Medewerker Educatie en Vorming

Draagt kennis, vaardigheden en houdingsaspecten over door middel van onderwijs, vrijetijdsbesteding en vaardigheidstraining ten behoeve van de resocialisatie van justitiabelen. (Voor de instructeur lichamelijke opvoeding geldt tevens het leveren van een bijdrage aan het optimaliseren van kennis, vaardigheden en houdingsaspecten van personeel.)

Kwaliteitenprofiel

I. Algemene opmerkingen

Toepassing van het kwaliteitenprofiel

Het kwaliteitenprofiel is de basis voor werving en selectie, functioneringsgesprek, ontwikkelafspraken, leerlijnen, loopbaanpaden, personeels- en vlootschouw en OenF-rapporten.
Kwaliteiten zijn deels verplicht en deels een aanbeveling. Dat houdt het volgende in:

  1. eisen die voorkomen in wet- en regelgeving zijn verplicht. Dit zijn harde instapeisen. Hieraan voldoen, betekent het kunnen overleggen van diploma’s en certificaten.
  2. voor kwaliteiten die níet verplicht zijn, geldt:
    • men moet over het betreffende kwalificatieniveau beschikken; er hoeven geen diploma’s of certificaten overlegd te worden; bijvoorbeeld: academisch werk- en denkniveau volstaat, men hoeft geeft universitaire studie te hebben voltooid;
    • toetsing van het kwalificatieniveau vindt onder andere plaats op basis van assessments, referenties, EVC (erkenning van verworven competenties);
    • bij werving en selectie, functiewisseling of loopbaanstap wordt beoordeeld of iemand in staat is om binnen een redelijke termijn te beschikken over de kwalificatie(s) die voor de betreffende functiegroep geld(t)(en);
    • voor het criterium 'succesvol' bestaat geen objectieve maatstaf, dit wordt onder andere bepaald op basis van het functioneringsgesprek(sverslag) en de 360graden -feedback.
  3. kwaliteiten die niet verplicht zijn, worden besproken (richtinggevend) in het jaarlijkse functionerings- en ontwikkelgesprek. Hierbij staat voorop dat het oordeel over het functioneren wordt gebaseerd op bereikte resultaten en niet op de mate waarin een medewerker aan deze kwaliteiten voldoet.
  4. kennis en vaardigheden zijn up-to-date.

II. Kwaliteitenprofiel Medewerker Educatie en Vorming

N.B. De kwaliteiten van een voorafgaande functiegroep kunnen ook van toepassing zijn op de daaropvolgende functiegroepen en dienen aantoonbaar aanwezig te zijn.

Onderwijs S 9 Kunstzinnige vorming S 9
Ervaring
Algemeen

Ervaring in het regulier onderwijs

Geen specifieke eisen

Opleiding
Werk- en denkniveau
  • HBO
  • HBO
Opleidingsrichting en/of vakkennis

PABO of lerarenopleiding

Lerarenopleiding richting handvaardig-heid of tekenen of Kunstacademie met didactische aantekening

Overige kennis en vaardigheden

Onderwijsveld, arbeidsmarkt, NT2, volwasseneneducatie, culturele diversiteit, kennis van tenminste een vreemde taal, subsidieregeling-en, budgetbeheer, onderwijsleermiddelen, didactische vaardigheden, groepsdynamica, mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid, vaardigheid in omgaan met de doelgroep, conflicthantering

Materialen en technieken, budgetbeheer, culturele diversiteit, didactische vaardigheden, groepsdynamica, mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid, vaardigheid in omgaan met de doelgroep

 

Competenties
Kerncompetenties
  • motiveren
  • integriteit
  • inlevingsvermogen
  • oordeelsvorming
  • plannen-en-organiseren
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling
  • motiveren
  • integriteit
  • inlevingsvermogen
  • oordeelsvorming
  • plannen-en-organiseren
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling