Vergelijk de resultaatgebieden/resultaten van de twee functiegroepen
|
Uitvoeren en inhoudelijk verantwoordelijk zijn voor (complexere) wetenschappelijke onderzoeken. |
Zorgt voor de voorbereiding, ontwikkeling, implementatie, uitvoering en evaluatie van beleid, gericht op een of meer afgeronde inhoudelijke beleids(deel)terreinen |
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Kennisproducten zijn conform onderzoeksvraag en geaccepteerd
- Gevraagd en ongevraagd advies over of naar aanleiding van kennisproducten is gegeven
- Ontwikkeling van nieuwe inzichten en/of methoden is geïnitieerd en toegepast
Omgeving
- Maatschappelijke / wetenschappelijke vraagstukken zijn vertaald naar een onderzoeksopdracht
- (Inter)Nationale partijen binnen en buiten het instituut zijn effectief ingeschakeld
- Erkenning als autoriteit / expert op het eigen kennisgebied
- Een relevant netwerk is opge-bouwd, onderhouden en gebruikt
Bedrijfsvoering
- Processen zijn conform geldende wet- en regelgeving, kaders (AO) en afspraken uitgevoerd
- Product is gerealiseerd binnen randvoorwaarden (tijd, kwaliteit, middelen
- Er is een volledig uitgevoerde onderzoeksopdracht conform afspraken
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling en kennisontwikkeling zijn geborgd
- Vernieuwde/innovatieve/verbeterde methoden, werkwijzen, inzichten, werkprocessen, producten en oplossingen zijn geïnitieerd en/of doorgevoerd (plan-do-check-act-principe)
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Politieke en maatschappelijke vraagstukken zijn vertaald in beleidsadviezen die bijdragen aan politieke en ambtelijke doelstellingen
- Zorgvuldige en vlotte politieke besluitvorming is gerealiseerd op basis van een goede voorbereiding
- Randvoorwaarden zijn gecreëerd voor een effectieve implementatie
- Uitvoering is gemonitord en geëvalueerd
Omgeving
- Partijen binnen en buiten het departement/de overheid en (inter)nationaal zijn effectief ingeschakeld en beïnvloed
- Is erkend als deskundige op (eigen) dossiers, zowel intern als extern
- Relevante signalen uit politiek, samenleving en uitvoeringspraktijk zijn benut
- Producten/diensten/initiatieven zijn afgestemd met de relevante omgeving leidend tot het gewenste effect/resultaat
Bedrijfsvoering
- Processen zijn gevolgd conform de geldende kaders/spelregels (AO-procedures) en afspraken
- Beleid(sproducten) zijn gereali-seerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit, budget) passend binnen jaarplan
Vernieuwen en verbeteren
- Kennisdeling en kennisontwikkeling zijn geborgd
- Relevante kennis is beschikbaar voor en/of is gedeeld met relevante partijen
|
Vergelijk de gedragsindicatoren van de twee functiegroepen
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Komt, samen met de opdrachtgever tot een goede onderzoeksvraag/-opdracht
- Zoekt (samen met de opdrachtgever) naar passende oplossingen
- Komt met analyses van vraagstukken / problemen vanuit verschillende disciplines / invalshoeken
- Neemt de verantwoordelijkheid voor een correcte uitvoering van het onderzoek
- Anticipeert waar mogelijk op vragen en kom op basis daarvan tot een advies
- Vormt zich een mening op basis van informatie, argumenten en afwegingen
- Houdt bij de eigen oordeelsvorming rekening met verschillende perspectieven, opvattingen, onzekerheden, etc.
- Weegt beschikbare informatie en alternatieven tegen elkaar af in het licht van vraagstelling / het probleem
- Overziet de mogelijke consequenties van zijn standpunt (risico’s, afbreukrisico’s)
Omgeving
- Wisselt regelmatig kennis, informatie en ideeën uit met anderen en vraagt actief feedback op eigen ideeën
- Weet de juiste partijen binnen en buiten het instituut te raadplegen en in te zetten voor het oplossen van de vraagstukken/onderzoeksopdrachten
- Ondersteunt collega’s gevraagd en ongevraagd bij de realisatie van de vraagstukken/onderzoeksopdrachten
- Onderbouwt eigen standpunten met heldere en aansprekende argumenten
- Wint anderen voor zijn/haar onderzoeksaanpak/-plan
- Gebruikt argumenten en inzichten van anderen om eigen standpunten kracht bij te zetten en de discussie in eigen voordeel te beïnvloeden
Bedrijfsvoering
- Geeft kaders mee voor het werkproces, oa. over kwaliteit, inzetten netwerk, etc.
- Beoordeelt plan van aanpak, o.a. op haalbaarheid planning en inzet van middelen
- Is verantwoordelijk voor de voortgang van het onderzoek en stuurt tijdig bij
- Maakt heldere werkafspraken met en betrekt medewerkers bij de opzet en uitvoering van de onderzoeksvraag
Vernieuwen en verbeteren
- Leert van eigen ervaringen en draagt nieuwe inzichten over aan collega’s
- Deelt en ontwikkelt eigen kennis. Initieert, stimuleert het delen en ontwikkelen van kennis in de eigen organisatie
- Is in staat om vanuit andere denkkaders nieuwe wegen te bewandelen om daarmee nieuwe oplossingsrichtingen te genereren
|
Opdracht(gever) (politiek/ambtelijk)
- Heeft een politieke neus: onderkent tijdig politieke afbreukrisico’s voor de bewindspersoon
- Schat de haalbaarheid van acties en/of besluiten in
- Inventariseert het krachtenveld
- Kent de organisatie en heeft gevoel voor het politieke en bestuurlijke
- Luistert goed en vraagt door, weet hoofd- van bijzaken te onderscheiden
- Stemt verwachtingen over het eindproduct af met de opdrachtgever
- Leeft zich in in de problematiek van de opdrachtgever
- Analyseert de vraag vanuit verschillende gezichtsvelden
- Levert producten die aansluiten bij de behoeften van de opdrachtgever
- Schetst de opdrachtgever de (on)mogelijkheden en voor- en nadelen van verschillende handelwijzen (prioriteit stellen en nee durven zeggen)
- Stelt zonodig prioriteiten en grenzen
- Kent de organisatie goed en is zich bewust van de (in)formele regels, verschillen-de posities en belangen (krachtenveld) die relevant zijn voor het eigen werkterrein en gaat daar zo nodig creatief mee om
- Schakelt intern de juiste mensen in voor steun en medewerking, vormt allianties en coalities
- Toetst binnen de eigen organisatie het draagvlak voor ideeën en beslissingen
- Herkent ontwikkelingen en gevoeligheden binnen het eigen organisatie-onderdeel en andere organisatie-onderdelen en handelt daarnaar
Omgeving
- Benut op het juiste moment (timing) de juiste contacten (zowel in als extern) om doelstellingen te bereiken
- Weet waar de benodigde deskundigheid in het netwerk zit en zet die ook voor eigen doelen in
- Kent het netwerk van de politiek-bestuurlijke top en is in staat dit zo nodig te mobiliseren (en wanneer op te schalen)
- Is op de hoogte van recente ontwikkelingen en trends die van invloed zijn op het eigen werkterrein
- Beoordeelt of bepaalde ontwikkelingen wel of niet relevant zijn
- Heeft inzicht in (inter)nationale politieke en/of maatschappelijke ontwikkelingen en integreert deze in het dagelijkse werk
- Haalt en brengt relevante kennis en informatie
- Betrekt relevante partijen zo vroeg mogelijk in het proces en werkt samen met hen aan een gezamenlijk resultaat
- Reageert actief en constructief op ideeën en standpunten van anderen
- Bouwt bruggen, waardoor een probleem gemeenschappelijk wordt
Bedrijfsvoering
- Stelt concrete doelen, prioriteiten en acties voor zichzelf en eventueel anderen
- Weegt kosten en rendement van eigen handelen goed tegen elkaar af
- Denkt na over financiële consequenties van plannen en acties
- Maakt een planning, geeft prioriteiten aan en stemt deze af met de opdrachtgever
- Kent de regels en procedures, maar zoekt de grenzen op van wat wel/niet mogelijk is
Vernieuwen en verbeteren
- Staat open voor mogelijkheden om zaken en werkwijzen te verbeteren
- Signaleert kansen voor verbetering en/of verandering en realiseert deze
- Evalueert eigen werk(wijze), leert daarvan en draagt nieuwe inzichten over aan collega’s
- Initieert en stimuleert kennis(ontwikkeling) binnen de eigen organisatie
|
Vergelijk de competenties van de twee functiegroepen
|
- Analyseren
- Oordeelsvorming
- Samenwerken
- Overtuigingskracht
- Plannen en organiseren
- Creativiteit
|
- Bestuurssensitiviteit
- Klantgerichtheid
- Organisatiesensitiviteit
- Netwerken
- Omgevingsbewustzijn
- Samenwerken
- Plannen en organiseren
- Creativiteit
|
Vergelijk het kwaliteitenprofiel van de twee functiegroepen
|
Ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied; kennis van relevante disciplines
Overige kennis en vaardigheden
-
Kennis en kunde van onderzoeksmethoden en technieken
Kennis en kunde van onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur
Schrijven (o.a notities, rapporten, artikelen) en presenteren voor diverse doelgroepen
-
Bijeenkomsten leiden
-
Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden, contractmanagement)
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- oordeelsvorming
- samenwerken
- overtuigingskracht
- plannen-en-organiseren
- creativiteit
Ervaring
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied; kennis van relevante disciplines
Overige kennis en vaardigheden
-
Kennis en kunde van onderzoeksmethoden en technieken
Kennis en kunde van onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur
Schrijven (o.a notities, rapporten, artikelen) en presenteren voor diverse doelgroepen
-
Bijeenkomsten leiden
-
Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden, contractmanagement)
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- oordeelsvorming
- samenwerken
- overtuigingskracht
- plannen-en-organiseren
- creativiteit
Ervaring
meerdere jaren ervaring in het vakgebied en succesvol; ervaring in meerdere onderzoekstrajecten en/of (inter)nationale onderzoeksinstituten en in (inter)nationale netwerken (commissies / werkgroepen / gremia / vakbladen); affiniteit met beleid(sprocessen)
ervaring en succesvol in alle onderzoeksfases en in projectmatig werken; enige ervaring met het leiden van (multidisciplinaire) onderzoekstrajecten / klein onderzoeksteam
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied; kennis van relevante disciplines
Overige kennis en vaardigheden
-
Kennis en kunde van onderzoeksmethoden en technieken
Kennis en kunde van onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur
Schrijven (o.a notities, rapporten, artikelen) en presenteren voor diverse doelgroepen
-
Bijeenkomsten leiden
-
Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden, contractmanagement)
-
Projectmanagementvaardigheden
- Wetenschappelijk begeleiden onderzoeksondersteuners / -medewerkers /onderzoekers
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- oordeelsvorming
- samenwerken
- overtuigingskracht
- plannen-en-organiseren
- creativiteit
Ervaring
meerdere jaren ervaring in het vakgebied en succesvol; ervaring in meerdere onderzoekstrajecten en/of (inter)nationale onderzoeksinstituten en in (inter)nationale netwerken (commissies / werkgroepen / gremia / vakbladen); affiniteit met beleid(sprocessen)
ervaring en succesvol in alle onderzoeksfases en in projectmatig werken; enige ervaring met het leiden van (multidisciplinaire) onderzoekstrajecten / klein onderzoeksteam
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Relevant voor deskundigheids- / vakgebied; kennis van relevante disciplines
Overige kennis en vaardigheden
-
Kennis en kunde van onderzoeksmethoden en technieken
Kennis en kunde van onderzoeksinstrumenten en/of apparatuur
Schrijven (o.a notities, rapporten, artikelen) en presenteren voor diverse doelgroepen
-
Bijeenkomsten leiden
-
Opdrachtgeverschap (o.a. uitbesteden, contractmanagement)
-
Projectmanagementvaardigheden
- Wetenschappelijk begeleiden onderzoeksondersteuners / -medewerkers /onderzoekers
Competenties uit het kernprofiel
- analyseren
- oordeelsvorming
- samenwerken
- overtuigingskracht
- plannen-en-organiseren
- creativiteit
|
Ervaring
Geen/enige werkervaring en aantoonbaar succesvol
Opleiding
Werk- en denkniveau
Verbijzondering voor juridische functies
Een afgeronde wetenschappelijke juridische opleiding of vergelijkbaar
· Onderhandelingsvaardighed
· Signaleren juridische randvoorwaarden en spanningen daarmee
. Vermogen tot dejuridiseren
Overige kennis en vaardigheden
· Beleidsnota’s schrijven
· Presenteren
· Beleidsprocessen
· EU-kennis en vaardigheden
· Optreden als beleidsprofessional
Competenties uit het kernprofiel
- bestuurssensitiviteit
- klantgerichtheid
- organisatiesensitiviteit
- netwerken
- omgevingsbewustzijn
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- creativiteit
Ervaring
Aantoonbaar succesvol in minimaal twee beleidsvraagstukken (beleid / uitvoering / inspectie). Ervaring in meer departementen en/of beleidsvelden (nationaal / internationaal)
Verbijzondering voor juridische functies
Aantoonbaar succesvol in minimaal twee wetgevingsprojecten en/of bestuurlijk-juridische vraagstukken
Opleiding
Werk- en denkniveau
Opleidingsrichting en/of vakkennis
Verbijzondering voor juridische functies
Een afgeronde wetenschappelijke juridische opleiding of vergelijkbaar
· Effectief bewaken juridische randvoorwaarden
. Grondige kennis van het EU-recht voor zover dat relevant is in de eigen dossiers
Overige kennis en vaardigheden
· Methoden en technieken voor effectief beleid
· Uitbesteden en contract-management
· Coördineren
· Gezaghebbend op eigen dossiers
. Relevante talenkennis
Competenties uit het kernprofiel
- bestuurssensitiviteit
- klantgerichtheid
- organisatiesensitiviteit
- netwerken
- omgevingsbewustzijn
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- creativiteit
Ervaring
Aantoonbaar succesvol in minimaal twee beleidsvraagstukken (beleid / uitvoering / inspectie). Ervaring in meer departementen en/of beleidsvelden (nationaal / internationaal).
Aantoonbaar succesvol in het coördineren van een team
Verbijzondering voor juridische functies
Aantoonbaar succesvol in minimaal twee wetgevingsprojecten en/of bestuurlijk-juridische vraagstukken
Opleiding
Werk- en denkniveau
Verbijzondering voor juridische functies
Een afgeronde wetenschappelijke juridische opleiding of vergelijkbaar
Overige kennis en vaardigheden
. Methoden en technieken voor effectief beleid
· Uitbesteden en contract-management
· Coördineren
· Gezaghebbend op eigen dossiers
. Relevante talenkennis
Verbijzondering voor juridische functies:
· Effectief bewaken juridische randvoorwaarden
. Grondige kennis van het EU-recht voor zover dat relevant is in de eigen dossiers
Competenties uit het kernprofiel
- bestuurssensitiviteit
- klantgerichtheid
- organisatiesensitiviteit
- netwerken
- omgevingsbewustzijn
- samenwerken
- plannen-en-organiseren
- creativiteit
|