelijke informatie
  • Geeft onder druk of verleiding geen vertrouwelijke informatie prijs
  • Weet dat hij/zij het ‘visitekaartje’ is van de organisatie en gedraagt zich daar ook naar
  • Doet (meer dan) wat wordt gevraagd
  • Voelt zich betrokken bij het werk
  • Laat zich niet ontmoedigen door moeilijkheden

Omgeving

  • Houdt rekening met de wensen van de klant
  • Zoekt bij afwijkingen van de planning, al dan niet in overleg met de teamleider, naar passende oplossingen
  • Informeert regelmatig naar de tevredenheid bij de klant
  • Houdt rekening met de informatiebehoeften van diensten over halen en brengen van goederen

Bedrijfsvoering

  • Blijft onder tijdsdruk beheerst en juist handelen
  • Blijft rustig in stressvolle situaties
  • Laat te allen tijde de veiligheid voorgaan
  • Houdt de administratie van de ritten bij en draagt er zorg voor dat die toegankelijk is voor anderen
  • Controleert regelmatig het materieel en werkt volgens het onderhoudsplan

Vernieuwen en verbeteren

  • Leert van eigen fouten en ervaringen
  • Staat open voor tips en voorstellen van leidinggevende en collega’s

Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)

  • Vraagt door en verzamelt alle relevante informatie
  • Zoekt (samen met de klant) naar passende oplossingen.
  • Staat de klant beleefd te woord en toont begrip voor diens situatie
  • Maakt heldere afspraken, komt deze na en houdt de klant op de hoogte van de voortgang
  • Werkt aandachtig en systematisch
  • Is alert op fouten en onjuistheden
  • Heeft aandacht voor details
  • Legt afspraken en acties vast

Omgeving

  • Stelt de juiste prioriteiten en/of vraagt hulp bij het stellen van vragen
  • Kiest een aanpak en gedragsstijl die past bij de situatie

Bedrijfsvoering

  • Gaat zorgvuldig om met persoonlijke en vertrouwelijke informatie.
  • Houdt zich aan de binnen de organisatie geldende (formele) normen en waarden.
  • Blijft ook onder druk/ handelen volgens de geldende normen en waarden.
  • Monitort de voortgang, rappelleert tijdig en escaleert indien nodig naar een hoger niveau
  • Creëert voor zichzelf en anderen overzicht over totale werkvoorraad en termijnverplichtingen
  • Signaleert afwijkingen van de planning, stelt prioriteiten en komt met voorstellen om bij te sturen.
  • Staat collega’s bij waar nodig en roept tijdig hulp van collega’s in
  • Draagt bij aan een gezamenlijk resultaat, ook wanneer dit niet van direct persoonlijk belang is

Vernieuwen en verbeteren

  • Deelt kennis en ideeën met collega’s
  • Signaleert knelpunten en doet onderbouwde verbetervoorstellen
  • Werkt verbeteringen uit in afstemming met collega’s

Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen

  • Anticiperen
  • Integriteit
  • Inzet
  • Klantgerichtheid
  • Stressbestendigheid
  • Accuraat werken
  • Zelfontwikkeling
  • Klantgerichtheid
  • Accuraat werken
  • Flexibiliteit
  • Integriteit
  • Voortgangscontrole
  • Samenwerken
  • Zelfontwikkeling

Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen

Ervaring

Geen relevante ervaring

Opleiding

Speciaal onderwijs

Opleidingsrichting en/of vakkennis

Wegvervoer

VMBO,MBO: Relevant voor het aandachtsgebied

Overige kennis en vaardigheden

N.v.t.

Competenties uit het kernprofiel

  • anticiperen
  • inzet
  • integriteit
  • klantgerichtheid
  • stressbestendigheid
  • accuraat-werken
  • zelfontwikkeling

Ervaring

geen/enige relevante ervaring (bijv. algemeen administratief, financiële administratie, personeelsadministratie)

Opleiding

Werk- en denkniveau
  • VMBO
  • MBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

VMBO: Technische Leerweg / TL Administratie

MBO: Administratie, Secretarieel en/of relevant voor aandachtsgebied

Financiën: Financieel-economisch (Moderne Bedrijfsadministratie/MBA, Praktijkdiploma Boekhouden/PDB)

Personeel: Financieel-Administratief/Personeelswerk

Overige kennis en vaardigheden

Basiskennis van relevante administratieve regelgeving, processen en (geautomatiseerde) ERP-systemen;0 MS-Office

 

Financiën

Basiskennis overheidsfinanciën en administratieve organisatie

 

Personeel

Basiskennis HR-processen

Competenties uit het kernprofiel

  • accuraat-werken
  • klantgerichtheid
  • integriteit
  • voortgangscontrole
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling